Uncategorized

رواية حياة فرحات الفصل الثاني 2 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز

 رواية حياة فرحات الفصل الثاني 2 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز

رواية حياة فرحات الفصل الثاني 2 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز

رواية حياة فرحات الفصل الثاني 2 الجزء الثاني بقلم إسلام عبدالعزيز

ايمان بعصبية : اييييه اللي انت بتقووووله ده ؟!!!!
فرحات : لبست هدوم..
ايمان : متكملش ….انا اضايقت منك …هو بعد اللي قولته ده انا هطمنلك ؟!!!!!
فرحات ابتسم : لا مش هتطمني لكن ….كملي معايا للاخر .
ايمان : يابني انت جايلي الساعة ١ بليل وعايزني اسمعلك!!!!
فرحات : مش احسن اما تسمعي للبيه بتاعك؟!!!!
عالعموم لو حابة تنامي ونصحي كمل كلامنا مفيش مشاكل.
ايمان : ماشي ….انت هتنام هنا وانا هنام في الاوضة اللي هناك.
فرحات: ماشي قوميني بقا ….
ايمان قومته وماسكه في ايده جامد وبتبصله ….
ونيمته ع السرير .
فرحات مسكها من وسطها….ووقعها عليه
ايمان بصدمة : انت بتعمل اييييه انت مجنوووون سيبني ؟!!!!!!
فرحات : لا مش هسيبك واحسنلك تنامي جنبي تسمعيني …..عشان مش هنام الا بعد اما اخلص اللي عايز اقوله .
ايمان بتبص لعينه جامد بعد اما قلع النضارة واللي كانت ثابتة تماما وانفاسهم قريبة من بعض وبنبرة صوت هادية : كمل يافرحات !
فرحات بيلبس قميصه وبيقفل الزراير وبيبص لحياة اللي مرمية عالسرير وهدومها عالارض….وقفل الباب عليها.
بعد يومين .
زياد خرج من المستشفي …..وراح لعصمت ونسرين اللي كانوا قاعدين يفكروا يوصلوا لفرحات ازاي ؟!
حازم كان لسه في المستشفي بيتعالج لانه فقد دم كتير .
حياة فضلت في جحيم فرحات يومين …في اوضتها وهي بترتعش وخايفة ومصدومة ومدمرة نفسيا تماما.
فرحات قاعد بيتفرج عالتلفزيون وبيطلع البلكونة و بليل قبل ماينام حرب نفسية وشيطان بيقوم عليه …ينهك ويقهر روحه وكانت حياة ع مسمع بكل صوت بيطلعه فرحات من قلبه.
بليل ….زياد: انا هجيب قوات تمشط المكان تماما كل الفنادق والبيوت اللي هنا هتتمشط المكان كله .
عصمت باستسلام وبقهر : ماشي يابني ….المهم بنتي ترجعلي .
زياد : طارق خليك مع والدك هنا ….نسرين…. تعالي معايا.
الساعة ٤ الفجر القوات اتحركت في كل الاماكن المحيطة بالغابة ديه ودخلت كل الفنادق ولحسن حظ النقيب زياد …انه دخل الفندق اللي انا فيه وسال عن اسمي .
فرحات نايم ….الباب اتكسر و زياد ومعاه ٤ كمان دخلوا .
فرحات قام مفزوع ولقي زياد وواحد كمان موجهين مسدساتهم ليه .
زياد مسكه : يلا ياروح امك
فرحات ماشي معاه والابتسامة ع وشه .
زياد دخل يدور ع حياة ……ملقهااااش .
زياد بيعصبية ومسك فرحات من قميصه : فييين حيااااة؟!!!
فرحات : هي مش موجودة ؟! ….دوروا كويس.
زياد : فين حياة يافرحااااات ؟!!!!!
فرحات: معرفش .
زياد ضرب فرحات بالبوكس في وشه : فين حياة ؟!
فرحات بيبتسم : معرفش .
زياد : ماشي انا هخليك تعرف.
زياد خده وركبه العربية وراحوا القسم.
زياد : احنا لوحدنا هنا …..فمحدش هيعتقك من ايدي ….فقول فيييين حياااااة ؟!!!!
فرحات: هو حضرتك سمعك تقيل ؟!
زياد اتعصب وبعدها هدي : لو قولتلي فين حياة هخرجك من هنا وهشيلك من دماغي لاني ممكن البسك ميت قضية ومش هتعرف تخرج من ولا واحدة فيهم .
فرحات ابتسم : اولا اللي عايز يعمل حاجة مش بيهدد …بيعملها علطول التهديد بيقلل من قيمة الحاجة اللي هتعملها …..ثانيا ..مين قالك اني عابز اخرج من هنا ولا حتي تشيلني من دماغك ….بالعكس انا ….
تلفون زياد بيرن ….
عصمت بحرقة و قهر : بنتي جت يازياااد …..بس مكسورة ????….هنعمل اي ؟!
زياد مصدوم وعايز يقوم يقتل فرحات اللي ابتسامته كانت ساعتها مستفزة…..
زياد قام لفرحات وفضل يضرب فيه …وفرحات بيبصله بابتسامة وسخرية: مش كنت هتعملها قبلي ؟!!!
وفكره لما خدها بالعربية وقالها انها هتروح بيته .
زياد اتعصب اكتر وفضل يضربه .
عصمت بقهر وحسرة : عاجبك كده يابنت ال…
عاجبك كسرتي عين ابوكي …وهتفضحينا كلنا ….حسبي الله ونعم الوكيل …ده امك لو عرفت هتموت ……ونسرين ….مش ديه برضوا كانت صاحبتك وحياتك .
حياة بتعيط ومكسورة قدام ابوها …
عصمت : دلوقتي مفيش غير حلين بس ياتموتي ..ياتتجوزيه!!
زياد : دخله الحجز يتروق شوية جوه .
فرحات بيبصله : غبي !!
فرحات دخل جوه …وخد جنب لوحده ووشه كله دم.
تاني يوم …..
عصمت باستسلام : خرج فرحات …وخليه يجيلي .
زياد باستغراب : حضرتك بتقووول ايه ؟؟!!
عصمت : نفذ الاوامر ….فرحات يجيلي انا مش عاوز فضااايح .
زياد اضطر انه يخرجه : بص دلوقتي ….انت كسبت مؤقتا لكن صدقني انا هخلي ايامك سودة .
فرحات : ماشي .
فرحات خرج بعد اما غسل وشه وكان ماشي وشكله مضروب جامد .
وراح لعصمت …اللي ابنه طارق اول ماشافه فضل يمسك فيه وطارق كان سنه صغير تقريبا ١٧ سنة .
عصمت : سيبه ياطارق….
حياة عرفت انه جيه وعايزة تقوم تقتله …
عصمت : بص يابني ….دلوقتي مقدامكش غير حلين ياتتجوزها …يا تموت …شوف انت عاوز ايه ؟!
فرحات: الاتنين واحد ياعمي ????
عصمت بقهر : ماشي …واهلك لازم يكونوا موجودين وشاهدين ….وانا هبلغهم .
فرحات غمض عينه واتنهد جامد من جواه وحس انه هينفجر من كتر التفكير والمصايب اللي بتجيله : ماشي .
عصمت بينادي : حيااااة …حيااااة .
محدش بيرد .
طارق شوف اختك .
طارق: حياااااة …اختااااي …..الحق ياباباااا…الحق!!!!! …..حياااةة!!!!!
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صبر عاشقة للكاتبة روما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *