روايات

رواية الطيف الأزرق الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق الفصل التاسع 9 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق البارت التاسع

رواية الطيف الأزرق الجزء التاسع

رواية الطيف الأزرق
رواية الطيف الأزرق

رواية الطيف الأزرق الحلقة التاسعة

يتنفس نجم ويقرأ الفاتحه ويستعين بلله علي رحلته المجهوله الطويله
ثم ينظر لي فيروز التي ممسكه في يده بكل قوتها وينظر لي بريق التي تستشعر فيه الامان لم يعرف اين يتركها فقد خشي عليها من كل شخص يريد اذيتها… تنفسوا جميعا ونظروا لي السماء ثم لي بعضيهم وخطوا اول الخطوات الي الحديقه الزرقاء
_______
اوقات نخطي خطي لا نعلم ما نسير اليه يمكن ان يكشف لنا سر او حكايه تغير مجر الحياه…..
اول ما دخل نجم وفيروز و بريق لي الحديقه الزرقاء حدث اغريب ما قد يتوقع…..؟
انغلق الباب باحكام منيع بحيثو لا يخرج احد او يدخل احد….
وتحدث صوت محذرا وقال
الصوت :اهلا بكم كنا ننتظركم منذو سنين لقد حان موعد الرحله لي الطيف الازرق ومعرفه مهامكم لكي تنقذوا العالم لم يعد هناك وقت او مجال لتراجع… كل خطوه يجب ان تسارع الوقت لكي تنقذوا ما يمكن انقاذه
نجم وفيروز وبريق متنحين مصدمين لا يعو ما هم فيه هل واقع ام خيال…..؟
نجم:بستغراب مش فاهم اقصدك هو احنا في خيال علمي؟

الصوت:لا يوجد وقت للاستغراب سير في اتجاه ذاك النجم الطائر ليس هناك وقت….
نجم باندهاش ينظر يمين ويسار لا يجد شئ ولكن قبل ان ينطق…..
يظهر نجم فضي ذو بريق ازرق ويطير
ويظهر خط ازرق بارق يتبع مصار النجم
تعثر الكلام في حلق نجم لا يعرف ماذا يحدث او ما هو مطلوب منه هو جاء حتي يعرف ماذا حدث واين سند؟
لكن يجد نفسه في حكايه خياليه يالله ما هذا الجنان ذاك ما كان يقوله نجم لي نفسه لي يفيق علي الصوت يقول
الصوت: يا نجم ليس هناك وقت هيا سير مع النجم علي الخط
يلتفت نجم اليه ويبحث عنه لكن لا يري شئ؟
نجم:بغضب انت اين ما كان يحدث هنا لن اترك فتاتني هنا؟
مهما يحدوث
وتلحقه فيروز وبريق نعم احنا مش هنسيب بعض ابدا
الصوت بغضب :لا وقت لي النقاش هذا يجب ان تذهب لي وحدك من اجل سلامتهما لان ما ستعرفه سوف يغير منك لدرجه انك ستضيع عن حالك؟

يسكت نجم قليلا يفكر عنده حق انا لا اعرف ما ينتظرني هناك اشعر باني علي الوشك اكتشاف ماذا حدث في الماضي والالماسه الزرقاء قالت لي هنا السر ومشروع الطيف الازرق…. بابا كان احد مخترعيه لازم يكون سر اختفائه متعلق بيه
لكن تفاجأه فيروز بأنها قبلته قبله قويه تدل علي انها تعشقه لدرجه ان نجم نسي ما كان يفكر فيه؟
وعندما فتح عيناه لا يصدق ما يراه قد تغيرت فيروز لي فتاه تلبس فستان ازرق وتشع بطاقه الزرقاء وبريق تلبس فستان بلون قوس قزح…….
تنفس بصعوبه وفضل باصص في عيون فيروز لا يصدق ما فعلت …… وصعق اول ما شاف ان الدنيا اتغيرت من حوليهم لقد اصبحت الحديقه الزرقاء بحر وهم وقفين علي الشاطئ
نجم:احنا فين وازي هما اتغيروا كده؟مش احنا كنا في الحديقه والزرقاء وكان فيه صوت بيتكلم ويقول وقبل ان تنطق فيروز يرد الصوت ضاحكا
الصوت:ههههههه صح انتوا ليس في الحديقه الزرقاء وقد نجحتم في الاختبار وكان اسمه اختبار الحب ……
وقد نجحتوا عشان كده استعدوا لي الانطلاق في الرحله لي الطيف الازرق ومعرفه ما حدث في الماضي…
ينظر نجم لي فيروز والدهشه عنوانه وفيروز تبادله نفس النظره….. وبريق مبتسمه زي ما تكون عارفه حاجه…..
ومش خايفه

نجم:انا مش فاهم حاجه؟ازي باقينا هنا ؟
الصوت:الحديقه الزرقاء هي الطيف الازرق بس بشكل مبتكر يعني برنامج يجسد الطاقه الزرقاء ويتغير بمجرد ان يشعر بحاله مصممها فيتحول لي ميفكر فيه….؟
نجم:بستغراب دي حقيقه انا كنت بفكر في الشاطئ
فيروز:وانا ايضا
وبريق:وانا كمان
نجم:ازي واحنا مش مصممي الطيف الازرق؟
الصوت:لا حضرتكم تجسيد وامتداد لي المصممي الاربع……
ليال وبكر يتجسدو في بريق حفيدتهم
وشهاب يتجسد فيك ونورهان تجسد
في فيروز انتوا منقذي العالم
عشان كده فيروز وبريق اتغيروا واصبحوا تجسيد لي الطاقه الزرقاء كل واحد ليه دور في الحكايه دي
شايفين المبني الا في وسط البحر هذا؟
نجم وبريق وفيروز بصوت واحد مستغرب الله مش دي تمثال الفتاه المقيده ازي بقي مبني وايه حكايته؟
الصوت:اما تروحوا هناك هتعرفوا؟

نجم:طيب ازي هنوصل لي هناك؟
الصوت: امسكوا ايديكم في ايد بعض وامشوا علي المياه وتخيلوا معا ما تريده ان تركبوه وتعبروا بيه المياه
وفعلا نفذوا الكلام واول ما لمست قدمهم المياه تتطايرت الالوان والبريق في كل الاجواء وظهرات مركب لونها زي رقبه الحمام الزاجل وتشبه الحمامه ولها جنهات رائعه
ابتسم نجم اول ما شافها وهو مش مصدق نفسه …….
نجم:واو انها جميله بس انا كنت بفكر في اسد
تضحكان بريق وفيروز بس احنا خليناك تتخيل حمامه زاجله
يضحك نجم يعني ايه اتفقتوا عليه ؟
فيروز:عندك مانع؟
نجم:لا هو ان اقدر
وفضلوا يضحكوا والحمامه طايره في السماء لحد ما بقوا داخل التمثال
وعندما دخلوا انبهارو من جمال المكان….
كل ما فيه ازرق الحياطن والارض ازرق تشع ببريق قرمزي
والفرش احمر وانعم من الحرير
وكل شئ بها يتحدث

الكرسي والسجاده حتي الثلاجه
نجم:انا مش مصدق نفسي ولا كأني في خيال علمي
وينظروا في الحائط لي يجدوا صور لهم براعت الجمال
وعلي الجدار الاخر صور تجسد حكايات ما حصل في الماضي كانت صور لي ليال ونورهان وبكر وشهاب
عم الصمت المكان اول ما شافوا تلك الصور وكل حد وقف امام صوره اقاربه
نجم وقف امام صوره شهاب وليال اما كانوا بيركبوا الطيف الازرق هنا في تلك الغرفه وكان عباره عن الالماسه الزرقاء
وبريق وقفت امام صوره جدها بكر وهو باصص علي نورهان
وفيروز وقفه امام صوره امها وهي تكلم بكر والعين توحي باسرار
وفجأه ازي بتلك الصوره حقيقه وتجسدت امامهم وقد حكت ما حصل
هي نعريف ماذا حدث في الماضي
____________________________
شهاب ينظر لي ليال والحب ظاهر علي وجه في عيناه وليال تبصله وتبتسم
شهاب:ليال انا بحبك اكتر من عمري بحبك يا ليال..
ليال:وانا كمان بحبك اوي بحبك بكل نبض فيه بس…

يقترب منها شهاب ويلمس يدها ويقبلها برقه وعذوبه
شهاب:بس ايه يا عيوني انا هجوزك اوا ما اتخرج ومشروعنا ده يغير معالم الكون كله
مشروع الطيف الازرق انتي عارفه انا ليه فكرت فيه؟
تبتسم ليال
ليال:انا عمري ما انسي حاجه انت بتقولها او تعملها وان شاء الله تحقق الا نفسك فيه
شهاب:انتي اغلي حاجه ونفسي تكوني مراتي وبعدين اي حاجه تانيه
تقترب منه وتقبله في خده
كل ده حصل وفيه عيون تراقبهما بكل غل وحقد …؛وكانت عيون نورهان التي تشع شر وحقد علي ليال
وبكر يرقبها بحب وغيره من شهاب
فقرب منها ووقف قدمها وبص في عيناها
بكر:انا بحبك يا نورهان وعاوز اتجوزك اول ما اتخرج ومشروعنا ده ينجح
تبصله نورهان بغضب انت مجنون انا مش بحبك انا بحب شهاب

وسبيته ومشت …..
شهاب:مشروعنا ده مشروع خير هو عباره عن تجسيد لطاقه الالكترونيه المغنطسيه الصافيه لي طاقه شفاء قادره علي شفاء وبناء اي جزء او خليه في ثواني من الزمن وده هيوفر كتير من الطاقه والناس ويشفي كتير من الامراض ويبني دول من الصفر في وقت قياسي
بس ليه جانب سيئه لو حد شرير وقاصد شر واستخدمه هيدمر الدنيا وزي ما الطاقه الزرقاء تعطي الحياه تمتصها من الاحياء والجماد يعني طاق دامر……
ده الحوار الا حصل في الصور
نجم:انا كده ابتديت افهم هما كان هدفهم نبيل بس ايه الا حصل
بريق تنادي عليهم
بريق:نجم يا فيروز تعالوا بصوا علي الصوره دي
وفعلا راحوا وكانت الصاعقه اول ما شافوا الا حصل
كان بشع بكل الكلمه
يا تري ماذا حدث

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطيف الأزرق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *