روايات

رواية شمس حياتي الفصل السابع 7 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي الفصل السابع 7 بقلم لمياء وليد

رواية شمس حياتي البارت السابع

رواية شمس حياتي الجزء السابع

رواية شمس حياتي
رواية شمس حياتي

رواية شمس حياتي الحلقة السابعة

طيب طيب طالعة اهو
طلعت شمس وعينها ف الأرض واتصدمت من اللي شافته قدامها
ليل بخوف شديد وصدمة:
مصطفي ….هو …هو نتا العريس….
مصطفي بإبتسامة سمجة وبيعدل لياقة القميص : منفعش ولا ايه ي شموسة
وجاء صوت من ورا شمس غليظ: شموسة ف عينك يلا قوم اطلع برة نا غلطان اني جبتك اصلا معايا
التفت شمس تشوف مين ده وتنحت لما شافته احمد …نتا ايه جابك نتا كمان
رد عليها : يعني ي ام الذكااء جاية تقدمي العصير لمين مهو للعريس وابتسم ابتسامة عبيطة وشاور ع نفسه والعبد لله بقا العريس وبطريقة يووجين ل روبانزل هااااي😁
شمس عينها دمعت وزهقته ودخلت جري ع اوضتها بتعيط
احمد مش فاهم ايه حصل وباباها رجع الصالة : ايه يجماعة مالكو واقفين كدة ليه
مفيش يعمي اظاهر شمس مش موافقة دي حتي مش سمعت مني حاجة ودخلت جري ع جوا

 

طب خليك هنا لحظة هشوفها وارجعلك
مجدي متأكد من جواه ان شمس بتحب احمد وباين اوي من نظراتها ليه بس مش فاهم اين حصل.. دخل اوضتها لقاها بتعيط وليل بتهديها
ممكن افهم ايه حصل ي شمس وليه بتعيطي حد زعلك برة
شمس بتمسح دموعها لا يبابا محصلش حاجة بس حضرتك نا مش موافقة وبعدين هو ليه عين يجي يتقدم كمان
مجدي بإستغراب :يعني ايه يبنتي ليه عين يجي يتقدم هو عملك حاجة ي شمس ونا معرفش
لا لا يبابا مش كده بس حضرتك ممكن تسبني لوحدي شوية
مجدي فهم أن بنته هتتكلم بس لما تهدي الاول وخرج لاحمد ومصطفي برة
نا متأسف ليكو بس هو في حاجة ونا مش فاهمها ولما شمس تهدي هفهم منها وابلغك ي احمد
طيب يعمي وقت ما تهدي وتتكلم اتمني حضرتك تطمني السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عدي يومين ع الموقف ده
ف بيت مجدي ..
شمس حبيبة بابا تعالي عاوز اتكلم معاكي ودخلوا اوضة المكتب يتكلمو

 

ممكن افهم ايه حصل وليه كنتي بتعيطي وبلاش تكذبي ي شمس نا معودك عالصراحة من زمان احكيلي يحبيبتي ايه حصل بس
شمس بدأت تحكي اللي شافته يوم ما كانت خارجة من الجامعة وأنه كان حاضن واحدة بنت وبيضحكو سوا و…… وأنهت كلامها بعياط وبس كدة يبابا ده اللي حصل تقدر تقولي حضرتك ارد اذاي واوافق ع واحد كذاب ذيه يعني
مجدي بتفهم :طيب ممكن تهدي الاول وامسحي دموعك وتعالي نتكلم بالعقل وسيبي المشاعر ع جنب ..دوقتي نتي شوفتيه بيحضن بنت وبيضحك معاها وركبت معاه العربية صح
شمس يتفهم :امم صح
طيب ليه لما جه هنا مش واجهتيه باللي نتي شوفتيه وهو لو عنده تفسير مقنع كان قالك وفسرلك دي تبقي مين وعمل كدة ليه
يبابا ااا..
مجدي مقاطعا ليها : نا لسة مخلصتش كلامي ي شمس ..نتي اتسرعتي وحكمتي ع واحد من مجرد مشهد شوفتيه ومدتيهوش فرصة حتي يدافع عن نفسه ويقولك الحقيقة لا نتي حكمتي عليه أنه مش محترم وكذاب من قبل حتي ما تعرفي رده ايه ع كل اللي حصل ده …بصي يبنتي اللي نتي متعرفيهوش إن دي تاني مرة احمد يتقدملك فيها
شمس بصدمة : ايه ازاي يعني يبابا

 

فاكرة اليوم اللي دخل فيه المستشفي لما جه يزورك ف. البيت ويطمن عليكي الولد محبش يعمل حاجة من ورايا واحترمني ودخل البيت من بابه ولما جه اتكلم معايا ف أنه رايدك ف الحلال وطلب ايدك مني نا قولتله وقتها سبني اخد رأيها الاول واقول لوالدتها ودخلت فعلا اقول لوالدتك بس حصل اللي حصل وقتها ومعرفتش اقولك حاجة وحبيت اعرف ردك من عينك وتصرفاتك عشان هو طلب مني مقولش ليكي حاجة غير لما يعرف احساسك ايه تجاه عشان ميحصلش حساسية بينا خصوصا أن والده صاحبي قالي يعني نا قولت لحضرتك بس عشان لو كلمتها ف اي وقت أو شوفتها صدفة ف الشارع وكلمتها تبقي حضرتك عارف …والولد فضل صابر لحد ما امتحاناتك تخلص وجه واتقدم تاني ونتي عملتي اللي عملتيه برضو وكان عيب اوي اللي حصل …تفتكري واحد بالاخلاق دي ي شمس يكون كذاب أو بيخدعك وبيضحك عليكي
شمس فضلت متنحة ومش عارفة ترد وفضلت ساكتة

 

بصي يشمس …نا هديلك فرصة أخيرة تعرفي حقيقة مشاعرك اللي نا شخصيا عرفتها من عنيكي وطريقة كلامك وغيرتك وزعلك اللي بان عليكي لما شوفتيه حاضن واحدة تانية ..نا هطلب منه يجي وتقوليله اللي شوفتيه ويا يرد عليكي رد يقنعك بيع وتصدقيه يا يبنتي كل واحد يروح لحاله وربنا يرزقك احسن منه ويرزقه احسن منك
حاضر يبابا اللي تشوفه حضرتك بعد اذنك
وجت تفتح الباب عشان تمشي
شمس اسمعي لقلبك وصلي لربك وإن شاء الله خير يقلب بابا
ابتسمتله وخرجت
شمس دخلت اوضتها فضلت تفكر كتير ف اللي حصل بس برضو مش قادرة تبررله موقف البنت ده افتكرت جملة باباها ” اسمعي لقلبك وصلي لربك …”
قلبي بيقولي أنه برئ بس عقلي مش مقتنع يا ربي بقااا ساعدني وقدرلي الخير يا رب
وقامت اتوضت وصلت لربها وفضلت تدعي كتير بالخير ونامت
تاني يوم …
اتفضل يبني ادخل ..

 

شمس احمد برة يلا عشان تقابليه
حاضر يبابا خارجة ..
خرجت شمس لاحمد اللي اول ما شافها ابتسم تلقائي ..اذيك يا شمس
الحمد لله نتا ايه اخبارك تمم الحمد لله بابا قالي انك عاوزة تتكلمي معايا ف موضوع اتفضلي نا سامعك
شمس خدت نفس كبير عشان تقلل توترها : سؤال واحد بس حضرتك عندك اخت أو اخوات غير مصطفي …
احمد بإستغراب : لا.. ليه السؤال ده
أكملت ببعض العصبية البيسطة…. بص يا استاذ احمد نا شوفت حضرتك من شهر ونص تقريبا ونتا حاضن بنت وبتضحك معاها وركبتها العربية ومشيتو حضرتك كنت قريب من الجامعة بتاعتي
وشوفتك ونا طالعة وماشية مع صحبتي ممكن افهم بقا مين دي واذاي يمحترم تحضنها كدة ونتا ذي نا قولت ملكش اخوات بنات وملكش اخوات اصلا غير مصطفي ممكن افهم واكيد طبعااا نتا عرفت ليه زقيتك ودخلت اوضتي وكنت هرفضك بس بابا قالي اديك فرصة يمكن يكون عندك مبرر أصدقه وخلصت كلامها واخدت نفس كبير
ياااااااه وكلتمة ف قلبك شهر ونص يشيخة انا لو مكانك اطق وفضل يضحك
شمس بإستغراب وعصبية: نتا بتضحك ع ايه نا قولتلك نكتة يعني
تؤ اصلي فرحان اوي ..لاني شوفت الحب والغيرة ف عينك وكنت هموت واشوفه‍م بصراحة واتأكد من حبك ليا بقا
شمس بصدمة: حب ايه نا بقولك ايه ونتا بتقول ايه ومين قالك اني بحبك اصلا و….

 

بس بس ايه بربنط بلاعة وفتخت ف وشي اهدي شوية واسمعي بقاا
هوووف
مش تهفهفي ي شموسة واسمعي..بصي يستي بالنسبة للبنت دي ف هي تبقي بنت خالتي وكانت مسافرة امريكا لباباها وطلبت مني اوصلها عشان الاوبر اتأخر عليها اه وبالمناسبة هي اختي ف الرضاعة كمان ومتربيين سوا ومتعودين ع كدة من صغرنا لأنها ايييه اوووختيييي
وبمناسبة بقا مين قالي اني بحبك فعنيكي يشمووسة فضحاكي وقالتلي انا بحبك ي احمد وبمووت فيك كمان وبغير عليك
شمس فضلت متنحة مش بتتحرك
شمس ..يشمس ..يبتتتتتتت
ايه ايه ف ايه بتعلي صوتك كدة ليه وبعدين ايه بت دي بت اما تبتك احترم نفسك
منا مستنيكي تخليني محترم بقااا ايه رأيك تعلميني
قامت وهي بتقول نتا قليل ادب وهو تمشي وقف قدامها هو ايه ده كل شوية تقولي كلمتني وتخلعي
اخلع بقا دي ألفاظ واحد مدير ف شركة يعععع
سبنالك الكلام القمر يقمر
شمس اتكسفت
الله يااا ربييي حتي ونتي مكشوفة شكلك جميل

 

شمس كشرت وجت تمشي
استني طيب نا معرفتش ردك برضو …عارفة لو بعد.ده كله وقولتيلي لا هخطفك واتجوزك غصب عنك هااا
تخطف مين يلا متتلم
حبيبي يعمي والله دنا حتي كنت بقولها ابوكي ده حتى سكرة والله
شمس ضحكت ومشيت جري ع اوضتها
احمد بحسرة: طب يجدعاان هي كدة وافقت ولا ارمي نفسي من الشباك طيب
مجدي بضحك : متقلقش إن شاء الله خير اعتقد وافقت بنتي ونا عارف نظراتها وحركاتها بس هبلغك ااكد عليك بكرة إن شاء الله
ابوووس ايدك يعمي .ما تتأخر نا هخلل كدة وربي ..بنتك بجد جننتني خالص
مجدي بمشاغبة : اتلم ي ولد نتا يلا روح وإن شاء الله تسمع اخبار حلوة
ياااا مسهل يا رب
احمد مشي
مجدي دخل عوشمس لقاها مبتسمة وسرحانة
ها يشموسة عرفتي السبب واقتنعتي بيه
شمس بحب ولسة الابتسامة ع وشها : اه يبابا عرفت
طب ايه أبلغه انك موافقة ولا لا انا بقول انك شكلك مش موافقة صح
شمس بسرعة ..لا لا ايه يبابا ده نا اانا موافقة عادي يعني

 

مجدي مقلدها : عادي يعني ماشي يلمضة اخيرا هشوفك عروسة يقمري
شمس بضحك : لسة شوية يحجووج
مجدي ضحك ماشي اسيبك تنامي بقا ..
تاني يوم مجدي بلغ احمد بموافقة شمس
احمد …لولووولي زغرط يلاااا شمس واااافقت وربي هموووت من الفرحة بعد التعب ده اخيرا وافقت يربييي مش مصدق بجد
مصطفي قغد وربع ف الأرض : يا صغيرة ع الهم يلووزة ونا اللي وقعت من قعر الاوفة يعني يا تري ليل هتوافق ولا لا اهئ اهئ
احمد بضحك : قوم يلا من عالارض ونتا شبه الست اللي انكب طبيخها كدة ده منظر مهندس محترم ده اخس عالرجالة اخس
بالله اسكت يخويا منتا البت بتاعتك وافقت ولا هامك حاجة نا بقا اللي لسة يا ربي بقااا
بقولك ايه اول ما اكتب نا تدخل نتا ورايا عطوووول وبعدين يحيوااا..ن قولتلك متقولهاش بت اسمها شمس واتعدل
يعم خلاص متزوووقش كدة ايه استني نتا مش هتخطب اول وهتكتب عطووول …
احمد بخبث: ما دي بقا المفاجأة اللي شمس متعرفهاش انا وأبوها بس اللي عارفين ونتا دوقتي
عارف لو نطقت لحد بكلمة وقولت حاجة هعمل فيك ايه
مصطفي بيمثل الضعف: لا يعم الشرير والله نا هقول لحد اعتقني لوجه الله يباشا
أيوة كدة ناس تخاف متختشييش
وفضلو يضحكو

 

حددو معاد الخطوبة اخر الاسبوع..بس هي فعلا خطوبة وبس ولااا….
الخطوبة كانت ف البيت وكانت حلوة اوي شمس خرجت من اوضتها وكانت زي القمر لابسة فستان بيبي بلوو وخمار نفس اللون وميك اب خفيف خاالص ومبتسمة وشكلها قمر بجد …
احمد لشمس بهمس : ايه القمر ده نا محضرلك مفاجأة هتعجبك وغمزلها
شمس اتكسفت وسكتت …بعد شوية المأذون جه
شمس بصدمة ايه ده ف ايه
مش قولتلك مفاجأة ي شموسة
يلا يمولانا اكتب …بسم الله الرحمن الرحيم….
وفتح الدفتر وقال
موافقة يبنتي يكون الاستاذ احمد حسين زوجاً لكي
شمس وقفت وقالت ..لا مش موافقة
والكل بدأ يهمس …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمس حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *