روايات

رواية صغيرتي الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية صغيرتي الفصل الثالث 3 بقلم آية غنيم

رواية صغيرتي البارت الثالث

رواية صغيرتي الجزء الثالث

رواية صغيرتي الحلقة الثالثة

جبتي بنتي ازاي منه دا رماني أنا في الشارع وأنا أمها
ازاي خدتيها منه ازاي قدرتي تاخدي ياقوت منه ازاي.؟؟
تحدثت وهي تخرج من المنزل و بجانبها خالد :
مش وقته خالص يا تسنيم خليكِ قاعدة مع هناء صالح ميعرفش مكانها لو عرف هياخد ياقوت تاني و انتي يا بنتي هتمو..تي خدي بالك منها ولما ابعتلك خالد علشان ترجعي بلدك أمشي معا ماشي يا تسنيم .
هزت راسها على موافقتها فخرجت الاخره من المنزل لبيت صالح حتي تحدثت هناء بهدوء كـ كل مره .
انتي مينفعش تقعدي هنا يا تسنيم البلد كمان شوية هتتقلب علي بنتك هاخدك مكان احسن من هنا بكتير تعالي .
________________
انا عايز افهم يا خالد ازاي طفلة عندها شهرين اختفت من البيت ما هو مش معقول مشيت من البيت عايز افهم ازاي خرجت يا أما أنت خرجتها من هنا ازاي خرجت من هنا عايز افهم .

 

تحدث خالد ينفي ما قاله صالح من تهم له فقال :
والله ما أنا يا صالح أنا معاك على طول ولو أنا هخرج أمتي وأنا يا إما معاك يا إما مع امنا شارة هخرج و اخد البنت معايا ازاي ؟؟
راق حديث الاخر لصالح فوافق على حديثه حتي نظر لسارة وهو موجه حديثه لها :
يبقي أنتي يا أمي مفيش غيرك كانت عايزة تسنيم تقعد معانا ولما مشيت كنتِ عايزها برضو انتي .؟
ولو أنا يعني هتعمل أي ؟
هتروحِ عندها في الشارع .
قربت منه وهي تنظر له بتحدي فوقف و هو ينتظر ردها حتي قامت بصفعة على وجه و حدثته :
لو عاوزة ارجع ياقوت لـ تسنيم كنت عملت كدة من أول يوم أنت رميت تسنيم فيه لكن أنا وقفت معاك علشان اللي أنت عاوزه و جاي دلوقتي تقولي يبقي أنت ِ يا أمي مفيش غيرك هعمل كدة ليه أنا ها رد ..؟!
لم يتحدث معاها قط حتي نظر لزوجته « مها » فتحدثت قبل أن يوجه لها الحديث .:
اقسم بالله ما أنا دا انا معاك من ساعة ماهي مشيت من البيت هخرج أمتي اصلا و خالد واقف على الباب و سارة قاعدة في الجنية هخرج أمتي أكيد مش أنا.

 

نظر لـ أخته يُسرا .
مفيش غيرك يا يسرا أنت ِ اللي عملتي كدة .
لو أنا هعمل كدة ليه ؟
نظر في وجه الجميع وهو يسأل نفسه سؤالاً واحد
من فعل هذا .؟
_________________
حل صباح اليوم الآخر وكانت حياتهم كما هي منهم من يريد الرحيل حيث أتَ و منهم من يريد إعادة أبنته
ومنهم من يدعو ربه على ذنبه فعله فكانت أحدثهم غير متشابه قط .
أحنا فين هنا و أي المكان دا ؟؟
أنتِ هنا في أكتر مكان أمان ليكِ و لبنتك يا بنتي والله لو خايفه عليها اقعدي معاهم هنا و هنا لا صالح ولا غيره هيقدر ياخد بنتك ولا يعملك حاجة هنا زي ما بيقولوا مكان الحق اللي على الأرض بنتي ما..تت هنا
بس سبت المكان بعد أما حقها رجع و رجعت عشت في مكاني الحقيقي و كمان بعد مو..ت جوزي محبتش أعيش في البيت

 

بعدو رجعت مكانا الأول أول مكان عشنا فيه بس هنا دي جزيرة اسمها ” أرض البحارين”
هنا أمان اكتر من اي مكان تاني .
رددت الاخره الاسم خلفها وكأنه أول مره تسمعه .
*” أرض البحارين”
_____________________
خرج من منزله و معه خالد و سارة تحرك نحو منزل هناء الذي يبعد كيلو مترات بسيطة من منزله لمنزل هناء وقف أمام الباب و خالد يُخبط على باب المنزل فخرجت من المنزل الاخر سيدة :
يا استاذ مفيش حد هنا هناء خرجت من شوية و لسه مرجعتش لحد دلوقتي.
تحدث صالح بعصبية وهو ينظر للمراه:
متعرفيش راحت فين ؟
لا والله يا ابني معرفش بس ادام خرجت بدري أوي كدة هتلاقيها راحت اسكندريه عند عيالها أصل كل أسبوع بتسافر لبنتها و عيالها هتلاقيها هناك .
تحدثت سارة هذه المره بدلاً من صالح :

 

متعرفيش العنوان
أعرفه طبعاً
__________________
وهنا هتبدأ الرحلة من أرض البحارين
دا اسم وهمي من خيالي ملهوش علاقة بأي حاجة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صغيرتي)

اترك رد

error: Content is protected !!