روايات

رواية رونز قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم رونز مراد

رواية رونز قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم رونز مراد

رواية رونز قلبي البارت الثاني عشر

رواية رونز قلبي الجزء الثاني عشر

رونز قلبي
رونز قلبي

رواية رونز قلبي الحلقة الثانية عشر

أدهم بصوت مُرعب: اطلعوووو براااا كلكم
رونز وقفت قدامه وبعناد: قبل ما تقرر حاجة اتأكد إني استحملت كتير وأنا مش مُلزمة أستحمل أشوف خطيبي كل واحدة والتانية اللي تعاكس وتضحك معاك وأنا أقول معلش لا معلش دا شغله ومهما كان شُغله يجبره يتعامل مع طالبات زيي لكن توصل إنه تضحك معاهم وتهزر يبقى لا مش مجبره أستحمل كل دا أنا..
أدهم بتركيز واهتمام: و..كمل سامعك
رونز بتستغرب إنه هادي كدا ومهتم يسمع منها على عكس ما اتوقعت!
عمر بمقاطعة بغضب: رونز عيب كدا انا سكت ليك كتير
رونز عيونها بتدمع وبتسكت
أدهم بيشاور بـ ايديه: سيبها تقول اللي عندها يا عمر ومحدش يدخل لو سمحتوا
سليم: أدهم اطلع دلوقت رونز تعبانة و..
أدهم بهدوء: لا يا سليم مش حل إني أهرب من قدامها وأسيبها لـ تفكيرها ما أشاركها في اللي هي فيه ومادام أنا السبب في زعلها يبقى لازم أسمعها وأفهم ايه اللي وصل تفكيرها بكدا
وبص ليهم ممكن تسيبونا مع بعض شوية؟!
الكل استغرب طلبه وبصوا لـ بعض
الأم وفاء: بس..
سليم بتنهيدة: يلا يجماعة ياخدوا فرصة يتفاهمو مع بعض ويحل مشاكلهم مع بعض
الكل بدأ يطلع..
سهير وهي طالعة بصيت لـ أدهم برجاء إنها تعبانة وأدهم ابتسم ليها يطمنها وهز دماغه إنه فاهم حبيبته كويس وهيعرف يتعامل معاها واستأذن وقفل الباب
رونز بقيت متوترة وخصوصاً بعد الكلام اللي قالته..
عند تميم
صحى ولبس هدومه ونزل علشان يتكلم مع جدته..
تميم: ازيك يا تيتة
الجدة بقلق: الحمد لله كنت فين دا كله
تميم: جيت علشان أتكلم معاك بس لقيتك نايمة قولت لما تصحي
الجدة بقلق: موضوع ايه تاني؟
تميم بإستغراب: هو فيه موضوع أول؟!..مالك يا تيتة وشك أصفر ليه كدا وكمل بقلق انت كويسة ولا نروح لـ الدكتور؟
الجدة ببكاء: رونز يا تميم رونز يا ابني
تميم بقلق: مالها وبتعيط ليه كدا؟
الجدة بتكمل: تعبت النهاردة وسهير بتكلمني وبتقولي نفسيتها تعبانة جامد وبتاخد قرارات غريبة وبتزعق مع أدهم
تميم بقلق: امتى دا حصل..وبتزعق مع أدهم ليه ، تحب أوصلك حالاً ونروح نطمن؟
الجدة بعقل: لا لو روحت دلوقت الدنيا هتتبهدل وهما مش ناقصين وأنا مش عاوزة أعمل حاجة مع عيلة الشرقاوي أندم عليها
تميم بصدمة: انت يا تيتة اللي بتقولي كدا ومن امتى وانت مش عاوزة تزعل عيلة الشرقاوي منك؟
الجدة: لا انت فاهم غلط انا صحيح مش طايقة لا أدهم ولا سليم بسبب اللي حصل بس وفاء بنتي التانية وكمان مش عاوزو أخرب عليهم بيتهم دول ولاد الغالي
تميم بإرتياح: أتمنى فعلاً يا تيتة ، ربنا يصلح الحال يارب
الجدة: كنت عاوز ايه صحيح؟
تميم: لا خلاص مش وقته وسكت
تميم خلص كلام مع جدته وطلع يتصل على حور
تميم مع حور في الفون: طب أعمل ايه بنت عمي تعبانة وحالتها مش كويسة أقوم أقولها عاوز أخطب
حور بغيرة: طب وانت مالك طيب وبعدين أنا مقولتش كدا أنا بقول كنت فاتحها في الموضوع
تميم : يعني تيتة شايفها بتعيط وزعلانة أتفاهم معاها ازاي؟
حور كاتمة دموعها: قول بقى إنك عاوزها تقولك انت لـ رونز قول عادي
تميم بصدمة: انت بتقولي ايه..انت مجنونة ، بت انت بطلي هبل ما انا لو عاوز رونز كنت هاخدها من الأول
حور بعياط: زعق يخويا زعق علشان ست الحسن
تميم بصدمة: انت بتعيط انا كلمتك طيب..ست الحسن مين انت عاوزة تلبسيني مصيبة أنا مش فاهم!
حور: تمام عموماً أنا قولت لـ بابا وقالي يوم الجمعة تشرفونا لو حضرتك ليك مزاج يعني
تميم : لو حضرتي ليا مزاج!!
اتعدل يا حور علشان والله هخبط دماغك في الحيطة وبلاش غيرتك تخليك تقولي كلام نزعل من بعض بسببه ، انا هقفل سلام
حور بخجل : تميم
تميم: نعم لسه فيه اتهام تاني؟!
حور بصوت هادي: لا بس بس..
تميم: هنبسبس دلوقت!
حور بسرعة: هتروح تشوفها؟
تميم لطم: اقفلي ونصيحة مني إني م أشوفك النهاردة علشان هدغدغ دماغك
حور: ما تريحني
تميم: يا حبيبتي هروح ليه ولو روحت هيكون علشان رونز أختي مش أكتر هه أختي يا حور
حور بإرتياح: طيب أنا آسفة بس دا حقي
تميم بحب: عارف يا حبيبتي ومقدر كل دا بس انا بجد بكلمك علشان أطمن تقوم تقوليلي لو ليك مزاج يعني دي كلمة تقوليها لحبيبك
حور بكسوف: انا آسفة بجد
تميم بحب: ولا يهمك..المهم احكيلي بقى يومك يست
بدأت حور تحكيله يومها كان عامل ازاي وازاي أنجزت حاجات كتير النهاردة وهو يشجعها تكمل وقد ايه هو فخور بيها
ونسيبهم بقى دول ناس لا نعرف عنهم شيء
نرجع لـ أدهم ورونز
الكل كان متجمع في الصالة وفجأة شافوا الباب اتفتح ورونز مبسوطة وأدهم ماسك إيديها في إيديه وبيتكلموا سوا
الكل: ايه الحمد لله كله تمام
أدهم ابتسم لـ رونز: رونزي بخير كله بس بسبب ضغط الثانوية وإني قصرت معاها وحقيقي آسف ليكم على اللي حصل النهاردة وبدأ يضحك ويهزر مع الكل
رونز بصيت عليه بإمتنان قد ايه اختارت الراجل الصح..راجل بيعاملها بـ وّد وحنية وبيخاف عليها أكتر ما بيخاف على صورته قدام الناس ومش مهم عنده غير رونز حبيبته حبيبته وبس واللي هي أنا..!
Flash back
أدهم قفل الباب ورجع بص عليها وبدأ يقرب ومسك ايديها وقعدوا على سريرها ورونز كل دا متوترة
أدهم بهدوء: سامعك اتكلم وعاتبيني لكن أشوفك بالمنظر دا مش هستحمل
رونز بتدمع: انا آسفة عارفة إني غلطت فيك كتير النهاردة و..وعارفة إني اتعديت حدودي بس غصب عني
أدهم باس ايديها وقال حبيبتي تعمل اللي هي عاوزاه ومين قالك إني زعلان على كلامك..انا زعلان إنك م عاتبتيني وانا للأسف سيبتك لـ تفكيرك وقصرت معاك وكمل بندم أنا آسف بجد
رونز بنفي: لا والله انت أكتر قلب أنا بحبه وأكتر قلب حنين عليا أخويا وحبيبي وابويا اللي مش بيعمل اللي انت بتعمله دا وأنا آسفة إني سكت بس دماغي كان فيها حرب وبالذات فكرة إني أشوف واحدة فاكرة إنك ملكها مينفعش تكون ملك حد غيري يا أدهم أنا أنانية ومبسوطة بـيها مادام عاوزة تكون حاجة خاصة بيا وبس
أدهم بحب: وأنا قلبي مش غرقات غير فيك يا حبيبتي بس لازم نعرف إنه الحب عتاب وقت الزعل مينفعش نشيل من بعض ولا نزعل من بعض واليوم اللي تزعل مني فيه تعالي اشتكيلي مني وأنا هاخد حقك مني بكل حب والله بس بلاش تشيل انت مني علشان الحبيب مش بيشيل من حبيبه يا رونزي..وكمان أنا آسف إني اتكلمت كدا الصبح بس كان لازم أعرف فيك ايه
رونز بحب:ربنا يديمك ليا يارب وكملت بزعل زمان شهد زعلانة مني
أدهم بمكر وفخر:لا متخافيش ما انت كمان قفلت وبعدين عيب يعني يبقى خطيبك مدرس المادة عيب دا انت تربيتي
رونز بتضربه: بارد حرقت دمي وخلاص
أدهم بغمزة: لا عاش ولا كان يحبيب قلبي
رونز بخجل: أدهم بس بقى
أدهم بيضحك: ما كنا حلوين..يلا ادخلياغسلي وشك علشان نطلع مع بعض حلوين كدا
رونز: حاضر
back
فجأة بتفتكر رونز قد ايه ألحّت في صلاتها على حبيب وزوج حنون وإنه الحب بينهم يشهد قد ايه كان مختلف وجميل وأهو ربنا رزقها بـ أدهم!
كلهم بدأوا يحضنوا رونز
شهد بخباثة: لا يا ماما خلاص رونز بخير الحمد لله وقاعدة تحب في مستر أدهم
أدهم بيضحك: لا مستر أدهم ايه بقى يا شهد
رونز بتبص ليها بـ وعيد
عمر لـ شهد: يلا علشان أوصلك الوقت اتأخر
شهد: لا شكراً يا مستر هلحق أروح
عمر: بس أنا قولت الوقت اتأخر أظن كلامي واضح!
شهد: وانا هعرف أروح يا مستر
سليم بيتدخل بسرعة: خلاص يا شهد معلش الوقت اتأخر مينفعش بنوته جميلة زيك تمشي لوحدها
شروق داست على رجلية: ااااه قصدي يعني يوصلك أحسن
شهد بإحترام: حاضر عن إذنكم وسلمت عليهم وقالت لـ رونز هتقابلها بكرا وطلعت عند الباب علطول وعمر لحقها..
عند يوسف ورقية..
يوسف بيتصل عليها ورقية كانت خلاص هتنام
رقية فتحت بعد تردد بس خافت يزعل
رقية بصوت رقيق ويكاد مسموع: السلام عليكم
يوسف بإبتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..عاملة ايه يا روقا
رقية: ا الحمد لله
يوسف بحب: انت بتجاوب على قد السؤال ليه ما تتكلم معايا براحتك انا مستأذن من عمي
رقية: حاضر
يوسف بيضحك: بقى دي رقية اللي سيبتها قبل ما اسافر فين اللي كان عليها يوووسف تجيب الأجل!
رقية بتضحك: كنت مطمنة إنه بابا مش هيزعق ليا علشان انت موجود بس..
يوسف: بس ايه يا حبيبتي؟
رقية بعتاب: بس انت مشيت وبقيت أخاف أتكلم..شخصيتي اتغيرت وبقيت أخاف أتعلق بقيت كل يوم أدعي وأقول يارب انا متعلقة بيه ليه مادام بعيد عني كدا بس والله كنت كل يوم بيزيد القرب في قلبي بالرغم من المسافات
يوسف بندم: حقك عليا عارف إني اتأخرت عليك بس كنت خايف..أيوة كنت خايف أنزل ألاقيك لغيري ولا في حياتك راجل تاني مكنتش هستحمل والله يا رقية صحيح أنا بحبك بس فكرة تفكري في غيري صدقيني مش هتقبلها ومش هقدر عليها وأدهم الله يباركله فعلاً هو اللي صحاني من كل دا وقالي هتسيبها فعلاً لحد ما تضيع منك والحمد لله أهو هتبقي من نصيبي بإذن الله وأتمنى أكون ضلعك الثابت اللي بتتمنيه وحبيبك فاكرة حبيب أيامك
رقية بخجل: ربنا يديمك ليا يارب وعلفكرا محدش يعرف ياخد مكانك سلام وقفلت بسرعة وهي بتضحك وبتقول بحب بحبك يا چو والله
يوسف بيضحك: طب استني اتهنى بالكلمة الأول حتى..وبعدين في قلبي اللي غرقان فيك دا الله يعينك على حبي دا ودخل ياخد شاور وينام
عند الجدة..
الجدة بغضب: يعني ايه مش ناوي دلوقت ايه هتستنى لما تتجوز وانت مش موجود زي خيبتك هتفضل لحد امتى بعيد كدا؟
الطرف الآخر: سيبيها لله وانت عارفة كويس ايه اللي حاكم عليا بكدا
الجدة بزعيق: يووووه كل يوم نفس الحجة هتفضل غبي لحد ما تضيع كل حاجة منك يا غبي
الطرف الآخر: والعمل ايه أنا بخسر كل حاجة فعلاً
الجدة بثقة: يبقى تسمع اللي هقولك عليه لازم تنزل الأسبوع الجاي وتواجه رونز وتيجي هنا انت وهما وتقعدوا معايا رمضان كله والفترة دي نحاول نفهم تفكيرهم ازاي ونمشي عليه
الطرف الآخر: تمام الأسبوع الجاي هتلاقيني عندك وكله جاهز
الجدة بتحذير: متنساش رونز اللي لازم..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رونز قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *