روايات

رواية قلبي اليتيم الفصل الثالث 3 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم الفصل الثالث 3 بقلم أسيل باسم

رواية قلبي اليتيم البارت الثالث

رواية قلبي اليتيم الجزء الثالث

رواية قلبي اليتيم الحلقة الثالثة

بااارك الله عليكما وجمع بينكما في الخير
غاادر الماذون دخلت في حضن عزالدين وهي بتبكي
عز بحنااان. “” بتعيطي ليه دلوقتي ي قلبي ..
كله بسببي اانت اضطريت تتجوزهاا رغم انك مش بتحبهاا وكله بسببي انااا اااسفة ي بابااا
عز بحناان ” اانتي عندي ااهم من العاالم كله
انتي ويوسف روحي واناا مستعد ارمي نفسي في الناار عشاان خاااطر عيونكواا
اشاار. ليوسف بعيينه لكي ياخذهاا
يوسف بحناان وهو بمدلهاا اايده. ” تعااالي ي جنااا
نظرت له بتردد اومااء لهااا عز فاامسكت يده والناار تشتعل في داااخله اخذهاا االي جنينة القصر
امااا عز تفااجااءة بهذه المراااءة تمسك يده انتفض كمن لدغته ااافعى
عز بغضب. ” ااوعى تعيدهااا فاااهمة
صعد االي الأعلى لحقته به حناااان بكل اصرااار
حنااان بغضب ” ماالك ي عز اانت دلوقتي جوزي
ومعدتش حرااام تلمسني ااو االمسك
عز بهدوء ” واانتي فاكرة ااني اتجوزتك حبااا فيكي ي حنااان
انااا اتجوزتك عشااان جناا ونفس السبب هو ال هيخليكي عاايشة فالاحسن تعرفي حدودك هي اااي وتقفي عندهااا
حنااان بدموع ” بس انااا لسااا بحبك ي عز حبك بقلبي منتهااش ولااافي يوووم
عز بجمود. ” وانااا بطلت اااصدقك ي حناااان
حناان. ‘طب مسالتش نفسك قبل كده ليه متجوزتش حد بعدك
عز بغضب. ” لاانه ميهمنيش فاااهمة اانتي خااينة ي حناان
انااا لدلوقتي منستش خياانتك ليااا
حنااان بدموع ” والله العظيم م خنتكش
عز بغضب ” بقولك مبيهمنيش لااانك معدتش تهميني بعد ال حصل وبلاش تفتحي الدفااتر القديمة اااحسنلك
حنااان بدموع ” انااا فقدت الأمل اانك تحنلي بس انا اتجوزتك عشااانه عااايزااه يااخذ حقوقه ذي يوسف وو..
قااطعهااا عندمااا اامسك فكهااا بعنف عز بغضب ” ااخرسي
هدفنك مطرحك لو جبتي سيرته من تااااني فاااهمة
هزت رااسهاا بنعم بخوووف فهي تهااابه وقت غضبه فقد جربته مرااات عدة في حيااتهااا وقت غضبه ووقت غيرته …
رمااهاا بااهماال وخرج االي مكتبه حيث الهدوء والسكينة
اماااهي تبكي بشدة على م حدث في حيااتهااا رن هاااتفهاا
حناان ببكااء. ” ايوااا ي حبيبي. ..
وضعهااا في حضنه حااولت ااان تنهض بخجل…
يوسف وهو يمسكها من خصرهاا ” حضني ملكك ي جنااا
اانتي مراااتي لااهو حرااام ولاا عيب
جناا بخجل ” اناا مش متعودة على كده ويمكن حد يشوفناا
ضحك يوسف بشدة عليهااا وهو يجلسهاا في حضنه
مااكلهم عارفين اانك مرااتي ثم اانه مفيش حد هيتجرااء ويقول بحقك نص كلمة هو في حااجة مضاايقكي ي حبيبتي
جناا بحزن ” بااباا اتغصب يتجوز خااالتو وكله بسببي
يوسف ” باباا مش بيعمل حااجة غصبن عنه وجوااازه من خااالتك كذالك
خلي مشااكل الكبااار للكبار وخليكي معاياااا
ده انااا ذي جوزك يعنى
خجلت بشدة وااردفت بخفوت ” بردااانة
عطست قلق يوسف وااردف بغضب. ” اانتي كلتي بوظة ي جناا
أنزلت رااسهاا بحرج وظلت تعطس بشدة حملهااا يوسف االي الداااخل ووضعهااا في غرفتهااا ودثرهاا جدااا بالغطااء السميك
أمسكت يده بحزن ” متزعلش مني ي ااابيه
اناااا كلت بس شوية صغنن اادي كده بس اناا اسفة
يوسف بحدة مصطنعة. ” عاايزني اسامحك ي جنااا
هزت رااسهاا بسرعة بنعم فااكمل وهو يجلس بجانبهاا
من اليوم انااا ااسمي يوسف وبس مش عايز ااسمع منك كلمة ااابيه دي من تاااني فااهمة والاا هفضل زعلااان منك لأنك مبتسمعيش كلامي
جنااا بتردد ” حااضر بس متزعلش مني ي .. يوسف
اابتسم لهااا بشدة ابتسمت لاابتساامته ااقترب منهااا بشدة وخطف شفت..يهاااا في قبلة صغيرة جداا
خطف دقااات قلبهاااا معه ارااد الابتعااد لكن لطعم شفتيهاا طعم اااخر. وهي تنطق ااسمه بهذه الرقة. ااقترب ااكثر وكاااد يقبلهااا من جديد لكن قااطعه طرقات على الباااااب
يوسف ” مين
دي اناااا ي افندم سااارة
يوسف وهو ينهض واتجه عند البااب وفتح لساارة
يوسف. ” اتفضلي ي ساارة. خليكي معااهااا حتى تكمل شراابهاااا وان رفضت تشربه اندهيلي انااا هعرف اشربهولهاا ازااي
ضحكت سارة بخفوت ” حاضر ي بيه
وخرج يوسف دخلت ساارة لجنااا وهي تحمل كوباا من الشااي الساااخن بالاعشااب
جنااا وهي على وشك البكااء ” مش عايزاااه
سارة. ” والله لاروح واندهلك للبيه
جناا وهي تاخذ منهاا الكوب. ” هو انتي الواحد مينفعش يهزر معاااكي ي ساارة قفوشى ااوي اانتي
دخل لوااالده المكتب بهدوء وجلس بجاانبه بهدوء
يوسف ” وااضح انهاا لساا بتحبك والدليل انهااا متجوزت حد من بعدك مش يمكن كلامهااا يطلع صح وهو ااب…
عز بغضب ” لااا مش صح ي يوسف
دي واااحدة طماعة همهااا الفلوس دي كانت بتبيع وتشترى في بنت اختهاا الوحيدة اذااي ااصدقهااا بعد كل ال عشته معهااا
اذاااي ااصدق اانه ااابني وانااا شوفتهااا بعيني بتخوني هي مهتمتش انهاا شايلة اسمي لماا خاانتني عايزني أصدق اذااي انه اابني م يمكن يكون اابن ال**** ال خانتني معه
يوسف بهدوء. ” انت مشفتهوش ي بابااا مش يمكن
عز بغضب ” وهيتغيير انهاا خااانتني لو شوفته
عااايزك تفهم حااجة واااحدة بس ي يوسف انك ابني الوحيد
انااا معنديش غيرك انت وجنااا فااهم
هز يوسف رااسه احضنه واالده بقوة وهو يربت على ظهره
فجااءة سمعواا صرااخ ااتى من الاااسفل نزلواا الي الأسفل
بسرعة وتفجااءوا بالذي يحدث
بقولك هتروحي معااياااا وخلص الكلام اانتي مش هتفضلي هنااا ولاا ثااانية بعد كده فاااهمة
انااا مراااته دلوقتي ي ااادم ومطرحي مطرح ماهو موجود اافهمني ابوس ايدك ي بنى
اادم بغضب. ” اافهم اااي
هو مش بيحبك اافهمي بقى اانتي مش مجرد وااحدة خااينة ورخيصة بنظره
صفعته حناااان بغضب ” اااادم
عز بغصب وبصوت عااالي ” هو ااي ال بيحصل هنااااا
نظرت له حنااان بخوف واادم بكره وحقد
عز الدين بغضب ” مين الهمجي ده ي حنااان وبيعمل اااي في بيتي
ااادم بكره ” مش قااا..تل نفسي ااني ابقى في بيتك وقصرك عزالدين بيه انااا جاااي ااخذ اامي وامشي
عز. وهو ينظر له بتقييم ” هو ده ااابن ال خنتني معاااه
مش مستغرب قلة الاااادب دي جااايبهااا منين
ااامسكت حنااان اابنهاااا بقوة ” اافهم بقى ي عز ابوس اايدك
اادم ااابنك ااانت اناا مخنتكش مع حد
ااادم بغضب ” لااا انااا مش اابنه مش اابن الشخص ده ااكيد
هو ده ال بتحبيه ي ماااماا هو ده ال بتبكي طول السنين دي عشااانه هو ميستهاالش دمعة من عينك عليه صدقيني
يلااا نروح بيتناااا اارجوكي انااا مخنوووق هنااا اارجوكي يلااا نرجع على بيتناااا
عز بهدوء وبرود. ” البااااب يفووت جمل لو عاايز تروح محدش هيوقفك بس حنااان دلوقتي تتحسب على ااسمي وممنوع تطلع برااا القصر ده
نظر ادم لأمه ” هتجي معايااا مش كده ي ماامااا
جوازك من الشخص م يتحسبش انااا مش مقتنع بيه من الاسااس
حنااان ” ااادم ده ااابوك
ادم بغضب ” الانساان ده مش ابويااااا
عز بغضب ” وانااا مش هيشرفني تبقى اابني لاانك…
صمت عندمااا وضع يوسف يده على كتفه
اكمل ااادم بحزن وقهر ” لاااني ااابن حر…ااام مش كده الكلمة دي انااا طول عمري بسمعها فمجتش عليك ااانت كلهم قاالواا ااني اابن حرا..م لاانه حضرتك طلعت اامي خااينة قداام العاالم كله
بسببك انااا طفولتي اادمررت انت حرمتني برااءتي عز بيه
وانااا مش هنسى انك سبب تعاااست اامي طول منااا عااايش
ادم لحنااان ” لمااا يبقى يرميكي ااانتي عاارفة هتلااقيني فين
حنان بانهيااار ” ااادم استنى ااادم
لكنه غاااادر وحقد العاالم تجمع عنده تجاااه عز فهو قد دمر كل حياااتهااا وسلب منه واالدته باعتقااده
لم يهتم عز لبكااءهااا لكن قلبه يتاالم من اجلهااا لكن عقله ينهره انهاااا تلك التى خاانتك وطعنتك في ظهرك عندمااا كنت عااشق لهاااا حد النخاااع لااتنخدع بهااا فماهذه الي خدعة كي تصدق ان ذاالك الابن هو اابنك
ارتمت ارضااا تبكي بشدة على حظهااا نظرت ليوسف
حناان ببكااء. ” والله العظيم ااابنه وحيااة غلاوة اادم عندي عز هو ااابوه ادم اخوك صدقني ي يوسف
يوسف بجدية. ” و ااايه ال يثبت ي حنااان هاااانم
حناان بفكر. ” تحليل ال DNA
يوسف ……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلبي اليتيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *