Uncategorized

رواية رحمة وزين الفصل الثاني 2 بقلم أميرة محمد

 رواية رحمة وزين الفصل الثاني 2 بقلم أميرة محمد

رواية رحمة وزين الفصل الثاني 2 بقلم أميرة محمد

رواية رحمة وزين الفصل الثاني 2 بقلم أميرة محمد

انا نازل الشغل أجي الاقي البيت مترتب والغداء جاهز وكله حاجه تمام سمعاني 
-‏طيب 
مشي ورزع الباب وراه وانا قلعت طرحتي وعبايتي ولبست بيچامه عاديه من ساعت م دخلت البيت ده وانا حساه مش بيتي مش من حقي مش عارفه اللبس مش عارفه انام مش عارفه ارتاح مش حاسه بالأمان معاه معقول اللي انا بقوله ده انا فعلا مش حاسه بالامان ازاي ؟
دخلت المطبخ عملت الغداء ونضفت البيت عرفت معاد رجوعه دخلت للبست وطلعت عشان احطله ياكل بس الكوبايه اتكسرت ف المطبخ ودوست عليها اتعورت ورجلي جابت دم كتير دخل غير هدومه فضل ينده عليا وانا اقوله جايه بس مش قادرة اتحرك دخل ورايا 
-مسكني من شعري :انا جااي من الشغل وعلي اخري وعايز اطفح خلصي ثواني وتجيبي الاكل وتيجي ورايا 
-‏بصيت ف الارض ومش شايفه قدامي من الدموع هزيت راسي :حاضر 
طلعت باالاكل والمطبخ اتملي دم وكمان ارضيه الصاله حطيت الاكل ووقعت علي الارض 
-رحمااااااااه …رحمه اي ده رجلك مالها رحمه ردي عليا 
-‏شالني حطني علي السرير وجاب الاسعافات الاوليه وقعد يعقملي الجرح ولفه بشاش 
-‏فوقت لقيته قاعد جمبي وباصصلي 
-‏عامله اي دلوقتي 
-‏بصيت الناحيه التانيه بدموع :ارجوك طلقني مبقتش قادرة استحمل انا مش وحشه ولا فيا عيب اي حد يتمناني دا غير اني قدمتلك كل الحب اللي جوايا وكنت بحاول بكل جهدي افرحك عملتلك اي لكل ده وعيطت بحرقه اووي 
-‏شششش خلاص اهدي ي رحمه هعملك كل اللي انتي عايزاه هطلقك قالها وخرج من الاوضه 
-‏انا متضايقه ليه مش دا اللي انا عايزاه اي ي رحمه مش دا زين اللي بيعذبك فوقي انتي كده خدتي القرار الصح 
طلعت برااا ملقتوش عدا اليوم كله ولسه مرجعش الساعه جات واحده مجاش ليه طب ….ط طب اعمل اي اتصل علي مامته لا لا هتقلق اووي …انزل ادور عليه انا السبب انا السبب ياريتني م كلمته بالطريقه دي فجأه لقيت الباب بيتفتح طلع هوة جريت عليه حضنته 
-انت كنت فين ليه بتعمل فيا كدا حرام عليك انا كنت هموت من الخوف سبتني لوحدي ليه و ….
-‏انا أسف 
-‏صوت شهقاتي عليت 
-‏خلاص ي رحمه اهدي انا كويس تعالي ارتاحي انتي تعبانه 
-‏انت كنت فين كل ده 
-‏كان عندي شغل واضطريت اتأخر 
-‏طيب ليه مكلمتنيش 
-‏نسيت 
-‏نسيت ههه نسيت تصدق انا غبيه اه والله غبيه عارف ليه عشان بحب بني ادم زيك سايب مراته اللي تعبانه ف البيت ومهمهوش تعبها ولا خوفها عليه ومفكرش حتي يتصل عليها يطمنها انتي ي اخي انت ايييييييه طلقني بقااا انا بكرهك مبقتش طايقه العيشه معاك حرام عليك
-‏اسمعيني ط …
-‏اسكت بقي اسكت انا هروح بيت اهلي لحد م ورقة طلاقي توصلي وكل واحد يشوف حياته 
-‏تمام يا رحمه هطلقك بعد اسبوعين بس خليكي قاعده هنا متمشيش عشان خاطري 
-‏بصتله ب إحتكار ودموعها نازله ومردتش عليه سابها ودخل اوضة الاطفال
انا عملت كده ليه …ليه طلبت منها تستني اسبوعين معقول اكون حبيتها دا انا طول الوقت بعذبها ومشافتش معايا يوم حلو كان نفسي اخدها ف حضني واطمنها واقولها اني حبيتها بجد واني كنت قعدت طول اليوم افكر فيها بس كان نفسي بجد اعمل كده بس معرفش اي اللي منعني لا هعوضك ي رحمه عن كل يوم وحش شوفتيه معايا 
-رحمه تعالي افطري 
-‏اي ده في اي 
-‏اي 
-‏هوه احنا مش متخانقين امبارح يبني ؟
-‏يبني ؟
-‏اه 
-‏طب تعالي يختي افطري يكش يطمر 
-‏انت كدا بتصالحني يعني قول متتكسفش 
-‏اه يختي ومتاخديش علي كده 
-‏طيب 
-‏
قعدنا نفطر مكنتش قادر اشيل عيني من عليها بس طبعا ضاربه بوزها شبرين اومال اي  متبقاش رحمه طبعا 
رحمه ي حبيبتي 
-ايه
-‏ايه
-‏قولت اي اخلص 
-‏مقولتش حاجه المهم البسي عشان نروح نغير علي الجرح 
-‏لا انا كويسه 
-‏خمس دقايق وتكوني جاهزة مستنيكي تحت ف العربيه 
-‏تمام 
للبست ونزلت لقيته واقف ساند علي العربيه قمر يولاد جوزي قمر بس يبت ي رحمه عيب هيسمعك دلوقتي الله يقول عليكي اي واقعه ولا واقعه 
-نمشي ؟
-‏نمشي 
دخلنا عند الدكتورة غيرتلي علي الجرح وطلعنا علي البيت غيرت للبسي وكالعاده لبست العبايه والطرحه وعملت اكل كلنا وقعدنا قدام التلفزيون مش عارفه بصراحه بقاا بيعاملني كدا ليه بقي لطيف جدا 
-احم احم 
-‏عايز تقول حاجه
-‏بصراحه اه 
-‏قول 
-‏انتي هتفضلي لابسه العبايه طول الوقت كده دا انا حتي مشوفتش شعرك يبنتي انا زي جوزك برضو 
-‏انت …انت قليل الادب علي فكره
-‏استغفر الله العظيم هوة عشان بقولك كده ابقي قليل الادب طب اه يستي انا قليل الادب اكسبي فيا ثواب وشوفي حاجه غير العبايه دي وبعدين غمزلها 
-‏انت بقيت مش محترم كدا ايمته 
-‏ههههههههه لا هوة انا مش محترم كدا علي طول بس انتي متعرفيش 
-‏انا قايمه اعمل حاجه
-‏يبنتي خدي خلاص مش هتكلم تاني ههههههه
هوة اتغير كدا ليه اي حصله معقول بدا يحبني لا لا لا مظنش بس دا من ساعت متجوزنا مضحكش غير النهارده هوة اتجننا ولا اي لا دا خياله مش كده يخربيتك ي رحمه بتقولي اي 
-بتكلمي نفسك ي هبله 
-‏ايوة دا انا ….ايه 
-‏بقولك اي خطوبة واحد صحبي بعد بكرة تحضري ؟
-‏امممم موافقه 
-‏تمام جهزي نفسك بقي وتكون رجلك بقت احسن من الاول 
-‏اشطاا يسطااا 
-‏اشطااا يسطاا ؟ جاتك الارف الفاظك سوقيه 
-‏ههههههههههه
عدي اليومين علي خير وكل حاجه كويسه بينا وبيعاملني بكل حب ومبقاش يتعصب عليا ف الاول استغربته بس بعدين حسيت اني مرتاحه النهاردة هنروح خطوبة صاحبه اشترالي فستان جميل لونه بينكي ف ابيض للبسته ولبست عليه حجاب ابيض وهيلز ابيض وخرجت 
-اوبااااا اوعي القمر 
-‏ننييينيي الفاظك سوقيه 
-‏هههههه بتردهالي يعني 
-‏اه هههههه 
-‏قرب عليا :بس انتي حلوة اووي النهارده ليه كده 
-‏زقيته :انا حلوة من يومي ويلا عشان منتأخرش 
-‏هههههه يلا 
روحنا الخطوبه وكانو حلوين اووي واتبسطلهم جدا 
-رحمه اذيك عامله اي 
-‏احمد ؟
-‏اه يبنتي نستيني ولا اي 
-‏هههههه لا يعم مقدرش دا انت كنت اعز صديق ليه 
-‏طمنيني عليكي يعني مش باينه 
-‏انا اتجوزت زين بحبه اووي كان هنا من شوي 
اهو جاي هناك اهوو 
-مين حضرتك وواقف كدا ليه مع مراتي 
-‏دا ….
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *