روايات

رواية زهرة زين الفصل العاشر 10 بقلم نور شريف

رواية زهرة زين الفصل العاشر 10 بقلم نور شريف

رواية زهرة زين البارت العاشر

رواية زهرة زين الجزء العاشر

رواية زهرة زين الحلقة العاشرة

فراس بضيق، انا همشيي بس اقسم بالله هرجع وهتبقيي بتاعتي..
رحيق بفرحة: مين زيناا الليلة، بتبص لقت الحاج صالح بيغمزلها.. اه عايز حاجة هطلع اناا….
الحاج صالح بضحك: روحي يا رحيق اعملي القهوة تعااا يا فراس واقف عندك بتعمل اي..
فراس بأحراج: عايز اعمل خطوبة وكتب كتاب مع بعض.
رحيق بضحك: هو انت تانيي عايز حنانيي راجعلي تاني..
فراس بضيق: اللهم طولكك يا روح يلا يا عمي عشان خلقي ضاق..
رحيق بضحك:مش هنقول مبروك ولا اي يا حاج..
الحاج صالح بفرحة: خلاص نقرأ الفاتحة.
رحيق: لولولوليييي عشناا بنتمنيي الفرحة وحلمناا سنين وسنين جيناا بفستان وبطرحة ودعيناا وقولناا امين.!
فراس: توكلت علي الله، الخطوبة وكتب الكتاب مع بعض والفرح بعدهاا بشهرر..
في البيت الكبير
زهرة صحيت من النوم بس حسه ان في كتلة كبيرة نايمة فوقها، لمست بي اديهاا علي شعره، فهو هذا الكائن المزعج
مزعجج اي ده احلا حاجة في حياتي..
زين بتمثيل: اهه مش قادر ينفع اعيد ليلة امبارح تاني وغمزلها..

 

 

زهرة بكسوف: زين بطل قلة ادب وهات الفطار علي ام اجهز..
زين بضحك: فطار اي الساعه خمسة المغرب يا زهرتي..
زهرة بصدمة: معاد دكتور احمد بتاع العيون..
زين بحرج: خلاص اسف هنروح في معاد تاني قومي اجهزي بقاا علي ام اجيب الغداء..
في بيت العمدة ”
نسمة كانت بتدور علي شغل تشتغل، وطبعاً كا العادة نظيم جاب فطار عشان يفطر معاهاا..
نظيم بحب: مش كل يوم اجيب اكل ومش تاكلي صحيح جبت ورقة طلاقك من زين..
نسمة وقد شعرت بلحرية: بجد كده زين بقاا لي زهرة وناا هشتغل وابعد عن المشاكل الي بتحصلل..
نظيم بحب: كده لسه اربعين يوم تكوني جهزتي نفسك عشان هتجوزك؟
نسمة بخبث: الا قولي رجعت زهرة لي زين امته، وازي وافق علي الطلاق..
فلاش باك ”
لم خط*فت زهرة و امي ده قرصه ودن لي زين مش غرضي اذيه عشان لو حبيت اعمل حاجة كان زمان من الاول، رجب الي كان ناوي غدر ليكي ولي زهرة وامك الله يرحمها واميي فا انا عرفت الغدر لم مامتك اتوفت وساعتها زين كان خط*فك ف رجب عرف مكانك فا ولعع في المخزن بس كنت واثق من اخوياا اخدت زهرة و امي بعيد عن رجب وكمان عشان اوجع زين زي ما وجعني واخدك مني وعشان ياخد زهرة وامي قولتله يمضي علي ورق الطلاق بنسبة لي شغلي فا انا سبته ومش هقدر اخرج من البيت ده غير لم الجوو يهدأ بره..
نسمة بفرحة من جواهاا بس بينت عكس دهـ: نظيم مينفعش انا ونت نقعد في بيت واحد..
نظيم بخبث: طب والي كان بيحصل بينك وبين رجب ده اسمه اي؟
نسمة بضحك: انا كنت بضحك علي رجب واحط ليه عصير ونام جمبه لي الصبح وكأنه كان سلطان بليل..
نظيم قرب ليها وشدها من وسطها، كنت عارف انك في النقطة دي متربية بس كياده بقاا توقعي زهرة تجبلها نزيف..
نسمة حطت دماغها في حضنه: كانت اوامر رجب واميي وكمان انا كنت بحب زين بس النصيب..
نظيم: خلاكي لياا يا نسمة…
بعد مرور اسبوعين ”
زهرة برؤية بس بعدم وضوح: زين تقريبا العلاج هيجيب نتيجة وبعدها العملية وهشوفك تانيي..
زين حضنهاا وضحك: ايوة هتشوفي السفالة الي بعملها وكمان عايز اجيب الحفيد..
زهرة وقد احمرت وجنتيها: زين هو انت لمست نسمة لم اتجوزتها.

 

 

زين بضيق: ليه الاساله الي بتعكنن علي ميتين امي دلوقت نكد لازم، لاء يستيي كنت لم باجي المسها بفتكرك وابعد عنهاا، وتقريبا هي لمؤخذه كانت مع رجب..
زهرة: مظنش تعمل كده يا زين..
زين: انا شوفتهاا بي عيني وهم نايمين جمب بعض..
زهرة بضحك: خلاص ان الله حليم ستار..
عند رحيق وفراس: اي هفضل اتصل بيك كتير ومش هترد علياا والله طب طلقنيي بقاا ورد براحتك؟
فراس بعصبية: هو كل حاجة طلقني بطلي نكد بقاا ده اي القرف الي انا جيبه لنفسي ده ياربب.
رحيق: قصدك ان مقرفه وبنكد عليك..
فراس بتوتر: لاء مين قال كده كلهاا كام اسبوع و هربيكيي.
رحيق بضحك: هنشوف يا استاذ فراس يا ملازي..
فراس بحب: قولي اخر كلمة كده..
رحيق: ملازي هفضل اقول كتير الاه.
فراس: دبش طول عمرك بس علي قلبي زي العسل..
البيت الكبير
اي يا سعاد مالك النهاردة الدخان وجع قلبي البيت مش محسود..
سعاد بضحك: طب اقعد لم ابخركك يا راجل نسوان البلد بيحسدوني عليك وانا بغيرر..
كامل بضحك: لسه بتغيري يا سعاد ارجعي بزمن اكده لم كنت اعاكس اختك ونتي تبقي مضايقة وتقعدي تلبسي حلو عشان تعجبي كامل فاكرة..
سعاد بكسوف: ولسه بغير عليك ده لو واحده من مراة ولدي كلمتك متعرفش نار قلبي بتعمل اي…
كامل حضنها وقالها عايز اجيب اخ لي فراس اي رايك..
سعاد بكسوف: قوم يا راجل انت شوف عندك اي..
كامل: لا انا قاعد مش هقوم غير ورجلي علي رجلك.
زهرة دخلت مع زين بفرحة: مش انا هعمل العملية الاسبوع ده ونسبة نجاحها عالية..
سعاد بفرحة: بجد يا زهرة هترجعي تشوفي وتجيبي حفيد ليا.
زهرة بكسوف: ان شاء الله يا امي..
بعد مرور اسبوع ”
زين وباقي العيلة ونظيم ونسمة كانوا هناك منتظرين زهرة تخرج من العمليات..
بعد مرور ساعة ”
الدكتور بي ابتسامة: العملية نجحت يا زين بيه..

 

 

زين بفرحة: زغرطي يا اماا دخل لي زهرة لاقه في شاش علي عيونها، طب هشوفك امته؟
الدكتور: العملية خلصت من كام ساعة بس متعرضهاش لي الضوء ممكن تاخدهاا علي البيت.
زين شال زهرة واخدهاا علي العربية، فراس اخد رحيق مع الحاج صالح، وام زهرة..
نظيم بحب: اركبي يا نسمة اركبي يا امي اركب يا ابوي..
سعاد بفرحة: دلوقت بقيت امك وشدت ودانه عشان تعرف انك من غيرنا ولا حاجة يا فقرر..
نظيم بحب: موافقة اتجوز نسمة ومتقوليش البلد هتتكلم انتي عرفه زين بيحب زهرة..
سعاد حضنت نسمة: وقالت نسمة عمره ما عملتني وحش غير يوم اكده بس مش هنتحدث في الماضي.
كامل بضحك بس جواه: والفرح امته يا نظيم؟
نظيم: كمان اسبوعين اكده عشان مدة الطلاق..
كامل: ان شاء الله فرحك مع فراس كمان اسبوعين.
نظيم بفرحة: ان شاء الله يا ابوي..
في بيت الكبير ”
زين راح البيت لاقه البيت متكسرر متبرجلل برصاص، مين الي عمل في البيت ده اكده..
نظيم بتوتر: اصل انا سبت الشغل واكيد مش هيسبوني في حاليي لازم اختفيي فتره الاسبوعين دول وهرجع..
زين بحزن: قولت الحزن راح من حياتناا خلاص خالي بالك من نفسك يا نظيم مش عايز اسمع زي خبر موتك الاول.
نظيم بحزن: مانا هفضل جمبك في البيت بس مش خارج كده. نقدر نروح بيت العمدة عند نسمة..
زهرة فتحت عنيها ببطئ وفجاه صرخت من الفرحة: زيننننن انا شيفاك بصت علي صوابعها، هاتي مرايه ياا رحيق عايزه اشوف شكليي بصت علي امهاا ونظيم ونسمة والحاج صالح وجريت حضنت ابوها اتوحشتك قوي يا ابويي.
زين بغيرة: بص في عيون زهرة فهي الان تراه كما يراه لكنه كان يريد هذاا الحضن قبل اباه فهو الان اصبح الاب والاخ والابن والسند نعم فهو قد ظلمهاا لكن اباه لن يظلمها ابداً
زهرة شعرت ان زين يشعر بلغيرة: زين انا شيفاك زي ما ما اتخيلتك بظبط ملامحك اتغيرت شوية وقربت من امهاا، انتي دايماً صغيرة لسه زي ما انتي قمر في عيني، وقربت من رحيق مسكت ودنهاا، الا فين رحيق الطفلة كبرت اكده وهتتجوز..
رحيق حضنت اختها بقوة: مانا معاكي في نفس البيت يا ست البنات زهرة شدت نسمة لي حضنهم، هعرف اخد حق كسر عظمي منك بس بحبك برضو ودلوقت احنا ايد واحده..
بعد مرور اسبوعين “

 

 

الشباب حجزت البدل والبنات حجزت الفساتين؛
نظيم داخل علي نسمة بلفستان فكان فستنها ملئ بلقالق ♡.
زين دخل علي زهرة بلفستان فكان فستنها ملئ بزهور البيضاء ♡.
فراس دخل علي رحيق بلفستان فكان فستنها ابيض يميل الي الثلج ♡.
طلي بالابيض طلي يا زهرة نيسان،
طلي يا حلوة وهلي بهالوج الريان،
واميرك ماسك ايديك وقلوب الناس حواليك،
ورد و بيلسان ♡.
كنت عمياء العينان، وقلبي ليس اعمي فكان بصير من جمال روحك ايها الزين، اخدت يدي من الظلام الذي حولي الي الزهور التي حولك فا اصبحت زهرةزين…….♡
تمت”

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زهرة زين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *