روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت السادس عشر

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء السادس عشر

عشقت جحيمي الابدي
عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السادسة عشرة

ولا حاجه انت ممكن تعملي حاجه وحشه؟ قب”ل شفتيها وقال انتي شايفه ايه….؟
ما تخليك كدا علطول… ابتسم هارون وقال لا واضح انك حبيتي العقاب جدا…. احمرت وجنتيها بخجل وقالت انت قليل الادب علي فكرة وبعدين انت الي بتعمل كدا مش انا
امممم فعلا….. وضعت راسها علي صدرة وقالت انا اسفه…
علي اية….؟
علي موضوع فارس….
عادي اعتبريني نسيت…. ابتعدت عنه وقالت اية رايك نبقا صحاب….؟
ابتسم هارون وقال وتبقي فكرة كويسة برضو لما اجي اقولك انا نم”ت مع واحده النهاردة و…. قطعته فجر بحده وقالت بغيرة لا طول ما احنا متجوزين دا مش هيحصل….
والله لو مكنتش عارف انك بتحبي واحد تاني كنت قولت بتغيري عليا……
ضحكت فجر وقالت اغير عليك ليه يعني؟ عشان حلو شوية يعني لا عادي دي كلها شكليات بس ولا انت فاكر عشان انت حلو شوية هغير عليك انا شايفك عادي جدا اقل من العادي
بجد يعني لو واحد بتشوفيه لاول مرة مش هيعجبك نظرت له فجر وقالت مش هيعجبني…..
كدابة….
علي فكرة انت مغرور اوي….
واثق من نفسي اكتر مش مغرور وبعدين ما تحترمي نفسك
انا جعانه من ساعه ما عرفتك وانا مش عارفه اكل ابتسم هارون وقال حاضر هطلب اكل حالا…. قام هارون وطلب الاكل وطبعا باد ذلك غير خصوصا ان الساعه تخطت الثانيه صباحا جلس هارون بجانبها مرة اخري وقال شوية والاكل هيبقي عندك…..
وانت مش هتاكل…..

 

 

 

لا هشرب بس…..
وانا عايزة اشرب نظر لها قالت خليك جدع بقا وبعدين انا كان نفسي اجرب من زمان قام هارون واستلم طاولة الطعام ووضعها امامها تناولت فجر الطعام وكان هارون يراقبها بهدوء وهو يرتشف كاسه نظرت له وقالت مش هتاكل انت الخسران ضحك هارون فهي تتصرف بعفوية بالغه عشقها هو وابتسم
انتهت فجر من تناول الطعام وامسكت الكاس لتشرب وقالت لو قولت حاجه بلاش تفكرني بيها… تناولته دفعه واحده كما يفعل يفعل هو فهي اردت ان تنسي ما حدث وما يحدث وايقنت انه حلا جيدا في ذلك… وقال هارون
اممممم فجر ما تجوبني علي الاسئلة دلوقتي… كان هارون يريد ان يستمع الي اجابتها فهي فهي الان لم تقول غير الحقيقه اعاد هو الاسئلة عليها مرة اخري تنت فجر ركبتيها ووضعت راسها علي قدمه وقالت حاسه اني عايزة افضل معاك….. وموضوع اني مراتك علي الورق بس ملل جدا وانت رخم بس انا بحبك…. وبكره معاملتك ليا بتزعقلي كتير اوي ومش بتحبني وزفرت بضيق قائلة هو انا لية كل اما احب حد مش بيحبني؟ احب فارس واقوله يقولي انتي صغيرة وزي ريم احب وتحد مجنون زيك ميكنش طايقني اصلا وبينا مشاكل تفرقنا مدي الحياة… بس انا بكرهك برضو…. هو انت ساكت ليه ما تبطل برود بقا……
ابتسم هارون فهي اعترفت بحبها له ولكن ذلك لم يفرق كثيرا وقال بطلي انتي طولت لسانك دي
هو انت عرفت ازاي موضوع فارس….؟
اولا باب الاوضه كان مفتوح وانا دخلت وسمعت المكالمه وبعدين خرجت تاني عشان الفرح والناس… قامت تجلس وقالت انت لئيم اوي علي فكرة وبعدين انت السبب في كل حاجه…. سحبها الي صدرة وحاوطها بذراعه وقال بحزن فعلا انا السبب في كل حاجه اسف……
هو انت بتعمل كدا ليه؟ يعني كل دا عشان اي ولا ليه؟
تنهد هارون فهي تعيد له ذكريات مضيت من اعوام…
احكيلي…؟
عشان كنت بحب سارة ايام ما كانت قدك كدا…. كنت بحبها اوي وهي كانت نفس الكلام وفي يوم بابا قال انه عايز ياخد سارة لي شهاب… انا وقتها اتصدمت وطبعا مكنتش اعرف اقول اني بحبها ولا هعمل اية وابويا اكيد مكنش هيقبل اليوم ده كنت راجع من القاهرة اجازة كل اسبوع عشان كنت قاعد هناك بسبب الجامعه وكدا……
دخل هارون الي البيت وسلم علي والدته وبعد ذلك صعد الي غرفته كان يبحث عن سارة في البيت ولكنه لم يجدها فلم يسال عنها وصعد غرفته وكالعاده ذهبت اليه مثل كل مرة وقفلت الباب خلفها واحتضنته ولكنها كانت تبكي بشده… استغرب هارون وقال مالك يا حبيبتي في اية…؟
قالت وهي منهارة وتبكي خالي قال انه عاوز يجوزني شهاب يا هارون ومعرفتش اقول ايه وجدي قال انه موافق…
تسمر هارون فهم لم يجد حلا حتي انه لم يخبر احد بذلك غير شقيقته غرام وهي كانت الاقرب له وتعلم عنه كل شي وشعر بتجمع الدموع في عينه فحبه الاول سوف يسلب منه وسوف تكون زوجه اخيه خرج وسابها…. نزل الي اسفل ودخل الي غرفه جده… قبل يده وقال انا بحب سارة…
اتسعت عيونه بدهشه وصدمه وقال ايه الي بتجوله دا عاد يا ولد انت اتجننت ولا ايه عاد….؟

 

 

 

قال بغضب وتلك كانت اول مرة يرفع صوته علي جده انا بحبها ليه اتجننت بقا….صفعه جده بقوة وقال بغضب بالغ الكلام الماسخ دا تكتم عليه فاهم…ولا رايد اخوك يعرف…
خرج هارون من البيت وهو لا يري شي امامه فقد كان يشعر بالضيق والاختناق… ركب عربيته وكان يقودها بسرعه جنونية بكرر امامه.. كل ما حدث ضغط علي البنزين لكي يزيد سرعته اكثر ولكن اصدمت سيارته بسياره اخري…..
شعرت فجر بالحزن عليه وقالت طب وبعد كدا عملت اية؟ واية الي حصلك….؟
الي حصلي ان دي اخر مرة فيها كان عندي احساس فيها بعدها فقدت كل حاجه….
لما فاق هارون من الحادثة وجدهم حولة ولكن كان يبدو عليهم الحزن البالغ… وكانت غرام منهارة وتقريبا كانت اكتر واحده بيحس انها صادقه وليس لديها مشاعر مزيفه… وكانت والدته تبكي عليه… سالهم قائلا في اية…؟
قالت غرام ببكاء الحادثه اثرت علي رجلك يا هارون ومش هتقدر تدرب سباحه تاني… وغرام هي الوحيده الي كانت بتشاركني موهبتي لاني كنت بحب السباحه جدا والرياضه بس دي كمان اتخليت عنها…. وعرفت من الدكتور ان في احتمال ان رجلي تتق”طع لان الاصابة كانت خطيرة اوي وفي حل اني هدخل جراحه يا تنجح يا متنجحش والعمليه كنت هعملها برا البلد غرام فضلت معايا اليوم دا وطلبت منهم يمشوا وفضلنا في المستشفي فترة وبعد كدا اتحدد معاد السفر كنت روحت البيت وبجهز عشان السفر وسمعتها بتتكلم مع صاحبتها في التليفون…….
خايفة هارون يحصله حاجه في العمليه دي والله… يابنتي احتمال يلجوا للقطع….. مش عارفه والله؟ اها موضوع شهاب لسه ماشي تمام…. انتي بتقولي اية؟ اجابتها الطرف الاخر يعني اللي اعرفه انك مش هتقدري تعيشي معاه واحتمال نجاح العملية ضعيف والله واعلم هيرجع امتي فكدا خلاص انتي اتجوزي شهاب وهو وحش يعني…
مستحيل اعمل كده انا بحب هارون و… ووو اقتنعت سارة بكلام صديقتها والذي بدي منطقي نوعا ما حتي لو كانت تحبه وان تكلمت واخبرتهم بحبها له فسوف تحدث مشكله وتخشي ان رفضت شهاب فيعجز هارون….

 

 

 

دخل هارون الي منزله وهو يحمل الكثير من الخيبه فهي لم تجاهد من اجله برغم انه كان علي استعداد بالتضحيه بالكثير وصل الي فرنسا وكان برفقه غرام وزين… ظل هناك لمده سنه ورجع متعافي… وكانت سارة اتجوزت شهاب فكانت طول السنه اخبار هارون وغرام مقطوعه وزين يطمنهم بين الحين والاخر تقريبا كانت تلك السنه هي درس قاسي بتعليم كل فنون الحياه وان الجميع يستطيع التخلي ولم يكمل احد للنهاية ورجعت وانا عارف اني كده خلاص كل حاجه انتهت مشاعري سابتها هناك كنت عايز اثبت ليها اني هبقي احسن من كل ده رجعت الجامعه كل سنه كنت بجيب امتياز عملت نفسي بنفسي اتجوزت رضوي بالعند فيها وعشان تبعد عني لاني مستحيل كنت هخون اخويا…. ولكن من الواضح ان الخيانه هي اللي كانت بتدور عليا…. وخلال كدا راحت غرام واكمل بالم اللي كنت هق”تلها بس مقدرتش…. صمت هارون وشعر بتلك الدمعه التي اقتحمت عينه…. فجر….
كانت فجر ذهبت في النوم وكانت وجنتيها اغروقت بالدموع مسح دموعها برفق وقال اسف يا فجر علي كل حاجه وحشه حصلتلك بسببي واسف علي اللي هعمله معاكي عشان مش بمزاجي… وحملها ووضعها علي الفراش وغطاها جيدا وقبل جبينها…..

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *