Uncategorized

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السابع 7 بقلم أمنية عكر

 رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السابع 7 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السابع 7 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل السابع 7 بقلم أمنية عكر

في الملاهي…….
أمنية : بالله عليك يا اسر مش عايزة ادخل بيت الرعب … علشان خاطري ….
اسر : تعالي بس يا أمنية دا لذيذ خالص … ولا الفكرة انك تمشي في وسطهم روعة … تعالي بس 
أمنية : مهو انت عايزني امشي في وسطهم لحد مخرج ومش عارفين الطريق … انت كويس يا اسر 
اسر : مش انا معاكي 
أمنية بخوف : أيوة انت معايا 
اسر : طب بتخافي وانا معاكي 
أمنية : لا 
اسر: طب هاتي ايدك ويلا ….
أمنية : ……..
اسر : يلاااااا
أمنية : ربنا يستر ….
____________________
في بيت الرعب ….
أمنية : عاااااااااااااا …. 
اسر : بس بس اهدي 
أمنية : عيونه بتطلع دم يا اسر 
اسر : دا مش حقيقي يا حبيبتي اهدي 
أمنية : لا لا …. دا رقبته مقطوعة 
اسر : والله مش حقيقي …
أمنية : طلعني من هناااااا….
اسر : طب انزلي من على السلم علشان نطلع بره
أمنية : سلم … دا عليه دم … يععععع … وفي ظلمة مش انا قولتلك اني بخاف من الظلمة …. 
اسر : طب تعالي …
أمنية : هتعمل ايه 
اسر : هعمل ايه يعني هشيلك وانت غمضي عيونك 
أمنية : لا لا … 
اسر : أمنية يلا ….
” شلتها علشان اطلعها من بيت الرعب وكانت ماسكة فيا جامد … اتمنيت أفضل واقف في المكان دا علشان تفصل قريبة مني كدا … طلعت بيها برة وهي لسه ماسكة فيا ومغمصة عيونها …. مهتمتش بالناس اللي بتبص علينا في تعجب اهتميت بقربها مني وبس …..”
اسر : طلعنا 
أمنية : بجد … 
اسر : أيوة فتحي عيونك ….
” فتحت وشوفته هو وانا متعلقة في رقبته …. اد ايه بحس بالامان في قربة … بحبه ؟! أيوة بحبه … لا بعشقه … هو كان عوض ربنا ليا عن كل حاجة … عرفت وقتها أن ربنا بيحبني علشان بعتلي اسر …. يارب تكون بتحبني يا اسر … حبني ربع الحب اللي انا بحبه ليك … ” 
اسر :سرحانة في ايه 
أمنية : فيك …
اسر : ايه …
أمنية : احم احم … ممكن انزل ….
اسر : امممممم … لا 
امنية : الناس بتبص علينا …
اسر : مش مهم ….
أمنية : طب انت رايح فين
اسر : هنرجع بيت الرعب 
” اول مقولت كدا لقتها حضنتني جامد وجعت غمضت عيونها ….”
أمنية : لا لا علشان خاطري … 
اسر : خلاص بهزر … عايزة تروحي فين تاني 
أمنية : لا خلاص روحني … 
اسر : طب يلا …
أمنية : طب نزلي … 
اسر : نرجع بيت الرعب …
أمنية : العربية فين 
اسر : هههههههه مجنونة 
أمنية : بيك …
اسر : بتقولي ايه 
أمنية : بقول على البيت …
اسر : اصلي سمعتها حاجة تانية …. 
أمنية : لا مفيش حاجة …
اسر : طيب بس الحاجة التانية اللي سمعتها عجبتني
أمنية بخجل : بجد … 
اسر : بجد ….
______________________
” وصلنا البيت وانا دخلت  الاوضة بتاعتي بس هى فضلت واقفة في الصالة … “
اسر : واقفة ليه …
أمنية بخوف  : هو انا لو دخلت الغرفة بتاعتي هلاقي فيها دم صح … وواحد رأسه مقطوعة 
اسر : ههههههههه 
أمنية : انت بتضحك 
اسر : انت خايفة …
أمنية : جدا …. 
اسر : طب تعالي نامي عندي في الاوضة بتاعتي …
أمنية : وانت هتنام فين 
اسر : تتخيلي هنام فيها …. 
أمنية : بجد 
اسر : أيوة … هتيجي ولا تدخلي للعفاريت 
أمنية : لا لا هاجي ….
” اول مدخلت الاوضة بتاعته افتكرت اول يوم لما قالي متقربيش من الاوضة بتاعتي ولا اي حاجة تخصني … غصب عني عيط ….”
اسر : بتعيطي ليه يا أمنية 
أمنية : اول يوم لما جيت هنا انت منعتني ادخلها ..كنت كل مادخلها اخاف… كنت بقول انك هتزعقلي وتزهق عليا … 
اسر : طب انا اسف… ومن يوم وجاي الاوضة دي بتاعتك وتنامي فيها ….
أمنية : وانت مش هتضايق
اسر : بالعكس هكون مبسوط … 
أمنية: تمام … انا هنام على الأرض
اسر : ليه بتقولي كدا …. 
أمنية : طب هنام فين 
اسر : على السرير طبعا …. 
أمنية : وانت هتنام فين 
اسر بهمس : اقولك ومش تقولي لحد …
أمنية بنفس همسه : ايه
اسر : هنام على السرير …. تتخيلي 
أمنية : ايه 
اسر : خلاص اطلع انام برة واسيبك مع العفاريت 
أمنية : لا لا لا …. خلاص 
اسر : طب يلا روحي غيري لبسك دا وتعالي نامي …
أمنية : طب تعالي أقف على باب الاوضة وتفصل تكلمني لحد مخلص …
اسر : هههههه تمام يلا يا جبانة 
أمنية : انا مش جبانة انا بس خايفة 
اسر : طب يلا يا خوافة
أمنية: اذا كان كدا ماشي 
اسر : هههههههههههه والله العظيم مجنونة
أمنية : مانا عارفة …. يلا أقف هنا وانا هدخل اغير … وافضل اتكلم ….
اسر : علم وينفذ اميرتي 
أمنية : برافو عليك …
اسر : أمنية 
أمنية : نعم 
اسر : مش انت قولتي كلمني 
أمنية : اه صح 
اسر : طب يلا …. أمنية بنوتة شطوره ومش بتخاف وبابا اسر واقف هنا على الباب … 
أمنية : بابا اسر جميل … وأمنية فرحان كتير 
اسر : علشان أمنية جميلة … ونورت دنيتي …
أمنية : وبابا اسر دخل الامان لقلبي من تاني ….
اسر : علشان أمنية تستاهل الامان والفرحة 
أمنية : خلصت …. برافو عليك مش خوفت 
اسر : لا في حاجة مش مظبوطة 
أمنية : ايه …
اسر : شعرك … بحبه وهو سايب اكتر ….
أمنية بخجل : تمام …
اسر : يلا … علشان انا هموت وانام …
أمنية : تمام … تصبح على جنة 
اسر : وانت حوريتها …. 
_______________________
تاني يوم ….
” صحيت لقتها لسه نايمة …. وشعرها نازل على عيونها … شلته من على عيونها ولقيت ملاك نايم … تلقائي من بوست رأسها … كنت مبسوط وهى نايمة جنبي … عمري في يوم متخيلت اني هحب حد كدا … او اكون فرحان بقربه كدا … فكرت أن لما حبيت سوزي في سن المراهقة أن هي الحب ومن بعدها مش هحب تاني … كنت غلطان … لما هى سافرت مع اهلها انا كمان سافرت اتعلم بره … كنت بفتكرها دايما … كنت بقول اني خلاص فقدت روحي معاها …. ولما بابا قالي اتجوز امنية رفضت الموضوع لاني معرفش أمنية وكمان كنت مستنى سوزي … بس لما أمنية دخلت حياتي حاجات كتير اتغيرت … حسيت بالمسؤولية … واللي ساعدني على كدا طفولتها وخوفها اللي متملك منها … حبيت جدا اني اكون اب … أمنية دخلت على حياتي السعادة … خصوصا أن معنديش أصحاب غير معاذ …. كان يومي فاضي وهي ملته … كانت حياتي ممله … بوجدها بقى كل يوم مختلف عن اللي قبله…. شكرا يا ربي على امنيتي اللي اتحققت في وجود أمنية …  “
أمنية : اممممم … صباح الخير 
اسر : صباح النور 
أمنية : انت بتبصلي كدا ليه 
اسر : اصل انهاردة مختلف عن كل يوم … لما صحيت انهاردة لقيت ملاك نايم جنبي … 
أمنية بخجل : امممم واضح أن اليوم انهاردة هيكون جميل 
اسر : دي انا واثق منها …. يلا نفطر وننزل نشوف بابا علشان عايزني … 
أمنية : تمام 
_____________________
في شقة خالد 
اسر : صباح الخير يا بابا 
أمنية : صباح الخير يا خالو 
خالد : صباح الخير يا حبايبي عاملين ايه …
اسر : الحمد لله احنا بخير 
فاطمة : صباح الخير ياولاد 
أمنية : صباح الخير يا ماما .
اسر : حضرتك طلبتنا يا بابا 
خالد : أيوة يا حبيبي …  معاذ طالب ايد اسماء 
اسر : بجد … 
خالد : أيوة … وانا وافقت ومستني ردك 
اسر : طبعا موافق يا بابا …. معاذ اخويا وصاحبي وانا شاهد على أخلاقه
خالد : والاهم من دا كله اهبل …
اسر : هههههههه اه والله عندك حق
فاطمة : متقولش كدا على ابن اختي 
خالد : دا انت شاهدة على هبلة 
فاطمة : احم احم
خالد : أيوة فعلا احم احم … المهم دلوقتي هما اقترحوا عليا انها تكون شبكة وكتب كتاب … علشان ظروف محمد مش هتسمح أنه يجي من السعودية كتير … انت عارف ان جوز خالتك شغله كتير …
اسر : وجهة نظر بردو …. خلاص يبقى يوم الخميس على ميوصلوا …
خالد : تمام يا حبيبي اللي فيه الخير يقدمه ربنا …  أمنية يا حبيبتي …
أمنية : نعم يا خالو
خالد : كنت عايزك تروحي انت وأسر تعزمي بابا ومدام كريمة …
أمنية بخوف : ايه 
اسر بسرعة : حاضر يا بابا … هنروح … صح يا أمنية 
أمنية : ا….. اه ماشي 
_________________________
على الفون ….
اسماء : أيوة يا ميزو 
معاذ : قلب الميزو يا ناس 
اسماء : عيب … 
معاذ : امتى تيجي البيت بقى وتنوريه … من يوم مبابا سافر علشان شغله وماما راحت معاه. … وطبعا مريم جوزها في السعودية وسافرت ليه … وانا عايش في البيت دا وحيد …
اسماء : معلش يا حبيبي … انت ظروف شغلك حتمت عليك تفضل هنا …
معاذ : الحمد لله يا سيمو … بس انا قولت اهو لازم نتجوز بسرعة .. 
اسماء : بس انا لسه باقي لي سنتين في الكلية 
معاذ : ولو ولو … تكملي الكلية وانت في بيتي 
اسماء : هههههههههه طيب اهدي 
معاذ : يلهوي ….. خدي قلبي اهو ….
اسماء : هو معايا يا دكتور سلام….. 
معاذ : سلام ياروح قلبي …. الحب حلو يا ولاد … 
_____________________
أمنية : احنا هنروح يا اسر 
اسر : لازم نروح يا أمنية … 
أمنية : بس 
اسر : أمنية انا جنبك … 
أمنية : تمام … 
اسر : يلا … 
أمنية : يلا …
__________________
في بيت مصطفى …
اسر : جاهزة …
أمنية : طول مانت معايا جاهزة … 
بعد دقائق من الدق على الباب ….
كريمة : مين … انت يا مخ……
اسر : وانا كمان يا مدام كريمة 
كريمة بخوف : اهلا اهلا ..  أمنية حبيبتي وحشتيني خالص
أمنية : شكرا يا ماما كريمة … 
كريمة : ازيك يا بشمهندس اسر 
اسر : كويسين … استاذ مصطفى فين … 
كريمة. : جوه … اتفضلوا …. اتفضلوا
مصطفى: أمنية يا حبيبتي … عاملة ايه 
امنية : الحمد لله يا بابا بخير … وانت 
مصطفي : كويس يا حبيبتي … البيت وحش من غيرك
أمنية : انت مكنتش بتقعد معايا اصلا يا بابا 
مصطفى بحرج : احم احم … ايه يا كريمة مش هتجيبي حاجة نشربها ….
كريمة : حالا … 
” كانت قاعدة جنبي وبتبص على كل جزء في البيت … وساعات تتضحك بحسرة وأوقات تدمع … مسكت اديها جامد علشان اقويها … بصتلي واحزان الدنيا في عيونها… عيونها بتقولي شوفت يا اسر … شوفت الجحيم اللي كنت فيه … شوفت العذاب اللي في جدران البيت … على كل جدار منهم حكاوي عن اللي عشته هنا … الجدران دي هي اللي سمعت صراخي من مرات الاب…. “
اسر بهمس : طول مانا جنبك متخافيش … محدش يقدر يقرب منك …
أمنية بنفس الهمس : شوفت هنا كتير 
اسر : حسيت بكل اللي شوفتيه لما بصيت لجدران البيت يا أمنية … بس اتطمني انا هنا …
أمنية : ممكن متسبش ايدي 
اسر : مستحيل اسيبهم …
كريمة لنفسها : والله وبقيت انا اللي اخدم عليكي يا بنت صفية …
كريمة : اتفضلوا … 
مصطفي : عن اذنك يا حبيبتي جاتلي مكالمة ضرورية للشغل  …
أمنية : اتفضل يا بابا …. 
كريمة : اتفضلوا اشربوا العصير 
أمنية : تمام … يعععععععع ايه القرف دا 
كريمة : قرف ايه يا بت
أمنية : مش دا قرف دا اسر 
اسر : عندك حق يا حبيبتي …
أمنية : واضح كدا أن ماما كريمة مش بتعرف تعمل حاجة خالص 
كريمة : اه والله اصل كان عندي خدامة ومشيت …
اسر : قطع لسان اللي يقول على مراتي خدامة … فوقي لنفسك يا ست انت 
أمنية : أهدى يا حبيبي … مش تعصب نفسك 
كريمة : والله وطلعلك صوت يا مخفية 
أمنية : لا لا اهدي كدا … اصلك خلاص كبرتي وممكن يجيلك ضغط أو سكر أن شاء الله … 
كريمة : بت انت 
أمنية : لا خلاص مش اسمها بت … اسمها أمنية … امي الله يرحمها سمتني أمنية … مش بت … يبقى متجيش واحدة من الشارع تقولي بت … اه كمان … اعرفي ان الايام اللي جاية مابنا كتير يا ماما كريمة … 
مصطفى : ايه يا ولاد مشربتوش العصير ليه
أمنية : لا يا حبيبي شكرا …. المهم كنت جاية اعزمكم على شبكة اسماء يوم الخميس أن شاء الله 
مصطفى : بجد … مبروك يا اسر
اسر : الله يبارك فيك يا عمي 
أمنية : يلا بقى يا اسر 
اسر : يلا يا حبيبتي 
أمنية : استنى اسلم على ماما كريمة أصلها بتوحشني … 
أمنية بهمس لكريمة : اليوم اللي جيتي زرتيني فيه قولتيلي اني هرجعلك صح … احب اقولك أن رجعت بس رجعت أمنية تانية خالص … أمنية اللي عاشت في البيت دا بقت جبانة … بتخاف من الكل ودا كان بسببك بس خلاص هى ماتت واتولدت أمنية جديدة …. بس ابوها اسر اللي بياخد حقها مش مصطفى اللي بيسمع كلامك … اعرفي كويس اني مش هسكتلك … وهندمك على كل اللي عشته معاكي … سلام يا ماما…. 
اسر : عن اذنكم …  
مصطفي : اتفضلوا ….
اسر : باي يا ماما كريمة 
كريمة : ……….
مصطفي : كريمة سرحانة في ايه 
كريمة : ايه … ولا حاجة … سلام 
__________________
برة البيت 
أمنية : اسر شوفت شكلها 
اسر : أيوة …
أمنية : واااااااااااو قدرت عليها …. انا فرحانة اوي اوي اوي يا اسر … انت اجمل اسر في الدنيا … 
اسر : هههههه … وانت اجمل أمنية في حياتي … 
أمنية : ربنا يديمك ليا يارب 
اسر : ويديمك ليا … 
أمنية : ممكن اشوف خالتو زينب … كانت بتحبني اوي 
اسر : يلا يا حبيبتي …………
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *