روايات

رواية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم عزة العربي

رواية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم عزة العربي

رواية وعد البارت الحادي والعشرون

رواية وعد الجزء الحادي والعشرون

رواية وعد الحلقة الحادية والعشرون

رحيل: يا وعد يلا فكري بسرعه
وعد: عاوزين حاجه جديده اممم قلتلك نحجز اي قاعه أو كاڤتيريا ونفاجأها
رحيل: انتي عارفه أن قمر مش هتوافق تخرج بكره بالذات هي عارفه أن بكره عيد الام وهي حالفه ما تحتفل بيه من بعد موت ايه
وعد: الله يرحمها خلاص عندي فكره
رحيل: هاااا قولي يا رب تقولي حاجه مفيده بقي
وعد: رخمه….بصي انتم طول اليوم تعملوا نفسكم مش فاكرين أو مش اخدين بالكم وبالليل تكونوا محضرين التورت والهدايا وتفاجئوها
رحيل: امممم فكره برضوا طب انتي هتيجي امتي
وعد: انااا لا استحاله انتي عارفه مش هينفع بس هحتفل بيها بعدين
رحيل: وعد بليز قمر هتزعل لو عملنا حاجه وانتي مأجتيش انتي عارفه هي بتحبك ازاي
وعد: صدقيني مش هينفع صعب اشوفه تاني انا مصدقت اتأقلمت عالوضع الجديد
رحيل: قلتلك ابيه يحيي مسافر والله ومش هييجي دلوقتي خالص
وعد: انتي عارفه انا فقر ومش عاوزه أحرج نفسي ولا احرج ياسين برضوا انتي عارفه أنه بيضايق لو روحت عندكم
رحيل: وعد بليز قمر هتفرح لو شافتك انتي عارفه ويا ستي عشان سي ياسين بتاعك ميزعلش بلاش تقوليله
وعد: ربنا يسهل سيبيها للظروف

 

 

 

تاني يوم.
وعد بدموع: طب اقعد كمان يومين
احمد بحنان: ممكن متعيطيش والله مش بإيدي كلموني في الجهاز ولازم اتحرك دلوقتي
وعد: طيب هترجع امتي
احمد: دا بقي يتوقف عليكي
وعد: عليا انا ازاي
احمد: انتي تدعيلي ارجعلك بسرعه وربنا يستجاب واخلص المأموريه بسرعه وارجعلك
وعد: احمد اوعدني تحضر حفله التخرج بتاعتي انا مش هيكون معايا حد
احمد: أن شاء الله هحضرها ادعيلي انتي بس واوعديني انك امتياز مع مرتبة الشرف والاولي عالدفعه انتي مش اي حد
وعد بدموع اكتر : انا مليش غيرك ارجعلي بالسلامه
احمد: أن شاء الله يا حبيبتي وبعدين متنسيش معاكي خطيبك ومعاكي صحابك الحلوين القمرات
وعد بابتسامه وغمزه: اه قلتلي صحابي الحلوين قصدك رحيل يعني
احمد بهيام : رحيل الله اسمها حلو اوي بقوللك ايه متتصلي بيها كده اقوللها علي حاجه قبل ما امشي
وعد.: لا لا لا لا محبكش وانت كده انا مبحبش ابقي كيس جوافه
احمد: احلي واطعم جوافايه يا ناس اتصلي بقي
وعد: تدفع كام

 

 

احمد: اتصلي يا بت يلا بدل ما اقوملك
وعد : ماشي انت تؤمر
وعد اتصلت وسابت التليفون لاحمد ودخلت اوضتها
رحيل: صباح الخير يا مزه
احمد : صباح الفل والورد علي اجمل صوت واجمل عيون في الدنيا
رحيل بتوتر اتعدلت من نومتها: احمد
احمد: احلي احمد سمعتها في حياتي
رحيل باحراج: هي وعد فين
احمد: عوزاها
رحيل: طبعا
احمد: ماشي هجيبهالك انا كنت عاوز اسمع صوتك قبل ما اسافر
رحيل بدموع: مسافر
احمد: ايوه مسافر كمان ساعه
_ليه كده وهتسيبنا أقصد يعني هتسيب وعد
_ مش بإيدي حاجه مهمه سريعه كده وان شاء الله تعدي على خير خلي بالك من نفسك
_خلي انت بالك من نفسك وارجع بالسلامه عشان وعد
_عشان وعد بس

 

 

_لا اه أقصد يعني عشانا كلنا
_ رحيل انا بحبك
رحيل ووشها جمره نار معرفتش ترد
_ بحبك من اول يوم شفتك فيه قلبي اتخطف مش عاوز منك غير اعرف ردك بس انا مش عارف هرجع من المهمه دي ولا لا بس عاوز كل حاجه تبقي في الحلال لو اتكتبلي عمر ورجعت اتقدملك ونتجوز وكل حاجه تبقي قدام ربنا عاوز رد واحد بس منك لو موافقه نكمل لو مش موافقه ي…..
رحيل بتسرع: لا موافقه
وبعدين حطت أيدها علي بوقها وضربت نفسها قلم خفيف
احمد: قولتي ايه انا مسمعتش
رحيل: مقولتش حاجه
احمد بمكر : يا خساره يلا مفيش نصيب
رحيل: لا لا انا قلت موافقه
احمد ضحك من قلبه : يعني عندك احاسيس ومشاعر وكده
رحيل بضحك: يعني شويه
اتكلموا شويه وأحمد سافر
بالليل وعد جابت هديه وراحت الڤيلا

 

 

وكانت لابسه فستان تحت الركبه زهري وسايبه شعرها
قدمت الهديه لقمر واحتفلوا وقمر كالعاده حضرت العشاء وقعدت تأكل وعد بنفسها وكان يوم جميل جدا
يوسف: تعالوا بقي نشم هوا شويه في الجنينه برا
وعد: يا ريت يا بابا الجو النهارده حلو
قمر: يلا روحوا انتم وانا هعملكم عصير وجايه
يوسف : وانا كمان هساعد القمر بتاعي
زين: اه يا قلبي يا غلبان مش لاقي حد يونسك
تليفونه رن
رحيل: اهوه لاقيت اللي يونسك
زين ابتسم واخد التليفون وراح يرد
وعد ورحيل راحوا الجنينه واتكلموا شويه
رحيل: وعد تعالي ندخل جوا شويه اجيب موبايلي عشان نسيته
وعد: لا روحي هاتيه وانا هستناكي هنا
رحيل: ماشي

 

 

يحيى دخل بعربيته وركنها وشال شنطته وبوكس في أيده
لمح حد واقف في الجنينه بس مش واضح مين قرب ومع كل خطوه قلبه صوته بيعلي ساب الشنطه وحط البوكس علي التربيزه وقرب من وعد
وعد بتكدب نفسها ريحه يحيي ماليه المكان برفانه مميز جدا يمكن عشان في بيته بيتهيألها
حست بنفسه حواليها لفت لقيته واقف وعيونه عليها ومبتسم
عيونهم اتقبلت في نظره عتاب طويله جدا
نظره كلها حزن كل واحد فيهم جواه كلام كتير للتاني بس يا تري ينفع كل واحد يطلع اللي في قلبه للتاني ولا خلاص كل واحد اخد قرار البعد يستحمل
كسر الصمت يحيي: اهلا يا وعد
اتنهدت وعد بصوت عالي ودا وجع قلب يحيي جدا واتكلمت: حمد الله على سلامتك يا ديب
يحيى: تعرفي أن محدش غيرك بيقوللي يا ديب
وعد : انا اسفه لو بتزعلك مش هقول لها تاني
يحيي: احلي كلمه بتسمعها ودني
وعد اكتفت بالسكوت وهزت رأسها
يحيى: اتغيرتي كتير وكلامك قل اوي فين وعد اللي مبتفصلش
وعد ابتسمت بكسره : البركه فيك

 

 

 

يحيي بحزم: انتي اللي اختارتي يا وعد انتي اللي اختارتي الفراق سيبتيني اول ما اتعلقت بيكي وكنت ههد الدنيا عشانك اول لما ابوكي واخوكي أجوا بعتي كل حاجه ومشيتي
وعد بنرفزه وصوت عالي: لو كنت اديتلي فرصه افهمك مكنش دا بقي حالي اخدت قرارك من دماغك وخلاص قررت تبعد وسيبتني لوحدي لو انك عارف اني مليش حد كنت هبيع الدنيا عشانك مشيت وخلصت حكايتنا اللي لسه مكنتش بدأت وخطبت وعشت حياتك في أيام بسيطه يا اخي دانتا حتي مزعلتش عليا طب كنت حسسني اني انسانه وخاف علي مشاعري انا حتي لو كنت مراتك عالورق بس اسمي مراتك تعال حتي عاتبني
يحيي قاطعها: في مواقف مينفعش فيها العتاب لازم تاخد فيها القرار وتبعد وتفارق
وعد بدموع :وبعدت يا ديب فارقت ارتحت دلوقتي حاسس انك احسن انا كان نفسي فعلا نبدأ صح كان نفسي نبعد شويه ونبدأ حياتنا صح خطوبه وحب وجواز وفرح وفستان ابيض كان نفسي يبقاللي عيله أو بالاخص كان نفسي تكون عيلتك هي عيلتي انت جرحتني اوي يا يحيي بجد كسرتني كسره عمري مهتعالج منها ابدا خليتني اظلم نفسي واظلم انسان تاني معايا انا بجد علي اد ما حبيتك كرهتك بجد يا يحيي انا كرهتك
يحيى مقدرش يمسك نفسه اكتر من كده وعد كانت بتتكلم بعصبيه وزعل وبتخرج كل اللي في قلبها ويحيي بيسمعها وقلبه بيتقطع عليها قرب منها وهي من انفعالها بتزوقه بايدها الاتنين مسك أيدها جامد وشدها لحضنه ووعد بتبعد وهو بيزيد في ضمته اكتر بيزيد كمان اخدها كلها في حضنه بحب عوض عن كل الاذي اللي سببهولها الاتنين نسوا نفسهم وكل دنيتهم في حضن بعض ودا الحضن اللي بيكون بعد عذاب الفراق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وعد)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *