روايات

رواية امتلكني صعيدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية امتلكني صعيدي الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية امتلكني صعيدي البارت الأول

رواية امتلكني صعيدي الجزء الأول

رواية امتلكني صعيدي الحلقة الأولى

علي أحدا جوانب الأرض الزراعيه .
كان قاعد يونس وهو بيمص قصب باندماج وبيسمع اغاني شعبيه دخل عليه خاله مخيمر .
/عامل ايه ي واد ي يونس روحتلك البيت ملقتكش عرفت انك هنه .
يونس وهو مستمر في اكل القصب /مانت خابر ي خالي اني باجي اقعد هنه الصبح بس انت مالك شكلك كده عايز تقولي حاجه .
مخيمر بابتسامه وحماس /جيابلك شغلانه هتاكل من وراها الشهد وتتطلع من الفقر الي انت فيه ده .
يونس بغيظ شديد/شوفت نفس البوف المعفن ده فاكر اخر مره جايبلك شغلانه مش عارف ايه واخرتها مبيض محاره من اول مره وقعت من علي السقاله رجلي اتجبست شهرين .
مخيمر بغيظ/ما هو من غبائك ياض افهم دي شغلانه حلوه عند الناس الي بشتغل عنديهم .
يونس بغيظ /اه كده فهمت هتشتغلني سفرجي ولا انضف واروق لا كرامتي متسمحلش بكده وبعدين انت ناسي تفوقي الدراسي ولا ايه.
مخيمر بغيظ شديد/تفوق ايه ي ابو تفوق دول عطوك مقبول كده من عندهم علشان يخلصوا منك ياض افهم انت هتشتغل فرض أمن هتقف علي الفيلا والفيلا كده كده محدش بيقرب منيها ي عني واكل شارب نايم وبتقبض كمان .
يونس بتفكير /بس شوق اسيبها لمين ي خالي .

 

مخيمر بغيظ شديد وهو بيحدفه بالقصب/عليك وعلي شوق بتاعتك في ليله واحده ي عني هند رستم ي اخويا دي طلعلها شعر في صدرها زي الرجاله ياض افهم دي شغلانه متتسبش ي ابن الفقريه.
يونس بغيظ /خلاص ي خالي جاي معاك اهو الواحد يخلي الكل يستفيد من خبراته كله بثوابه .
مخيمر بقلق وهمس /استرها معايا يارب ده انا غلبان .
*******************.
في قصر الصياد …
في جناح ماهر الصياد ..
كان واقف وهو بيلبس بدلته قربت منه عبير بعشق .
/زي القمر ي حبيبي .
ماهر ببسمه حنونه /ي سلام حتي بعد ماكبرت كده لسه حلو في عينك كده .
عبير بابتسامه ساحره/انت هتفضل في عيني سيد الرجاله كلهم ي ماهر يلا ي حبيبي نفطر .
**************
في جناح القناصه بسمه .
كانت بتدرب بعنف شديد فهي ظابط شرطه محترفه قطع تتدريبها عمر زميلها وحبيبها ردت بابتسامه .
/حبيبي صباح الفل .
عمر بابتسامه/صباح الورد ي نور عيني خلصتي قربتي توصلي .
بسمه بابتسامه /لسه والله ي كبير هخلص فطار وانزللك هواء بحبك .
عمر بابتسامه /وانا بعشقك ي روحي سلام .
******************.

 

في جناح امجد وزوجته هند .
كان بيقوم من جنبها يشرب سيجاره بعد وقت جميل بينهم كاي زوج وزوجه قامت من جنبه بحده .
/هو انت مش شايف أن احنا علقتنا بقت ممله اوي وملهاش طعم ي أما كل واحد في شغله ياما في السرير ادي حياتنا .
امجد بزفر /عيزانا نعمل ايه ي هند.
هند بارتباك شديد/نتبنا طفل .
امجد بغضب جحيمي/قولتلك مليون مره انا مستحيل اعمل كده سامعه مش هربي ابن غيري مهما حصل .
هند بدموع وانهيار /حرام عليك انت ليه بتعمل فيا كده علشان انت قادر تخلف وانا لا انا عايزه طفل ي امجد حرام عليك .
امجد بغضب /حرام عليكي انتي بقا انا مش عايز غيرك ومكتفي بيكي عن الدنيا كلها مش عايز اطفال .
هند بدموع ووجع/بس انا عاوزه ي امجد حرام عليك طب قولتلك ناجر رحم الحكايه دي بقت منشره اوي دلوقتي .
امجد بحده /انا مستحيل اعمل كده مستحيل انا مش هخلف عيل غير في شرع ربنا .
هند بغضب /خلاص اتجوز واحده بالفلوس وتسبلنا الطفل.
امجد بوجع ومراره/انتي لدرجه دي مستغنيه عني مش همك اني هكون في حضن واحده غيرك .
هند بدموع وصراخ/انا عايزه ابقا ام .
امجد بقوه وثبات رغم وجعه /تمام شوفيلي عروسه وانا هتجوزها واخلف منها يلا بينا نفطر ..
*****************.
في جناح خالد ..
كان قاعد بيجهز شنطته فهو يعمل طيار فعلا جهز شنطته ونزل يفطر مع عائلته علشان يسافر .
****************
في الجنينه ..
كان داخل يونس وهو شايل هدومه في ملايه وحاطط طرف الجلابيه في بوقه وبيبص علي القصر بانبهار .
/يلهوووي ي أما كل ده بيت ده ولا بلدنا كلها طبعا انت عايش هنه في العز ده وسايبني انا هناك في الأرض والطين .
مخيمر بغيظ شديد/ماخلاص ي ياض مانا جبتك اهوه علي الله بس ترفع راسي .
يونس بابتسامه /هرفعها لفوق اووي ي خالي .

 

وهما داخلين الفيلا .
يونس بابتسامه وهو بيسقف بايده/ي أهل الله يالي هنا ي أهل الدار العوافي.
مخيمر بغيظ شديد/ايه الي بتعمله ده فاكر نفسك داخل دوار العمده .
يونس بغيظ /الله مش نعرف الناس ليكون حد من الحريم قاعده كده ولا كده .
ماهر بابتسامه /ازيك ي مخيمر عامل ايه هو ده بقا يونس .
مخيمر بابتسامه /الحمد لله ي سيد الناس بوس ايد ماهر بيه ي واد ي يونس .
ماهر بابتسامه/استغفر الله العظيم ي مخيمر نورت ي ابني مخيمر عرفك هتعمل ايه بالظبط .
يونس وهو يجلس بغرور /قالي سعادتك بس لازما نتفق علي المرتب الشغل شغل ولا ايه ي باشا .
مخيمر بحده /مرتب ايه يالا اعزره ساعدتك هو آخره يأكل ويشرب هنه وكفايه أنه قاعد في وسطيكم .
ماهر بابتسامه/انت بتقول ايه ي مخيمر ده حقه عايز مرتبك يكون كام .
يونس بغرور وثقه /بص ي سعه الباشا الحق حق أنا مش هاخد في الشهر أقل من 100 جنيه اها.
مخيمر بغيظ وهمس /الله يرحمه ابوك وراث غبائه بالظبط .
ماهر بضحك /هههه ي راجل مش شايف أنه مبلغ كبير شويه .
يونس بثقه وثبات/أنا قولت الي عندي ي باشا .
ماهر بابتسامه/خلاص ي سيدي الي عايزه واكتر من كده كمان بس بقولك بتعرف تسوق .
يونس بجديه /طبعا بسوق حماره جرار كل حاجه.
ماهر بابتسامه/شكلك ملكش في العربيات مش مهم المهم هتروح معاها بس لحد الاداره توصلها وترجع بسمه بسمه .
بسمه بابتسامه /نعم ي بابا .
ماهر بجديه /يونس فرد الأمن ومش بس كده هيروح معاكي الاداره يحرسك كفايه النار الي اضربت عليكي الاسبوع الي فات .
بسمه بحده وصراخ /بابا انت بتقول ايه ده يجي معايا الاداره.
يونس بغيظ شديد/ماله ده ناقص ايد ولا رجل وبعدين انتي كيف تتحدي مع والدك كده متلمي لسانك ي حرمه انتي .
بسمه بغضب /حرمه ده ليمكن يحصل ابدا .
*****************.

 

في العربيه ..
كان قاعد جنبها وهي في قمه غضبها .
يونس بزهق /هو مفيش غير الاغاني المايعه دي مفيش حاجه كده عليها القيمه .
بسمه بغيظ وحده /بقولك ايه ي سي متقال انت صوتك مش عايز اسمعه خليك في حالك بجلبيتك دي كفايه الفضيحه الي أنا فيها .
يونس بغيظ /مالها جلبيتي ي اختي ده الكل هيحسدك عليا دلوقتي ده انا يونس وهدان .
بسمه بغيظ شديد/اوووف يلا اتفضل ارجع بالعربيه خلاص انا وصلت .
يونس بجديه /ماهر باشا قالي لازما اكون معاكي بحد جوه.
عمر بابتسامه /بسمه حبيبتي اتاخرتي كده ليه وحشتيني .
يونس بغيظ شديد/وانت كمان وحشتنا ي أمور ممكن بطاقتك.
عمر بغيظ شديد/نعم ي اخووويا .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية امتلكني صعيدي)

اترك رد