روايات

رواية حكاية مطلقة الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان ثروت

رواية حكاية مطلقة الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورهان ثروت

رواية حكاية مطلقة البارت الثالث عشر

رواية حكاية مطلقة الجزء الثالث عشر

حكاية مطلقة
حكاية مطلقة

رواية حكاية مطلقة الحلقة الثالثة عشر

أغلقت دنيا الموبايل وذهبت الي والدتها وضمتها بفرحه وظلت تقول
دنيا بحب :انا بحبه بحبه اوووي هو ازي كد دا عوض ربنا ليا صح بس ماما انا خايفه
ام دنيا بضحك:انتي لازم تخافي لازم تطلع حاجه تخليكي مش عارفه تفرحي يابومه قولي خايفه من اي
دنيا بشرود:خايفه اكون في حلم واصاح منه علي كابوس فاهمني
ام دنيا بتفكير:فاهمه بس انا عندي حاجه احسن ظني في الله خير تفاؤلي وعيشي انهارده كأنه اخر يوم يادنيا اعملي كل حاجه نفسك فيها انسي الناس وكل حاجه شوفي بس انتي والشخص اللي قلبك دق لي فاهمني
دنيا بحب :فاهمه يلا انا هجري البس بدل ما انزل بس ميكي ماوس دي هتبقي فضيحه
ام دنيا بستغراب:هتروحي فين دلوقتي
دنيا وهي تركض الي غرفتها:مصطفي هيخرجني
ام دنيا :ماشي يا اخره صبري متتاخريش
دنيا بصوت مرتفع:حاضر سبيني بقي اركز اشوف هلبس اي
ظلت دنيا أمام الدولاب تنظر إلي كل فستان بشرود
دنيا بتفكير:اللبس الطويل ولا القصير طب البسي الاسود ولا الابيض بس انا هلبس الفستان دا حلو اووي
ارتدت دنيا فستان باللون الابيض يصل الي الركبه
دنيا بهمس:والله قمر اي يابت يادنيا الحلاوه دي بس وشي هعمل اي صح الكمامه
ام دنيا :دنيا انجزي مصطفي واقف تحت البيت كل شويه يزام
دنيا وهي تركض :ادعيلي ياماما مش تحصل حاجه تديقني
ام دنيا بهدوء:روحي يابنتي ربنا يفرح قلبك ويكرمك ويبعد عنك ولاد الحرام يارب
………………………………….
ركضت دنيا علي السلالم لكن عندما اقتربت من باب المنزل نزلت ببطئ وقالت
دنيا بهمس:ايوه كد لحسن يقول اني مدلوقه انزل واتمختر علي السلالم
مصطفي بغضب :اي يابت دا ما تنزلي ببطئ ليه السرعه دي
دنيا بضحك:خلاص بقي يادرش المره الجايه هنزل ابطء من كد
مصطفي بغضب:دنيا
دنيا بخوف مزيف :خلاص ياعم بهزار معاك هنزل بسرعه يلا بقي هتوديني فين ولا انت نوي تخرجني تحت البيت
مصطفي بمرح :والله نفسي اصلا انا عارف البنات لما بتشوف واحد معا فلوس بتخلي يروح مفيش في جيبه جنيه
دنيا بتفكير:هي بقت كد طب اي رايك بقي ان بعد الكلام دا انت هتخرجني في كذه مكان ومفيش اعترض قدامي علي الملاهي
مصطفي بصدمه:اي دا مالك ملاهي اي يابت اللي انتي عايزني اروحها في السن دا
دنيا بمرح :صح يارجل ياعجوز طب بص انا هروح وانت خليك هنا وانا هيبقي احكي ليك كل اللي حصل بقي
مصطفي بحب:يلا يابت قدامي ورجلي علي رجلك بس عندي سؤال صغنن قد كد
مصطفي بتفكير:هو القماش بتاع الفستان دا خلص عشان كد مكلمش قولي اوعي تتكسفي انا ممكن اديكي فلوس تكملي بيها الفستان دا
دنيا بستفزار :لا هو كد حلو صح انا كنت بقول كد من الاول يلا بينا بقي
مصطفي بهدوء :بصي يادنيا تعالي نركب بس الاول واحنا في الطريق هقولك علي كلمتين عايزك تكوني عارفهم كويس اوووي
دنيا وهي تصعد السياره :ها بقي اي هم الكلمتين
مصطفي بحب:انتي بنتي وعرضي وكل حاجه ليا في الدنيا وبصراحه كد انا اناني فيكي بمعني مش عايز اي حد يشوف خصله من شعرك غيري فاهمني عارف ان مينفعش اطلب منك تتحجبي بس ممكن علي الاقل تلبسي لبس طويل عن كد انتي هتكوني حلوه جدا فيه اللبس دا انا واثق من كد ومع الوقت باذن الله تلبسي الحجاب ها موافقه
دنيا بحب :انا موافقه علي كل كلمه انت قولتها انا مبسوطه اوووي انك في حياتي انا محظوظه بيك شكر لوحدك جنبي انت اجمل حاجه حصلت ليا
مصطفي وهو بيمسك ايديها وبيقبل يديها:انتي كنتي حلم ليا لحد دلوقتي مش مصدق انك حقيقه ومعايا انتي فرحتي انا استنيه اللحظه دي من وقت طويل اوووي فخور اني اقدر اوصل ليكي انتي كنتي بنسبه ليا قمر وانا مكنتش هعرف اطولك بس ربنا اخيرا ساعدني وخلني اقدر اطول القمر
دنيا بخجل :مصطفي احنا وصلنا يلا ننزل
بعد تلك الكلمات خرجت دنيا وهي تركض من السياره كان تركض وهي تتضحك بصوت مرتفع تشعر أنها امتلك العالم ظلت تركض وهي لا تركز مع نظرات الاستغراب من الناس نظرت إليهم ثم نظرت إلي مصطفي الذي كان ينظر إليها بفرحه وحب كان يشعر أنه ابنته الوحيده التي يريد أن يجعلها اسعد واحده في تلك الدنيا ركضت دنيا إليه وامسكت يده وقالت
دنيا بحب :ممكن تخليني انسا الناس والدنيا ممكن تخليني اشوف الدنيا بعيونك
مصطفي بحب :حاضر تعالي نلعب وننسا كل الناس دي
ظلت دنيا تلعب كل الالعاب التي إمامها كانت تشعر أنها صغيرة وان عمرها مجرد رقم سخيف لعبت دنيا أكثر من لعبه إلي أن شعرت بتعب شديد
دنيا بتعب :مصطفي هروح الحمام اغسل وشي واجي
مصطفي :تمام تعالي اوصلك
دنيا بهدوء:توصلني فين الحمام قريب من هنا اهو هروح مش هتاخر
ذهبت دنيا عند الحمام لكن قبل أن تدخل سمعت صوت قريب منها شعرت أنها تعرف ذلك الصوت اقترابت من الصوت نظرت إليهم كانوا ممرضات في المستشفي التي تعمل بها
ممرضه ١:شوفتي يابت دكتور مصطفي كان حلو ازي يالهوي كل مره بيكون أحله من اللي قبلها بس مين ياختي اللي معا دي
ممرضه ٢:دي الدكتوره دنيا اللي أطلقت يابت انتي مش عارفه ولا اي بس عارفه يابت صعبت عليا
ممرضه ١:صعبت عليكي ليه ياختي
ممرضه ٢:يابت دي جت المستشفي وكان في زيت مغلي وقع علي وشها اه وشها مش اتحرق جامد يعني شويه وهيروح بس صعبت عليا
ممرضه ١:لا والله يعني هي مطلقه وكمان مشوه والدكتور مصطفي بيان عليه بيحبها قوي وانا ياختي مش فيا غلطه ومش لقيه حد يبص ليا حتي خساره فيها والله
ممرضه ٢:انتي بتقولي أي بقولك دي غلبانه وشافت كميه حاجات زفت تيجي انتي وتقولي كد
ممرضه ١:اه ياختي اقول كد دا هم هو احنا لقينا حد يحبنا ولا حتي يبص لينا عشان يجي حد في جمال ولا فلوس دكتور مصطفى ويحب واحده زي دي
بعد تلك الكلمات ذهبت دنيا وهي تركض خارج الملاهي كانت تشعر أنها كانت في سبع سماء وسقطت إلي سبع ارض خرجت وهي لا تعلم ان مصطفي سمع تلك الممرضات وقرر…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية مطلقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *