روايات

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثالث 3 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان الفصل الثالث 3 بقلم إيمان عكاشة

رواية مختمرة بين يدي شيطان البارت الثالث

رواية مختمرة بين يدي شيطان الجزء الثالث

رواية مختمرة بين يدي شيطان الحلقة الثالثة

في غرفه بسمله
بسنت بعصبيه : هو ايه ده انا مش فاهمه بعني ايه القرف ده انا يحصل معايا كده
بسمله : انتي كلمتي ياسين
بسنت: اه ويارتني يا ختي مكلمته
بسمله : ليه ايه الي حصل
بسنت :
فلاش باك
ياسين داخل الي القصر وهو في قمه غضبه
بسنت : ياسين عايزه اتكلم معاك
ياسين : نعم عايزه ايه
بسنت بصوت عالي : بص يا بني الناس من الاخر انت تروح تقول لجدو انك مش عايزني تمام وان الخطوبه دي مش هتم
ياسين بنرفزة: صوتك ميعلاش مفهههوم
بسنت :انا هعلي صوتي زي مانا عايزه وانت هتعمل الي انا بقوله
ياسبن : طب والله لتكوني خطبتي تمام انا مكنتش موافق بس خلاص انتي بقي دخلتي دماغي علشان تبقي تعلي صوتك كويس
وتركها وذهب
نهايه الفلاش باك
بسمله : يا نهارك اسود انتي هبله يابت بقي تعلي صوتك علي ياسين لا وكمان تكلميه بصيغه الامر احمدي ربك انه مقطكيش بحاجه انا اصلا ميتغربه انه مكلمش جدي
بسنت : اه يابنتي كل ده علشان صوتي علي امال كنتي عايزاني اعمل ايه واحده مغصوبه اروح اخده بالحضن بس انا بقي هخلي يطلب هو الي يبقي عايز يسبني مش هو بيعاندني انا بقي هوري العناد
بسمله :هتعملي ايه يا مجنونه اعقلي كده اخويا ياسين مبيهزرش
بسنت : اسكتي انت بس صحيح انتي بقي عملتي ايه مع مالك
بسمله تسللت الحمرا الي خدودها
بسمله بكسوف: معملتش حاجه
بسنت : اوعي يكون يابت بتحبيه امال عمال تقول امباح هنعمل وتزعقي كل ده وانتي واقعه
بسمله : حب ايه وواقعه ايه الكلام الاهبل ده احنا اتكلمنا وهو اقنعني
بسنت : بت انتي متكدبيش انطقي قولي حصل ايه
بسمله : خلاص هقول ايهدي
فلاش باك
بسمله بكسوف : مالك كنت عايزه اتكلم معاك
مالك : تحت امرك اتفضلي
بسمله بتقطع : هو ٠٠يعني٠٠ قرار جدي و
مالك : بسمله انا مش معترض علي قرار جدي والعصبيه الي انتي عملتيها امبارح والشويتين دول ميمشوش معايا انا بحبك وعارف انك بتحبيني
بسمله كانت سوف تنفخر من الاحراج ووجهها اصبح احمر من الخجل
بسمله : انت بتقول ايه
مالك بضحكه : بقول الي انتي مش عارفه تقوليه خجلك ده بياكد كلامي بسمله انا مش عايزك مغصوبه انتي لو مش عايزاني انا اوعدك اني هقف قصاد جدي بس انا متاكد انك عايزاني وانك بتحبيني
بسمله:
مالك : بسمله موافقه تكوني حبيبتي قبل خطبتي وانشاء الله مراتي
بسمله :
مالك بحزن : خلاص يا بسمله رسلتك وصلت انا هروح اقول لجدي
بسمله : هتلبس كرافته ايه يوم الخطوبه
مالك : ايه
بسمله : موافقه
وركضت الي الاعلي
مالك : مجنونه بس بحبك
نهايه الفلاش باك
بسنت : هههح ده انتي واقعة واقعة يعني يخرب بيت الرومانسيه
بسمله : بس بقي علشان بتكسف
بسنت : بت ايه واستني هنا تعاليلي يعني تبقي بتحبي اخويا وانا معرفش ده انتي ليلتك سوده
وركضت بسنت خلف بسمله لكي تضربها حتي خرجوا خارج الغرفه وذهبت بسمله الي غرفة ريحان وبسنت خلفها
ريحان: في ايه بتجروا وري بعض ليه
بسنت بنهيج : ريحان امسكيها انا مش قادرة
بسمله : ولا انا يخربيتك انا نفسي اتقطع
ريحان : طب ممكن تفهموني في ايه
وقصوا علي ريحان ماحدث لكل من بسنت وبسمله
بسنت : طب بسمله وبتحب مالك انا عمل ايه وروحت اكحلها عمتها
ريحان بتعقل : انتي غلطانه يا بسنت
بسنت : انا
ريحان : اه انتي اتعاملتي غلط مع الموضوع المفروض انك تتكلمي مع ياسين بهدوء خصوصا انه ملوش ذنب هو ذيه ذيك بالظبط وكمان انتي اتكلمتي معاه بنرفزه واستخدمتي صيغه الامر وياسين بيكره الصوت العالي وانتي مشاء الله صوتك كان جايب اخر الشارع انا عرفاكي اولا وثانيا عمره محب اني حد يامره بحاجه انا اصلا استغربت انه منفعلش علي جدي وانتي عملتي اكتر حاجتين بيكرهم فهو عاند معاكي وحب يعقبك علشان عارف انك هتخافي توجهي جدو
بسنت : طب وانا هعمل ايه دلواقتي
ريحان : كل الي اقدر اقولهولك انك
تصلي استخاره وربنا يقدملك الخير
بسنت : يارب
ريحان : وانتي يا ست بسمله
بسنت : لا دي محتاجه تضرب
ريحان : بسمله الحب مش حرام ولا جريمه بس مينفعش انك تتكلمي مع مالك في مكان لوحديكم
بسمله : انا كنت بتكلم معاه في موضوع جدي بس والله
ريحان : يا حبيبتي هو لسه مش خطيبك وحتي لو بقي خطيبك لازم يكون في محرم ماشي
بسمله : حاضر انا هستغفر ربنا
بسنت : وانا كمان
ريحان : وحاجه كمان ياست بسمله ازاي متقوليليش حاجه زي كده ها
بسنت : يلا يا ريحان هجوم عليها
وانقضي كل من ريحان وبسنت علي بسمله وهم يضحكون وغير شاعرين بالغرفه التي بجوارهم التي تملقها الحزن والدموع والمعاصي
في غرفه علياء
علياء : الو امير الحقني
امير : الو في ايه يا حبيبتي مالك
استوووب نتعرف علي امير ( امير عثمان السيوفي ابن راجل الاعمال الكبير عثمان السيوفي شاب ذو ٢٨ سنه
وستعرفون جزء من شخصيته الان)
علياء : جدي عايز يجوزني لمهندس عنده عنده في الشركه وبابا موافق
امير : يعني ايه الكلام ده وانتي موافقه
علياء : وانا لو موافقه هكلمك ليه
امير : طب وانتي عايزه ايه دلواقتي
علياء : عايزاك تيجي تطلب ايدي من جدي
امير : علياء مش هينفع
علياء : ليه يعني انت مش قوليل وجدي اكيد هيوافق عليك وخصوصا انك ابن راجل اعمال كبير
امير : بصي يا علياء من الاخر انا مش هتجوز وحده كلمتها او قابلتها انا عايز مراتي تكون مكلمتش حد قبل كده واكون اول راجل في حياتها مش مقضياها
علياءبصدمه :انت بتقول ايه انا ٠٠انامش مصدقه انت ازاي كده انت ليه عملت كده
امير : تسلية كنت بتسلي بيكي انتي حلوه وعجبتيني وكمان كنتي سهله
علياء بدموع : انا مش هقولك غير كلمه واحده انا حبيتك بس انت خساره فيك الحب ده انت كسرت قلبي وبكره هتلقي برضو حد كسر قلبك
واغلقت الخط وانهمرت دموعها مثل الشلال وهي تلعن نفسها لحماقتها وتصديقها لهذا المجادع الذي خدعها واوهمها بحبه وفي النهايه يخبرها انه لن يتزوج بواحده كلمته وخرجت معه لما فعل هذا للتسلية حقا اللعب بالقلوب
اصبح مسلي بالنسبه لهم حقا يا معشر
الذكور اصبحت عاداتكم ان تكسرو القلوب وتلعبون بالنساء وتقولون في
النهايه نحن لم نفعل شئ انتن اللاتي يسهل خداعكن نعم نحن حقا حمقاوات لاننا نظن انكم رجال ولكنكم في الحقيقه ذكور ولستم رجال لا يحق لكم ان تكونوا رجال صدقت المقوله التي تقول ليس كل الذكور رجال
وانتن يا معشر النساء لما تفعلن هذا لما
تبيعن انفسكن وقلوبكن انظرن نعم انفسكن لا تستغربوا وتقولوا اني ابالغ هي فقط تحدثت معه لم تسلمه نفسها حرفيا لا انا لا ابالغ لانه اذا طلب منها هذا لن تتردد ابدا لاننا هكذا دائما نجعل قلوبنا هي من تقودنا ونجعل الحب يعمينا عن الحقيقه ونصل الي هذه النهايه هنهايه كل علاقه ليست في الحلال علاقه يصورها الشيطان لكن جميله ولكنها علاقه حرمها الله ويمكن
ونكون بعدها مكسورون القلب جسد بدون روح لماذا لا نسمع كلام الله عز وجل الله جعل المرأة مثل الياقوت صعب جدا ان تصل اليه الله منك من اشياء كثيره لكي تكوني ياقوته لا يحصل عليكي الا الرجال فرفقا بالقلوب لا تفعلن هذا في انفسكن التزموا بكلام الله رفقا بقلوبكم
نرجع عند ريحان
ريحان : خلاص يا بنات مش قادرة
بسنت : وانا كمان فصلت
بسمله : يخربتكم بهدلتوني
بسنت : بسمله يلا نروح نشوف هنعمل ايه علشان الخطوبه
بسمله : ايه ده يعني رضيتي
بسنت : اصبح امر واقع ولازم اعيشه مش هنكد علي نفسي وكمان دي خطوبه وانا قررت اني هصلي استخاره ولو استريحت يبقي خلاص ولو العكس هواجه جدي
بسمله : ربنا معاكي
ريحان : ربنا يقدملك الخير
بسنت : يارب
بسمله : بقولكم ايه ماتيجو نروح نعمل شوبينج ونشتري حاجات الخطوبه وريحان تشتري حاجات الفرح
بسنت : اشطا فكره جامد
ريحان : طب روحوا انتوا غيرو وانا هتصل علي نور تيجي معانا
بسمله : ماشي يلا
بسنت : ماشي
وخرج كل من بسنت وبسمله
وفي نفس اللحظه رن هاتف ريحان
ريحان : السلام عليكم مين معايا ٠٠٠٠
ريحان بصدمه : مين…

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مختمرة بين يدي شيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *