روايات

رواية ملكت الأسد 3 الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد 3 الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد 3 البارت التاسع والعشرون

رواية ملكت الأسد 3 الجزء التاسع والعشرون

ملكت الأسد 3
ملكت الأسد 3

رواية ملكت الأسد 3 الحلقة التاسعة والعشرون

تاني يوم الصبح
نور صحيت من النوم وبصت ع مالك ورحت ابتسمت بهدوء
نور فضلت تحرك أيدها ع وشه بحب وهي مش مصدقه نفسها
مالك صحي بضيق بسبب حركاتها لكن ابتسم بهدوء.صباح الخير
نور دخلت في حضنه وقالت بكسوف .صباح النور
مالك هو بيحرك ايده ع أيدها بحب .أنا مبسوط اوي وانتي السبب
نور ابتسمت وهي في حضنه
مالك بسها من رأسها.يلا قومي خدي دش بسرعه وانا هعمل الفطار
نور هزات رأسها بماشي
مالك قام وبص عليها لاقها لسه قاعده بتبص عليه
مالك ابتسم بخبثه .بقولك قومي ي نور .يلا
نور بتوتر .هقوم ي مالك .بس أنزل
مالك .ليه ما تقومي دلوقتي
نور بكسوف .مالك
مالك ابتسم عليها ونزل تحت يعمل الفطار
فوق نور قامت بسرعه ودخلت تاخد دش
تحت مالك بدأ يعمل الفطار ومره واحده واقف وبص قدامه بشرود ورجع كمل تاني بعد شوي خلص وطلع
مالك دخل لاقه نور لسه في الحمام
مالك حط الاكل وقعد يستنها وبعد دقايق خرجت . سوري اتاخرت
مالك قرب منها وسحبها ليه .
نور بكسوف.مالك الفطار
مالك برغبه .بعدين ….
…..
عند منه كانت قاعده مع انس
منه .جوري كانت قلقانه عليك اوي
انس ابتسم ابتسامه بسيطة وفضلت ساكت
منه بهدوء .طالما بقت كويس .اي رأيك نروح نخطبها
انس فضل يبص ع امه شوي .انتي عارفه رايي اي في الموضوع دا.ثم مين قالك أنها بتحبي وهتوافق مش معني أنها خافت شوي أنها بتحبي
منه بدموع.انت بتعمل فياا كداا ليه .اللي حصل دا انتهي من زمان . هتفضل لحد امتي كداا
منه خرجت من اوضتها ودخلت اوضتها وهي كلها اصرار أن انس لازم يتجوز جوري
……
عند مراد كان تايه في الشغل لحد ما لاقه ادم بيدخل
مراد قام بسرعه.ادم
مراد حضنه.صدقني ي ادم مش أنا اللي قولت والله مكنت هتكلم ابدا
ادم بهدوء. عارف يا مراد .كمل شغلك وأنا هروح مكتبي
مراد بص عليه بضيق وحزن
…..
‏عند لين وكريم
‏كريم . تقريبا خلاص كدا انتي مش محتاجني.مع أن مده العلاج مكنتش طويله بس انتي كان عندك قابلية انك تتخطي الموضوع وتتعالجي
‏لين كانت بتسمع بهدوء لحد ما قالت .يعني كدا أنا مش هشوفك تاني .ثم أكملت بتوتر .قصدي يعني مش هحتاج اجي تاني
‏كريم ابتسم بهدوء.لاا .وخلاص مفيش سبب انك تجي تاني
‏لين هزات رأسها وراحت تقوم بهدوء لكن كريم .بس أنا عندي سبب ممكن يخليكي تجي تاني
‏لين بصت ع كريم .اي هو
‏كريم قرب منها.اني بحبك وعايز اتقدملك
‏لين اتوترت
كريم اتكلم .عايزك تاخدي راحتك في التفكير . أنا مش مستعجل ومهما كان قرارك أنا هكون موجودك لو محتاجني
‏لين قامت ومشيت وطول الطريق بتفكر في ادم عدا شهر من غير ما يحصل حاجه ابوها اشتغل في شغل تاني .ممكن فعلا مش هتشوفه تاني
‏لين بتمني.يارب ما اشوفه تاني ويفضل بعيد
‏بعد شوي لين وصلت
‏محمد ابتسم بهدوء لما شافها. كريم قالي أن النهارده كانت اخر جلسه ليكي
‏لين هزات رأسها بهدوء .ايوه
‏محمد وهو بيبص لي امال .وقالي بردك أنه عايز يخطبك .اي رأيك
‏لين اتكسفت .لسه مش عارفة ي بابا ومش قادرة اخد قرار.اللي حصل مش سهل
‏محمد هز رأسه بهدوء.عارف ي حبيبتي.بس كريم عمره ما هيكون زي ادم .كريم شب كويس وبيحبك وبعدين هتتاكدي من كلامي
‏لين دخلت اوضتها وهي بتفكر هتعمل أي عندها مشاعر لي كريم مش هتكدب بس مشاعر الخوف اللي عندها من ادم اكتر
‏لين نامت بعد صراع وتفكير
‏..
عند أيهم كان قاعد في البيت يستريح بعد الفتره والضغط اللي حصل في الشغل
أيهم كان مركز مع فريده وبيحاول يفهم تصرفاتها
عند فريده حطه الاكل وقالت .أيهم مش هتاكل
أيهم فاق وبص عليها لاقها قعدت وبدأت تاكل
أيهم بص ع لبسها زي الايام اللي فاتت بق قصير وملفوت مش عارف قصدها اي بحركات دي . رزان اول ما ترجع من تركيا هنتجوز
فريده وهي بتاكل. ربنا معك
أيهم بصلها بضيق لما قالت كدا . اطمني وأحنا بعديها فتره هنطلق
فريده هزات رأسها ورجعت كملت اكل وبعد ما خلاص قامت ومسكت الفون وفضلت قاعده ببرود وكانت بتتضحك
أيهم وهو يبص عليها بسخرية.اي فرحانه أوي كدا أننا هنطلاق
فريده رفعت راسها وقالت.سوري كنت بتقول حاجه
أيهم قام بغضب وسحبها من دراعها .اي بتفكري في اي .تصرفاتك دي وراها حاجه
فريده بهدوء .ابدا ي أيهم .انت بتحب رزان وعايزها براحتك كل واحد يشوف نصيبه.ثم أكملت .ما أنا كمان اكيد هتجوز يعني مش هفضل كدا. ولو مش هينفع نكمل مع بعض ف إحنا قريب وكنا أصحاب وممكن نرجع كدا مش كدا
أيهم وهو بيدوس ع أيدها بغضب . وياترا بق مراتي لاقت العريس المناسب
فريده بوجع . اظن الموضوع دا مش هيفرق معك دلوقتي .اهم حاجه نتعامل مع بعض كويس لحد ما نسيب بعض
أيهم قربها منه اكتر.فريده أنا مش همسك اعصابي كتير .ف احسنلك تقوليلي بتفكري في اي
فريده وهي بتحاول تسحب أيدها .مش بفكر في حاجه.انت هتشوف حياتك وأنا كمان هعمل كداا اظن دي مفهاش مشكله
أيهم بغضب .قصدك اي بكلامك دا .أن في حد
فريده بسخرية.مش لدرجه دي أيهم إحنا لسه متجوزين ولو عملت كدا هكون واحده خاينه أنا مش زيك وسحبت أيدها وطلعت ع فوق
أيهم رمه كل حاجه قدامه ع الارض بغضب
…..
بليل
ايهاب كان قاعد بياكل بهدوء وانس كمان
انس. هي ماما مش هتنزل
ايهاب برفض. قالت إنها تعبانه شوي واكلت
بس الخدامه اللي كانت بتحط الاكل.منه هانم مكلتش اي حاجه ي بيه من الصبح
انس قام .بعد اذنك أنا شبعت
انس دخل اوضه بضيق من تصرفاتها .
وايهاب طلع لمنه والخدامه ورا
ايهاب.ممكن اعرف مكلتيش ليه
منه .مش عايزه اكل ومش عايزه اتكلم مع حد
ايهاب بستغراب.في اي
منه نامت بغضب .مفيش
ايهاب فضل يبص عليها بضيق
….
عند نور كانت نايمه في حضن مالك .مالك إنا جعانه
مالك وهو بيحرك أيده ع شعرها.هطلب اكل دلوقتي
نور برجاء.ممكن بسرعه
مالك اتعدل ومسك التلفون وطلب الاكل وقفل .اهو يستي
وبعدين قرب منها لكن نور رجعت بضيق .مالك أنا جعانه كفايه اني مكلتش بسببك
مالك بخبثه.ليه أنا عملت اي
نور كشرت بضيق وبصت الناحية التانية بكسوف .
مالك بسها من خدها. هقوم اخد دش لحد ما الاكل يجي .ثم اكمل بصوت واطي.اهو جبتلك حجه علشان تقومي تلبسي
ورح دخل الحمام نور قامت بسرعه تلبس وهي مش مصدقه أن دا مالك وأنه وقح كدا
بعد شوي مالك خرج وهو بيلف فوطه حولين وسطه
ويبص عليها
نور اتكسفت ونزلت عينها ومالك بدأ يلبس هو بيضحك
وبعدها بشوي الاكل جي ومالك ونور بدأوا يأكلوا
مالك.كلهم جاين بكراا ثم اكمل بعتذر.سوري ي نور أاننا مش هنعرف نسافر الفتره دي
نور ببراءة.مش مهم كدا كدا مكنتش عايزه اسافر .اهم حاجه اني معك هو دا اللي عايزا
مالك ابتسم وبعد ما خلصوا اكل مالك بخبثه. اكلتي .اكل أنا بق
نور وهي بتبعد .مالك
مالك سحبها وبعدين
….
الصبح
عند ايهاب كان قاعد بيفطر وانس معاا
انس .هي ماما بردك مش هتنزل تاكل
ايهاب.لاا مش هتنزل وبعدين قام بضيق .براحتها
ايهاب مشي وانس طلع ع فوق وخبط ع اوضه منه .ماما
منه بغضب .انس أنا مش عايزه اتكلم .واظن انك مش فارق معك امك ف روح اوضتك
انس..ط.طب كلي
منه .مش هاكل ولا هحط حاجه في بوقي لحد ما تسمع كلامي
انس بضيق.ماما
منه …..
انس دخل اوضه لما عرف أن مفيش فايده في الكلام معها
….
عند مالك
كانت العيله كلها متجمعه
نور كانت قاعده مبسوطه وحاسه أن اخيرا بق ليها عيله
نور بصت ع مالك اللي واخدهافي حضنه بحب وهي حاسه أنه السبب ف كل دا
طبعاا مراد وادم مكنوش موجودين
ليلي كانت قاعده جانب يونس بحزن غريب وهي بتبص ع نور وشايفه الفرحه اللي في عينها ونظرتها لمالك
يونس بصوت واطي.انتي كويسه
ليلي بلا مبالاة.ايوه
يونس كان حاسس ان في حاجه وبدأ يجيلو هوجس أنها زهقت وزعلانه علشان معااا
فريده كانت قاعده ع الفون اللي بق في أيدها الفتره دي علطول وأيهم مركز معها
اما عند زهره كانت قاعدة مستريحه أن مراد لأنها مكنتش عايزه تشوفه بعد اللي حصل
لحد دا لاقت مراد دخل بهدوء وسلم عليهم وقاعد وهو بيبص عليها بغضب
زهره بصت بعيد بضيق واياد اخد باله لانه عارف ان دا اللي هيحصل
أيهم قام وسحب فريده بعد ما لاقها مش مركزه معهم وقاعده ع الفون .بعد اذنكم
مراد بخبثه .مش المفروض الحاجات دي بتحصل في بيتكم مش قادر تستنا لحد ما ترجع
نور بصت ع مالك بصدمه من تلميح مراد
البنات كلهم اتكسفت والرجاله كتمه ضحكتهم ع تصرفات مراد
حازم بياس .مش كان كفايه علينا مراد واحد
اسد ضحك
مالك وهو بيضرب مراد .مراد وبعدين
أيهم سحب فريده بضيق ودخل اوضه
فريده بضيق .مالك بتحسبني ليه كدا .اكيد دلوقتي هيفهموا غلط خصوصاً بعد كلام مراد
أيهم .افتحي تلفونك
فريده بصت ع أيهم بعدم استعاب.نعم
أيهم بكل جمود.افتحي تلفونك حالا
فريده بضيق .ودا ليه
أيهم.فريده أنا لحد دلوقتي ماسك نفسي.ف احسنلك افتحي تلفونك
فريده برفض .لاا ي أيهم .ولو انت شاكك فياا وفي أخلاقي ممكن تتطلاقني ودلوقتي أنا معنديش اي مشكله وكدا هيكون سهل عليك تتجوز
فريده رحت تخرج رح أيهم مسكها من أيدها.استني هنا .مش قولتلك افتحي تلفونك
فريده برفض. وأنا قولت لاا ورحت نزلت ايده وخرجت
ايهم بص عليها وخرج وراها

عند ادم كان قاعد في الشركه بيخلص شغله
وكل تفكيره في لين بق هوس ليه لازم يرجعها بي اي طريقه

بليل كانوا مشيوا بعد ما فضلوا اليوم كلو معهم
مالك هو بيشيل نور وبيطلع بيها ع فوق. مضايقه أنهم جم في تاني يوم جواز وفضلوا الوقت دا كله
نور هزات رأسها برفض.خلاص ي مالك أنا بحبهم اوي .وهما كويسين جدا والأهم انهم اهلك أنا بحب اي حاجه منك ي مالك
مالك حطها ع السرير وقرب منها وبدأ يبوسها وبعدين.

عند ايهاب دخل لاقه منه مغمي عليها
ايهاب شالها بسرعه. منه .مالك ي حبيبتي.منه
ايهاب بصوت عالي .انس .انس
انس جي بسرعه .في اي
ايهاب وهو بيحاول يقومها .معرفش مامتك مالها
انس قرب منها بسرعه وبدأ يقياس الضغط
وايهاب طلب الدكتور
……
عند ليلي ويونس
ليلي غيرت هدومهم ورحت تنام من غير ولا حرف
يونس بهدوء.ممكن اعرف مالك .أنا عملت حاجه تزعلك
ليلي بحزن . لااا مفيش حاجه.انا كويسه
يونس . انتي زعلانه علشان مش قادرة تكلمي معايا وانا كدا صح
يونس كان قاعد مستني اجابتها بفرغ الصبر كان مستني اي اجابه تريح قلبه لكن مسمعش غير صوت عياط
يونس بوجع.متعيطش ي ليلي أنا عارف ان الموضوع صعب عليكي. ولو عايزه أنا ممكن أطلق دلوقتي
ليلي بدموع .أنا وحشه صح
يونس برفض لانه فهم أنها شايفه نفسها وحشه لأنها هتسيبه وهوكدا .خلاص ي ليلي .صدقني انت احلا حاجه شوفتها
ليلي بكل غضب وكسوف .امال مش بتقرب مني ليه.طالما بتحبني واني حلوه
لحظه صمت ويونس بيحاول يترجمه كلامها
ليلي سكتت بكسوف بعد اللي قالتو وصمت يونس
ليلي نامت ع السرير بكسوف من غباءها
عند يونس ابتسم براحه بعد ما فهم مالها وليه كانت كل شوي تسأله أن كانت حلوة
يونس قرب منها بهدوء وهو بيحاول ميخبطش في حاجه وبق يلمس السرير لحد ما لمسها .يونس عدلها بهدوء . انتي حلوه وحلوه اوي كمان واكتر حاجه أنا عايزها في الدنيا لكن مش هقدر اقرب منك ابدا دلوقتي مع أن دي اكتر حاجه نفسي تحصل
ليلي وهي بتمسح دموعها.ليه
يونس بحب وهو بيبوسها من دماغها.بعدين يروح يونس .بس عايزك تعرفي اني علطول بحبك وان عمري ما هشوف اجمل منك
وبعدين حضنها بهدوء
…..
عند أيهم وفريده
فريده طلعت ع فوق بسرعه وأيهم وراها . دلوقتي نتقدر نتكلم براحتنا
فريده بلا مبالاة.معنديش كلام أقوله انت اللي تصرفاتك غربيه ومش عارف عايز اي .بعد اذنك عايزه اغير هدومي
أيهم مسكها بغضب . فريده أنا لحد دلوقتي جوزك وصدقني لو اللي ف دماغك طلع صح مش هيحصل خير
فريده اضايقت من كلامه.وانا مش بعتبرك كدا ي أيهم خلاص .انت بعد كام يوم هتكون طليقي ف ياريت كل واحد يفضل في حياته واظن اني عمري ما كلمتك ع موضوعك انت ورزان مع اني المفروض لحد دلوقتي مراتك
فريده رحت تتحرك لاقت أيهم مسكها بغضب.ايهم سبني
أيهم بجمود .انتي مش معتبرني جوزك مش كدا بيقا لازم افكرك انك لسه ع ذمتي
أيهم زقها ع السرير بغضب فريده حاولت تبعد .انت بتعمل اي
أيهم رفع أيدها فوق راسها بغضب وبعدين…..
….
عند انس كان قاعد جانب مامته بعد ما الدكتور مشي وقالهم أن الاغماء دا من قلت الاكل وحطلها محاليل
منه بدأت تفوق بتعب .دماغي
ايهاب قرب منها.ليه كدا ي حبيبتي.حصل اي علشان تمنعي الاكل بطريقة دي
منه بصت ع انس.مفيش حاجه أنا كويسه
ف الوقت دا دخلت الخدامه بالاكل.
ايهاب.يلا علشان تاكليى
منه برفض .مش عايزه
ايهاب بهدوء .منه مش عايز دلع انتي تعبانه وكدا غلط
منه بغضب .مش هاكل وشالت المحاليل بغضب حتى لو همو*ت من الجوع
كل تحت أنظار انس
ايهاب بجنون بسبب تصرفاتها.طب حصل اي علشان كل دا فاهمني
منه .اسال ابنك
انس .طب كلي وبعدين نتكلم وبيحاول يقرب منها الاكل
منه زقت الاكل بغضب .وقولت لاا .وأخرج براا حالا
انس قام بصعوبة ورح يخرج تحت أنظارهم .أنا موافق بس تأكلي
منه قامت بسرعه لدرجه كانت هتقع لأنها لسه تعبانه
ايهاب لحقها .حسبي انتي لسه تعبانه
منه قربت منه .بجد ي انس موافق
انس بهدوء . ايوه بس تأكلي ودلوقتي
منه مسكت الفون .اكلم فريده الاول اقولها
انس كان واقف جانبها محرج ومسكوف كم من الرفض اللي هيشوفو بعدين منهم لكن فضل ساكت
منه كلمت فريده وقالتها وقفلت وقالت بلفهه . دلوقتي أنا استريحت وممكن اكل
ايهاب كان واقف بعد ما فهم ع دا ما اضايق من تصرف منه .لكن حس إن كدا احسن
….
عند فريده طلعت لجوري الاوضه لاقتها رايحه تنام.في حاجه ي ماما
فريده بتوتر.لاا مفيش وكانت خرجه لكن رجعت تاني وقالت.منه كلمتني عايزين معاد علشان انس طالب ايدك
جوري اتكسفت وفضلت ساكته
فريده.انا ممكن اقولهم انك مش موافقه وبلاش يجوا علشان الاحراج
جوري بسرعه.بس أنا موافقة
جوري اتكسفت من نظرات فريده.
فريده بهدوء . عايزكي تفكري وابعدي عن دماغك أنه هو اللي ساعدك .انتي هتقدري تتعاملي معا وهو في الحالة دي .الصمت الدائم والتوتر وكل دا هتقدري عليه لأنه غريب وغريب اوي
جوري ابتسمت لنفسه وهي بتقول .دي اكتر حاجه عجبتني فيه أنه غريب ومش زي حد . ايوه ي ماما أنا موافقة وصدقني أنا فكرت كويس اوي .
فريده بستها وقامت وهي خايفه وخافت اكتر بعد كلام جوري
فريده دخلت وقربت من ياسين ونامت في حضنه
…..
تاني يوم الصبح
عند فريده كانت ضمه نفسها وبتعيط
ف الوقت دا خرج أيهم من الحمام
أيهم بص عليها ورح يلبس بغضب منها ومنه
أيهم نزل وركب العربية وطلع بغضب
بعد ما أيهم مشي فريده قامت بصدمهوصعوبه وهي مش مصدقه أن أيهم يعمل فيها كدا
فريده رحت اخدت دش وهي بتعيط ومش قادرة توقف عياط
….
عند فريده
كانت بتكلم منه
فريده .هنستنكم .سلام
فريده قفلت وبصت ع اللي واقفه تبص عليهم بفرحه وفضول . هما جاين النهارده
فريده.ايوه الساعه 8
جوري بسرعه .هطلع اكلم فريده علشان تجي
جوري طلعت فوق ومسكت الفون وفضلت تكلم فريده مش بترد رحت بعتت ليها رساله ورحت تشوف تلبس اي بفرحه .
فريده دخلت لي ياسين المكتب
منه كلمتني جاين يشوفو جوري
ياسين.لي انس
فريده هزات رأسها
ياسين بهدوء .شب كويس ومحترم وابوه وأمه معروف أخلاقهم.وجوري رأيها اي
فريده.موافقه ثم اكلمت بتوتر .انت مش قلقان يعني من تصرفاته شوي
ياسين فهم قصدها .الولد مفهوش حاجه يمكن هو مش بيحب التجمعات وبعدين دي قاعده تعرف وأنا اكيد مش هرمي بنتي .
فريده هزات رأسها بهدوء
….
عند منه قفلت وهي مرتاحة.يارب كل حاجه تمشي زي ما أنا عايزه
..
بليل
عند مالك ونور
نور بملل .إحنا هنفصل في الاوضه طول الوقت حتي الاكل بيكون هنا
مالك بخبثه .ما أنا مش عارف اشبع منك
نور بضيق .مالك بطل قلت أدب أنا عايزه اخرج أو حتى نروح عند طنط وانكل
مالك هو بيسحبها.بق في عريس وعروسه يبسوا بعض ويرحوا عند طنط وانكل معقول
نور رحت تتحرك .ابعد ي مالك .أنا مش عايزه اتكلم معك
مالك بسها.طب يلا هخرجك وبعدين هاخد مكافأتي منك ورح غمز بوقحه
نور هزات رأسها بياس منه وقامت تلبس بسرعه

عند فريده وياسين
كانوا قاعدين مع منه وايهاب وانس اللي كان بين عليه التوتر اوي ودا خوف فريده اكتر
ايهاب اتكلم بهدوء .انتو طبعاا عارفين إحنا جاين ليه .وأنا يشرفني اني اطلب ايد جوري لي انس
ياسين ابتسم لي انس .ودي حاجه تشرفني أنا كمان ومااظنش اني ممكن الاقي حد مناسب لجوري زي انس خصوصاً بعد اللي عمالو
انس ابتسم بهدوء
ياسين .ليلي حبيبتي اندهي لجوري
فوق جوري كانت قاعده بتوتر وقصدها فريده الساكته
لحد ما طلعت ليلي وطلبت منهم ينزلوا
فريده نزلت بتعب مع جوري
منه ابتسمت بفرح .تعالي ي حبيبتي
جوري سلمت عليها وفضلت جانبها
ياسين.جوري انس جي النهارده يطلب ايدك وأحنا مستنين رأيك
جوري وشها احمر بكسوف وفضلت ساكته
فريده كان نفسها ترفض
منه . السكوت علامه الرضا
ياسين ابتسم عليها.نقرا الفاتحه
انس رفع ايده يقرأ الفاتحة وهو مش مصدق أنها وفقت
جوري كانت بتقراها وهي مبسوطه تحت أنظار اختها اللي فرحت ليها

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملكت الأسد)

‫6 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!