روايات

رواية ليس ذنبي الفصل السابع 7 بقلم إسراء هاني

رواية ليس ذنبي الفصل السابع 7 بقلم إسراء هاني

رواية ليس ذنبي البارت السابع

رواية ليس ذنبي الجزء السابع

رواية ليس ذنبي الحلقة السابعة

_ احم هو عرضك لسة موجود
مراد بعدم فهم : عرض ايه
سلمى بخجل ” عرض الجواز
للحظة استيعابه توقف ردلها بعدم فهم : جواز مين
سلمى لنفسها : ايه الغباء ده
سلمى: احم مش انت عرضت عليا الجواز
كل غباء الدنيا سيطر عليه بصلها وقال: مش فاهم
سلمى : هو انت دكتور بجد ولا ضارب الشهادة
مراد بصدمة : ضارب شهادة ؟؟ ليه قلة الأدب دي
قربت منه وشبكت ايديها بين ايديه وهمست: بحبك
كان رد فعل مراد ابطئ من السلحفاة هو متخيلها انها قالت الكلمة دي
ضحكت على صدمته وريأكشناته وهو بحاول يستوعب قلبها رقص انه بحبها الحب ده كله
مراد بصوت خافت: انتي قولتي ايه

 

وقفت على أطراف رجليها وقربت منه وبا..ست خده وقالت تاني : بحبك بحبك اوي اوي
غمض عينيه يمنع دموعه اللي جريت ما استنتش منه يحض.نها هو يستاهل تعمل كل حاجة عشانه بعد اللي عمله مع ابوها
تعلقت برقبته وحض.نته وقالت : انا اسفة اني جرحتك اسفة اني وجعتك انا بحبك اوي وان كان عرضك لسة موجود
زاد من ضمها لدرجة انها تألمت وقالها: العرض للاسف مش موجود
بعدت نفسها بصدمة سحبها تاني وقال : لأني تجوزت
شهقت بصدمة : ايه تجوزت هيا مين انا حقت.لها بايدي ليه يا مراد مستنتش
مراد بثبات : اوعي تقربي منها اللي يقرب منها اولع بيه
نزلت راسها وقالت ” ربنا يسعدك
مراد هو باصص ليها بعشق هو متأكد انه ما فيش حد قي العالم اسعد منه كان مستغرب انه ناس بتموت من الفرحة هو حاسس انه قلبه حيوقف
سحب ايدها للدرج اللي في مكتبه وهيا حاولت تسحب ايدها
سلمى بتماسك : لو سمحت سيب ايدي عايزة امشي
مراد بهمس: ولا عمري حسمحلك تمشي
طلع ورقة من الدرج واعطاها اياها
سلمى بوجع ” ده عقد جوازك … ربنا يهنيك

 

مراد ” سمعت انك قريبة العروسة شوفي اسمها كدة
بصت للاسم ومدت الورقة : ما اعر…
فتحت عينيها عالاخر وبصت في العقد تاني : سلمى طارق مسعد دي انا
سحبها وضمها بقوة عايز يدخلها جوة قلبه قال بنبرة حب : مش حينفع اصلا اتجوز وحدة تانية
سلمى بعدم استيعاب ” انا مراتك يا مراد
مراد بدموع: الله ما احلى الكلمة دي .. مراتك
سلمى: طيب ازاي
مراد: لما عرفت ابوكي عايز يسفرك يجوزك الفكرة نفسها رعبتني مضيته عالعقد بس كان لازم موافقتك عشان يصير شرعي … تتجوزيني يا سلمى
حطت ايدها على تمها توقف عياطها ربنا عوضها واستجاب لدعوتها بعد اما باباها سابها ووالدتها ماتت عوضها بمراد اللي بصت عينيه ليها بتقول قد ايه بيعشقها
سلمى ببكاء : انت عارف انا كنت أقرأ سورة البقرة يوميا لانها بتحقق اللي الواحد عايزه وكنت بقيم الليل دايما قبل الفجر بساعة وادعي ربنا يبعتلي حد يعوضني بس ربنا كريم اوي اوي عشان العوض كان انت
مسح دموعها وقال بحنان: وانا اوعدك حكون احن من الدنيا كلها عليكي بحبك اوي يا سلمى اوووووي
قرب منها اوي صار يتنفس نفسها وبا.سها بحنان

 

فتحت عينيها بصدمة واغمى عليها
مراد بصدمة: سلمى سلمى ايه
حملها وحطها عالكنبة وبدأ يوقفها
مراد : اقسم بالله طفلة .. حتجوز عيلة انا دي مش بعيد ان نمت جمبها تموت
ضحك على براءتها وبدأ يفوقها
سلمى : اااه يا دماغي
مراد : سلامتك يا قلبي
سلمى : ايوة افتكرت .. انت قليل الادب وانا مش موافقة اتجوزك
مراد بضحك : ليه انا عملت ايه
سلمى : عملت .. انت ازاي تت.. تت.
قرب منها اوي وقالها : تت ايه
سلمى بخجل: احم ابعد يا مراد
مراد : اسمي حلو اوي
با.سها تاني كانت في الأول خجلانة جدا لكنها سمحت ليه يعبر عن حبه
ضمها تاني وقال بسعادة العالم وهو قلبه حيطلع من مكانه: ايه رأيك الفرح الخميس
سلمى بذهول : النهادرة الاتنين
مراد : ايوة معاكي حق الخميس بعيد

 

سلمى بصدمة: بعيد
مراد : حعملك أجمل فرح بكرة ليه استنى للخميس
سلمى بدموع: بس انا ما جهزتش حاجة ماما ما لحقتش تجهزني وما عنديش بابا ولا اخ
دق الباب ودخل عمر وقال : ولا اخ متشكر اوي يا سلمى
سلمى : مش قصدي يا عمر بس ..
عمر : بعد اذنك يا مراد انا حجهز سلمى والفرح الخميس
مراد في الاول غار عليها بس عشان ما تحسش انها لوحدها وافق
مراد: انا عايز النجف والسجاجيد وغرفة الاطفال و..
سلمى : حيلك حيلك وانت داخل بايه ان شاء الله
مراد: داخل في مجهودي ان شاء الله
ضحك عمر وقال ؛ وانا غيرت رأيي انا داخل على جواز انا مش اخو حد
سلمى بضحك : طول عمرك واطي يا عمر
عمر ” ربنا يخليكي اساسا عيب في حق مراد اما احط جنيه وهو ما شاء الله صاحب مستشفى ومعرض عربيات و…
حط مراد ايده على قلبه وقال : يخرب بيتك حموت من عينك امشي ياد من هنا
عمر : انا مش بحسد .. بنق بس
ضحكوا سوا ومراد حا.ضن كتفها وخدها ولف فيها كل المحلات تختار كل حاجة بس كانت خجلانة جدا
مراد : ينفع دلوقتي تعتبريني والدك ومسؤول عنك وتختاري كل اللي نفسك فيه
سلمى : انت كل حاجة نفسي فيها
مراد بهمس : بطلي كلامك ده لنتصل على عمر يخرجنا من الحبس بتهمة فعل فا.حش في الطريق العام
سلمى بابتسامه ” بحبك اوي

 

مراد : ده انتي مصممة بقى
سحبها وضمها بحب وقال : لو بتحبيني اثبتيلي
سلمى : ازاي
مراد : تختاري كل حاجة انتي عايزها .. بس والنبي كتري من ….
قال في ودانها كام كلمة خلتها تفتح عينيها عالاخر وقالت بصدمة: انت انت مش مؤدب انت عايز الحاجات دي ليه احنا حننام كل واحد بغرفة
مراد بضحك: ايوة ايوة احلمي براحتك يا روحي ده انا بعد الثواني
قربت وشها من وشه وقالت : بحبك

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليس ذنبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *