روايات

رواية بريق النجم الفصل السابع 7 بقلم زوزا

رواية بريق النجم الفصل السابع 7 بقلم زوزا

رواية بريق النجم البارت السابع

رواية بريق النجم الجزء السابع

رواية بريق النجم الحلقة السابعة

نجم : مستحيييييل دي نورهان ام فيروز .. طيب ازاي وسرح ف كلام بريق … لثواني
وبعدين بصلها بفضول وإستغراب !
نجم : بريق يا قلبي … متخافيش من اي حاجه محدش يقدر يمسك بأي أذي انا احميكي بحياتي … بس قوليلي تعرفي الست اللي ف الصورة دي تبقا مين ؟؟
ارتسم الرعب ع وش بريق وبدأ جسدها يرتجف ويديها تتجمد من الرعب وعيناها تدمع والعرق يتساقط من وجهها اول ما بصت للصورة تاني وافتكرت اللي كان بيحصل فيها من تلك المرأه …
وتحدثت هامسه بصوت يكاد مسموع
بريق بخوف : الست دي .. هي اللي كانت عايزة تقت”لني بس دايماا كان فيه حد بيحميني منها وده كان بيحصل اول ما اهرب من الاوضه اللي … وبكت بحرقه اول ما افتكرت اللي كان بيحصل معاها من تعذ”يب وق”هر لطفولتها فهي لم تعيش طفولتها زي اي طفل ف عمرها
بل كانت سجينه تلك الغرفه المعتمه التي لا تري ضي الشمس ابداا
جريت من نجم وحضنت نفسها فضلت تبكي … لانها لم تجد من يدافع عنها من تلك المرأه ف حياتها

وتعالت شهاقتيها ونحيبها .. فكيف لطفله ذات الخمس سنوات ان تبكي بمثل هذا المرار
حزن قلب نجم عليها وفضل بعيط لم يشعر بنفسه الا وهو واخدها ف حضنه ويبكي بحرقه اكتر عليها ويتعهد لها بأخذ ثأرها من تلك الشمطا”ء الشر”يرة
بعد فتره
بدأ ف تهدئتها وطبطب عليها بحب وحنان
نجم : اقسم بربي اني هخليها تدفع التمن غالي يا صغيرتي الغاليه
وهعوضك عن كل اللي مريتي بيه ف حياتك وهخلي الضحكه مرسومه دايماا ع وشك
وبدأ يلاعبها وتعالت اصوات الضحك حتي ذهبت ف نوم عميق شالها وحطها ع سريرها وغطاها وباس رأسها وملس ع شعرها وهو مستغرب مما يحدث معها .. وما هيا حكايتها ومن تكون اموها وأبوها … ولما يشعر انها جزء منه ولما تغيرت حياته عندما دخلتها هيا
واين نورهان زوجة عمه اكمل اللي ما”ت ف ظروف غامضه؟؟
ف نفس الليله اللي اختفي فيها ابوه شهاب …. وازاي نورهان عايشه وليه سالت فيروز وهي صغيره … وما سرهاا ؟؟
كل تلك الاسئله تدور ف بال نجم
بعد فتره
نجم : امال فين فيروز ؟ انا مشوفتهاش طول اليوم هيا فين
طلع نجم وراح لاوضه امه شيماء … وقبل ان يطرق الباب يسمع حوار يدور داخل الاوضه
شيماء بقلق : انا خايفه يا ماما إسرار .. من نجم انو يعرف حاجه من الماضي … لو عرف انا خائفه اخسره تاني من ساعة الحاد”ثه ورجعلي ابني تاني … مش هستحمل اني اخسره تاني
الجدة اسرار بكل ثقه : لا متخفيش … نجم مش يعرف حاجه من الماضي … وظهور الزفته دي تاني اللي اسمها بريق مش هيغير حاجه من اللي حصل … وانا مستحيل أسمح للحربا”يه أميرة دي انها تدخل حياتنا تاني … مش كفايه اني خسرت حفيدي أيهم …. خلاص اللي حصل حصل
شيماء : إيوه … بس انا خايفه من اللي حصل ده … ليكون موضوع الطيف الأزرق ده يرجع تاني
اسرار : دا ع جث”تي انا خفيته ف مكان مستحيل حد يكشفه
كله دا ونجم بيسمعه وواقف مصدوم من كل اللي سمعه مش قادر يصدق حاجه من اللي سمعها …
معقول يكون اللي سمعته ده صح ؟؟

نجم : انا عايش فين ؟ ومع مين ؟ ويا تري أيه اللي حصل زمان يعني بريق بنت أميرة وايهم ابن عمي سمير ده لو عرف هيقلب الدنيا
وفجأة حس بصداع جامد .. مسك دماغه بأديه ووقع ع الارض وصرخ من الا”لم
خرجت فيروز تجري وانه وجدته اسرار والقلق باين عليهم
فيروز ضمته ومسكت ايده ونجم يصرخ من الا”لم
نجم : اه اااااه راسي هينف”جر من الا”لم اااااه الحقيني يا فيروز
جريت عليه امه بلهفه
شيماء : مالك يا ابني هي الحاله دي رجعتلك تاني ؟
بصلها نجم بقر” ف واحتقا”ر ويبعد يديها عنه ويخبي وشه كله ف حضن فيروز

تنصدم شيماء من اللي عمله نجم وفضلت تبكي .. والجدة تستنتج انو سمعهم
نجم ببرود : فيروز خوديني من هنا بره قصر الاشبا”ح ده بسرعه .. عشان هتنخق وهاتي بريق معاكي … يلا بسرعه وزعق فيها … مستنيه ايه يلا حضري كل الشنط بسرعه
بص من فوق لتحت لامه وجدته بقر”ف وسابهم ومشي و ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بريق النجم)

اترك رد

error: Content is protected !!