روايات

رواية جنون ليل الفصل الثالث 3 بقلم همت سامي

رواية جنون ليل الفصل الثالث 3 بقلم همت سامي

رواية جنون ليل البارت الثالث

رواية جنون ليل الجزء الثالث

جنون ليل
جنون ليل

رواية جنون ليل الحلقة الثالثة

 

_انت فاكرني!
: تفتكري نسيتك!
_أحيانا العواطف بترمينا ل منطقه مش حابين نكون فيها
…….
“هيا بكل تفصيله فيها وحشتني انا قلبي ف بعدها مش لاقي راحه ولا سكون،اجيب منين واحده ف طفولتها،برائتها،انا قد اي كنت ساذج عيونها اللي اتجمع فيهم موج البحر بجماله انا غرقان فيها!!”
…….
بقالي فتره بحاول استوعب فكره ان هيا مش معايا،هيا الدنيالي معنداني لي، انا كنت بحاول اتناسي وقلبي رضي بكسرته
……….
: انا.. انا اسفه
: مش عايز اسمع منك اي كلمه ومش مضطر اسمعك انا كل اللي محتاجه تمشي من هنا
: استني بس
………
روحت ع كليتي وانا مش طايق ابص ف اي حد وقاعد مش مهتم لاي حاجه بتحصل
: اي يبني بنادي عليك
ادهم: نعم
رضوي: كشكولك وقع كنت بنادي عشان اديهولك

 

 

 

ادهم: تمم شكرا
…………
رضوي: هو لي بيعمل ف قلبي كدا
ملك صاحبتها: هتفضلي بتحبيه ل امتي يعني يست رضوي هو حتي مش معبرك
رضوي: هوا انا قلبي ف ايدي حبيته ونفذ الامر خلاص انا مش هقدر انساه حتي
ملك: انتي بترهقي نفسك ومشاعرك هو مش شايفك
رضوي: خلاص ممكن تسكتي بقي نا ماشيه
….
ع البحر
رضوي: اخدت نفس عميق وبصت للبحر بتشتكيله قد اي الدنيا متعبه وقلبها غاص ف الوجع
ادهم: قاعده هنا لي
: برقت ومسحت دموعها ها عادي قاعده
: اممم بس دا مكاني
: انت اتأخرت دا مكاني انا ف الوقت دا
: بمعني؟!
: بمعني انك تشوف مكان تاني او اقولك انا هروح ف حته تانيه عن اذنك
رضوي: كفايه فعلا قلبي معدش مستحمل لحد امتي هفضل بحبه وهو مش مهتم يعني؟!
ادهم:سؤال فضولي هو مين دا؟!
:انت تاني انت عايز ايي
قعد جمبها:تقريبا احنا الاتنين تعبانين من الحب
:الحب مش متعب الطرف التاني من الحب هو دايما اللي متعب
:عندك حق لو كانو الاتنين متفاهمين مكانش الحب بقي مؤذي
:ال انت سبتها ليي
:مكانتش عارفه قيمتي كانت بتزعل ع اتفه الاسباب ودايما شايفه نفسها ع حق قادره تزعلني وتنام عادي قادري متسألش عليا ولا ع غيابي كنت عندها مجرد كومبارس وانتي؟!
:ها انا اللي بحبه ميعرفش اني موجوده اصلا
:بس يمكن هو مش عارف متاخديش الامور بمحمل انك معرفاه وهتبعدي
رضوي: انا قلبي مش لعبه هفضل ل حد امتي احبه وهو مش مهتم حاولت اعرفه بكل الطرق
قام وقف: فعلا قلوبنا مش لعبه احنا اللي بنتحرك بواسطه مشاعرنا الغبيه…….
سابها ومشي

 

 

 

…………….
ملك: انتي يزفته انتي بقالك يومين مش بتنزلي الكليه ليي ها كل دا عشان سيادة البيه اللي مش حاسس بيكي
: ملك اسكتي بجد مش ناقصه انا بعدت عشان اقوي قلبي وروحي مش اكتر وحاليا مش عايزه سيرته تيجي تاني
: اللي تشوفيه يرضوي يلا هتنزلي!
: اه يلا
……………….
كل الي حصل كان مأسوي بالنسبه ليا اي الغرض من اني اشوفها تاني مش عارف بس يارب انا حاولت وبحاول ابعد قلبي عنها…….
نزل الكليه
رضوي:هو لو متعمد يخطف قلبي كدا مش هيعمل كدا انا بحاول انساه وهو بيضحكلي!!
ملك:بت دا جاي
رضوي:طب خبيني طيب خبيني بسرعه
:انسه….
:ر ..رضوي
: ازيك يا انسه رضوي وبص لملك ازاي حضرتك
: بخير الحمدلله
: طب انا ماشي مش عايزين حاجه
: لا شكرا
: ودا اسمه اي دا بقي يعني مش فهمه
ملك: هو مشي لي وجه لي اصلا
:متركزيش يلا سيبك منه بقي
وخلص اليوم ع كدا
ادهم:هو انا لي روحتلها لي شوفتها فيها ليه شوفت ضحكتها بتسحرني لحد عندها؟!
………
تاني يوم
رضوي:ماما انا راحه اقعد ع البحر شويه
:متغبيش يحببتي
مسكت النوت بتاعتي وقلمي وقعدت ع البحر وبدأت اكتب ك العاده م دي هوايتي
“ويعز عليا وجودك بجانبي لكن هل للسماء والارض ان يجتمعا؟!”
:هو كل يوم بقي ولا ايي
:انت بتيجي تقعد هنا من الساعه 5لحد الساعه 7الساعه حاليا 7ونص ف مش مشكلتي
بإستغراب:وانتي اي عرفك
:ها!!
:بقولك وانتي اي عرفك
:احم عادي لاحظت مش اكتر
قعد جمبها من سكوت
وهيا ف سرها:يبني عيب والله قوم هحضنك ومحدش هيلحقني قوم بغمازتك اللي قاسمه قلبي نصين دي
:فينك بكلمك
:ها!
:هو اي الحكايه

 

 

 

:لا مفيشعن اذنك انا ماشيه
:استني ياا النوت بتاعتك!!
مش سمعاني باين
اخد النوت وفتحها كان فيها خواطر ليها دايما عن الحزن والحب من طرف واحد
:بكره ابقي اديهالها
………
ف الكليه
بت يرضوي ادهمك جاي اهو
:ايي طب شكلي حلو الطرحه مظبوطه لبسي في حاجه غلط انجزيي
:لا هو انتي زي القمر من غير اسئله
تنحوا
:ادهم!!
:انا اسف النوت بتاعتك نستيها امبارح ف قولت ارجعهالك ممطن نبقي صحاب؟!
:شكرا ليك اهه طبعا دا شرف ليا
وخدوا ارقام بعض
رضوي:هار اسود ملك النوت ف الاخر فيها كلام اني بحبه هو انا خايفه يكون شافه
ملك:لو شافه مكنش قالك نبقي اصحاب ولا ايي
:طب يلا نروح انا تعبانه ومصدعه
……
:اخبارك؟
:مين!
:انا ادهم يبنتي اي
:اهه ادهم ازيك عامل ايي
:بخير مدايقه اني بكلمك واتس ولا حاجه؟
:لا طبعا احنا نطول القمر دا يكلمني
“اي اللي انا قولته دا يسوادي”
:بعت ايكوشن ضحك منجيش حاجه عندك
عدي فتره وبقو اصحاب جامد
:ادهاااام
ادهاااام
الحقني
والا ي ادهم
هموت يخربيتك
بقلق:ف اي مالك انتي تعبانه؟!

 

 

:انا جعانه🙂
:بلوك ي رضوي انا ناقص!!
:انت لسه بتفكر فيها؟!
:مش زي زمان انا قولتلك اني كنت بعشقها
بوجع ودموع:اا اهه قولتلي طب انا رايحه اكل بقي
……..
:يملك انا حبيته اضعاف حبي له زمان انا جيت ابعد قرب هو
ملك:يبنتي يمكن تنسيه حبيبته القديمه ويحبك مش انتو قربتوا من بعض
:ولو بيحكيلي قد اي بيحبها وقد اي كان مستعد يضحي عشانها وانا ايي هيا مش هتيجي حاجه جمب حبي له والله
ملك:بصي صلي وادعي انو يحبك لان ملهاش حل غير كدا اصلا
:حاضر يلا انا قايمه اصلي وانام سلام يحببتي

:رضوي اي رأيك نخرج انهارده
:هتوديني فين
:اي مكان تحبيه
:تدفع كام؟!
:بطلي برود بقي ها يلا؟
:يلا هلبس واستناك
……..
ادهم كان ماشي
: ادهم!! استني ارجوكك
: تاني انتي تاني عايزه مني اي بقي ارحميني
سيلين: انا لسه بحبك
: برافو كدبه ابريل دي؟! العبي غيرها
: استني ارجوك انت مش فاهم انا عملت كدا عشانك انت
: عشاني انا؟! انتي واعيه للي بتقوليه اصلا
وسابها ومشي
: انا عندي كانسر
وقفت ل دقايق الدنيا كلها دايره حواليا يعني اي عندك كانسر
رجع تاني
: انتي بتقولي ايي!!!
بتعيط
: ارجوكي فهميني
: كنت تعبانه وروحت كشفت عرفت ان عندي كانسر ف الدم وان انا ف مرحلة متأخره ف مكنش ينفع اعلقك بيا
: انا مذهول انتي لي عملتي كدا هو انا كنت هبعد عنك ليييي تعملي كدا بعصبيه لي تكسري قلبي مرتين ليييي
بعياط: مش هعيش كتير يأدهم مش هعيشلك ف كان اهون من انك تموت بعدي تكرهني
: انا ي م كرهتك انا تعبت منك وكفيت نفسي من طيفك اللي ملازمني

 

 

 

 

: انا انا اسفه ووقعت ع الارض
سييييليييييييننن
رضوي بقلق: الو ادهم انت كويس انت فين قلقتني عليك اتاخرت اوييي ووو
: تعالي مستفشي…
بقلق: ف حاجه حصلت انت كويس والنبي ولا اي؟! ادهم؟! الو!! الوو!!
………….
: ادهم انت كويس فيك اي واقف كدا لي وبتقفل السكه انت حيوان مش عارف اني بقلق عليك… وو
ادهم: اهدي انا كويس سيلين
: مالها!
: هنا تعبانه اوي
: ونت شوفتها فين
حكالها كل اللي حصل
بدموع:ارجعلها انت بتحبها وهيا محتاجه تكون جمبك ارجعلها
:انتي بتقولي اي
بوجع:ادهم هيا بتحبك ارجعلها اتمني تشفي وتكونو لبعض ومع بعض وانا وانت هنكون صحاب برضو وهفرحلك هيا فين ادخل اشوفها
………
رضوي روحت البيت ونامت ع السرير وبعياط هستيري: يارب انا بحبه بس يهمني سعادته يارب كون جمبي انا تعبت
…… عدي وقت وادهم مع سيلين جمبها وبيتابع علاجها وبيحاول يكلم رضوي مش عارف وهيا مش بترد عليه قرر يروحلها
ف الكليه
: انتي بتعملي كدا لي انا هكون جمبها اهه بس مش عايز اخسرك
رضوي: انت مخسرتنيش بالعكس انا اللي خسرتك
وسابته ومشيت
: قصدك اي خسرتي اي اقفي هنا
بدموع: انت هتبعد عني
: استحاله ابعد عنك يرضوي
: طب يسيدي وانا مش هبعد يلا روحلها
…….
: ا ادهمم
: محتاجه حاجه عايزه حاجه
:عايزه اشوف رضوي هاتهالي
……
رضوي:مالك؟! انتي كويسه؟!
سيلين: رضوي بتحبك يأدهم
: وعرفتي منين
: ش شوفت دا ف عنيها باين عليها
ادهم: سيلين انتي تعبانه ومش عايزه اتكلم ف الموضوع دا بعد اذنك ا
: اس اسمعني بس انا انا عارفه اني اذيتك كتير واني جرحتك بس انا حبيتك وخوفت عليك قبلي مهمنيش تعبي كح كح رضوي بتحبك ي أدهم انا هموت
بخوف: سيلين اهدي بس. فين الدكتور
دكتووررر
دكتور عاصم: لو سمحت يادهم اطلع بره دلوقتي
رضوي كل داا بتعيط وساكته راحت جمبه
:خليك قوي
:بحاول
بعد وقت
خرج الدكتور
: ارجوك طمني

 

 

 

: قالتلي اقولك سامحها
بدموع: يعني اي
بأسف: يعني البقاء لله
بوجع: لا لا انت بتهزر لي يارب كدا يارب الصبر من عندك ان لله وان اليه راجعون
رضوي بدموع ووجع: ادهم اهدي قضاء ربنا مش هنعترض والله لا اله الا الله اهدي يادهم وادعيلها
…….
عدي الوقت وادهم دخل ف حاله اكتئاب ورضوي جنبه برضو مش بتسيبه وبتحاول تخرجه من كل التعب دا
: ادهم
: نعم
: بقالك سنه ع الحال دا
: ربنا يرحمها
: ربنا يرحمها بس انا عايزاك تعيش
: انا عايش
: بالميت ي ادهم انت عايش بالميت فوق بقي افتكرها بالحسني وقوم من تاني
اتنهد: حاضر يرضوي حاضر
بتوتر: في حاجه عايزه اقولك عليها
: اي هيا
: في عريس متقدملي وانا هقابله كون معايا
قام وقف ويصلها بصدمه ومشي
: ادهم… ادهمممم
…..
: انت فين يبني حرام عليك متوجعش قلبي
روحت فين
بقالي شهر مش عارفه اوصلك
حرام عليك بقي
انت وحشتني اويي والله
طب انت كويس رد عليا
طب انا زعلتك
ع فكره انت بارد اويي
وانا هتجوز بقي
عمل سين لاول مره ومردش
بدموع: للدرجادي انا هونت عليه!! انا هبعد عنه فعلا انا تعبت وطاقتي خلصت
……
راحت ع البحر وقاعده مكانو
: اي الحكايه بقي دا مكاني
بصلته وقامت راحت مكان تاني
جه عندها وقعد
: مكانك هناك دا بقي مكاني
: كاتبه عليه اسمك ولا اي؟!

 

 

 

: لا بس انا جيت الاول يبق انا ليا الحق اني اقعد فيه
: انا كنت متهور وطايش وغبي ومبعرفش اتكلم مع الناس بس انا حبيتك و ع امل تغيري كل دا
بصلته بصدمه: انت قولت اي؟!
: قولت بحبك وعايز اتجوزك عايزك ليا ومسك ودنها بقي عايزه تتجوزي غيري بقي
ضحكت: بعدين انت الي بعدت اعملك اي انا زعلانه منك
: كنت مخنوق وعارف انط بتحبيني بس كنت محتاج اثبت ل نفسي اني بحبك انتي
بخجل: ها عارف منين؟!
: من النوت وحبك باين ف عنيكي انتي شايفه اي ف عيني؟!
بصتله وبتوهان: ها شايفاني
ابتسم: عشان انتي عيوني تقبلي تتجوزيني
: ااقبل طبعا
“كن لي ملجأي الذي لا ألجأ إلا إليه”
تمت
همت سامي
ليےـل

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *