روايات

رواية عشق الصعيدي الفصل الثاني 2 بقلم نورهان أشرف

رواية عشق الصعيدي الفصل الثاني 2 بقلم نورهان أشرف

رواية عشق الصعيدي البارت الثاني

رواية عشق الصعيدي الجزء الثاني

رواية عشق الصعيدي الحلقة الثانية

مطلجه وخادمه كمان، انا عمر الحديد اتجوز مطلجه يا جدى
اردف بها بسخط وهو ينتفض من على كرسيه يناظراً الي ذلك الرجل الكبير الذي يجلس بهدوء كان لم يستمع إلى صراخه من الاصل
غمغم عمر بغضب كبير وهو يتحرك فى مكتبه بغضب :
لايمكن اللى انت بتقوله ده يا جدى انا عمر إلى ستات بتترمى تحت راجله فى اخر الزمن اتچوز واحده مطلجه ياچدي ، يستحيل انا محدش بوي راجل غير
ضرب الجد بعصاه بقوه علي الارض وهو يهب واقفا مردداً بصياح :
اسكت عاد واسمع الكلام وبعدين دى اشرف منك ومن الستات الز*باله اللى انت تعرفها ولا شكلك اتعودت انك متشوفش غير الزب*اله فى فرشتك صح يا ولدى ولا كمان يمكن عاوز تتجوز وده من العاه*رات بتوعك فى فرشتك ولا يمكن فاكر انى ممكن اجيب انك تتجوز الز*باله الى انت ماشي معاها ولا يمكن عشان انا سبت القاهره و قعدت فى البلد خلاص مش هيفا عارف اى اللى بيحصل من ورائ ضهرى !!

 

 

اردف عمر بعصبيه مفرطه من حديث جده :
_ وهو عشان تمنعنى من الجوازه دى عاوزنى اتجوز واحد مطلجه ، له يا جدى اني مش عاوز اتچوز تاني ياچدي اني كده زين مش عاوز اتجوز ولا روز ولا البتاعه اللى انت جايبها
لايمكن اتچوز واحده مطلجه ياچدي ، يستحيل
ضرب الجد بعصاه بقوه علي الارض وهو يهب واقفا من على كرسيه مردداً بصياح :
طب اسمع زين يا عمر لان ظهر أن الكلام معاك مش هيجيب نتيجه وانا مش هسكت غير لم تتجوزها ، ان متچوزتهاش اعتبر نفسك يتيم ملكش جد وكمان بعد ما موت مش هتاخداى حاجه من الميراث .
غمغم عمر بضحك:اى يا جدى اللى انت بتقوله ده انت فكر أن ممكن الحاجات دى تخلينى اتنزل عن رأى تبقا غلطان يا جدى
نظر له جده بسخرية وهو يقول:لع برضوا انت ابن ولدى واكيد عارف ان الحاجات دى ملهاش لازمه عندك عشن كده انا خليتك تمضي على ورجه صغيره بتتنزل فيها عن كل حاجه عن الشركه و الأربع مصانع و القصر ده و كمان العربيات وكمان كلمت كل صحاب الشركات عشان محدش يشغلك
ختم كلمات بابتسامه قويه
نظر عمر بغضب الى جده وهو يقول :لو فاكر يا جدى انى ممكن اتحوزها بطريجه دى تبجا غلطان
قال ذلك وخرج من غرفه المكتب كالاعصار و غضب كبير
نظر له جد بابتسامه هادئه للغايه فاهو يعلم أن حفيده لان يقبل بذلك فاهو عمر الحديد تعلب الاقتصاد ولكن إذا كان هو التعلب فاجده هو الأسد
هتتجوزها يا عمر حته لو غصب عنك
😍😍😍😍😍😍😍😍😍
في مكاناً اخر وبالتحديد في احدي المنازل البسيطه في مدينه لقصر كانت تجلس تلك الفتاه علي الفراش تضم ركبتيها الي صدرها فاخر لم ترى يوم واحد جيد فى حياتها وخصوصاً بعد وفاة ولدها فاهذا كان أسواء شيء فى حياته حته بعد مرور أكثر من عشر سنوات إلى أن حزنها لم يقل بل يذداد مع مرور الأيام وخصوصا عندم تزوجت امها ذلك المحسن ذلك الراجل القذر الذي لا يهمه شي فى حياته غير تلك الشهوه التى تحركه
قطع ذلك التفكير صوت محسن وهو يضع يده على قدامها و يتتحسس قدمها بكل شهوه: اه لو تخلينى أجطف الورد يا ورد
ازحت عشق يده من على قدمها بغضب وهى تقول:فى اى يا عم محسن عاوز اى
لعق محسن شفايفه وهو يغمغم:عاوزك تسمعى كلامى واللى انتى عاوزه كله هيحصل انا حته مستعد أطلج امك ونمشي من هنا ولبسك الدهب من صباع رجلك لحد راسك

 

 

هزت عشق راسها بنفي وهى تنظر له بحزن وتقول :حرام عليك انا فى مجام بتك وبعدين ليه تعمل فى ماما كدا ماما بتحبك ومش عاوزه اى حاجه غير ان هى ترضيك
نظر لها محسن بغضب وهو يقول:امك مين دى عاد امك دى ست كركوبه لكن انا لسه فى عز شبابي وبعدين انتى عارفه انى عحبك انا كمان هخليكى تبطلى خادمه فى البيوت وتبجي ست هانم
قال ذلك وطرحها على الفراش وارد أن يقبلها بكل قوه ولكن توقف عندم شهر بتلك الركله التى جعلته يشعر انه يموت من اسفله
ام عن عشق خرجت من الغرفه بسرعه وكدت أن تخرج من باب الشقه لول ان محسن قد جذبها من شعرها بغضب وهو يقول :بجا بتضربنى انا يا بت الك*لب بجا ده جزتى انى
كاد أن يكمل كلامه لول انه توقف بسبب دخول فتحيه التى نظرات الى محسن بستغراب :فى اى يا محسن بتضرب عشج ليه
محسن بغضب كبير:بت الك*لب عامله تعمل حركات جليله الربايه اكيد أطلجت بسبب جله ربايتها حته مش عامله احترام انى جوزك و عحبك
قال ذلك وهو يقترب من فتحيه بحب
فتحيه
بجا يا جليله الربايه بتعملى كدا مع جوزى لدرجه دى محدش قادر عليكى انا اللى غلطانه عشان معرفتش اربيكى
قالت ذلك وضربت تلك المسكينه بالقلم
نظرت عشق الى امها بصدمه وهى تقول
انتى يامه مصدجه انى ممكن اعمل كده
نظرات لها ولدتها بقرف وهى تقول:انتى جليله الربايه تعملي اكثر من كده
نظرت لها عشق بدموعه وهي تقول: له يا امه ابوس يدك واقفه معي ولو مره واحده ليه بتعملي في كده وانا بنتك بأنه حرم عليكى اجفى معاه ده انا بتك الوحيده ده انتى ملكيش غيري
كده قلب فتحيه ان يلين ولكن اوقفها صوت محسن الذي تحدث بغضب كبير وهو يقول لها: ابي عليك بنت عامله كيف الحربايه ما بتصدقي تتلوني على كل شكل
ثم نظر الى فتحيه بغضب وهو يقول: طب انتي يا فتحيه لو ما ضربتهاش ووربتيها انا مش هقعد فى البيت ده تانى
نظرت فتحيه الى زوجها بصتعطف وهي تقول: لا كله الا انت لو عاوزني اقتلها لك كمان
ختمت تلك الكلمات وهى تنهال على تلك المسكينه بضرب مبرح جعلت من الدم*اء تخرج من جسدها وتركتها على الارض تن*زف بقوه كانها ليست ابنتها
بعد مرور بعض الوقت تركت تلك المسكينه ج*ثه هامدة لا تتحرك من كثره الضرب

 

 

كنت تتساقط الدموع من اعين تلك المرميه على الارض بقوه لا تصدق تعرف ماذا فعلت فى تلك الحياه لتكون قاسيه معاها إلى ذلك الحد ومته ياتى اليوم التى ترتاح فيه من كل هذا مته ياتى ذلك اليوم التى تشعر فيه انها انسان عندم علمت أنها سوف تتزوج شعرت بسعاده ولكن قد تحولت السعاده الى حزن كبير بسبب حماتها التى حولت سعادتها الى حزن و كره و بغض برغم انها تحملت كل عيوب ابنها فقط لكى تبقا بعيد عن محسن ولكن حماتها كان لها رأي آخر برغم انها تمتلك جزء من الجمال ولكن حماتها كنت تقلل من جمالها لا والاكثر من ذلك ابنها ضعيف الشخصية الذي كان يصمت عندم يري ظا*لم امه
غفت وهى تنام على الارض فى نفس ذلك المكان التى ضربتها به امها
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
كان يجلس مع صديقه وهو يشرب من ذلك الكأس بغضب لكى ينسي ما حدث وهو يقول :تخيل جدى يعمل معايا كدا عاوزنى اتجوز واحده مطلقه وعشان قولت لا خد كل حاجات حته شغلي اللى تعبت فيه خده منى
نظر لها زين بهدوء وهو يقول:طب هتعمل اى انا شايف احسن حاجه انك تتحوزها عشان تريح دماغك من موضوع جدك ده وتاخد كل حاجاتك
نظر له عمر بسخرية وهو يقول:اى اتجوز واحده مطلقه انت بتقول اى انت اكيد اتجننت
زين بهدوء:يابنى فكر كدا بعقلك انت هتخسر كل حاجه عشان انت ما تتمسك برايك طب ما انت ممكن تاخد كل حاجه
عمر بغضب :بس يا زين بلاش تخلينى التعصب عليك
نظر له زين بهدوء وهو يقول: يا ابني بس فكر كده بهدوء وهتعرف ان دوت الحل المضبوط اي حاجه ثانيه غير كده لا وبعدين انا مش شايف ان الموضوع في مشكله طب ما انت ممكن تتجوز وتعيش حياتك زي ما انت عايز وصدقني كده هيبقى احسن بكثير من ان انت تخسر كل حاجه وبعدين اناشايف يا عمر انك واخذ الموضوع على صدرك قوي
نظر لها عمر بغضب وهو يقول :برا يا زين مش ناقصه بجد قال انا اتجوز واحده خادمة و كمان مطلقه انتوا مجان*ين
نظر له عمر بغضب وهو يقول :والله انت الى مجنون عاوز تسيب شغلك وتعباك عشان جوازه
حرك عمر راسه بغضب : اه انا عمر الحديد اتجوز واحده خادمه ده لو عاوز يموتنى يعملها بس ده ميحصلش
نظر له زين بسخرية وهو يقول:طب يا خويا انا همسي بقا
عمر بملل :مع السلامه يا خويا
🌺🌺🌺🌺🌺🤩🤩🤩🌺🌺🌺

 

 

فى سياره زين وجد اتصال من جابر الحديدى
زين بابتسامه: اي يا جدي
جابر:عملت اى معاه
زين بجديه:مش موافق وراكب دماغه ومش راضي يغير رأيه
غمغم جابر بجديه : يبقا مفيش حل غير اللى بفكر فيه
زين بجديه:اى يا جدى
جابر بجدية :بعدين
قال ذلك و اغلق الهاتف فى واجه زين الذي نظر الى الهاتف بصدمه وهو يقول:عليه النعمه عالم مجان*ين
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺😀😀😀🌺🌺
فى منتصف الليل كان يجلس زين فى الشقه الخاصه بمزاجه كان يجلس وفتاه فى أحضانه يفعلوا ما حرمه الله وفجاه استمع اقتحام راجال الشرطه الى المنزل و …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *