روايات

رواية نقاء الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسين

رواية نقاء الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسين

رواية نقاء البارت الرابع

رواية نقاء الجزء الرابع

رواية نقاء الحلقة الرابعة

-بس تفتكري انا هقدر اكمل كل ده لوحدي
-‏كل ما تيأسي افتكري ان ربنا بيختبر كل انسان وعارف يقدر يتحمل اد اي ،وانتي قويه وانا واثقه من ده جدا
-‏شكرا يا دكتور
-‏بس انتي مش محتاجه تشكريني انا معاكي ديما ورقمي معاكي وهستناكي متابعه كل شهر
-‏حاضر تسلمي ،مع السلامه
-‏خرجت من عند الدكتوره وطلبوا عربيه عشان يرجعوا البيت ،طول الطريق فرح بتفكر هتعمل اي وهتجيب فلوس العلاج منين وهل هتقدر تعمل كل ده لوحدها ولا هتقصر هتعرف تربيه صح ولا لا سليم هيسبها في حالها ولا كل شويه هيضايقها خدت نفس عميق وردتت *ان مع العسر يسرا*،دخلت البيت وشالت عبد الرحمن ترضعه ونام فضلت مركزه معاه وهو نايم وابتسمت مشاء الله
-‏في ناس قرايبنا جاين النهارده يا فرح عشان يباركلولك وخالك جاي
-‏يجي ينوروا ،هدخل اخد دش قبل ما عبد الرحمن يصحي
-‏ماشي حببتي

 

-‏خدت دوش وصلت وبصت علي الورقه الي الدكتوره ادتهلها وظبطت التواريخ علي التيلفون عشان متنساش وكتبت كل وقت تروح فيه للدكتور ،قطع تفكيرها خبط الباب
-‏خرجت سلمت علي قرايبها وقعدت معاهم
-‏اومال فين عبد الرحمن
-‏نايم يا طنط ثواني اجبهولك
-‏دخلت جابته واديتهلها وفرح لحظت تعبيرات وشها من فرحه ل استغراب
-‏اه مشاء الله ربنا يخلهولك
-‏خدي شيليه
-‏لا يحببتي خليه معاكي ليصحي ،ربنا يعوض عليكي
-‏يا عوض عليا ،ليه ان شاء الله هو ماله
-‏معرفش ،بس الاطفال الي زي كدا بيبقوا تعبانين
-‏لا ابني مفهوش حاجه وزي الفل
-هاتي يا فرحه اشيله انا
-‏اتفضل يا خالو

 

-‏شاله وكان مبسوط بيه وحطله فلوس وبارك ليها ومشيوا
-‏مالك يا فرح
-‏مفيش يا ماما كويسه
-‏طب تعالي هنا مره
-‏مش قادره صدقيني
-‏اجي انا
-‏راحت قعدت جمبها وحضنتها ،فرح عيطتت كتير
-‏يارب يا ماما اقدر اعمله كل حاجه ومقصرش
-‏هتقدري والله هتقدري
-‏خايفه ابقي لوحدي
-‏انا معاكي ومش هسيبك
-‏مسكت ايديها،متسبنيش خليكي معايا عشان خاطري
-‏مسحت دموعها ،مش هسيبك
-‏نامت علي رجليها من التعب ،سندت راسها علي المخده ،وقامت شالت عبدالرحمن عشان صحي وأكلته وحاولت تبعد شويه عن فرح عشان متصحاش ،صحيت فرح علي صوته خدته من والدتها
-‏روحي يا ماما نامي انتي وانا خلاص صحيت

 

-‏ماشي حببتي ،تصبحي علي خير
-‏وانتي من اهله
-‏تعالي يا عبدو ،اكلته واديته الدواء وقعدت تضحك معاه وتصوروا لحد ما نام ،مسكت الفون شافت شغلها وخلصت وصحيت الصبح سابت اكل عبدالرحمن والدواء ونزلت المدرسه ،حاولت تنجز شغلها علي اد ما تقدر عشان تلحق ترجع وتكلم مامتها تطمن علي عبد الرحمن
-‏دخلت البيت لقت والدتة سليم قاعده مستنيها
-‏اهلا ازيك يا طنط
-‏اهلا
-‏لسه راجعه يعني وسايبه ابنك يعني بس شاطره بس تحطي اللوم علي ابوه وتمنعيه يشوف ابنه
-‏ماما لو سمحت دخلي عبد الرحمن جوا غلط يسمع الصوت العالي
-‏سيبك من امك دلوقتي انا بكلمك
-‏لو سمحت يا ماما
-‏حاضر يا بنتي
-‏بتقولي اي بقي يا طنط ،انا مخلتهوش يشوف ابنه ،اه بس الي انتي متعرفهوش ابنك الي ساب ابنه قبل ما يتولد ومشي ،تعرفي هو طلقني ليه ،عشان منزلتش الواد

 

-‏ما هو حقه يجيب عيل معاق يفضل يصرف عليه ليه وفي الاخر يموت
-‏وهو مش اد الجواز والخلفه بتيجوا لبيوت الناس ليه ،ومجاش هو ليه اصلا بكل جراءه كدا يقولي عايز اشوف ابني ،ابني عامل اي دلوقتي ،جايه بتتكلمي علي اساس اي انتي
-‏احنا غلطانين الي يوم ما فكرت اجوز ابني ،جوزته لواحده ملهاش اصل ولا نعرف ابوها فين ولا اهلها ملقناش غير امك
-‏فرح وشها احمر وجسمها بدأ يتشنج بتفتكر ماضي عدي عليه اكتر من ١٥ سنه في كلمه واحده اتقالتلها حاولت تتكلم والكلام مهزوز :تعرفي يا طنط انتي علمتيني حاجه دلوقتي حلوه اوي ،عرفت ان الاصل مش العيله والاب والام واللمه ،اصل في تربيه البني ادم واحترامه وطريقه كلامه مع الناس ومشاء الله سليم مطلعش جابها من برا
-‏انتي واحده قليله الادب
-‏وانا مش حابه اسمعك اكتر من كدا ،وخلي عندك ذوق شويه لانك في بيتي
-‏بيتك !
-‏اه الي انتي واقفه فيه حالا
-‏انا هاخد ابنك وبالقانون
-‏بجد ،يبقي وفرتي عليا جامد في المصاريف وحق التحاليل والعلاج بدل منا متمرمطه كدا وبروح الشغل وباجي ،اهو حق ابني بردوا

 

-‏بكرا هوريكي
-‏بتقولي حاجه عشان مش سامعاكي
-‏قفلت الباب وراها جامد ،وفرح نظمت نفسها عشان متعيطيش*متعيطيش يا فرح متعيطيش هي مشيت ومش موجوده ،انتي كويسه وابنك جمبك متعيطيش *
-‏مامتها خرجت من الاوضه بعد ما نيمت عبدالرحمن ،خدتها في حضنها سامحيني يا بنتي انا السبب ،انا لو كنت اختارت من الاول صح مكنش زمانا بنتعاير بيه دلوقتي
-‏ فرح انهارت :ليه يا ماما بدفع حق غلطه مش غلطتي ،ليه مفكرتش ثانيه في وجعي ،فتحت جروح حاولت اقفلها علي اد ما اقدر واكمل
-‏هي في ناس كدا يبنتي * ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ۚ*
-‏بكت كتير في حضن مامتها والدتها بتحاول تهديها *يارب*
-‏يبنتي كفايه قطعتي قلبي كفاياكي كدا ابنك هيتعب انتي بترضعي والزعل وحش عشانك كفايه ،ربنا يباركلك في عبدالرحمن ويبقي ابن بار وسند ليكي في كل وقت ،ادخلي غيري وخدي دوش وتعالي ناكل سوي
-‏ماشي ،دخلت الحمام وقعدت تعيط كتير ،افتكرت وهي بتنادي علي ابوها وماسكه إيده لاخر مره وبتترجاه ميمشيش
-‏فلاش باك :ابوس ايدك متسبنيش ،عشان خاطري متسبنيش لوحدك ،زقها بعيد اوعي بقي زهقت منكوا انتي وامك همشي ومش هرجع تاني مش عايز اشوفكوا ،طب اقعد وانا مش هطلب منك حاجه ولا عايزه حاجه يا بابا بابا *حطت ايديها علي بؤقها تكتم صريخها والمايه تحاول تهديها مسحت دموعها وقفلت المايه خرجت لبست وصلت ،هديت شويه ،لقت عبد الرحمن صحي خدته اكلته ولبسته عشان تنزل تعمل التحاليل وتكشف عليه
-‏نزلت هي ووالدتها عملوا التحاليل ،وكشفت عليه والدكتوره طمنتها
-‏ولدتها عزمتها علي اكل برا وقضوا وقت لطيف مع بعض وروحوا
-******

 

بعد اربع سنين من الحياه الروتينه ما بين شغل فرح الي بدأت توسعه اكتر وتنزل تشتري لبس وتبيعه وبدأت تدي دروس اونلاين وبدأت تقضي وقتها في البيت اكتر بعد عبد الرحمن ما كبر شويه ،بداءت في التحاليل بتاعت ٤ سنين وجلسات التخاطب وقراءه قصص وبتتكلم معاه اكتر وتعرفه حاجات جديده ومهارات جديده وعبد الرحمن الي بدأ يتكلم كلامه تقيل شويه بس بيعرف يعبر علي الي جواه وارتباطه بفرح بقي اكتر ،بدأ يساعدها في اي حاجه تعملها ويعبر ليها عن حبه لما تخرج وترجع يحضنها ويحكلها ساعد جدته ازاي ونهايه الكلام يقولها *I love you mam*
علمته لما حد يجي جديد يقول *you’re welcome*
بداءت تشجعه يصلي حتي لو هيعمل نفس الحركات الي هي بتعملها
******
-انا بفكر اقدمله في حضانه يا ماما
-‏استني شويه يا فرح
-‏اربع سنين كويس اهو ،والدكتور قالتلي اصلا ان ده مفيد جدا ليه ويشجعه يبقي اجتماعي اكتر
-‏طب خلاص اتوكلي علي الله وروحي
-‏ان شاء الله هروح بكرا
*****
تاني يوم لبس وخدته معاها ،دخلت للمديره وفهمتها حالته وان لاززم يتعاملوا معاه براحه وميحسسهوش بالاختلاف ويتعامل زي الاطفال العاديه ويندمج معاهم ،جابت اللبس وخدته جابتله شنطه وشوز وكان مبسوط بيهم جدا ،جابتله عصير،اشترتلوا قصه جديده، وروحوا سوى
قعدت تلعب معاه طول اليوم وجابتله صاحبه جارهم يلعبوا سوي باللعب بتاعته ،دخل ينام بدري متحمس للحضانه واللبس الجديد

 

******
حضرتله الاكل ولبسته وبتعلمه يربط الشوز لوحده ،نزلته يركب الاوتوبيس ،بداءت تنجز في شغلها قبل ما يرجع عشان تسمعه عمل اي وخد اي وتساعده اكتر يتكلم معاها ،حضرت الغدا ونزلت تاخده من الاوتوبيس وكان فرحان جدا
-حضنها:وحشتيني
-وانت كمان يحياتي ،يلا نطلع واحكيلي عملت اي
-‏دخل سلم علي جدته وفرح بتعلمه يجي يغير هدومه ويصلي ،حضرت الاكل وقعدت تسمع عمل اي النهارده ولعب مع مين واتعرف علي ناس جديده ولا لسه ،قعدوا يرسموا سوي
-‏فرح اطمنت عليه في الحضانه اكتر ولقته فعلا بيستفيد والدكتوره اكدتلها ده ،فرح مستمره في عمل التحاليل اللازمه وماشيه علي العلاج مظبوط وشايفه ان فيه تحسن
*****
-عايزه حاجه يا ماما ،انا داخله اصور الحلقه بتاعت النهارده
-‏لا يبنتي روحي ألحقي

 

-‏دخلت الاوصه وسابت تيلفونها برا ،ةبداءت تصور الحلقه ومركزه في الشرح والفون بيرن برا
-‏والدت فرح خرجت علي صوت الفون الي مش مبطل رن
-‏نادت علي فرح وافتكرت انها بتصور الحلقه ومش هتسمعها
-‏الو سلام عليكم
-‏وعليكم السلام معايا والدت الطفل عبد الرحمن
-‏ايوه خير
-‏عبدالرحمن اتنقل المستشفي و…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نقاء)

اترك رد

error: Content is protected !!