روايات

رواية انت قدري الفصل الرابع 4 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري الفصل الرابع 4 بقلم رحاب القاضي

رواية انت قدري البارت الرابع

رواية انت قدري الجزء الرابع

انت قدري
انت قدري

رواية انت قدري الحلقة الرابعة

ريم
احمد في واحده حرمبوءه بره قالتلي يا فاشله…
_دخلت في الوقت ده بنت حلوه اووي وقالت وهي متعصبه جدا..
ساره
احمد لو سمحت البنت دي لازم تمشي من هنا حالاً..
ريم بغيظ
ايوه هي دي، ثواني هي ازاي تقولك تطردني عي ما تعرفش انا مين؟..
احمد بقلق
في ايه عملتي ايه، اهدي يا ساره لو سمحتي..
ساره بحده
لا مش ههدي وازاي الاشكال دي تدخل المستسفي اصلاً..
ريم بغيظ
يا بت اتلمي بقي انا والله لو جيتلك ما تعرفيش هعمل فيكي ايه..
ساره بعصبيه
شايف بتكلمني ازاي، ميين المجنونة دي؟..
احمد اتنهد وقال
لو سمحتي يا ساره اهدي وقوليلي هي عملت اي؟..
ريم بقلق
وليه يعني تقول انا مستعده احب علي راسها ونلم الليله..
احمد بغيط
انتي تسكتي خالص قولي يا ساره عملت ايه؟…
ساره بغضب
اسأل الهانم كانت بتغني ايه لطفل عنده خمس سنسن لحد ما باباه وما ومامته طلبو ينقلوه لمستسفي تانيه…
بص احمد لريم وقال
ابهريني يا هانم وقولي كنتي بتغني ايه؟..
ريم بتوتر
عادي اغنية اطفال بريئه عارف انت الارنب اللي قال لامه تسمحيلي راح العب ماما..
ساره بغيظ
كداابه دي كانت بتغنيله وتقول قراميط قراميط دي فاكره نفسها في مزرعة سمك دي ولا ايه؟..
ريم
لا لا اللي بيغني مش قصده بالقراميط السمك هو يقصد…
_ قبل ما تكمل كلامها قرب منها احمد وحط ايده علي بوقها وقال..
احمد بقلق
معلش يا ساره امسحيها فيا، دي قريبتي ولسه متدربه يعني..
ساره اتنهدت وقالت
هعديها يا احمد عشان خاطرك، بس ياريت تعرفها ان دي مستشفي محترمه وما يصحش اللي هي بتعمله ده..
_ قالت كلامها وطلعت واحمد بص لريم بحده وهي ضحكت بتوتر وقالت..
ريم
اهدي والله هفهمك كل الحكايه ان انا عندي فوبيا من الحقن من وانا صغيره،والولد كان خايف ياخد الحقنه قولت اغنيله وافرفشه عشان ما يخفش..
احمد
نعم يا اختي ومدام. عندك فوبيا من الحقن دخلتي ليه طب ولا عايزه تقرفينا وخلاص…
ريم ببكاء
عشان اخويا هو قالي ان. بابا الله يرحمه قالو ان ووصيته قبل ما يتكل علي الله اني ابقي دكتوره وهو مهندس، انا ذنبي ايه بقي..
احمد بغيظ
وطي صوتك هتلمي الناس علينا، وبعدين كنتي قوليلي وانا كنت هتصرف..
ريم مسحت دموعها وقالت
بص يا اسطا انا عايزه منك خدمه انت قولهم اني مش وش شغل انا فعلا فاشله ارتاحتو كده رجعوني لبيتي ومسلسلاتي بقي…
احمد
خلصت خلاص انتي النهارده هتفضلي في المستشفي لحد الساعه عشره..
ريم بغيظ
ايه هو بقي الكلام ده انا معادي الساعه خمسه امشي..
احمد بحده
وانا قولتلك ان لو غلطتي هتتجازي..
ريم اتنهدت وقالت
طيب هو سؤال معلش هو ايه الغلط اللي ممكن اني اعمله واطرد بسببه من هنا..
وقف احمد قصادها وقال
نجوم السما اقربلك، اتفضلي شوفي شغلك يلا..
ريم ببكاء
يا اخي روح حسبي الله ونعم الوكيل فيك بجد انت واخويا في يوم واحد بس…
_ طلعت ريم عشان تكمل شغلها، واحمد بص لاثرها وابتسم وقال لنفسه…
احمد
اما نشوف اخرتها معاكي يا ريم..
_ وفي وقت البريك كانت ريم قاعده في الكافيتريا وهي تعبانه وباين عليها، وقعدت ساره قصادها وحطت قدامها قهوه وكيك وقالت..
ساره
سوري ما كنتش اقصد اقولك يا فاشله بس انتي مستفزه…
ريم بغيظ
قومي يا بت انتي من هنا عشان ما اشلفطش وشك..
ساره ابتسمت وقالت
والله ما كنت اعرف انك اخت ممدوح، علي العموم انا اسفه..
ريم
وانتي تعرفي اخويا منين بقي؟..
ساره بتوتر
احمم هو يعني انا كنت مع احمد في الجامعه وانا اصلا اخته في الرضاعه واهلنا قرايب و…
ريم
يا حجه هو انا بسألك علي الملزق ده عشان تحكيلي تعرفيه منين، انا بقولك تعرفي اخويا منين؟..
ضحكت ساره وقالت
ههههههه بقي احمد ملزق والله حرام عليكي، علي العموم انا اعرف ممدوح معرفه سطحيه بما انه صاحب احمد وكده..
ريم
ااه وعشان كده بقي ماشيه نافشه ريشك في المستشفي زي الديك الرومي..
ادايقت ساره وريم قالت
مش قصدي يعني بس انتي فعلا ماشيه كده رافعه مناخيرك وفرحانه برجليكي بالجيبه القصيره دي..
ساره بغيظ.
انتي رخمه علي فكره انا غلطانه اني جيت اصالحك، وعلي فكره بابي ليه ربع المستشفي دي وانا يعتبر شريكه هنا..
ريم
استني بس انا بهزر، والنبي واغلي حاجه عندك اطرديني من هنا…
قرب منهم احمد وقال
انتي بتعملي ايه هنا يا دكتوره، اتفضلي علي شغلك..
ريم بفزع
سلام قول من رب رحيم بيطلعو امتي دول، وبعدين انا في وقت البريك..
احمد بخبث
خلص بقاله خمس دقايق، اتفضلي علي شغلك..
ريم بغيظ
ربنا علي الظالم والمفتري يااارب…
قالت كلامها ومشيت وساره قالت
معقول دي اخت ممدوح فرق السما من الارض بينهم..
احمد
بصراحه شاطره بس دماغها مش في الشغل..
ساره
خير ان شاء الله، المهم انا هروح بقي عايز حاجه..
احمد
شكرا يا ساره خلي بالك من نفسك..
_ وبالليل كان احمد قاعد في مكتبه وبيكلم ممدوح اللي كان بيضحك وقاله..
ممدوح
لا لا بجد عملت كده في ساره..
احمد
اسكت دي جننت المستشفي كلها بس صاحبك قادر يسيطر برضو..
ممدوح
طيب هي قدامها اد ايه وتخلص عشان اجي اخدها..
احمد
لا خليك انا اصلا مخلص شغل وقاعد مستنيها اصلا عشان اوصلها..
ممدوح
والله مش عارف اقولك ايه، بس هاتها وانا هجهزلها العشا لحد ما تيجي..
احمد
لا لا هي طول اليوم بتاكل دي خلصت نص اكل الكافيتريا..
ممدوح ضحك وقال
ههههههه يبقي ما تعرفش اختي دي تاكل ما اليتيم يا جدع، المهم هاتها بقي كفايه كده والله صعبت عليا..
احمد ابتسم وقال
حاضر يا حنين نص ساعه واختك تكون عندك..
_ قفل احمد معاه وطلع سأل عنها الممرضه اللي قالتله..
الممرضه.
الدكتوره دي اموره اووي بحد مع الاطفال، انت عارف زياد اللي ديما بيعيط ومش ساكت وعايز يمشي بقي النهارده بيقول مش عايز امشي من هنا عايز اقعد مع ريم، غير انها بصراحه ما قعدتش علي رجلها من الصبح..
احمد ابتسم وقال
طيب هي فين دلوقتي؟..
الممرضه
في اوضة التدريب بتجيب حاجتها عشان تمشي، وسابت لحضرتك التقرير بتشخصيش الحالات اللي مسؤله عنها معايا..
احمد
طيب وديه مكتبي وانا بكره هشوفه..
_ وراح احمد اوضة التدريب وخبط علي الباب وبعدين دخل لاقها قالعه الكوتشي وحطاها قدامها علي الترابيزه وحاطه راسها عليه ونايمه..
كتم احمد ضحكته وقال
يا دكتوره ريم يا بنتي قووومي..
_فتحت عينيها بتعب واول ما شافته عيطت وقالت بغيظ…
ريم
اقسم بالله انا بنت ناس علي البهدله اللي انت بتعملها فيا دي..
احمد بهدوء
تعالي عشان هوصلك كلمت ممدوح وقولتله اني هوصلك..
_ لبست ريم الكوتشي واخدت حاجاتها ونزلت معاه من غير ما تقول حاجه واول ما ركبت العربيه معاه حطت راسها علي الشباك ونامت…
احمد ابتسم وقال
معلش هو اول يوم بيكون متعب شويه وبكره هتتعودي..
ريم بضيق
ششششش ما اسمعش صوتك لو سمحت عشان ما اقومش ارنك علقه معتبره…
احمد ضحك وقال
هعديها وهسكت رفقاً بحالتك كملي نوم…
_ وبعد شويه وصل تحت بيتها وكانت هي فعلا نايمه وحاضنه الشنطه بتاعتها وبصلها احمد بهدوء وبعدين بعد عينيه عنها وقال..
احمد
يا حجه انتي قومي خلاص ما تحسسنيش بالذنب..
ريم قامت وقالت
لا انت بتحس اووي يعني، مش هقول غير انك تلاقيه في عيالك يا شيخ…
احمد بخبث
طيب بحيث كده بقي اكملها جبروت بالمره وبكره الساعه ٩ الصبح تكوني في المستشفى مفهوم..
ريم بغيظ
ولو ما جيتش هتعمل ايه يعني؟…
قرب منها احمد شويه وقال
هقدم العقد اللي معايا للشئون القانونيه وانسي انك تشتغلي تاني في حياتك كلها..
ريم بغيظ
طيب ماشي يا احمد يا انا يا انت..
احمد
دكتور احمد لو سمحتي..
_ مسكت علبة المناديل اللي علي تبلوه العربيه وحدفتها عليه ونزلت وقفلت الباب جامد وطلعت فوق، وهو فضل يضحك وبعدين اخد عربيته ورجع البيت…
_ واول ما طلعت فوق لقيت ممدوح اخوها مجهزلها العشا وقال وهو مبتسم..
ممدوح
عارف انك جايه من الشغل تعبانه وعملتلك العشا وغسلت المواعين وروقت الشقه وبس انتي اتعشي وخدي شاور وادخلي نامي..
حضنته وفضلت تعيط وقالت
ممتاز الدمنهوري اتبهدل علي اخر الزمن..
كتم ممدوح ضحكته وقال
معلش يا حبيبتي هتتهودي هو اول يوم بيكون كده..
بعدت عنه ريم وقالت
بقولك ايه ما تتكلمش زي الحيوان صاحبك، ده مرمطني في المستشفي خلاني ارقص علي الشناكل النهارده..
ممدوح
الراجل عايزك تشوفي شغلك يا حبيبتي المهم تعالي بس اقعدي اتعشي انا عملتلك كبده ومكرونه اهو وجوه في موز باللبن عشان تبقي مبسوطه..
ريم ببكاء
انا هبقي مبسوطه لما ما اشوفش وش الملزق صاحبك ده والنبي…
ممدوح
بلاش دلع بقي واقعدي يلا اتعشي، انا هدخل اجيب مايه من جوه وجاي..
_ ودخل ممدوح المطبخ ورجع لقاها نايمه علي الكنبه في الصاله وماسكه سندوتش في ايدها واكله نصه..ابتسم ودخل اوضتها جابلها غطا وفرده عليها وقلعها الكوتشي بتاعها وبصلها بدموع وقال..
ممدوح
انا مش خايف منهم قد ما انا خايف عليكي يا ريم، عايزك بس ما تبقيش محتجالي في حاجه وتبقي معتمده علي نفسك ..
_ وسابها ودخل اوضته، وفي بيت احمد كان قاعد بيتعشي هو ومامته وقالها علي اللي عملو في ريم وهي فضلت تضحك وقالت..
الهام
بس برضو بالراحه شويه عليها البنت عامله زي الطفله اصلا مش وش بهدله..
احمد
انتي بتقولي فيها، بس دلع ممدوح ليها هو اللي عمل فيها كده..
الهام
هو ليه غيرها ولا هي ليها غيره يا ابني، المهم مش ناوي بقي تفكر في كلامي…
احمد
انا عايز افهم بجد. اشمعني ريم دي اللي عجباكي اووي يا ماما؟..
الهام
كده بنت محترمه وطيبه وبصراحه لايقه عليك ولايقه تبقي مرات ابني..
احمد بجديه
انا مش هتجوز واحده زي ريم ليه لاني بحب الهدوء والنظام وبحب البنت اللي بتحب الشغل والنشتط مش بتنام علي روحها، وريم بالنسبالي اخت ممدوح يعني اختي انا كمان تمام..
الهام بضيق
يعني ما فيش فايده يا احمد معاك؟..
احمد
ايوه يا ماما وارتاحي انا لما هلاقي البنت المناسبه هاجي وهقولك عايز اتجوزها..
الهام بضيق
انا طالعه انام تصبح علي خير….
_ وبعد شويه طلع احمد هو كمان اوضته، وتاني يوم الصبح قدام المستشفي وقف ممدوح بعربيته ونزلت ريم وهو نزل معاها وقالها..
ممدوح
هو لادرجه دي احمد مخوفك يا بنتي اهدي..
_ردت عليه ريم وهي بتاكل في السندوتش اللي في ايدها وقالت…
ريم
ما انا مش عايزه اقعد للساعه عشره تاني منه لله ربما ينتقم منه…
وصلت ساره في الوقت ونزلت من عربيتها وقالت
ممدوح انت هنا عامل ايه؟..
ريم بصت في الساعه وقالت
يا نهار اسود الساعه تسعه ونص، الملزق هينفخني..
ودخلت بسرعه وساره قالت
بجد انا اتصدمت لما عرفت انها اختك…
ممدوح
ليه يعني هي بس مجنونه شويه انها طيبه والله..
ساره
انا مش قصدي حاجه والله، بس يعني هي عكسك خالص، المهم انت جاي لاحمد..
ممدوح
لا انا جاي اوصل ريم وماشي علي طول..
ساره بتوتر
ممدوح انا كنت بكلمك من كام يوم انت ليه ما كنتش بترد عليا؟..
ممدوح بضيق
ما كنتش فاضي يا ساره هو في حاجه؟..
ساره بدموع
لا ما فيش وانا اسفه علي الازعاج..
_ قالت كلامها وسابته ودخلت المستشفي، وهو بصلها بحزن وركب عربيته ومشي..وفي اوضة التدريب دخلت ريم وكان طارق بس اللي موجود..
ريم
ايه ده هو اللي ما يتسمي مخليك انت كمان تيجي بدري..
طارق
لا انا بس باجي هنا بدري عشان اراجع كام حاجه عملي..
ريم
ربع نشاطك ده والله كان الحال بقي غير الحال..
طارق
الله واكبر يا حجه في ايه، بس هو انتي تقربي لدكتور احمد حاسس انه مهتم بيكي شويه…
ريم
لا مش قربي هو بس صاحب اخويا، المهم تفطر معايا انا جايبه سندوتشات جبنه وبيض..
ابتسم طارق وقال
تمام انا اصلا طالع من غير فطار ماما كانت نايمه..
_ وقبل ما تحط لقمه في بوقها دخلت الممرضه وقالت..
الممرضه
يا دكتوره ريم اتفضلي لو سمحتي الدكتور احمد عايزك ضروري..
ريم بضيق
حتي اللقمه مش عارفين نطفحها يلا بينا يا بنتي اما نشوف اخرتها مع الباشا…
طارق
طيب انا هفطر بقي مش هستني..
ريم
كل انت كمان هي جات عليك…
_ وطلعت معاها وراحت عند احمد اللي كان بيتفرج في اللابتوب بتاعه علي تسجيل الكاميرات بتاعت اوضة التدريبات وهو مدايق جدا..ودخلت ريم وقالت..
ريم
نعم؟…
احمد بجمود
متأخره ليه؟..
ريم
علي فكره انا اهو جايه بدري ده لسه ما حدش جه من المتدربين غير طارق..
احمد وقف وقال
بس انا قولت تكوني هنا تسعه يبقي تيجي هنا الساعه تسعه وتيجي هنا عندي انا مش في اوضة التدريبات يا دكتوره..
ريم بحده
انت بتزعقلي ليه واجي عندك اعمل ايه ان شاء الله، وبعدين ياريت تعاملني باسلوب كويس..
احمد
زي طارق مش كده؟..
ريم بحده
ومالي انا بطارق وو…. ايه ده انت مالك ومال طارق وايه دخل طارق في الموضوع..
اتوتر احمد وقال
انا قصدي يعني ان اا انك هنا الناس عارفه انك من طرفي وتبعي وانا مش عايز يبقي ليكي احتكاك بحد تمام..
قربت منه ريم وقالت
هو عقد العمل مكتوب فيه اني ما اتعاملش مع طارق؟..
احمد بتوتر
اا لا بس انا ممكن اقول للمدوح علي فكره..
ريم بغيظ
شوفت كتير وقليل في حياتي بس اول مره اشوف راجل بيغير علي راجل، انت بتغير علي طارق مني؟..
احمد اتصدم وقال
انتي بتقولي ايه يخربيتك، هو مين الغبي اللي ربط الحمار وسابك اصلا..
ريم بحده
اقولك مين وما تزعلش، وبعدين انا قولت للمدوح اني اتعرفت علي زميل ليا اسمه طارق وعلي الدكتوره ساره انا مش بخبي حاجه علي اخويا، واقطم في الكلام معايا عشان انا مش طيقاك اصلا..
احمد
اقطم بقي انا يتقالي كده طيب والله لانتي اا..
ريم حطت ايدها علي بوقه وقالت
انا غلطانه انا اسفه، بس بلاش عقاب والنبي انا زي اختك برضو، يلا بقي صباح الفل انا رايحه اوضة التدريب..
_ قالت كلامها وطلعت واحمد وقف متنح، وبعدين قعد علي مكتبه وقال بتوتر لنفسه..
احمد
في ايه يلا ما تظبط كده في ايه، دي اخت اخت ممدوح اهدي كده اهدي..
دخلت عنده رباب وقالت
انت بتكلم نفسك يا دكتور..
احمد
هاا لا في ايه يا رباب عايزه ايه؟..
رباب
الدكتوره ساره بتعتذر عن التدريب النهارده وبتقولك ممكن تكون انت النهارده مكانها..
احمد
طيب روحي بلغي المتدربين بكده وانا عشر دقتيق وهكون عندهم…
_ وفعلا بعد شويه دخل احمد اوضة التدريب وكان بيشرح للطلاب وبيختبرهم وعينه مل شويه بتكون علي ريم من غير ما يقصد…
_ وفي شغل ممدوح موبيله رن برقم غريب، رد بهدوء وقال..
ممدوح
ايوه مين معايا؟..
سعديه
انا سعديه الشغاله يا ابني، ممدوح ابن رشاد ويسريه معايا…
ممدوح بقلق
ااا ايوه انا في حاجه ولا ايه؟..
سعديه بدموع
سيب المكان اللي انت فين في اقرب وقت يا ولدي انت واختك فتحي وكمال عرفو مكانك..
_ اتنفض ممدوح بخوف و؟؟؟..
_ تفتكرو بقي ايه اللي هيحصل؟..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انت قدري)

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *