روايات

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الثاني عشر 12 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الفصل الثاني عشر 12 بقلم رونا

رواية تخلت عن كبريائها من أجله البارت الثاني عشر

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الجزء الثاني عشر

تخلت عن كبريائها من أجله

رواية تخلت عن كبريائها من أجله الحلقة الثانية عشر

في الوقت ده بيجي فون ل تامر
تامر: ده تلفون من القائد بيرد
القائد:……………
تامر باستغراب: تحت امرك يافندم
حمزه: مالك ياتامر في اي
تامر: القائد بيقول نوقف كل حاجه وعايزنا نقابله دلوقتي
حمزه: طب يلا بينا
بعد وقت بيقابل حمزه وتامر القائد
حمزه: خير يا قائد في اي
القائد: هتقدمو استقالتكو بكره ل نيره والخطه هتوقف
حمزه وتامر بيصبو لبعض باستغراب
تامر: بعد اذنك ياقائد ممكن نعرف ليه
القائد: ببساطه شذي مش مجرمه واكبر دليل انكو ملقتوش حاجه تثبت انها مجرمه في الشركه والبيت
حمزه باستغراب: فعلا مالقتش حاجه بس ازاي بردو مش مجرمه وهي كانت بتساعد المافيا
القائد: لانها متعاونه معانا عشان توقعهم والهدف من وجودكو انها تبقي تحت مراقبتنا عشان نتاكد من إخلاصها ونعرف هي بتساعدنا فعلا ولا بتغطي علي شغلها معاهم ومع مراقبتكو وشغلنا معاها طلعت مخلصه فعلا
تامر:طب ليه حضرتك مقلتش كده من الاول
القائد: لان في الاول حسب المعلومات اللي جاتلنا ان هي شغاله مع المافيا عشان كده زرعتكو هناك عشان نقدر نمسك عليها حاجه بس بعد كده هي كده وطلبت مساعدتي بشكل شخصي مش رسمي لان بينا سابق معرفة بس انا اقنعتها ان خلي الموضوع بشكل رسمي وتبقي متعاونه معانا وعشان اتاكد من اخلاصها زي ما قلتلكو خليت خطتنا تمشي زي ماهي ومرضتش اقلكو منعا للتشتيت لان الموضوع كله كان احتمالات وبكده وجودكو في الشركه مالوش لازمه
حمزه: يعني دورنا انتهي كده
القائد: دوركو كمهندسين انتهي لكن كضباط لسه
“حمزه وتامر ضباط في المخابرات والقائد اللي هو اللواء جمال، وطبعا شذي وسلمي ميعرفوش ان حمزه وتامر ضباط”
تامر: ازاي
اللواء جمال: طبعا انتو عرفتو ان شذي مسافره دبي في شغل
حمزه وتامر: ايوه
اللواء جمال: واكيد انتو شكيتو ان ده مش صح لان فرع دبي تحت اداره عمار الجارحي ابن عم شذي
حمزه: طبعا بس ده مجرد شك مفيش دليل
اللواء جمال:والشك طلع مضبوط شذي مسافره بامر من المافيا في الاول مكنتش تعرف ليه بس انا كنت حاطط احتمال كبير انهم يطلبو منها تدخل ممنوعات بنفسها وحطيت خطه لده وحكلهم الخطه بتاعت شذي اللي هي (فلاش باك اللواء جمال: بصي يا شذي الهدف من انهم يسافروكي هيطلبو منك تدخلي ممنوعات اي بالضبط مش معروف بس مش مهم اي هي المهم هتتصرفي ازاي هتعملي انك معترضه في الاول وبعدين هتوافقي وهبعتلك سلسله دلوقتي علي البيت فيها جهاز تسجيل تلبسيها لما تقابليهم ولما توصلي المطار هنا هيتقبض عليكي او بمعني اصح هنمثل ان اتقبض عليكي وهتتحجزي فعلا ساعاتها هيقلقو ويجو مصر ويتصرفو تصرفات مش محسوبه واحنا هنعرف نوصلهم نهاية الفلاش باك) مش بس كده عمار كمان بقي معانا
تامر: ازاي
اللواء جمال: المافيا طلبت من شذي ان عمار يبقي معاهم وشذي بلغتني وانا قولتلها ان لازم عمار يبقي معانا وبردو كنت متوقع انهم يطلبو منه ينفذ عمليه تهريب هناك فحطيت خطه اللي هي( فلاش باك اللواء جمال: بص ياعمار الهدف اللي عايزينه منك انك توزعلهم اثار هناك في الاول هتعترض بس بعد كده هتوافق واه البوليس هناك هيبعتلك ساعه فيها جهاز تسجيل تلبسها لما تقابلهم وهتسايرهم واحنا هنكلم البوليس هناك وهيقبضوا عليك ويرحلوك علي مصر متقلقش كل ده تمثيل لانك متعاون معانا بس لما تترحل مصر هيقلقو وينزلو علي مصر وهيتصرفو تصرفات مش محسوبه واحنا هنعرف نجيبهم نهايه الفلاش باك) ونسقت مع الحكومه هناك وشكوكي طلعت في محلها
اظن كده عرفت دوركو اي
حمزه:هنفذ الخطه ونقبض علي شذي وعمار ونروح القسم فعلا ونعمل تحقيقات ونحجزهم والخبر ينتشر اعلاميا عشان نوهم المافيا انهم وقعو ويبدوا يتصرفو غلط عشان نمسك عليهم دليل
اللواء جمال: بالضبط كده استعدو عشان هنفذ بكره
حمزه وتامر: تمام يافندم
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــــــ
{في دبي}
بيجي ميعاد مقابله عمار والمافيا
الشخص:جبت المطلوب
عمار:اه الشنطه اهي
الشخص: بيفتحها تمام
في الوقت ده بيجي البوليس ويقبض علي عمار والشخص اللي تبع المافيا بيهرب ويترحل عمار علي مصر عشان يتحاكم
{عند شذي بتوصل مطار القاهره}
وبتتفتش وبيلاقو معاها هيروين العسكري اللي بيفتشها لاقنا معاها هيروين ياحضرت الضابط
“الضابط ده اللي هو حمزه”
حمزه: بيحط في ايد شذي والعكسري الكلبشات
“شذي بتتصدم ان حمزه طلع ضابط وبتفهم ان كان بيضحك عليها وانه لامعجب بيها ولابيحبها ولا حاجه مبتتكلمش بس بتصبلو نظره عتاب وصدمه وخذلان كانها بتقوله متوقعتش انك تعمل فيا كده ودي اول مره متقدرش شذي تتحكم في نفسها وتداري مشاعرها و حمزه بيهرب من عيناها وبيفهم انها حبته وانه وجعها بس بيمسك نفسه وبيقبض عليها” وبعد وقت بتوصل شذي القسم وفي نفس وقت وصول شذي للقسم بيوصل عمار وهو مقبوض عليه وبيلاقو الصحافه متجمعه وبتصورهم وبينتشر الخبر اعلاميا القبض علي شذي الجارحي بتهمه تجاره وتهريب الهيروين والقبض علي عمار الجارحي بدبي وترحليه لمصر بتهمه تجاره وتهريب الاثار
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــ
{في القسم}
في مكتب تامر
تامر: طبعا انتي عارفه ان التحقيق والمحضر اللي هيتعمل والحجز بردو ده شكلي
شذي:بتتصدم لتاني مره في تامر وبتحس انها كانت مغفله بس مش بتبين بتفوق من سرحانها بسرعه وبترد علي تامر ايوه عارفه
تامر: بس ده مينمعش انك اتعاملتي معاهم واحتمال تكوني وصلتي لحاجه تفيدنا بجد
شذي: اه بس هما حريصين اوي وكل مره بيحصل حاجه بيتعامل معايا شخص مختلف وبيقي مخبي وشه
تامر: ولما هو مخبي وشه عرفتي منين ان مش هو نفس الشخص
شذي: فرق الطول والجسم والصوت حتي لما بيكلموني من رقم برايفت الصوت بيبقي مختلف ومعني كده انهم اكتر من واحد وكل مره بيتعامل معايا واحد مختلف
تامر: تمام طب ملاحظتيش حاجه غريبه تاني
شذي:لا
في مكتب حمزه
حمزه: طبعا انت عارف ان التحقيق والمحضر اللي هيتعمل والحجز بردو ده شكلي بس
عمار: ايوه
حمزه: بس ده مينمعش انك اتعاملت معاهم وممكن تكون لاحظت حاجه تفيدنا
عمار:لا ملاحظتش لان مش هما اللي كلموني عشان ابقي معاهم التعامل كله كان من خلال شذي انا اتعاملت معاهم مره واحده بس لما طلبو من شذي تسافر دبي ونتقابل كلنا هناك وملاحظتش اي حاجه
حمزه: بس اتعاملت معاهم مره تانيه لما كنت بتسلمهم الحاجه
عمار: مضبوط بس ملاحظتش حاجه لانه نفس الشخص اللي قالنا علي الخطه هو نفس الشخص اللي قابلني ساعه التسليم
حمزه: تمام
شذي بتتحجز انفرادي وعمار بردو
{في مكتب اللواء}
اللواء جمال: برافو عليكو يارجاله خلصنا نص الخطه بنجاح
حمزه: ده حقيقي بس لسه بقالنا النص الاصعب
تامر: فعلا خاصه ان التحقيقات موصلتناش لحاجه
حمزه: حتي التسجيلات مفهاش حاجه تفيدنا
اللواء جمال: مفهوم طبعا بس ده مينمعش اننا حققنا انجاز كويس
تامر: طب الخطوه الجايه اي
اللواء جمال: الخطوه الجايه عليهم واحنا هنتصرف حسب تصرفهم بس لازم نكون مستعدين لاي حاجه تحصل
تامر وحمزه: مستعدين يافندم
ـــــــــــــــــــــــ|بقلمي رونا|ـــــــــــــــــــــ
{في النادي}
قاعده شيري مع دينا بتوريها الديكور اللي هتعمله بتلاقي نيره بتتصل بيها
نيره: شيري الحقي شذي وعمار اتقبض عليهم
شيري: بتقولي اي ازاي ده حصل
نيرة: معرفش الدنيا مقلوبه وانا مش عارفه اتصرف
شيري: طب انتي فين وانا اجيلك
نيره: انا في الشركه بس مش هينفع نتقابل هنا تعالي الفيلا عندي
شيري: اوك
{في الشركه}
نيره بتدي الموظفين اجازه النهارده لحد ما تعرف هتعمل اي وبتروح الفيلا عشان تقابل شيري بعد وقت شيري ونيره وصلو
{في فيلا نيره}
شيري: بقلك انا هكلم اونكل جمال جارنا هو لواء واكيد هيساعدنا
نيره: اوك اعملي كده
شيري بتتصل بيه
شيري: اونكل جمال شذي اتقبضت عليها هي وعمار ولسه هتكمل
اللواء جمال: عرفت يا شيري عايزك تهدي خالص التحقيقات لسه شغاله واحتمال يكونو متورطين وانا كلمت محامي عشان يبقي معاهم
شيري: طب ينفع نجي انا ونيره نشوفهم
اللواء جمال: مش هينفع لان الزياره ممنوعه وانا هبقي هطمنك
شيري: اوك
نيره: الموضوع ده في سر
شيري: سر اي
نيره: مش عارفه بس بتفتكر وتحكي ل شيري(فلاش باك في يوم دخلت عليها لاقتها مصدومه وقلقانه نيره: بخضه مالك يا شذي في اي
شذي: في حد بيهددني بيقول عايز اوراق تخصه والا هياخد حياه شيري وانا معرفش الاوراق دي بتاعت اي ولا فين اصلا
نيره: طب وعرفتي مين ده
شذي: لا مرضاش يقول ومكلمني من رقم برايفت
نيره: طب ما تكلمي البوليس
شذي: مينفعش عشان حياه شيري
وبعديها بفتره سالتها قالتالي انها سلمتهم الاوراق نهايه الفلاش باك)
شيري: قصدك تقولي ان الموضوع مخلصش وهي مرضتش تقلك عشان متقلقيش
نيرة: ايوه ده حتي مقلتش اوراق اي
شيري: جايز ربنا يستر
نيره: في حاجه غريبه حصلت النهارده
شيري: حاجه اي
نيره: هقلك (فلاش باك الصبح في الشركه في اتنين مهندسين تامر وحمزه قدمو استقالتهم
نيرة: الاستقاله مرفوضه انا مينفعش اخد قرار زي كده لان موجوده بشكل موقت لما شذي ترجع ابقي اعملو اللي انتو عايزنو
تامر: بس احنا مش عارفين شذي هانم هترجع امتا
حمزه: ده غير كمان مش عارفين هترجع ازاي وعلي فين
نيره: قصدكو اي
تامر: هتفهمي النهارده ومش مهم تمضي علي الاستقاله احنا كده كده ماشين يلا ياحمزه نهاية الفلاش باك)
شيري: قصدك انهم ليهم علاقه باللي حصل
نيره: ده اكيد
شيري: انا مش فهمه حاجه
نيره: ولا انا بس لازم افهم
ياتري نيره وشيري هيعرفو الحقيقه ولالا؟
ياتري اي رد فعل المافيا بعد ما اتقبض علي شذي وعمار؟
ياتري حمزه وتامر هيقدروا يقبضوا على المافيا ولا لا؟
ياتري علاقه شذي وحمزه خلصت علي كده ولا لسه هيحصل جديد؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تخلت عن كبريائها من أجله)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *