روايات

رواية ملكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين الفصل العاشر 10 بقلم نانسي محمد

رواية ملكة الزين البارت العاشر

رواية ملكة الزين الجزء العاشر

رواية ملكة الزين الحلقة العاشرة

مي:اي ده

سامر:دا يبقي اخر مفاجأة

مي:مش فاهمه

سامر وقد نزل علي قدماه للأرض وفتح علبة الذهب واتكلم:مي تقبلي تكوني شريكة حياتي وتشاركيني حزنك قبل فرحك

مي وقد دمعت عيناها:موافقه

سامر:هاتي ايدك ولبسها الخاتم في ايديها وقعدوا قصاد المأذون وخالها كمان قعد قصاده

المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

نطقها المأذون وفجأة وقف سامر وشال مي حضنها ولف بيها

سامر بفرحة:مبروك يا قلب سامر

مي:الله يبارك فيك يا حبيبي

سامر:اي انت قولتي اي

مي:بحبك يا سامر بحبك قووووي

سامر شالها ولف بيها تاني من الفرحة و اتكلم :اخيرا نطقتيها انا بعشقك يا قلب سامر

مريم واحمد وتمارا واقفين ومريم عيونها مدمعه

احمد:عقبالك وانا اللي هشيلك الفستان بأيدي

مريم بحزن:لما الشخص اللي بحبه يكون ملكي وليا انا

احمد:يا بنتي انت لسه صغيره علي الهبل ده بس طالما بتحبيه ربنا هيقرب البعيد ويكون ليكي ان شاء الله

مريم:احمد انا مش صغيرة انا مش مريم اللي انت كنت بتشلها علي ايدك وهي صغيرة انا عندي 19 سنه

احمد:هو انا اهبل ما انا عارف انسي الموضوع هي طنط وعمو مش هيجوا

مريم بحزن:لا ماما بس اللي جت لما دخلت الكلية ومشيت بعديها بيومين ومش هيجوا دلوقتي لان عندهم شغل كتير

احمد:انا اخوكي يا مريم وجمبك دايما

مريم:عارف يا احمد ان اخويا بقالي 5 سنين مكلمتهوش ولا سمعت صوته حتي

احمد بزعل مصطنع:اخص عليكي يا مريومتي يعني انا مش كفايه عليكي

مريم :شكرا بجد شكرا علي اللي انت بتعمله معايا

احمد:بس يا بت بقولك اختي يعني انت وتمارا ومي واحد

مريم بدموع حاولت ان تخفيها:اكيد

زين:اي ده مش دي تمارا

ياسين:بتقول حاجه يا زين

زين:لا يا حبيبي مفيش حاجه

تمارا لاحمد:انا هخرج بره وجايه علي طول

احمد:تمام بس متتأخريش

تمارا:حاضر

خرجت تمارا بره وزين شافها وخرج وراها

خرجت تمارا وقعدت علي مقعد في الشارع

جه زين قعد جمبها:زين ازيك

تمارا:اهلا وسهلا نعم

زين:نعم الله عليكي كنت مخنوق وخارج اشم شوية هواء ولقيتك ممكن اقعد معاكي

تمارا:انت قاعد اصلا

زين:شكرا بقولك اي يا تمارا

تمارا:ها

زين:اي رأيك في الجو ده

تمارا بهيام:الجو جميل جدا شكل النجوم حلوه قوووي

زين:اكيد مش احلي منك

تمارا بارتباك :ا ا انا انا لازم امشي سلام مستنتش إجابه من زين وطلعت جري علي الحفله

وزين ابتسم علي طفولتها و دخل هو كمان

عدي اليوم وكلهم فرحانين ما عدا مريم اللي فرحانه لصاحبتها وزعلانه علي حب عمرها اللي مش عارفه هو بيحبها ولا لا ونامت وهي بتعيط

عدي 4 ايام واليوم الخامس بالليل عند مريم التليفون رن

مريم:السلام عليكم

احمد:وعليكم السلام عامل اي يا بطل

مريم:الحمد لله خلصت المنهج من التلخيص بتاعك وهروح انام اهه

احمد:ربنا معاكي يارب انا عايز اقولك حاجه يا مريم

مريم:نعم

احمد:انا واثق ان مريم اختي هتجيب امتياز لانها مجتهده

مريم بدموع:ان شاء الله مريم اختك هتكون عند حسن ظنك سلام

احمد:مع السلامه

قفل احمد معاها واتكلم:انا بعشقك يا مريم بس مستني السنه دي تخلص وتكوني ليا لاحمد وبس ونام

مي فتحت الواتس وكلمت البنات علي الجروب (اي هري وخلاص ????????) وقفلوا ولسه مي هتنام سامر كلمها

مي:الو

سامر:احلي الو سمعتها في حياتي

مي:ما تبطل كذب بقي

سامر:والله بحبك يا بومبه

مي:شكرا يا رجوله

سامر:في واحده تقول لجوزها يا رجوله اشكوا إليك يارب كلها 6 شهور وتبقي في بيتي وهعرفك مين رجوله

مي:غور ياض

سامر:ماشي يا بومبه بحبك

مي:انا اكتر

وقفلوا مع بعض وكله نام

صباح يوم جديد علي جميع ابطالنا لحد

صحيوا البنات وكل واحد ادي فرضه وكل واحده ركبت عربيتها واتوجهوا للجامعه

تمارا:صباح الزفت يارجاله

مي ومريم:فوق رأسك يا قلب الرجاله

تمارا:اي الاخبار الامتحان الساعه كام

مريم: 9 كده فاضل نص ساعه

تمارا:طيب يلا نشرب قهوة علشان  صاحبك خرمان علي الاخر

مي:ومين سمعك يلا بينا

قاموا البنات وشربوا القهوة والساعه جات 9 ودخلوا يمتحنوا

تمارا:اي ده????????

نرجع للشباب

زين ادي فرضه واخد ياسين وصله المدرسه وراح علي شغله

سامر ادي فرضه وركب عربيته ووصل الكلية لان الامتحان النهارده بتاعه هو

تمارا:اي ده????????

ده نفس الاسئله اللي ذاكرتها من ملزمت احمد وهقفل هيصا

سامر برسميه:دكتورة تمارا الصوت لو سمحتي

تمارا:سوري يا دكتور

خلصوا البنات الامتحان وروحوا البيت وهما فرحانين علشان يذاكروا لباقي المواد

في مكان أخر امام مستشفي مشهور في ألمانيا تجلس حياة والحزن مخيم علي وجهها

فهد مالك يا حياة

حياة:مفيش يا دكتور انا تمام

فهد:هو انا مش قولت بلاش دكتور اسمي فهد زي ما بقولك يا حياة كده علي طول بدون رسميات

حياة:حاضر

فهد:شطورة قولي لي بقا اي سبب كل الحزن اللي في عيونك ده

حياة وقد تساقطت الدموع من عيناها

انا فسخت خطوبتي

فهد وقد فرح بداخله ولكن لم يظهر لها هذا الفرح:ليه

حياة:قال لي لو سافرتي مع فهد ده انت واخوكي اعتبري ان كل حاجه خلصت وانا مستنتش لان اخويا اهم عندي من كل الهبل ده اديته دهبه وطردته بره البيت

فهد:وده اللي مزعلك

حياة:بصراحه لا انا خايفه علي اخويا قوي

فهد متقلقيش هو هيعمل العمليه بكره علشان كده كان لازم اجيبه المستشفي اول اما وصلنا

حياة:ربنا يستر

فهد:متقلقيش خير ان شاء الله يلا نروح

حياة:نروح فين

فهد:انا حجزت اوضتين في اوتيل قريب من المستشفي هنا علشان نرتاح شويه لان اليوم طويل ومش هينفع حد يبات معاه في المستشفي

حياة:ماشي

مشيت حياة وفهد وكل واحد طلع اوضته ونام

صباح يوم جديد البنات بيزاكروا لان الامتحان كمان بعد بكره

زين حياته عادي وسامر بقت مي كل حياته وتمارا بتذاكر وبس ومريم حزينه علي حب عمرها واللي هتعمله بعد الامتحانات

عند فهد في المستشفي

فهد:حياة:حاضر

فهد:شطورة قولي لي بقا اي سبب كل الحزن اللي في عيونك ده

حياة وقد تساقطت الدموع من عيناها

انا فسخت خطوبتي

فهد وقد فرح بداخله ولكن لم يظهر لها هذا الفرح:ليه

حياة:قال لي لو سافرتي مع فهد ده انت واخوكي اعتبري ان كل حاجه خلصت وانا مستنتش لان اخويا اهم عندي من كل الهبل ده اديته دهبه وطردته بره البيت

فهد:وده اللي مزعلك

حياة:بصراحه لا انا خايفه علي اخويا قوي

فهد متقلقيش هو هيعمل العمليه بكره علشان كده كان لازم اجيبه المستشفي اول اما وصلنا

حياة:ربنا يستر

فهد:متقلقيش خير ان شاء الله يلا نروح

حياة:نروح فين

فهد:انا حجزت اوضتين في اوتيل قريب من المستشفي هنا علشان نرتاح شويه لان اليوم طويل ومش هينفع حد يبات معاه في المستشفي

حياة:ماشي

مشيت حياة وفهد وكل واحد طلع اوضته ونام

صباح يوم جديد البنات بيزاكروا لان الامتحان كمان بعد بكره

زين حياته عادي وسامر بقت مي كل حياته وتمارا بتذاكر وبس ومريم حزينه علي حب عمرها واللي هتعمله بعد الامتحانات

عند فهد في المستشفي

فهد للطبيب:Wann wird er operiert, Doktor

متي سيدخل العمليات يا دكتور

الطبيب:Jetzt sind wir gekommen, um ihn dorthin zu bringen

الان اتينا لكي ناخذه إلي هناك

فهد:?Ist die Operationszeit lang

هل وقت إجراء العمليه طويل

الطبيب:Ja, weil es sich im Rückenmark befindet und mehr als zwei Stunden dauert

نعم لانها في الحبل الشوكي وستستغرق اكثر من ساعتين

فهد:  ?Wird es in Ordnung sein

هل سيكون بخير

الطبيب:Doktor Fahad, machen Sie sich keine Sorgen, ich werde diese Operation durchführen und Sie kennen mich, vertrauen Sie, aber haben Sie keine Angst, alles wird gut

دكتور فهد لا تقلق انا سوف اجري هذه العمليه وانت تعرفني ثق بس ولا تخاف كل شئ سيكون بخير

فهد علي أمل:Vielen Dank, Dr. Daniel

شكرا يا دكتور دانيال

دانيال:gerne

علي الرحب والسعه

ودعت حياة اخيها وعلي أمل انه سيخرج كما كان من قبل

دخلت توضأت وظلت تصلي لا تعلم كم استغرقت وقتا في الصلاة والدعاء والدموع التي تنهمر علي اخيها الذي ليس لها سواه وغافله تماما عن الذي يراقبها بحزن

انهت حياة صلاتها وكان مر ساعة من دخول اخيها

خرجت الممرضه بسرعه من العمليات

فهد بتوتر:

Was passiert ist, ist der Patient in Ordnung ?

ماذا حدث هل المريض بخير

الممرضه:Es gibt ein Problem und ich muss schnell Blut bekommen, weil es für das Leben des Patienten gefährlich ist

هناك مشكلة وانا لابد ان أأتي بالدم سريعا لانه خطر علي حياة المريض

وقامت الممرضه بالركض سريعا

حياة بخوف:فهد هو في اي

فهد بارتباك مفيش حاجه يا حياة

حياة بدموع:علشان خاطري فهمني

فهد:خير ان شاء الله ادعيلوا

حياة بعياط:يارب يارب????????

بعد مرور ساعتين كمان خرج الطبيب

فهد:Was ist passiert, Doktor, geht es dem Patienten gut?

ماذا حدث يا دكتور هل المريض بخير

الدكتور :Ja, es geht ihm jetzt gut, aber er wird 24 Stunden lang beobachtet, bis wir mit ihm zufrieden sind, und dann werden Sie ihn betreten

نعم هو الان بخير ولكن سيظل تحت المراقبة لمدة 24 ساعه حتي نطمئن عليه وبعدها ستدخلوا عنده

فهد براحة:Gott sei dank

الحمد لله

الطبيب:bitte

بعد اذنك

فهد:Gehen Sie geradeaus

اتفضل

حياة اتت ووقفت بجانبه :الدكتور قال اي يا فهد

فهد:الحمد لله يا حياة العملية نجحت الحمد لله

حياة بدموع:ألف حمد وشكر ليك يا رب انا كنت عارفه انك مش هتسيبنا الحمد لله

عدي ال 24 ساعه ودخلوا عند اخو حياة وبقي كويس جدا والطبيب قال انوا لازم يقعد شهر علشان يتطمنوا عليه وبعد كده يقدروا ينزلوا مصر

عدي الشهر كله وفهد اتعلق بحياة وحبها وحياة نفس الكلام ونزلوا مصر وقرروا انهم يعملوا خطوبه بسيطه ليهم ومكانش حاضر غير سامر وزين وياسين وبس والبنات خلصوا الامتحانات وكل حاجه تمام واحمد كان عازم مريم علي العشاء بره وتمارا اعتذرت علي العشاء لانها تعبانه ومكانش موجود غير احمد ومريم

مريم:احمد ممكن اقولك حاجه

احمد:اتفضلي يا مريومتي خير

مريم بدون اي مقدمات: انا بحبك

احمد:نعم

مريم:بقولك انا بحبك

يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكة الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *