روايات

رواية يقين الفصل الخامس 5 بقلم هايدي عبدالوهاب

رواية يقين الفصل الخامس 5 بقلم هايدي عبدالوهاب

رواية يقين البارت الخامس

رواية يقين الجزء الخامس

رواية يقين
رواية يقين

رواية يقين الحلقة الخامسة

اميرة :اختك.

يقين: مالها .

اميرة: ممتتش.

يقين بصدمة :ايه .

اميرة: اختك عايشة يا يقين وانا هساعدك توصللها اظن ده سبب يخليكي تسامحيني .

يقين :بدموع أمسكت بذرعها وقالت بجد بتكملي بجد يا اميرة بتكلمي بجد .

اميرة بابتسامه :اه .

يقين: عرفتي ازاي .

هقولك: بعدين المهم يلا انزلي دلوقتي.

ونزلت خلف اميرة وقد رجعت لي روحي وقوتي بعد سماعي هذا الخبر رجعت بكامل قوتي نعم نموت …..ولكن هل نحيا مجددا .

 

 

بعد ما نزلنا .

احمد قرب من أميرة وقال: ها ايه الدنيا .

أميرة :كله تحت السيطرة يا مان .

احمد بصلها بصدمة ازاي .

أميرة: بعدين مش دلوقتي.

سليم: فيه حاجة.

أميرة بضيق :لا .

وفي اللحظة دي دخل موسي السيوفي وهو بيقول مبروك يا يقين مبروك .

يقين بضيق: اسمها مبارك ايه مبروك دي .

سليم :ايه الي جابك هنا .

احمد: لا يا سليم بيه انتي لسة هتحكي انا مش فاضلكم يقين هتزعلي لو اتصرفت .

يقين: لا براحتك .

راح شده من قفاه وخده لحد باب القصر طلعه ونبه علي الحرس محدش يدخله تاني .

يقين :قربت من اميرة وقالت هو انا كده وحشة .

أميرة باستغراب: ليه .

يقين: ده عمي .

أميرة :هو قتله ولا حاجة .

_لا بس طردناه.

أميرة: انتي طيبة اوي يا يقين خسارة في البيت ده .

_ما انتي كمان طيبة علي حد علمي .

 

كنت طيبة كنت وكانوا وكنا زمان بقي .

_وايه الي حصل .

_بصلت لسليم .

_يقين هو السبب .

_هزت راسها بمعني اه .

_شوية ورجع احمد .

كانوا طلعوا علي غرفهم ويقين نظمت الحاجة مع أميرة، وقالت: في نص الكلام عرفتي ازاي انها عايشة.

أميرة: بكرة بليل هنتكلم انا وانتي واحمد .

_هو احمد يعرف .

_لا بس هيعرف عشان هيساعدنا.

_ضحكت واثقة فيه انتي ايه عرفك انه مش هيروح يقولهم اننا عرفنا .

_احمد حرام عليكي ومع ذالك متخافيش مش هيعمل حاجة .

أميرة :انا وثقت فيكي قبل كده، وخذلتيني، وسامحتك معني لسة مفهمتش المرة دي ،بس لو المرة دي خذلتيني مش هسامحك.

وانا خذلتك مرة ومش هخذلك التانية.

_ تمام وسبتها وخرجت .

وعدي اليوم اكلنا واديت فروضي وطلعت اخر اليوم كان فيه تجمع تحت عند سليم الجارحي علي بعد الساعة التاسعة كده وكان فيه رجال أعمال وناس كتير زي تجمع عمل كده فطلعت عشان البس وكان في دماغي حاجة كده .

بعد ما لبست .

_ايه الي انتي لابساه ده .

_بصيت للبسي وقلت: ايه لبس يناسب الطبقه الي اتنقلتلها .

 

 

_بصلي بغيظ وقال: انا قلت اقلعي النقاب مش تلبسي كده .

_وايه الفرق .

_لا طبعا فيه فرق .

_توتو بص الي يهون عليه يبين شعرة يهون عليه يبين الباقي المهم ان المبدأ موجود .

_قولي كده انتي بتتغطي عليا عشان النقاب انا قلت لا .

_وانا هخرج بلبس ده.

_قرب مني وبص جامد في عيني، وقلي اخرجي لو تقدري .

_انت بتخوفني .

_ابتسم وقال: لا بس انا عارفك وخد جاكيت البدلة ونزل .

_وعاد في الساعة واحدة ونصف مساء.
دخل كنت قاعدة علي الكنبة، وماسكة ريموت التلفزيون رمي جاكيت البدلة علي السرير، ووقف قدام وهو بيبص بنظرة انتصار كنت عارف انك مش هتخرجي .

_بصتله ببرود ،وكملت فرجة علي التلفزيون .

_فراح طفاه ،وشد الريموت مني، وحدفه في الحيطة وقال: بجمود انا لما اتكلم محدش بيقدر يتجاهلني فمتجيش انتي علي اخر الزمن تتجاهليني.

_مفهمتش برضو الريموت ذنبه ايه .

_يقيييين بطلي .

_ابطل ايه .

_قال وهو بيضغط علي أسنانه استفزاز .
طب سنانك ذنبها ايه .

_الي انتي بتعمليه ده هيضرك مش هينفعك تمام ومشي .

 

 

_هذا الحديث كان مقدمة مذكراتي التي عجزت عن ترتيبها وبعد ما رتبتها ايقنت أن هذ اليوم كان البداية وليست النهاية

_نعم كان البداية كانت بداية معرفة كل شيء اخفاه الماضي .

السوال انا ليه عملت كده هرد واقول عشان افهم مدي عصيبة احمد وعشان انهي الكلام في حوار النقاب وجر شكل وخلاص بقي .

بعد الموقف ده بساعة .

طلعت ورحت لاميرة .

طرقت الباب .

أميرة: ادخلي .

_دخلت والقيت السلام وقفلت الباب.
أميرة هي كويسه.

_معرفش بس في الغالب اه .

_طب ليه سليم قال إنها ماتت استفاد ايه هو .

_لسة كانت هتتكلم لقت حد بيخبط سمحت له بدخول طلع حد من المسؤولين عن نظام البيت كانت في سن الثلاثين قصيرة القامة لطيفة المظهر .

_قالت بدون كلام سابقا سليم بيه عايزك يا يقين هانم.

_يقين بس بعد اذنك يا أميرة وسبتهم وطلعت .

أميرة :عايزها ليه .

_معرفش يا أميرة هانم .

_تمام روحي .

_نزلت لسليم .

نعم :حضرتك بعتلي .

_بصلها بدون اهتمام وقالها تعالي ورايا .

_رحت وراه دخلني المطبخ الي كان

 

يضرب يقلب وقال نضفيه.

_نعم ضحكت بستهزاء.

_وقربت وقلت ببرود هو انت لو مفكر أن ده ذل وإهانة تبقي غلطان انا لا بتذل ولا بتهان تمام وعندي صبر يشلك فمتحاولش فين بقي السلك الي هغسل بيه .

_بصلي باستغراب وكان متنرفز.
شدني من شعري وقالي لا هذلك وهكسرك.

_نزلت ايده وبصيت بتحدي نشوف .

_هتزعلي .

_ولا تقدر .

_ضحك وقال حتي لو عرفتي ان …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية يقين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *