روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الخامس 5 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الخامس

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الخامس

تزوجت حبيبة اخي

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الخامسة

قعدت في البيت فترة بعدها قررت اني حأروح الشركة و اي حد يحاول انا حأصدو الشغل كان الحاجة الوحيدة اللي مهونة عليا بعدو عني
روحت الشركة و كنت لابسة فستان نهدي و شالة بيضة موردة بنهدي طبعا وصلت قبل السيد عمر
جهزت الورق و راجعت الأشياء اللي فايتاني
دخل عمر الشركة شافها من الجزاز تلقائيا ابتسامه ظهرت على وشوا و قلبه صار يدق عدل البدلة و بص في جزاز المكتب اللي جمبهم عدل شعروا و حط ايدي على دقنه و قال في نفسه لو كنت اعرف اني جاية اليوم كنت شريت لبس تاني احم حلوين اكيد وصل مكتبها و اخد نفس و دخل المكتب عمل نفسه متفاجئ
عمر : اسراء انتي هنا
اسراء : اه يا فاندم
عمر : بقيتي احسن ازاي رجلك دلوقتي
إسراء: رجلي مالها
عمر : مش وقعتي عليها
اسراء: اه الحمد لله احسن متشكرة
عمر : الشركة نورت
اسراء بخجل : ميرسي يا فاندم تحب اجيب لحضرتك الورق و المواعيد
عمر : داخلة حامية عالشغل

 

اسراء : بعوض الايام اللي فاتني
عمر نسي نفسه ويفضل يبصلها و هو مبسوط جدا كان يتأمل عيونها العسلي و رموشها الطويلة نظرتها و هي خجلانة
اسراء خجلت جدا و ما عرفتش تعمل ايه توترت وايديها صارت ترجف
اسراء: اجيب لحضرتك القهوة
صحي عمر على نفسه و حس باحراج شديد : اسف بس سرحت شويا في حاجة كدة اه هاتيلي قهوة و حضريلي المواعيد
اسراء في نفسها : بعدين معاك بقى انت ان فضلت كدة انا اقعد في البيت احسن لي
دخل عمر مكتبه و جلس عالكنبة اللي هناك دخلت اسراء في ايدها القهوة
_ تفضل يا فاندم
_ ميرسي
_ عن اذنك
_ استني اقعدي شويا
_ احم ليه في حاجة
_ ايه اه كنت عايز اسالك هو نادر ما حاولش يكلمك تاني
_ لا انا حكتله مش عايزة اتعرف و لا ارتبط
_ وليه رافضة الارتباط ما دام شخص كويس
_ ايه لانه عن اذنك

 

خرجت من المكتب و هي ترجف و تدعي ربها من صميم قلبها ان يعود سامر ليطمئنها لتجد هاتفها يرن
سامر : واحشتيني
إسراء بدموع : انت اكتر انا حموت و اشوفك
سامر : يا روح قلبي هانت يا ريتني تقدمتلك قبل ما اسافر بس انا متأكد اهلك حيرفضوا اسافر سنتين و احنا مكتوب كتابنا مش حيطمنوا
اسراء : اه مرة سألت ماما قالتلي لا افرض ما رجعش
سامر: صحيح كان عملت عملتي كدة و اكلت كل حاجة فيكي و ما رجعتش
اسراء : مستحيل تعملها انا بقلبك من جوة
سامر : وهو يمسح دموعه في قلبي وفي عقلي و في كل نفس بتنفسه الحب حاجة حلوة اوي بس تخوف طول الوقت خايف اكلمك ما ترديش تكوني تعبانة او او او ..
اسراء: او ايه
سامر بخوف : او بقيت لحد غيري
اسراء : حد غيرك الموت عندي اهون
سامر : بعيد الشر عن قلبك حبيبتي عارف انك في شغلك دلوقتي حكلمك بس تفضي بحبك بحبك بحبك
اسراء : انا اكتر سلام ي قلبي
قفل التلفون و هو يحتضنه صوتي ردلي روحي يا روحي
انتهى وقت الشغل و كانت اسراء بتحاول تتجنب انها تقابل عمر او تتكلم معه
في البيت عند عمر كان هناك اخته ندى عندها ٢٠ سنة بتدرس ووالدته

 

بخ سرحان في ايه قالتها ندى بصوت عالي عندما وجدت عمر سرحان
عمر بخضة : تعالي ي غل.سة دايما تعمليها فيا
مسكها و صار يزغزغ في جسمها و هي تضحك بصوت عالي بس بس والنبي اسفة مش حعيدها
عمر : ماشي المرة دي سماح
ندى : يلا احكي
عمر : احكي ايه
ندى : سرحان في ايه
عمر بخجل : في ايه
ندى : يا رب يكون اللي في بالي مظبوط
عمر : وايه اللي في بالك يا ام لسانين
ندى : وحدة بنت صح احكيلي شكلها ايه عندها كام سنة عرفتها ازاي احكي اقولك قوم نتقدملها
عمر و هو يضحك بقوة : نتقدملها كمان خلاص بقى في وحدة و حنتقدملها كمان
أم عمر : انت عارف يا ابني انه دي امنيتي اجوزك و اشوف عيالك

 

قام عمر من مكانه باس ايدها و جلس بجانبها حبيبتي : ايه قومك و انتي تعبانة
أم عمر : انا كويسة بس قولي انك نويت
عمر : ان شاءالله يا أمي بس خليني اتأكد من اني بجد عايزها
أم عمر : اذا البنت كويسة ايه المانع
عمر : ما هو انا حتأكد من كل حاجة بعدين اجيكي اقولك يلا يا أمي نتقدم
أم عمر: يا رب يا ابني يا قلبي يا رب
عمر : يلا بقى تصبحوا على خير
راح عمر ينام و كان من جوا مبسوط انه ممكن فعلا ينوي يتجوز بعد ما سنه عدى ال٣٠
ندى : يا ما نفسي اشوفها اللي خلتك تغير رأيك بعد كل السنين دي
أم عمر : انا كنت يئست من ساعة ما نور م
اتت و هو قافل قلبه و رافض الزواج نهائي
ندى : ان شاءالله حيتجوز و نفرح فيه
أم عمر : أن شاءالله هو و اخوه سوا يارب
ندى: يا رب يا أمي
احمد : ايه يا بني
سامر : ايه في ايه
أحمد: ما انت شايف البنت حتموت عليك و بتتشقلب قدامك و انت ولا هنا
سامر : بت مين
احمد : سارة و لا عامل نفسك مش واخد بالك

 

سامر بضحك : يا راجل ما تاخدها انت
أحمد : يا ريت بس هيا مش شايفاني خالص
سامر بجدية : انا مش شايف و لا حشوف غيرها كلها شهرين انزل اكتب كتابي اتجوزها و اجيبها هنا جنبي أكمل العقد براحتي
أحمد بتنهيدة : اممم طيب بس حن عالبنت دي عبال ما تروح تتنيل تتجوز
سامر : لا طبعا مش انا اللي اعمل كدة لي اخليها تتعلق فيا و انا و لا عمري حأفكر اتجوزها
أحمد : انت حر
دخلت سارة المكتب فهي تعمل معهم في نفس المكان و قالت و هي تنظر لسامر : صباح الخير
سامر و هو ينظر للورق : صباح النور
ثم أمسك بالورق و خرج بحجة تقديمه للمدير
لاحظ أحمد حزنها الشديد : احم اعملك نسكافيه معايا
سارة : هو اتعمد يخرج لما انا جيت صح
أحمد: لا هو قال قبل شويا حراجع الورق و اسلمه ضروري
سارة : هو في حد في حياته
أحمد : احم مش عارف اسألي
خرج سامر من المكتب و جلس في الكافيه و أمسك هاتفه ينظر في صورها و هو يردد : واحشتيني

 

في الشركة
ذهب عمر الشركة و هو يرتدي بدلة كحلي و قميص ابيض و رفع شعره عمر شاب وسيم جدا لكن حبيبته م.اتت بعدين حقولكوا ازاي
دخل المكتب و هو يبتسم و عينيه تبحث عنها : صباح الخير
اسراء : صباح النور
عمر : احم ممكن تبعتيلي القهوة
اسراء : أكيد يا فاندم
محمد : صباح الخير
اسراء : اهلا حبيبي بتعمل ايه هنا
محمد : تصدقي عرفت جديد انك بتشتغلي عند عمر
اسراء : و انت تعرفوا منين بقى
محمد : ده صاحبي و دفعتي بس شاب ناجح و دغري و محترم
اسراء : ازاي صاحبك و محترم
محمد بضحك : بقى كدة طيب لما خرج حبقى اوريكي
خرج عمر من مكتبه و جدها تضحك معه بشدة

 

عمر بغيرة و وجهه قلب الوان : اهلا محمد ما قولتش يعني انك جاي
محمد و هو يمسك بيدها و يضغط عليها : جيت اشوف الغل.سة دي و أصبح عليك ربنا يكون بعونك ازاي متحملها
اسراء : بقى كدة انا مش فاهمة يا استاذ عمر ازاي تصاحب أشكال زي دي
محمد : أشكال ايه يا معف.نة حسابي معاكي بعدين
كان عمر يشيط من داخله فحركاته معها تقول انهم عاشقان هل غلط في اختياره
عمر بجدية : تفضل يا محمد هاتيلي تنين قهوة لو سمحتي
اسراء : حاضر
دخل عمر المكتب و في رأسه الف سؤال
محمد : ازيك يا بوص ما شاء الله شركتك جميلة جدا دايما متألق
عمر : ميرسي يا صاحبي
محمد : ما قالتش البنت المفعوصة انك مديرها كنت وصيتها عليك
عمر بضحك مصطتنع : ربنا يخليهالك بس اسراء ما قالتش انها مرتبطة
محمد باستغراب : مرتبطة مين قال مرتبطة
عمر : احم قصدي انك خطيبها جوزها
محمد بضحك : يا راجل انا متجوز و مخلف
عمر : يعني بتضحك عليها و لا ايه
محمد و هو يضحك بقوة : لا انت فهمت غلط بس دي قلبي من جوة لو كانت تجوزلي كنت تجوزتها من زمان
عمر بغيظ ؛ و ما تجوزلكش ليه

 

محمد : انت بجد ما تعرفش انها اختي
عمر بفرحة: اختك
محمد : اه اختي الصغيرة حتة من قلبي
عمر وقلبه يرقص فرحا : يا جدع نورت الشركة و الله
محمد : نورك يا قلبي أنت بس قولي اذا عملت اي حاجة و انا اكسر دماغها
عمر بنفسه : دي قطعت قلبي من الخوف الحمد لله جت سليمة
اسراء : القهوة يا فاندم
عمر : اقعدي يا اسراء ده اخوكي ما فيش حد غريب
اسراء : انا زهقانه منه في البيت عشان اقعد معه هنا كمان
محمد بضحك : بقى كدة و حياتك لاكلك بس تروحي
قام من مكانه يجري وراها وقفت ورى عمر و ضغطت في ايدها على كتفه نزل عيونه و بص لايدها و هي على كتفه غمض عيونه و اخد نفس عميق حس بأنه قلبي بيدق بسرعة و جسمه تخدر و درجة حرارته عاليه فهذه اول لمسه بينهم عندها عرف فعلا انه يحبها و يريدها

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *