روايات

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الفصل الثامن عشر 18 بقلم رحمة نبيل

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) البارت الثامن عشر

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الجزء الثامن عشر

جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)
جميلة حد الفتنة (حياة حمزة)

رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة) الحلقة الثامنة عشر

‏”اللهم إن موت الشباب قد كثر ، فاللهم اجرنا من الموت فجأه في ساعه الغفلة واحسن خاتمتنا وردنا إليك ردا جميلا”.♥️🌍
إن الصلاة على النبي وآلهِ فيها الذنوب تهدمت تهديما إن مرَّ ذكرُ المصطفى في مجلسٍ صلوا عليه و سلموا تسليما
🌼
كانت مليكه تمسك يد ام فاروق وهي تقبلها وتتحدث إليها بحنان /تعرفي ان من أكثر الأسباب اللي خلتني احب حمزه هو حنانه معاكي سمعت كتير عن قصه حبكم من الكل
ضحكت بخفوت ثم اكملت / لدرجه اني كنت بغير منك وبقول مين ام فاروق دي اللي بيحبها جوزي وعايزه اشوفها مصدقتش لما لقيت حمزه بيقولي هاخدك نشوفها
قبلت يدها بحنان / وقتها شوفت حمزه تآني ورعبه عليكي لما كان الراجل ده بيحاول يأذيكي
تنهدت بعشق / آه لو تعرفي انا بعشقه قد ايه عارفه مش هتصدقي بس انا لسه برضو بغير منك لأن فيه جزء من قلب حمزه بيحبك بس برجع اقول مش مشكله انا حاليا هكتفي بجزء من قلبه
ضحكت / بس بعد كده هاخده كله ليا مفيش مانع من اني اسيب جزء صغنون ليكي
سمعت مليكه طرق علي الباب فانزلت نقابها بسرعه وسمحت للطارق بالدخول
فدخل راشد وهو ينظر لها ببسمه متعجبه / مليكه يا بنتي انتي هنا من امتي
مليكه ببسمه وهي تمسك يده وتقبلها / أنا هنا من وقت مع حمزه من ساعه تقريبا بس هو قالي انه هيروح يشوفك هو مجاش ولا إيه
سألت بتعجب وهي تنظر خلفه فتحدث راشد وهو لايفهم / حمزه جه هنا أمتي انا معرفش بتقولي ايه بعدين جه فين انا من بدري وانا بره ومكنتش اعرف انكم هنا الا لما الممرضه قالتلي فيه حد عندها فدخلت اشوف مين
نظرت له مليكه بدقه وهي تضيق عينها بتفكير وتحدثت / لو حمزه مراحش ليك يبقي راح فين
RAHMA NABIL 美心
نظر حمزه حوله وبالفعل خلال ثانيه كان الجميع يركض للخارج فالكل هنا يعلم من هو حمزه وماذا يمكنه ان يفعل
بينما حمزه ابتسم ببرود واستدار لجهه الباب واغلقه بكل برود في وجه الجميع ثم استدار ونظر لعوض وقال وهو يشمر كم التيشيرت الخاص به / ها بقي كنت بتقول ايه
ترك عوض الشيشه الخاصه به وتحدث وهو يحاول التحلي بالقوه / احم قولت ايه لا مؤاخذه مش فاهمك
هز حمزه رأسه وهو يقترب منه ويبتسم بسمه مرعبه / وماله نفتكر سوا كده كنت بتقول ايه.
ثم اصطتنع التفكير / آه كنت بتقول ايه الجمال ده هيجلك السكر من الحلاوه الخ الخ الخ
ابتلع عوض ريقه/ أنا مش فاهم انت عايز ايه ده انا اساسا كنت لسه جايب طبق رز بلبن من القهوه وكان حلو اوي تقريبا السكر فيه كان زياده آوي
هز حمزه رأسه وهو يضع يده علي كتفه وينفض غبار وهمي / الف لا بأس عليك الف لا بأس
وفي الثانيه التاليه كان عوض يتسطح أرضا وهو يصرخ / في إيه يا جدع انت
انحني له حمزه وجذبه بعنف وهو يلكمه بحده ويصرخ بهياج / مراتي لا فااااااااااهم مراتي لا
ثم وضعه علي الجدار واخذ يلكمه بجنون وهو لا يري امامه سوي نظراته لزوجته التي كانت تقتله
كان عوض يصرخ تحت يده بألم / انت مجنون يا جدع انت سيبني
بينما حمزه القاه أرضا ونظر حوله وجد احد الحبال فذهب إليه وقام بتقيد عوض الذي كان يشعر وكأن قطر قام بالاصطدام به وكان يخرج أنفاسه بصعوبه بالغه وبعد أن انتهي من تقييده ثم القي الحبل علي احد الأخشاب المثبته في الحائط جيدا وسحب الحبل فتعلق عوض مثل الدميه وربط الحبل جيدا في الخشبه ثم امسك أحدي الأخشاب واخذ يضربه بها ونظر له وهو يبدو أنه يلفظ أنفاسه وهمس بجانب اذنه بوحشيه / قسما باللي خلقني وخلقك لو بس فكرت في مراتي مجرد تفكير انا هنسفك انت وكل الخرفان اللي حواليك فاهم
هز عوض رأسه بوجع وهو لا يستطيع حتي ان يتحدث ويخرج أنفاسه بألم
ابتسم حمزه بشر وربت علي خده بتهديد / شاطر يا عوض يا حبيبي
ثم تركه وذهب لباب المحل وفتحه ونظر حوله وجد رجال كثيرين يقفون امام المحل نظر لهم بسخريه وتحدث / اطلبوا الدكتور وفلوس الجبس عليا
ثم ذهب لسيارته وهو يصفر ببرود بينما نظر الجميع لعوض برعب
تحدث احد الرجال الذين رأوا وجهه مليكه / يا مصيبه سوده ده عوض مبقاش ينفع خالص أمال لو عرف احنا كنا بنقول ايه عنه هو ومراته
تحدث الاخر برعب / اشششش أخرس يخربيتك انت متفكرش في الموضوع حتي بينك وبين نفسك فاهم
ابتلع الاخر ريقه بصعوبه وهز رأسه
بينما حمزه كان يسير لسيارته وهو يخرج منديل ويمسح يده وعينه تطلق شرار ولكن توقف علي صوت احد خلفه نظر وجدها ام سعاد / واد يا حمزه فيه إيه ياض استني بقالي ساعه بناديك
ابتسم حمزه بمرح وكأنه تحول / إيه يا ام سعاد بتقل عليكي الله
ضحكت ام سعاد وهي تضربه علي كتفه فعاد حمزه للخلف وهو يضع يده علي كتفه بتوجع / آه يا قاسيه
ام سعاد وهي تنظر له وتسير بجانبه / يا خويا اتكلم جد شويه المهم بقولك رايح فين كده توصلني عشان اشوف ام فاروق
نظر لها حمزه وغمز بمشاكسه /شوفي القدر مصر يجمعنا يا ام سعاد ياتري هو قصده ايه من الصدف دي لاني سبحان الله انا كمان رايح لام فاروق
ام سعاد وهي تبتسم بحبور / يا خويا بركه يلا وصلني في طريقك
صعد حمزه وفتح لها الباب فركبت بجانبه وهي تتحدث / الا ياض يا حمزه مالك كده خسيت ايه يابني ده هي لهطه الجشطه اللي متجوزها مش بتوكلك ولا إيه
ضحك حمزه بشده ثم تحدث وهو يجاريها / آه والله يا ام سعاد وصيها عليا اصلي غلبان وهفتان
ضحكت ام سعاد / يا خويا بلا هم مالها يعني سعاد مش كانت عملتلك صينيه البطاطس تتقاوي بيها بس نقول ايه سيبت المحلي ورايح للمستورد
ضحك حمزه بشده ثم قال وقد تذكر / آه صحيح يا ام سعاد لو مليكه سألتك قوليلها اننا اتقابلنا في المستشفى مش انا اللي وصلتك عشان انا مقولتش ليها اني هرجع البيت وهي ممكن تزعل اني سيبتها ورجعت تاني
ان سعاد وهي تلوي فمها بتذمر / يا خويا هو حد يبقي معاه العسل ده وتزعل منه حكم صحيح
ضحك حمزه بشده / خلاص بقي عشان كده هتغر
ام سعاد ببسمه / يا خويا اتغر وانت قمر كده
ابتسم لها حمزه واكمل طريقه حتي وصلوا للمشفي فهبط وفتح الباب لام سعاد وسار معها لغرفه ام فاروق….
RAHMA NABIL 美心
كانت ياسمين تجلس في منزلها وهي تتذكر ما حدث منذ قليل عندما طلب أسر التحدث لها
F. B
جلس أسر وامامه ياسمين تنظر أرضا ومازالت دموعها تسقط كانت ياسمين تتذكر حديث هند واهانتها التي وجهتها لها امام الجميع وكادت تدمر حياتها والان ماذا جدها سيفرضها علي حفيده
ازدادت دموعها بشده ولكن فاقت علي شعورها بشئ امامها رفعت عينها وجدت أسر يركع علي ركبتيه امامها ويخرج لها منديل ويمد يده به نظرت له بتعجب بينما هو ابتسم لها ومد لها المنديل / أمسحي الأول دموعك عشان نتكلم
ازدادت دموع ياسمين بشده بينما أسر نظر لها بحزن وتحدث بألم / كله بسببي اسف انا اللي حطتك في الموقف ده
ازدادت شهقات ياسمين ودموعها بينما أسر يشعر بالعجز فهو حتي لا يستطيع مسك يدها ليواسيها تحدث بندم اكثر بسبب بكائها الذي ازداد / سامحيني يا ياسمين انا اسف والله العظيم مكنتش حاسس بنفسي وانا ماشي انا
…….
توقف وهو لا يستطيع أن يكمل واغمض عينه بالم بينما هي تنظر له بين دموعها بوجع ثم تحدثت لتهون عنه هذا الألم الذي يظهر في عينه / أنا مش بعيط عشان كده
نظر لها بتعجب / أمال ليه بتعيطي
ياسمين ودموعها تهبط اكثر / لاني معرفتش اجيب اللي اسمها هند من شعرها في نص الشارع
نظر لها بحاجبين معقودين وهو لم يفسر بعد جملتها نظر لها مجددا وهو يهز رأسه / مش فاهم
ياسمين وهي تمسح عينها من الدموع / بقولك عشان مبهدلتش انثي الضفدع اللي اسمها هند دي مطفتش ناري منها بس هتروح مني فين والله مسيري يوم همسكها افرج عليها الشارع كله
انفجر أسر ضاحكا بعد أن كاد يبكي بسبب دموعها التي كانت تهبط بسببه
نظر لها وهو لا يمكنه التوقف عن الضحك / انتي مش معقوله حرام عليكي
ضحكت ياسمين من بين دموعها بينما هو نهض وجلس علي مقعد بجانبها بعد أن تنفس جيدا وتحدث / طب نتكلم جد شويه
ثم نظر لها بدقه / انتي مش حابه تتجوزيني
ازدادت ضربات قلب ياسمين بشده هي معجبه به لا تنكر ذلك ولكن لا تعرف ماذا تفعل تخشي ان يكون قد اجبر عليها نظرت له بحيره وهزت رأسها / معرفش انا مش….
صمتت وهي لا تعرف ماذا تقول.
فتحدث أسر وهو ينظر لها بدقه وترقب / فيه حد تاني
نظرت له ياسمين بفزع وهزت رأسها برفض
فتنفس هو وابتسم / طيب ليه بقي متعرفيش ده انا حتي قمور وعسل ودكتور ودمي سكر
ثم ضحك لها عندما رأي بسمتها فتنهد براحه / اسمعيني يا يا سمين انا عمري في حياتي ما فكرت اني اتجوز من زمان وعمر ما الفكره دي جات بس علي بالي بس منكرش ان في الآونه الاخيره بدأت افكر في الموضوع ده يعني كنت حابب استقر
تحدثت ياسمين اخيرا / يعني انت هتوافق عشان تستقر
ابتسم أسر بمغزي / مش بالضبط
ياسمين وهي تنظر له / طب ايه
أسر وهو يتبسم لها / اممممم لو حصل نصيب هتعرفي المهم انت ايه رأيك
ياسمين وهي تنظر له بعدم معرفه / وانت شايف ان فيه خيار تآني
أسر وهو يتنهد / ياسمين مش حابب انك تتجوزيني عشان مفروض عليكي أو أنه بقي امر واقع انا ممكن اسافر تآني واقعد بره وانتي هنا والكل عرف اننا متجوزين بعد فتره اخلي اهلي يقولوا للكل اننا اطلقنا بس مش حابب كده
ياسمين وهي تنظر له فاكمل هو / ها يا ياسمين رأيك ايه
نظرت له ياسمين ببسمه
B
خرجت ياسمين من أفكارها علي صوت غناء سعدية التي تغني منذ عادوا من الخارج
تحدثت ياسمين بسخريه / انتي يا استاذه يا صغيره علي الحب ارحمي امي كلتي دماغي
خرجت سعديه من غرفتها وهي تضع احد الماسكات علي وجهها وترتدي علي رأسها فوطه
نظرت لياسمين ببسمه ثم حركت كتفها بدلع / ما تزوقيني يا ياسو اوام يا ياسو ده ايوبي هايخدني بالسلامه يا يا سو
تشنجت ياسمين / ايوبك هياخدك يا ختي ياخدك بركه والنبي الراجل ده لازم يتدرس في كتب التاريخ ونعمله تمثال علي أول الحاره مصر مش هتنساله الدور العظيم ده
سعديه وهي تتحرك بدلال امامها / مش هرد عليكي انهارده انا ع………
لم تكمل كلامها فسمعت رنين هاتفها فركضت بلهفه / ايوبي
فركت ياسمين جانب فمها /لك الله يا أيوب لك الله دلوقتي ايوبها كمان شويه هتبقي متحرش وعايز تسرق فلوسها
ثم ضربت كف علي كف بملل ولكن تذكرت ببسمه / عقبال اما اكلم اسوري انا التانيه
ثم ضحكت بشده ولكن توقفت حينما سمعت صوت خلفها يقول بخبث / اسورك
RAHMA NABIL 美心
طرق حمزه علي الباب فسمع صوت والده يأذن بالدخول فابتلع ريقه ثم دخل بمرح / إيه يا راشد يابني لفيت عليك المستشفي كلها كنت فين
نظر له راشد بتعجب / لفيت عليا انا فين ده يابني انا متحركتش من مكاني
حمزه وهو يضحك بتوتر وينظر لمليكه التي تنظر له بخبث / آه منا بقي لما ملقتكش روحت قولت اشتري حاجه ناكلها
مليكه بخبث / وهي فين
حمزه / مين ام سعاد؟؟؟
مليكه بتعجب / ام سعاد ايه انا بسأل عن الحاجه اللي روحت تجبها
ام سعاد وهي تدخل وتدفع حمزه / يوووه يا خويا وسع من قدامي كده ايه ياقمر ما هو كان بيجبني من الحاره
لطم حمزه علي خده / ليه يا ام سعاد ليه يعني بقالي ساعه بحفظ فيكي
مليكه ببسمه / امممم الحاره
حمزه ببسمه متوتره / آه هو مش قولتلك مش انا جيت اجيب شيبسي من هنا فملقتش الطعم اللي بحبه فروحت بسرعه كده للحاره اجيب من عند عم حسين وقابلت الست الطيبه ام سعاد
ثم نظر لام سعاد وهو يضغط علي شفتيه / مش كده ولا ايه يا ام سعاد
ام سعاد وهي تتخطاه لتذهب لام فاروق / كده يا خويا
هزت مليكه رأسها له بينما هو نظر لوالده / الدكتور مقالش حاجه مفيش اي مؤشر انها هتفوق
تنهد راشد / خير بإذن الله قال الموضوع محتاج وقت بس بعدين يا حمزه يابني انت مش ناوي ترجع شغلك بقي انت واخوك بقالكم فتره قاعدين.
حمزه بمزاح / إيه يا ابو حمزه بس انت مش طايقنا ولا إيه عايز البيت يفضالك انت ونونو ولا إيه ياباشا
ضربه راشد ثم تحدث وهو يخرج / الله يكون في عونك يا مليكه يابنتي
ضحك حمزه بشده ثم ضم مليكه من كتفها بينما هي تضربه بتذمر فتحدث / بت انتي اثبتي كده
ام سعاد / راجل ياض يا حمزه
حمزه وهو يفرد صدره بتكبر / أمال إيه أنا راجل آوي يا ام سعاد
ضحكت مليكه وهي تهز رأسها بيأس علي زوجها وهمست في اذنه / لسه موضوعنا مخلصش يا حمزه.
ابتسم لها حمزه وغمز لها
RAHMA NABIL 美心
نظرت ياسمين برعب خلفها لهذا الصوت ابتعلت ريقها ثم استدارت ببطئ وهي تدعي الله أن يكون هذا مجرد تخيل من عقلها ولكن وللأسف كان هو بنفسه متمثلا امامها
تحدث أسر بخبث اكثر / مين اللي اسورك يا ياسمين
بينما احمد كان يقف بجانبه وهو يكتم ضحكته بصعوبه بينما ياسمين كادت تبكي من الموقف الذي وضعت نفسها فيه بغباء شديد
تحدث احمد وهو ينظر لملامح ياسمين / بطل ياض انت رخامه
ثم اتجه لياسمين وضمها بحنان وقبل رأسها بينما هي اخفت وجهها فيه
احمد / خلاص ياقلبي قولي اسورتك براحتك محدش هيزعلك
ضربته ياسمين بشده وابتعدت عنه بينما أسر نظر له بشر وتحدث بغضب / واد انت تعالي هنا
نظر له احمد بحاجب مرفوع / الواد ده أكبر منك يا خويا
ثم مش انت جاي عشان تديها حاجه يلا أتفضل اخلص
نظرت له ياسمين بتعجب والان فقط لاحظت الحقيبه التي يمسكها في يده نظرت لها بتعجب ثم نظرت له / إيه دي
أسر بحرج وهو يفرك رقبته من الخلف / ده الفستان بتاع انهارده عشان….
ثم صمت بحرج وهو لا يعرف ماذا يقول فاخذه احمد منه ومد يده / خلينا نخلص خدي ياختي واجهزي ايه المحن ده
ثم اخذ أسر وجذبه /وانت يلا خلينا نخلص من اليوم ده يا خويا بسببكم معرفتش استقبل مزتي وهي غايبه بقالها فتره
تحدثت ياسمين بضحكه / قولها تيجي يا احمد
احمد بسخريه / اكيد يا ختي هتيجي امال هسيب فرصه زي دي تعدي مني
ضحكت ياسمين بشده / المخزن يشتاق إليكم
ضحك أسر بشده فتحدث احمد بحنق / مبتسترش البت دي الله يكون في عونك
ثم خرج مع أسر الذي لم ينسي ان يغمز لياسمين قبل خروجه فخجلت هي ونظرت أرضا بينما ركضت سعديه وجذبت الفستان وأخذت تنظر له باعجاب / حلو ده هلبسه لايوبي انهارده
نظرت لها ياسمين بشر وركضت خلفها / خدي يابت ايوب مين يا أم أيوب
RAHMA NABIL 美心
كانت كلا من اميره وندي يسيرون للدرس الخاص بهم ولكن فجأه توقفت ندي ونظرت بحنق لاشيائها
/يوووه نسيت اجيب فلوس الدرس بابا طلع ونسيت اخدها منه
أميرة ببسمه / خلاص مش مشكله انا معايا فلوس زياده
ندي بتوتر / لا مهو عشان ابيه عامر قالي اني اخدها منه فلازم اروح اخدها عشان ميزعلش
خجلت اميره بشده لسماع اسمه فهي منذ أخبرها والدها بتقدم عامر لأجل خطبتها التي كان قد نسي امرها في خضم ما يحدث وهي تتوتر كلما سمعت اسمه فقط هزت رأسها بهيام لندي فرحلت ندي بسرعه وهي تتحدث / مش هتأخر
نظرت اميره لندي وتوترها ولكن لم تهتم وأكملت طريقها وهي تتذكر رده فعلها عندما أخبرها والدها فهي كادت تصرخ بكل صوتها انها توافق وبشده عليه وعندما أجابت والدها انها ستستخير ربها في الأمر وعندما دخلت لغرفتها اخذت تقفز بعدم تصديق وفرحه شديده
RAHMA NABIL 美心
بينما كانت ندي تسير في اتجاه معاكس للمنزل وهي تنظر خلفها خوفا ان تسير اميره خلفها وهي تقرر في نفسها ما ستفعله وقد اخذت قرارها بإنهاء هذا العبث ولكن أثناء سيرها اصطدمت في جسد احد رفعت نظرها وجدته ذلك الشاب الذي تتحدث معه اخذت أنفاسها بهدوء / إيه يا كاظم فزعتني
ابتسم لها كاظم وهمس لها بعد أن اقترب منها / بعد الشر عليكي من الفزع يا قلب كاظم من جوا
شعرت ندي بالذنب الذي لا ينفك يصيبها كلما حادثته او اقترب منها دفعته بعيدا عنها وهي تتحدث بخجل وتذمر / كاظم مينفعش
ابتعد كاظم وهو يزفر بضيق منها ثم امسك يدها وجذبها لاحد جوانب الطريق بعيدا عن الماره / فيه إيه يا ندي كل ما أقرب منك خطوه تبعدي عشره.
ثم مد يده وهو يربت علي خدها / مش واثقه فيا ولا إيه
نظرت له ندي بتردد/….
RAHMA NABIL 美心
كان يسير رامي وهو يستند علي احد أصدقائه وهو مينا ويضربه / ابو دي مستشفي معندها ريحه الدم يا أخي وانت يا حيوان جاي تاخدني بعربيه من مخلفات الحرب يا حيوان
تحدث مينا بتذمر / الله وانا ذنبي ايه محتاجينك عشان فيه عجز
رامي وهو يدعي / يا أخي عجزتم واحد واحد يابعيد ده انهارده كتب كتاب اختي يا معفنين يعني رجلي مكسوره وفرح اختي هتدوني اجازه أمتي لما القيامه تقوم
زفر مينا بملل / يا خويا خلاص بقي منا زي زيك متنيل اهو بقالي يومين مرجعتش البيت لما نسيت مراتي شكلها ايه اساسا
ضربه رامي وهو يستند عليه / وانا مالي تنساها ولا تفتكرها انا مالي يارخم انا واحد رجلي مكسوره مش قادر اتحرك ايه اكشف وانا علي كرسي متحرك بروح أهلكم
ضحك مينا / خلاص بقي يا عم كلت دماغي
رامي وهو يضربه اكثر / اسكت خالص يابجح مش كفايه عربيتك اللي بتذقها آكتر ما بتركبها دي أتفضل شوفلنا تاكسي خلينا نخلص
نظر مينا /اصبر خلاص نطلع للشارع الرئيسي واشوف توكتوك
رامي / توكتوك لما يعدي عليك يفرمك يا بخيل انت
مينا بتذمر / بس ياض لسه مقبضتش يا خويا بعدين انت عارف ان مراتي حامل ومحتاجه مصاريف و…..
كان مينا يتحدث ولم ينتبه لرامي الذي تيبست قدمه بالأرض وهو يري مايحدث امامه
صدم رامي مما يري فهذه ندي التي تقف مع أحد الشباب في زاويه الطريق وهو يقترب منها بشده ويربت علي خدها بطريقه قذره شعر بدمائه تفور وبشده نظر لصديقه وتحدث بصوت بالكاد خرج هادئأ / معلش يا مينا روح انت وانا هحصلم عشان نسيت حاجه
نظر له مينا بتعجب / نسيت ايه ارجع معاك م…
قاطعه رامي وهو يغير اتجاه سيره / لا معلش روح انت وانا هحصلك
مينا / طب اجي معاك احنا بعيد عن البيت
رامي بملل / يوووه بقولك روح انت بص هاخد توكتوك وارجع ومش هتأخر معلش
هز مينا رأسه بعدم اقتناع وسار وهو ينظر لرامي الذي اخذ ينظر له بشرود حتي احضر مينا توكتوك وصعد اليه ورحل وهو ينظر لصديقه بتعجب علي تصرفه بينما رامي اخذ يسير بعكاز واحد تجاه الزاويه التي توجد بها ندي وهو يدعي ربه ان يكون أخطأ وانها فتاه اخري وليس صغيرته البريئه يدعو الله الا تكون تلوثت زهرته الغاليه التي خاف ان يتزوجها الان حتي لا تذبل مبكرا أراد أن ينتظر حتي تنضج قليلا اقترب منها اكثر والان فقط اتضحت له الرؤيه وصدم مما يري همس بعدم تصديق وصدمه / ندي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميلة حد الفتنة (حياة حمزة))

اترك رد

error: Content is protected !!