روايات

رواية اولاد الجيران الفصل الثاني 2 بقلم نيرة محمد

رواية اولاد الجيران الفصل الثاني 2 بقلم نيرة محمد

رواية اولاد الجيران البارت الثاني

رواية اولاد الجيران الجزء الثاني

رواية اولاد الجيران الحلقة الثانية

تروح حبيبه وتخش البيت
حبيبه… يا اللي عايشين هنا
حور اختها… مفيش حد يا اختي هنا ادخلي
تدخل حبيبه وتنط جنب حور علي الكنبه
حبيبه… اومال راحو فين يا اختي
حور… بابا خد ماما يخرجها وتضحك وحاسوم خرج معا المزة اللي هتبقا مرات اخوكي ان شاءلله
حبيبه بضحك… هما العيال دول مش في تالته ثانوي تقريبا
حور… تقريبا يا اختي قوليلي يومك عده ازاي
حبيبه… قبل ما اقولك انتي مروحتيش الكليه لي
حور… مش ليا نفس اروح يا بيبو نهائي
حبيبه.. عشان قاسم صح
حور… ممكن ننهي الموضوع ده وتقوليلي يومك عاده ازاي
حبيبه.. اوكي بس ترجعي تحكيلي وعد
حور… وعد يحبوب بس قولي
حبيبه.. انا كنت نازله متاخر علي الكليه وقبلت حسام واقف تحت عند البوابه لما قولتلو يعديني قالي انو يوصلني وانو كان مستنيني اصلا فا ركبت معاه
حور تلف لي حبيبه… اوبا اوبااا اوباا واتكلمتو علي اي
حبيبه بنبرة حزن.. اتكلمنا عن الحب من طرف واحد وسالني ان جربتو ولا لا قولتو اني جربتو وهو قالي انو جربو بس بقا من طرفين

 

 

حور بزعل.. وهي مين دي بقا
حبيبه… يارا
حور.. يارا اللي كانت البيست فريند القديمه بتاعتك وكنت جيرانا قبل سابعه عشر سنه
حبيبه… ايوا هي بس عادي يلا احكي انتي بقاا
حور.. احكي اي فكك مني عشان منكدش علي بعض
حبيبه… لا انا بحب انكد يلو يبت احكيلي
حور… انتي عارفه اني بحب الدكتور قاسم اللي عندي في الجامعه وفي حد عرف وراح قالو
حبيبه.. مين اللي عرف يا حوري
حور.. مش عارفه…. بس هو جيه قعد يديني محاضرة في الحب و انو اكبر مني وانو عيب وحرام
حبيبه… بس روحي كليتك مش هتوقفيها عشان قاسم يعني
حور بزعل… مش عارفه احنا اي حكايتنا احنا الاتنين في الحب من طرف واحد
حبيبه.. خلاص بقا وقومي زاكري عشان هتروحي كليتك بكره
حور.. مهو بس قبل ما نذاكر يلا افتحي الشنطه اللي حس ادهالك
تفتح حبيبه شنطتها وتطلع الشنطه اللي حسام اديه ليهل وتفتحها
حبيبه… واو هو عرف منين اني كان نفسي حد يجبلي سلسله عليها فراشه وكمان شكولاته بقولك اي يبت يا حوري احنا هنقسم الشوكلات دي بينا
حور… اصلا حايم هيجبلي عشان لو اتاخر برا وبابا وماما جم قبلو استر عليه ومقولهمش ان هو بيقابل بنت او المزة اللي امك هتبقا حماتها

 

 

حبيبه بضحك.. لا خدي دي من حس التانيه من حسوم تختلف
تضحك حور وتاخد الشكولاته من حبيبه وياكلوها ويجيبو كتوبهم ويقعدو يذاكرو
بعد ساعه ونص
حاسم بيدخل البيت وبيبقا خايف ان اهلو يكونو جم
حور… ادخل ادخل لسه مجوش
حاسم بطمئنان… اه طمنتيني
يدخل يقعد جنب اخواتو
حبيبه.. اي فرحتو بي الخروجه
حاسم… كانت واحشاني اووي يحبوب والله كان نفسي اشوفها وهي مش بتروح معايا اي درس
حور.. اي الرومانسيه دي يواد ربنا يخليكو لبعض بس ركزو في مذاكرتك
بعد ساعتين من مذاكرة العيال
حاسم… انا جوعت
حبيبه… وانا والله ولما كالنا الشوكلاته وجعتلي بطني لاني مفطرتش
حور.. تعالو نقوم نعمل اكل
يقومو العيال يعملو اكل وياكلو ويقعدو يذاكرو

 

 

الاب وهو بيفتخ الباب محمد… لا بس اي رائيك في الخروجه يست الكل
سميه… كانت جميله جدا يا حاج ربنا ما يحرمني منك
حاسم… ايو والعه معاكو انتو اوي اي ده كلو من العصر لحد الساعه 9ما لسه بدري
يخش الاب والام يقعدو جنب عيالهم
سميه… العيب ان ابوكو سالي فيا مش زايكو يا خايبين
حاسم بهمس لي حبيبه.. انا مشيت بعد ابوكي وامك وجاي بقالي تالت ساعات
حبيبه… بكرة لما تخطبها مهترجعش البيت غير لما الليل ييجي
حاسم… انا هتجوز علطول كفايه من اولي ثانوي
محمد… بتتهمسو في اي ياض منك ليها
سميه… سيبك يا حاج منهم وقوم غير يا اخويا هدومك وخش نام وانتو خلصو مذاكرتكم وخشو نامو عشان انت عليك مشوار زاي ما بتقول وانتي يا حور مش ناويه تروحي الجامعه
حور… لا يا ماما هروح من بكره
حبيبه… انا مش عندي كليه بكره بس رايحه مشوار معا حسوم
سميه… طب يلا خلصو مذكرة وخشو نامو
تاني يوم الصبح
حبيبه في اوضه حور وهي بتشيل البطانيه علي حور.. حور يلا يبت الكليه
حور بنعس.. اي لسه بدري في اي

 

 

حبيبه بمكر.. قومي الساعه تسعه
حور… انا عارفه ان الساعه لسه سته ونص
حبيبه… طب يلا انا طالعه وانتي قومي البسي ويلا
الساعه سبعه
حور.. عملتي الفطار يا سوسو
سميه.. اه تعالي افطري
تفطر حور وتنزل عند باب العمارة
حور… صبح الخير يحس
حسام.. صباح النور يحوري
حور… اي واقف كده لي
حسام… كنت مستني حبيبه
حور بابتسامة… لا امشي هي مش عليها كليه النهاردة
حسام بابتسامة… طيب تعالي اوصلك
حور بضحك.. اي هو اي حد توصلو وخلاص
حسام.. ما انا طول عمري بوصلك بس انتي اللي قعدتي من الكليه فجاءة
حور.. ما علينا يلا عشان انا متاخرة
حسام.. يلا يحوري

 

 

يركب حسام وحور العربيه ويوصلها حسام لي الكليه تنزل حور وحسام قدام الكليه
حسام.. بقولك اي خدي الشكولاته دي
حور.. اي كنت جايبه لي حبيبه ولا اي
حسام.. لا بس انا عارف انك مش بتقعدي من الكليه غير لما بتبقي زعلانه
حور.. انت لسه فاكر
حسام.. حور انتي كنتي اقرب صاحبه ليا واللي كنتي بتعملي في المدرسه نفس اللي بتعملي في الكليه حتي لو انا اكبر منك
حور تبتسم وتاخد الشكولاته من حسام
حور… شكرا جدا يا حسام حقيقي انت افضل صاحب انا شوفتو في حياتي
حسام… يبت انت فقلبي واكتر واحده انا بحبها وبحب اتكلم معاه انتي مش مجرد صاحبه
تبتسم حور لي حسام وهو كمان يبتسم ليها وهو يركب العربيه وهي تخش الجامعه
في الطرقه تبص لي الشكولاته وتبتسم فا تلمح ورقه علي الشكولاته اللي مربوطه بفيونكه عشان الشكولاته مش تتفك وتقع وتلاقي كاتب ليها
««القمر وصحبي مينفعش يزعل يحرق اللي مزعلك يا قمر انت دي حاجه بسيطه لحد ما اجيب ليكي الهديه الكبيره ومتزعليش يروحي وفكك من اي حد يزعلك يقمر♡»»
حور بابتسامة.. اه منك يا حس يا بكش
صوت من ورا حور بيندها ليها
حور بتبص وراها… دكتور قاسم اهلا
قاسم.. اومال انتي فين يا بنتي بقالك فترة مش بتيجي الكليه ليه
حور بثقه مصطنعه….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اولاد الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *