روايات

رواية بريئه يونس 2 الفصل العاشر 10 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس 2 الفصل العاشر 10 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس 2 البارت العاشر

رواية بريئه يونس 2 الجزء العاشر

بريئه يونس 2
بريئه يونس 2

رواية بريئه يونس 2 الحلقة العاشرة

كانت جالسه علي ذالك الكرسي المتخرك تنظر من النافذه بحزن كبير…..لقد استقالت من عملها ولم تعد تخرج من منزلها علي الاطلاق….كانت تظر الي حبات المطر التي تهطل وكأن السماء حزينه لحزنها…..لقد مرت اربع اشهر عليها……
طرق الباب لتسمح لم طرق بي الدخول
-هتفضلي حابسه نفسك كده كتير
نظرت الي والدتها …ومن ثم نظرت الي النافذه مره اخري
-عايزاني اعمل ايه يا ماما. ….انزل واشوف نظرات الشفقه في عيون الي حوليا…..ثم اني مش هعرف اروح اي كته بي انا مقعده
اقتربة منها والدتها فهي حزينه علي حال ابنتها
-متقوليش علي نفسك كده….الدكتور قال في امل تمشي
ابتسمت بي سخريه
-امل ايه ده نسبه نجاح العمليه متعديش 30% يا ماما
-خلي املك في ربنا كبير……ايه رايك ترني عل صحابك يجوا هنا وتتفرجي علي افلام
-سبني في حالي لو سمحتي يا ماما. ….انا مش عايزه اشوف حد خالص
نهضت والدتها وهي تنجه ناحيه الباب
-ولا حتي ادم
نظرت إلى والدتها
-هو هيجي..؟!
منذ ان خرجت من المشفي وهو يداوم علي زيارتها
-اه يا ماسه هجي ويا حببتي مترفضيش تقلبيه ده بيجي مخصوص عشانك…هو مش ذنبه حاجه عشان تعمليه وحش
ابتتسمت بسخريه فا والدتها لا تعلم شئ….لا احد يعلم شئ عن ما حدث فقد طلب منها عدم اخبار احد
F
-اطلع بره لو سمحت
-ماسه اسمعي …..لازم محدش يعرف بي الي حصل
-ليه خايف اقولهم ان انت سبب كل الي حصل معايا…انت لو مكنتش نزلت مكنش حصل ده كده…ياريتك مكنتش رجعت
كلمتها لم تكن تدري تنها سكاكين تطعن قلبه
-ماسه انا مش بقول كده عيان حاجه بس لحد ما اقبض عليه متجبيش سيرته
-وانا هفسر ايصابتي ان شاء الله ازي
-انا قولتهم ان كان في ناس بتسرق قريب من شغلك …لما حصل ضرب نار جت واحد فيكي بي الغلط
صفقه له
-واو بجد قصه حلوه اوي
-انتي بتتريقي عليا
-اطلع بره يا ادم ومش عايز اسوف وشك تاني
B
-هو جاي يعمل ايه يا ماما
-جاي يشوفك ويطمن عليكي
-وانا قولت مش عايز اشوف حد….لو سمحتم احترمو ده
نتهدت والدتها وبحزن وخرجت
*************
كان جالس في مكتبه يعمل بجد فنذ ان اصيبه وهو اقسم ان يمسكه بيه…اربع اسهر يعمل ليل نهار حتي يصل إلى طرف الخيط لكي يعلق حبل المشنقة حول رقبته
ارجع ظهر الي الخلف وهو يذكر عندما سمع صراخ زوجه خاله ذالك اليوم
F
-هو الي بيحصل
-انت لسه هتسئل
اسرع ايمن وادم للدخول ليجد زوجه خاله منهاره في البكاء واسيل تحاول ان تهدها
اسرع نحوهم
-في ايه يا ماما. ..حصل ايه مين كان بيصرخ
-دخلنا علي ماسه لقنها مش بتتحرك خالص كان اغمي عليها
وروح مستحملتس تشوفها كده
-وهي حصلها ايه
-خالك جاب الدكتور وهو قال ان عندها انهيار عصبي
-انهار عصبي
B
افاق من شروده علي صوت طرق الباب
-ادخل
دخل رائد وادي التحيه
-في ايه يا رائد
-لسه جايه اخبارء عن الشحنه الجديده الي جابر هيستلمها
نهض من علي المكتب بلهفه
-بجد
قدم له رائد الأوراق
-دي فرصه…فرصه يارائد عشان نسمكه
-لازم نحط خطه ميعرفش يهرب
-ايوه طبعا….وكمان مش هتطلع لي حد غيرك والمقدم حمزه
-انت شاكك في حد خاين
-مش اوي بس الحرص واجب
*************
كانت في الشركه تنظم الاوراق في مكتبه بعد ان استقر عمله هنا ….وخليل تلك الاشهر كانت قد نمت علاقه بينهم
-جوليا
-نعم يا مستر دافيدو
-خدي الاوراق لي مستر يونس محتاجه توقيعه
-اوك
اخذت الوقك وكانت ستخرج من المكتب…حنما اوقفها كلامه
-جوليا
-نعم
-بعد الشغل ممكن تقبلي اني اعزمك علي فنجان قهوه
هزة راسها وخرجت وهي تبتسم
***********
-يا رغد حرام علكي كده كتير
نظرت الي المشتريات التي يحملها
-اممم…لاء…لسه في حجات ناقصه
-انتي ناويه تجيبي ايه تاني
-لازم اجيب خمار لي كل طقم بي كل لون
-ما انتي جبتي كتير ولله
-بطل تشتكي انت وافقت تيجي معايا يبقي متتكلمش
-بتستغلني يا عني عشان انا طيب
تحدث ببعض الدلال
-ايييمن
-عيونه
-احترم نفسك وامشي وانت ساكت
-اموووو..حاضر
كانت تتجول معه في المول بي سعاد بسب قرارها بي ارتداء الحجاب …وهو شجعها بشده علي هذا القرار
************
-ماري….يا ماري
-نعم ماما
-تعالي هنروح نشتري هدوم جديده لي المدرثه الجديده
-اممم…مش عايزه اروح….مدرسه
نزلت الي مستوها
-متخفيش يا حبيتي….بابا شافلك مدرثه حلوه جدا وكولها بنات…..وبعدين يا ماري…متثمحيش لي حد انه يأذيكي
-ازي..؟!
-اممم..خدي حقك بي ايدك
-اضربه يعني..؟!
-لو الموضوع وصل لي كده دافعي عن نفثك
-ماشي
-يلا نروح
في خلال هذا الاشهر تحسنت نفيت ماري جدا…لم يتركها شقيقها لي لحظه واحده ….ورائد ايضا كان دائما ما يأتي ليتحدث معها
**********
في المساء
طرق باب المنزل لتفتح روح له
-اذيك يا ابني عمل ايه
-ازيك يا مرات خالي…..انا كويس
-اتفضل
دخل وجلس مع خاله
-اخبارك ايه يا خالو
-انا كويس الحمد لله
نتهد
-وماسه عمل ايه
نظر كريم ناحيه غرفتها بحزن
-لسه زي ماهي…حابسه نفسها
-وبي الي نسبه للعمليه
-مش عايزه تعمليها وبتقول كده كده مش همشي
-طب ممكن ادخلها شويه
-ماشي
نهض واتجه ناحيه غرفتها
طرق الباب لسمح له بي الدخول….دخل ووجدها جالسه على الفراش ممكسه هاتفها وغير منتبه عليه
-لو جايه يا ماما عشان العشاء انا مش ج…
رفعت نظرها لتجده…تتغير ملامح وجهها الي البرود
-انت الي جابك هنا
تقدم نحوها غير مكترث بي صراخها. …وقف اممها مباشرا
وتحدث ببرود
-اخر الشهر الي جاي معاد العمليه بتاعك
-انت ملكش دعوه….ثم اني مش هعملها
قرب وجه من وجهها حتي اختلطت انفسهما
-كلامي هيتسمع….المعاد اتحدد خلاص
ابتعد عنها وهو يكمل
-مش عايز اسمع اعتراض
نظر لي ليجد نظرات الغضب والغيظ
-ايه عندك اعتراض
أدارت وجهها وعقدت زراعها
ضحك عليها وعلي شكلها
-خلصت ضحك اتفضل اطلع بره من غير مطرود
-ماشي يابت خالي…بكره الايام هتخدلي حقي
خرج من عند خاله بعد ان اخبرهم انه اتفق مع اكبر طبيب في ايطاليا بي اجراج العلميه لها اخر الشهر القادم
*************
عاد الي المنزل وجد والدته ووالده وشقيقه جالسين في الصاله
-انتم منتمتوش ليه
اسرعت نحوه ماري…حملها
-ادم …ماما جبلتي هدووم مدرسه جيده
-ولله…ابقي ورهالي بقي اوك
-اوك
تقدم نحوهم
-مقولتوش لسه منمتوش ليه
تحدث يونس
-تعال اقعد….بقلنا فتره مقعدناش مع بعض
جلس بجوار والده وماري على قدمه
تحدث اسيل
-انت بقالك فتره طول الوقت في الشغل……ما تخد اجازه شويه
-مقدرش يا ماما….لسه في شغل كتير
-انا مابقتش اشوفك يا حبيبي
تحدث ايمن
-اول ما تخلص ابقي اخد اجازه
-ان شاء الله
تحدث اسيل
-مش ناوي تتجوز وتفرحني
-جوزي ابنك ايمن الاول هو اكبر مني بي دقيقتين
-ملكش دعوه بي ايمن
-لاء….لاء لحظه وحده بقي….يعني ايه ملكش دعوه بي ايمن دي….مش ناويه تجوزني يا ست الكل ولا ايه
-اعقل بث الاول
-يعني انا مش عاقل
تحدث ادم لكي يخرج نفسه من هذا الحوار
-ماري ممكن تقوليلي ماما بتنطق حرف ايه غلط
-السيين….ماما قولي سين
-ثين
ضحكوا جميعا
-يلا يا حبيبتي نطلع ننمام….يلا يا اولاد كل واحد علي اوضه
تحدث الاثنان بصوت واحد
-حاضر يا بابا
**********
بعد مرور يومان بدون احداث جديده
عند رغد كانت في المدرج رن هاتفها
-الوه يا ماما…..ايه….هترودم دلوقتي….طب…خلاص استنوني انا جايه…ماشي..ماشي
اغلقت هتفها وبدئت تجمع اغراضها بسرعه…..اقترب منها الدكتور اسامه
-رغد هو باباكي هيكون فاضي بليل
اجابك وهي تذهب علي عجل
-ايوه
ابتسم وهي غادرت
************
خرجت من الجامعه وكانت توقف تاكسي لتجد من يسحب يدها….كانت علي وشك الصراخ
-اهدي اهدي ده انا
-ايمن…..حد يخض حد كده….الله يسمح يا اخي
-لو سمحتي انا مش اخوكي
-طب روح بقي من هنا
-تعالي اوصلك
-انت هنا ليه
-كنت بوصل ماري…يلا تعالي
-اوك
***********
كانت واقفه في مكتب يونس بعد ان خرج وكانت تلتفت حولها خائفه من ان يوجد احد….بدئت تبحث في الورق
-يارب القيه واخلص
فتحت دور المكتب ….واخرجت الأوراق. …وبدئت تبحث فيها
-هااا…اخيرا لقيتها
بدئت تضع بقيت الوراق مكانها
واخذت الورقه وكانت ستخرج ليدخل الي المكتب فجاء
-جوليا..؟!….بتعملي ايه…في مكتب مستر يونث
– مستر …د..دافيدو
-جوليا انتي كنتي بتعملي ايه….وايه الورق ده
بلعت ريقها بي خوف شيده ولم تعلم ماذا تفعل او تقول
***********
اوصلها
-رغد
-اممم
-بتعرفي تجمعي الكليمات
رده بي عفويه
-ايوه
-طب جمعي دي….. و..ح…ي..د….ا..ل..ق..ر..ن
-وحيد القرن
-امممم…طب ب…س..ب….و..سه….م..ب..س..بسه
-اي ده….استني….بسبوسة. ..مبس..حاجه بقي
-ماشي دي الي بعدها دي بقي صعبه ركزي
صبعت تركزها عليه
-ب..ح…ب…ك
-سهله…بحبك
-بجد يا رغد…وانا كمان
ادرت ما قلته ليحمر خدودها ونتزل بسرعه
-هههه…عبيطه
***********
دخل الي المنزل
-مالك يا رغد خدودك حمرا ليه
وضعت يدها علي خدها الساخن
-م..مفيش
-طب يلا دخلي غيري عشان نلحق نروح عن جدتك ونيجي بدري
-حاضر
-واه ابقي جهزي….هدوم حلوه لي بليل
-ليه
-في عريس متقدملك
-مين
-الدكتور اسامه…كلم والدك من شويه
حلت الصدمه عليها
ووووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بريئه يونس 2)

تعليق واحد

اترك رد