روايات

رواية من أنا الفصل الأول 1 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الأول 1 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا البارت الأول

رواية من أنا الجزء الأول

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة الأولى

في واحددة من اجمل بلدان العااالم وخصووصا في ايطاليا في مدينة ميلانو

افاااق بطل حكااايتنا

قيس البحيري

قيس فتح عينيه بتعب وهوه بيأن من وجع دماااغه

المررضه :You finally woke up(اخيرا استيقضت )

قيس بص حوواليه مش عااارف حااجه :Where am I and what brings me here

(اين انا وما الذي اتى بي الى هنا )

الممرضه باستغرراب :You have been in a coma for a long time, nearly two years, and we do not know who you are or from which country we are waiting for you to answer

(انت في غيبوبه من فتره طوويلة قاربت على العامين ولا نعلم من انت او من اي بلد نحن بانتظارك لاجابتنا)

ad

قيس :انا مش فاااكر حاااجه مش فاااكر اي حااااجه

الممرضه باستغرراب :Do you really speak Arabic? I will invite Dr. Rahma here. She also speaks Arabic

(هل انت تتكلم العربية حقا سأدعو الدكتورة رحمة الى هنا هي ايضا تتكلم العربية)

خررجت الممرضة وقيس مستغررب كل حااااجه هنا

ودماااغه هتتفرتك من الوووجع

هنا خبط البااب ودخلت دكتوورة رقيقه صغيرة في السن ما تعديش ٢٧ سنة

رحمة :حمدالله على سلامتك

قيس :انتي مين وانا فين وايه الي جااابني هناا

رحمة بابتسااامه هاااديه :اوولا انت هنا في المشفى وثاانيا انت فين وايه الي جااابك هنا دي هنستنى عليها شووويه

قيس بغضب يعني ايه

رحمه:الوواضح قداامي انك مش فاااكر حاااجه من الي حصلك ابدا ولا ازاي ولا ليه حصل كدده

حضررتك انت جيت هنا من سنتين تقرريبا والي جااابك هنا راااجل كبير بالعمر بيجي تقريبا كل يومين يشووفك

هو لقيك جنب الغاابات الي بميلانو فااقد الوعي ومن يوومها وهو واخد بااله منك لما جيت ما كانش معاااك اي حاااجه تعررفنا انت مين ومنين لكن الواضح من لهجتك انك مصرري

انت حصلك فقدان ذاااكرة وده انا كنت متوقعه جددا من تحااليلك الي كنت بعملها لكن هتتحسن مع الووووقت

قيس بتووهان :يعني ايه انا مش فاااكر حاااجه طب بلاش يكوون معااايا اوراق طوووال السنتين دوول محدش من عيلتي سأل عليا معقووول مليش حد

ad

رحمة :للاسف كنت اتمنى لكن محدش جه هنا واتعررف على حضررتك

هنا خبط الراجل الطيب ودخل

رحمة بابتسااامة :اهلا يا عم مبارك اهو اول ما فااق ندهتلك

مبارك:ربنا يبارك فيكي يا بنتي

مبارك قررب على قيس :حمدالله على سلامتك يا ابني .

قيس :انت تعررفني

مباارك :انا ما اعرفكيش لكن ربنا زرع حبك جووايا بقيت ليه اغلى من عيالي الي ما بشوفهمش

قيس بشكر :انا بشكررك على كل حاااجه عملتها ليا لكن انا عااايز اعررف طوول السنتين مفيش حد سأل عليا

مباارك :بص يا ابني لا شكرر على واجب وانا من اوول يووم شفتك فيه قدااامي ارتحتلك الوواضح من لهجتك انك مصرري وانا برضه زيك انا بلغت اكتر من جهة عن مفقوودين لكن المواصفاات كاانت بتختلف عنك تماااما

قيس بتووهان :يعني ايه يعني انا مش هعررف انا مين وجيت هنا اززاي وليه ومن فين

مبااارك :اهم حاجه دلووقت انك قمت بالسلامة انت مين ومنين هنعررفها على مهلنا

رحمة :انت مش فااااكر اي حاااجه خااالص

قيس :انا حاسس اني طفل مولود جديد وذاااكرته وصفحته بيضا

ad
مباارك :طمنيني يا بنتي هو كوويس ويقدر يخرررج

رحمه :هو كويس لكن لازم يفضل يراجع معنا جلسات تحفيز للدماااغ ويااخد الدوا في معاااده

مبارك :طيب متشكر يا بنتي يا ريت لوو تقدري تسيبينا لووحدنا

رحمة :من عنيا يا راجل يا طيب وبصت على قيس سلامتك حضررتك

قيس اومألها بدماااغه

مباارك قرب على قيس :انت من النهااارده ابني وهتعيش معااايا

قيس باستغرراب :انت بتعمل كدده ليه مع واحد ما تعرفووش ومعووش اي اووراق تثبت هووه مين يعني يمكن اكوون حرىامي او قتال قتله او نصاااب ايه الي يخليك تطمنلي ككددده

مباارك :من اسئلتك الكتييير دي انا اطمنت انك حاااجه كبيررره اووي وبتفهم اوووي لانه لو اي واحد في مكااانك كاان هيمشي معااايا من سكاات ويقووول ما انا مليش غيرره دلووقت في البلد الغرريب ده

قيس :عاايز تووصل لايه عاايز تفهمني اني دلووقت عاجز ومعنديش حاااجه ومفروض عليا اسمع كلامك

مبارك بابتسااامه لطيفة دحززن طاااغي على ملامحه :انا خلفت اربع ولاد ولو خلفت اربع كلاب كانو هيعاااملووني احسن من كددده اتجوزوا وسافروا وما بيسألوش عليا وانا مراتي ميته ومليش حد لما شفتك ارتحتلك وحبيت اسااعدك ده غلط بالنسباالك انت لو لقيت حد محتاااج مسااعده هتمشي ودورله ظهرك ولا هتسااعده

قيس :اكيييد هسااعده

مبارك :بس كدده انا بساااعدك لاني ارتحتلك وحبيتك اكتر من ولادي انت دلووقت هترووح معاايا الحته الي انا عااايش فيها وهتعيش معاااايا

ad

قيس تماالك اعصاابه :انا لاززم اعررف انا مين انا مش هقدر اعييش كدده وعاااله على حد

مباارك :هندوور مع بعض انت فين ومنين

قيس :ادوور ايه لوو كان اسمي انا ما اعرفوووش

مبااارك :لكن شكلك مووجود ولا ايه ولو ليك حد ومش مقطووع من شجرره هيتعرفوا عليك وبعدين مبدئيا كدده في وشم بظهررك بأسم قيس

قيس حاااول يقووم ما عرفش

مبااارك :اهدا يا ابني انت بقاالك سنتين عالحالة دي عظمك عاايز يفك حبه حبه

قيس :عااايز مرررايه

مباارك جاابله مررايه وقيس دورها لظهرره وشااف الووشم وتاااه

مباارك :انا هناااديك قيس

قيس فضل شاارد

مباارك :انا هسااعدك تلبس انا ما اعررفش مقااسك لكن انا واحد من ولادي تقريبا بعضلاتك وجسمك فجبتلك على مقاااسه

قيس:شكررا جددا على كل الي عملته معاااايا يا رب يجي اليووم الي اقدر اردلك لو جزء من جمايلك دي

مبااارك :العفوو يا ابني

قووم اما اسااعدك ونتوكل على ربنا

ad
…………………………………………..

في عائلة الراااجي

وعلى مائدة الافطاااار

سهير (والدة الاء ):يا بنتي اتهدي وكليزي الهاالم بقى

الاء وهي بتاااكل بسررعه :يا مااااما مستعجلة عندي سيق صحفي لووو كسبته الله هيبقى اسمي فووووووق قووووي وهرفع رااسك في وسط الغرررب وابقى ماااشية وتتفشخرري فيا

سهييير :يا حبيبتي اهدي كددده اخررت جنااانك ده هيجيبك في ايد نااااس ما بيرحمووش

الاء :مااااما احنا في ايطااااااليا افهمهالك ازززاي يعني بلد تحرر وانفتاااااح انتي فكررانا في البلد لو عملنا حاااجه صغيييرة ميت عين تلف على رقبتك وتخنقك

هنا خررج اخووها ضااابط في الامن

علاء خبطها على دماااغها :في ايه يا بت مغلبه امك ليه من الصبح ما تتهدي

الاء بغيييظ :وبعدين يا ابيه ماااما عااايززاني اقعد في البيت واتجوووز مش عااايزاني ابني مستقبلي

سهيير :فكك منها يا حبيبي دي بت عبيطه وهبلها وهبلها ده هيجيب اخررتها

علاء :ما تتدايقيش يا ست الكل اهم حااااجه صحتك وبس

هنا جاله تلفوون من مصر

علاء كان صااحبه عمااد من مصر

ad
علاء ::ده عماااد ربنا يستر

علاء :صباااح الفل

عماد :صباااح النوور عااامل ايه يا جززمة

علاء :ابتدت صفيحة الزباالة تتكلم

عماد :اخررس ياظ

علاء :ههههههه وحشتني يا معلم عاااامل ايه

عماااد :كووويس جددا فين اياااامك مش ناااوي تررجع

علاء :ناااوي بااذن الله لكن اخلص المناااورة الي انا فيها دلووووقت

عماااد بأحرراج :ازززاي طنط سهييير ووو ان سه الاء

علاء رفع حااجبه :كوويسين الحمدلله

عمااد :احم طيب جتني مأمووريه اشووفها واكلمك

علاء :ربنا معااااك

سهير :عااامل ايه عماااد كوويس

علاء :كوويس الحمدلله طيب عن اذنكم انا هرووح دلووقت عندي كمين

سهيير :ربنا معاااك يا حبيبي

بعد مده

الاء :مااااما انا هعدي على عم مبااارك اشووف لو عااايز حاااجه وبعدين ارووح الجريده

ad

سهيير :ربنا يسهل امررك ويفتحها في وشك قاااادر يا كررريم

الاء بااستها و نززلت كااانت بيت عم مبااارك قداام عمارتهم بالزززبط خبطت على البااااب مفيش رد خبطت تاااني وتااالت ومفيش رد

الاء بتفكييير :هيكوون فين بس يمكن رااح للراجل الي لاقااه من فترره ده 😕جااااايز عنده امل لسه

انا هروووح الجريدة ولما ارجع ابقى اعدي عليه

ايووه هو ده يا بت يا الاء ما تضيعيش وقت

الاء راحت الجررريدة هي مررحه وفرفووشه ومشااغبه وبنفس الووقت جدية جدا في العمل

الاء دخلت للمدير :صبااااح الخييير

المدير :صباااح النوور هااه جيباالنا ايه النهااارده

الاء :حته سبق صحفي عن تجااار مخدررات لكن ايه يستاااااهل تررقيه ليا

المدير :اشوووف واحكم

الاء :اتفضل لاجئين هنا وبيهربوا مخدرااات والؤاس بتااعهم نائب هنا ايه رائيك

المدير بتردد:لكن ده ممكن يجيبنا ورا الشمس يا الاء مش هيسيبووونا

الاء :لو هنخاااف نشتغل ورا الفنانين والابطال بقى احسن انا سياااسة فااهم يعني ايه ولو مش عااايز المقاال الف جرريده تتمناااه قوولت ايه

المديرر :عاايزه عااايزه انتي رزله رزااالة يبااااااي

ad
الاء :هاااه هتزدلي مرتبي كااام المرره دي

المدير :الضعف وحياااتك لو فرقع وعلينا

الاء :قشطه

……………………………………..

عند مبااارك وقيس

خده لبيته

مباارك ربت على كتفه :كل حاااجه هتتحل بأذن الله انا هرووح اجيب شوووية حااااجات من السووبر ماركت هنا على ما تاااخد دش حلو كدده وتصحصح

قيس :ده واجب عليا يا راجل يا طيب

مباارك :ارتااح انت ومن هنا وراايح حملي وهمي هيبقى عليك ما تقلقش

هتلاقي هدووم عندك في الاوووضه دي خد شااور وبدل هدوومك على ما ارجع ماشي

قيس:ان شاء الله

نزل مبارك وقيس دخل خد شاااور وهو حاسس بتووهان غييير طبيعي دمااغه هتتفرتك من التفكيييير

……………………………………

في مصر وتحديدا بالقاااهرة

مسك (اخت قيس ):وحشتني وحشتني يا ابيه ازززيك وعاااامل ايه

مالك (اخ قيس كااان مساافر بره البلد ورجع ):اهلا يا حبيبتي عااامله ايه

مسك :الحمدلله تمااام

ad
رانيا (مرات مالك )بتعاالي :ازيك يا مسك

مسك بابتساامه :اهلا يا رانيا

مسك :كدده يا ابيه من عزا ابيه ما تنزلش مصر

ماالك :معلش بقى انتي عاارفه الشغل وداده فووزية كاانت بتطمني عليكي

مسك بدمووع متحجرره :اهااا كوويس

راانيا بصت حواليها :الفيلا دي زوقها بيئه قوووي لاززم نبدل كل حاااجه فيها لو هنستقر هنا ولا ايه يا مااالك

ماالك بملل :مش وقته الكلام ده

راانيا :طيب احنا هنقعد فين انا عاايز اووضه كبيره وفيها بلكوونه

ماالك :هنقعد في اووضة قيس

مسك بدمووع :لا يا ابيه ارجووك اووضة قيس لا سيب ريحته فيها الاوض كتييير اووي هنا

مالك :نععععم في ايه مااالك ده بدل ما تقووليلي شكررا انك سبت كل حاااجه وجيت هنا على شااني بتقوولي قيس

مسك :ماااما وصتني قبل ما تروح المشفى اسيب اووضته مقفووله

رانيا بخبث :باااين ان مسك هااانم لسه متأثرره بالماااضي خلاص يا حبيبتي ماااما الله يرحمها هتفضل طوول عمررها بالمشفى وقيس الله يرحمه وبااابا ما نعررفش فينه يعني انتي دلووقت ملكيش غييير ماالك ماالك وبس فيا ريت تتقبلي وجوودنا واننا اساس حيااتك يكوون افضل

ad
مسك طلعت اووضتها وهي بتعيييط

ماالك بغضب :مش تحترمي نفسك يا رانيا ايه ماااما الله يررحمها بتفااولي عليها

راانيا بعبط :ايه يا حبيبي مهي في غيبووبه عن الحيااة تقرريبا والرحمه تجووز على الحي والميت

ماالك :اتعدلي وبطلي طريقتك الووسخه دي

وساابها وطلع بره الفيلا

…………………………………..

عند الاء

رجعت من الجريده وعدت على عم مباارك

خبطت مفيش رد قلقت حاااولت تفتح البااب ولحظها اتفتح معاااها خاافت يكوون عم مبااارك حصله حااااجه

دخلت وهي بتنده عليه كااان قيس خد شاااور ولابس شووورت وعضلاته باااارزه جدددا لدرجة ملفته للنظر

كان بيلعب ضغط

الاء دخلت وهي بتنده على عم مباااارك

الاء بصدمة :يا لهههههههوي الحقووووني حرررامي

Help me thief

Help me thief

قيس فتح عينيه :بتعمل ايه المجنووونه دي

قيس كااان هيتكلم فضلت تصرخ

قيس ملقيش حل غيررر انه يكتم صوووتها لا هتفضحه

قيس :بس اسكتي

ad
الاء بصووت عاالي :انت حررامي حرررامي Help me thief

قيس حشررها عند الحيييطه وطبق شفااايفه على شفاااايفها

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *