روايات

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ميفو السلطان

رواية الوجه الأخر للحلال الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم ميفو السلطان

رواية الوجه الأخر للحلال البارت الحادي والأربعون

رواية الوجه الأخر للحلال الجزء الحادي والأربعون

رواية الوجه الأخر للحلال الحلقة الحادية والأربعون

في الصباح استيقظ ايوب وظل يتاملها كانت جميله حالمه شعرها يتوسد الفراش ليمد يده ويتلمس شعرها ويضعه علي انفه كان العشق بداخله صارخ لتلك الحالمه ليهمس نومتك في حضني وانت اكده بالدنيا اني كت مخبول يا جلبي اني عملت فيكي اكده دا حبيبي حنيته تاخد العجل ليقبلها قبلات حانيه لتتململ بين يديه ليهمس.. يا جمالو وهو جمر اكده ال رايد عطور ال دا حبيبي ياخد العجل لتفتح عيونها ليبتسم لها ويهمس بالقرب من وجهها. يا صباح الجمال يا صباح الهنا هو انا صباحي هيبقي جمر اكده ياخد العجل.
لتتنهد وتهمس.. صباح النور يا جلبي.
ليداعب صدرها لتشهق.. ايه ده اختشي.
ليضحك.. الله مش بتوكد
لتهتف.. تتوكد من ايه.
ليقترب وعيونه تشع عشقا.. بتوكد اني جلبك صوح و النبي.
لتبتسم وتهمس…. انت شايف ايه.
ليهتف.. اني شايف حاجه تاخد العجل وتخبله اني شايف اني دخلت جنه ماستهلهاش.
لتتنهد….. لاه يا ايوب تستاهل. فاكر لما جولتلك ماعايزاش حاجه عايزاك طيب مش عايزه حته من السما عايزاك تبص لرب السما اهو دلوك انت في حته تانيه ايوب الصالح مش الطالح. كت بنوجع وكل خوفي علي خلفي هيبقي شكلهم ايه عارف يا ايوب فيه ناس بتجول تجاره الاثار حلال بس حتي لو اكده سكتها عفشه المال السهل والنفوذ الطايحه بتجيب الطالح كلو كنا هنتاجر ونتاجر ويجي عيل يفلت ويجفلنا زي ما وجفت لابوك ويجولك مالكش صالح اني راضي. ذنبه كان هيبقي في رجبينا ونعدي ويكبش من الحرام ونعدي ويروح يجتل ونعدي هنفضل نعدي لحد مالدود يعشش في وولدي ويبقي ده الطرح الطالح ربنا هيحاسبنا. الفلوس لازملها جوه وجلب ميت يجيب رجبه اللي جدامك من غير مايحس. احساس ربنا نعمه والخوف منه خير الدنيا وانت اهه بجيت ايوب العابد اللي بيخاف من ربنا ما مصدجاش انك رميت بضاعه بالملاين في الترعه.
ليندفع.. عشانك اقسم بالله عشان ربنا يرضي عليا ويردك ليا. عارفه لو كت فضلت اكده عمرك ماكتي هترجعيلي وتفضلي تنهشي فيا ومش بعيد تجتليني دي كت اخرتها يا عطر كت هتجتل واروح لربنا واني كابش في الحرام بس دخلتك عليا نضفتني نضفت ايوب السوالمي.
لتحاوط وجهه وتهمس اني حاسه بجلبي بيهفهف والخير جاي حاسه بجواتي غليانه راح وجوايا نعومه وحنان
ليشدها ويهمس.. طب طلاما اكده ماتوريني شويه نعومه الا الواحد بجاله يامه جرجش خشب الطربيزه. ليدغدغدها لتضحك ويشدها اليه لينعم بنعومتها في الخير والحلال.
*****
دخل ايوب وعطر الدار لتقترب من والد ايوب وتقبل يده لتهتف ازيك يا ابوي.
ليهتف الاب.. زيي مالوش زي يا بتي. الفرح دخل دارنا بدخولك مش جولتك دخلتك خير اهه ولدي ربنا فرحنا بيه علي يدك.
لتقترب امه.. تعالي في حضني يا غاليه والله كات غيبه والدار اسودت عيشته بس اهه فرحنا جه يا ولاد لتنظر الي زوجها وصي يا حج علي عجل لله ندي الدبايح لله ماهو ربنا مخرجنا من خيره.
ليهتف… الرجل مالك بخيله اكده لا عجلين لاجل الخير يعم. ليعم السرو المكان.
لتقترب زينه وتهتف… بلويه حمدالله عالسلامه يا عطر.
ليهتف ايوب.. اعدلي وشك يا زينه هاه عشان اني يا بت الناس ماهعديش ليكي هفوه عطر ست دار السوالمه فاهمه. تجعدي بادبك يا تروحي لابوكي
لتحني زينه راسها بقهر لتمسكه عطر ليهتف.. لاه ماتمسكنيش مش صنف زينه اللي يتسكتله لاه هتاجي جنب مرتي يمين بالله اتحاسب عليه تخرجي من جارنا. لتنفجر زينه بالبكاء وتترك المكان بعد ان خسرت من تريده فكانت تريد ايوب وقوته وما كان فيه.
لتنظر اليه عطر.. حد يعمل اكده انت ليه صعب اكده حرام.
لينظر اليها…. بطلي خبل وطيبه البت دي واعره لازمن تنكسر.
لتنظر اليه غاضبه….. بقي اني مخبوله . طب ماهكلمكش. ليتنهد ويشدها اكلمك اني يا واخد عجلي.
ليدخل دراج.. منوره الدنيا يا عطر ايه ده الدار طاجه نور واتفتحت يا بت عمي.
لتتنهد وتهتف….. ده نورك وخير جلبك يا ولد عمي والله ما عارفه ارد جمايلك كيف هفضل طول عمري شايله لك وجوفك جنبي ورمحتي اللي كت هتخرب حياتي انت اللي وجفت بصلاحك وحلالك ما عرفاش اوفي لك حجك.
ليقول دراج….. ايه اللي هتجوليه ده يا عطر اني لو جعدت عمري كله احارب شر الدنيا ما هازهجش. عارفه لو كان فيها موتي وكانت هتخلص عليا ما كنتش هاسيبك لها. انت كان جواك خير بس اللي حواليك ما جدروش الخير ده. وانت يا عطر ما عرفتيش تحاربي عشان الخير انت استسلمتي للشر. شر النفس النفس الاماره بالسوج خليتيها تتملك منك وما عرفتيش ان ربنا كريم وحنين ما هيحكمكيش واصل على حاجه ما لكيش ذنب فيها يا بنت الناس. لازمن الناس تعرف لكل واحد طاجه وان ربنا ما بيحاسبش واحد على ذنب غيره انت ما تحملتيش يا بنت الناس ذنب ايوب. وخلتيه ذنبك وربنا جال حساب كل واحد لحاله كان ربنا هيحاسب ايوب ويا ويله من حسابه كان هيحاسبه على حاله وعلى حالك. بس انت جيتي ودخلتي بخيرك على ايوب. كان ابتلاء يا بت الناس هو اهو ما شاء الله الخير عم انا كنت بس سبب من اسباب ربنا انك تبقي جويه وجادره على الشر اللي انزرع جواتك من غيرك انت عمرك ما كان جواك شر انت دائما كان جواتك خير. بس اللي زرع شر اهو حصد شر. بس باحمد ربنا ان ربنا جدرنا وترجعي وتجدري على حالك وحال الشر جواتك هي كانت غلبانه بردك عشان نفسها. ايوب وابوك هم اللي طلعوها هم اللي مرطو نفسك بس انت لازم تبقي جويه ما تسمحيش بعد اكده لحد واصل يمرط نفسك حتى لو كان ايوب وانا باجولها لك اهو النفس غاليه وعزيزه اصحك تمرضي نفسك عشان حد اصحك تكوني ضعيفه عشان الضعف يجيب مرض. الانسان جوي بنفسه ودين ربنا لو في جلبك صح هتعرفي تعيشي جويه صح. تعرفي ان ربنا هيحاسبك على افعالك وبس افعال غيرك ما لكش صالح بيها هو هيتحاسب عليك وعلى غيرك ادعي يا بنت الناس دائما ان ربنا يحل لك عيشتك بالحلال ويحلي لك راجل بالحلال انا والله ما مصدق نفسي ان ايوب اخوي رجع عن الطريج اللي كان فيه عن طريج واعر وشر وكله شر. اللي يجولوا ان الاثار مش شر لاه هي شر عشان احنا ما بنطلعش الاثار ما بنفتحش المجبره الا بعصيان ربنا ما فيش حد بيفتح مجبره الا لازمن يرتكب ذنب وذنب من الكبائر اذا ما كنتوش عارفين المجابر بتتفتح ازاي انا هاجول لكم المجابر بتتفتح بحرام ربنا بيبقى عليها حارس الحارس ده بيبقى شيطان والشيطان ده لازمن شيطان زيه يرتكب كبيره عشان يفتح. هتجول ازاي انه خير وانت بادئ حياتك بالشيطان فتح لك خير هو الشيطان بيجي منه خير. الحمد لله يا ايوب ان ربنا خرجك منها على خير واتمنى يا جلب اخوك انك تكمل اكده.
ليتنهد ايوب ويهتف… عهد عليا دايما ربنا جدام عيني ودايما حلال ربنا جدام عيني رفضت الحلال زمان وجالي الشر بالكوم. حرام نهش جلبي وخرب دنيتي اجول لك ايه اجول لكم اني كنت عايش في مرار اجول لكم انها عيشتني في حزن حاسس اني رخيص وجتته رخيصه ولحمه رخيص. كانت عايزه جرف في جرف انا عشت الحرام و انغمست فيه. وكانت في اخرتها يا اما انهبل يا اما اجتلها يا اما اجتل حالي او هي تجتلني الشر كان طايح من يدي وصنعت يدي حبيت صبيه بالخير ملفوفه حبيت صبيه حلالها زايد وطافح طلبت مني اني ابص لرب السماء رفضت ليه. وانا ربنا مغرجني في نعمه معي اللي معي وربنا مديني نعمه الحلال ونعمه الذوجه الصالحه ارفضها ليه وعشان اكده ربنا لما رفضتها جال لي خد واشبع واملي بطنك يا ايوب اشبع حرام واملي بطنك بالحرام. خد مره تنهش جلبك خذ مره تفضحك اخرتها كانت هتجلبني في اي مصرف او تعرض نفسها على اخوي حاجه تجرف. الشين والعار كان هيبقى اخره ايوب الشين والعار كان هيبقى عيشته والله اعلم كان ممكن الشيطان يخليني ارضي باكده واخلي مرتي تمشي مع ده وتمشي مع ده النفس اماره بالسوج بس الحمد لله انا وعيت لدنيتي بس بعد ما خربت وعشت مرار ما حدش عاشوا كنت حاسس اني هانهبل. كانت مرتي تبقى حنينه في حضني وتنجلب كيف العجرب وتنهش جلبي. عارف يا دراج لما تكون نائم في امان الله وجلبك راضي ورايج تنجلب عليك عجارب وحدادي ومطلوب منك انك تاخذ العجارب في حضنك. بس ربنا زي ما ابتلاني خلاني اصبر و اعرف ان اخره صبري فيها الخير.
ليقترب دراج و يحتضن اخيه… فرحان بك يا اخوي الحمد لله رب العالمين على الخير اللي صبه على البيت صب وان ايوب صبره خير وبركه وده درس يا اخوي النفس غاليه وعاليه نفس ربنا في الارض وما يمرضها احد هو ربنا خلج الانسان عزيز. نجوم احنا نمرط نفسه ونزله. احنا مين عشان نعمل اكده. احنا عباد الله في الارض.
ليقترب يحيى ويحتضن اخيه…. بركه انك رجعت بالسلامه يا اخويا.
لينظر اليه دراج ويبتسم الحمد لله على سلامه مرتك و انها حامل شوف ربنا اداك ازاي جولت لك اصبر ربنا اداك من الخير.
ليسعد الجميع وتسود حاله من السعاده لتقترب ساره وتجلس بجوار زوجها ليهتف هو احنا يا جلبي هنروح للدكتور ميته.
لتهتف… اليوم يا غالي هنروح ليمر الوقت لياخذها ويذهب بها الى الطبيب ليكشفو عليها ويطمئن على الطفل لياتيه الخير من حيث لا يحتسب فقد بشره الطبيب ان ساره تحمل طفلين طفل ذكر واخرى انثى لتدمع عيناه ليظل ينظر الى زوجته ليجهش بالبكاء ليبتعد ويسقط على الارض ويسجد لله رب العالمين ويحمد ربه ليقوم ويمسك زوجته ويقبل يدها اني ما استاهلش كل ده اني هفضل طول عمري اكفر على اللي عملته بس انت يا غاليه طيبه ومسامحه انا جواتي حب وعشج ليكي. ربنا اداني من وسع وهافضل طول عمري اكفر عن ذنبي اللي عملته فيكي يا جلبي حجك عليا ما اعرفش اجول ايه ولا اعمل ايه حاسس اني صغير جوي جنبك لتنزل دمعه من عينيه لتقترب منه وتمسك يده وتهتف… رغم وجعي منك يا يحيى بس انا جلبي مسامحك لاني ما اعرفش غير اني سامحك لانك روح روحي عشان اكده ربنا اداني من وسع ورزجني. رزجني عيل ورزجني رجوع حبيبي ليا ما كنتش اعرف اكمل يا يحيى ولا كنت هاعرف اعيش. دانا ميته من غيرك. ربنا نزل مسامحتك في جلبي لاني باحبك ما اعرف اعمل حاجه غير اني احبك.
ليقترب منها ويحتضنها ليقول… عارفه لو طلبتي الدنيا هاجيب لك الدنيا لحدك.
ليحاوطها ويهتف…. حبيبك عايز حبيبه يرويه اني حاسس اني كنت في نار بجري مصعور وعايزه ارتاح.
لتبتسم وتحتضنه بشده وانا اهو بين يدك يا جلبي ولا عمري هاتكلم في اللي فات عشان اللي فات ده مات خلاص ما عدش عايزه افتكره.
ليقبل يدها ويهتف….. احبك اكثر من اكده فين اعمل ايه باللي جواتي ده.
لتبتسم…. بس اكده اني عايزاك تحبني وبس ما عايزاش حاجه ثانيه.
ليشدها اليه يحاوطها ويهمس واني هموت عليك دلوك.
لتهتف… بطل اوع اكده اني حامل.
ليهتف…. لاه باجول لك ايه انا سائل وعارف وما فيش فيها حاجه وتسكتي بقى عشان اني حبيبي وحشني دلوك ليقترب منها يذيب اعتراضها ويظل معها حتى نامت امنه بين يديه بعد ان صبرك وصبرت على ذلك اليحيى الذي طلب قراريط الخير من ربه ولم ينتظر ان ياتيه الاجابه ولكن عندما حرم من كل شيء عرف ووعي ان الله عادل يهب لمن يشاء ويعطي لمن يشاء.
صعدت عطر. ليقترب منها ايوب ويحتضنها…. جلبي حبيبي منور الدنيا.
لتدفعه وتنظر اليه غاضبا ليهتف… يا مري ليه ده عيون حبيبي غضبانه ليه.
لتهتف غاضبه… اكني مخبوله هو انت هتطلع علي اني ابقى عطر المهبوله ويجولوا عليا اني مهبوله وكت ملبوسه
ليضحك هو بشده… بتجولي ايه يا جلبي.
لتقول… ايوه مش انت جولت تحت اني مخبوله وعبيطه ايوه وبعد اكده اني مش هاسكت لك وانا باجول لك اهو اني لاني مخبوله ولا عبيطه انا بجيت واعره ودراج جال لي ما هاسكتش بعد اكده.
ليضحك هو على غضبها ويهتف… طب يا جلبي انا كنت بهزر ما باجولش حاجه.
لتهتف غاضبه…. ما تجولش مخبوله دي تاني وتاجي زينه بعد اكده تتمجلت عليا وتجول عليا مخبوله والله ماهسكتلك انا هاعمل لك عطور والله بعد اكده.
ليضحك عن اخره ويهتف…. ثاني عايزه طب يا جلبي حجك عليا وهتعملي لي العطور كيف بس جولي.
لتنظر اليه….. اه هاعمل لك عطور وهاجفلك و ما هاسكتلكش بعد اكده.
ليقترب منها ويحاوطها طب ما تجولي لي هتعمليها ازاي هيبقى حبيبي نار بين يدي.
لتنظر اليه غاضبه…. ايوه جول بقى انك عايز جله ادب ما هي كانت بتجل ادبها.
ليضحك ويهتف….. اني اه ما هانكرش ان عايز جله ادب بس عايزها حنيه ومحبه عايزها بعيون رايجه وجلب ابيض وحبيب منساب عليا ياخذ جلبي.
لتتنهد… طيب بعد اكده ما تجولش علي مخبوله والله ما اسكت لك.
ليضحك ويضع يده حولها ويقول….. طب ما تعرفيني كده ما هتسكتي ازاي.. حبيب جلبي جط صغير ملبوخ مش عارف يجول كلمتين على بعض.
لتنظر اليه قاطبه…. ما تجولش جطه دي انا بجيت واعره وباجول لك اهو وهبهدلك.
ليضحك وينفجر في الضحك لتنظر اليه ساخطه لتبعده وتبتعد… انت عمال تضحك على ايه والله ما هسكتلك.
ليحملها و يدور بها يا جلبي الله هموت عليه الواعر الجمر. ويا جلبه وعلى جماله ورجته. داحبيبي ما يعرفش يعمل الهوا. هموت عليك دلوك يا عمري وانت جمر اكده.
لتتنهد وتهمس…. بطل جله ادب يعني ما هاكلمك.
ليقبل وجهها ويهمس….. واهون عليك يا جلبي ما تكلمنيش والله ما اجدر ده حبيبي ياخذ العجل ده حبيبي عيونه بالدنيا ده حبيبي جلبه لجلبي دنيا. يا عطر انت الدنيا اللي اتمناها وما ليش غير اني اعيش فيها ولا اجدر ابعد فيها.
لتهمس… صوح والنبي يا ايوب يعني معلش الثانيه كانت بتعرف تعمل حاجات وانا عبيطه زي ما بتجول.
ليبتسم ويهتف….. حبيبي حنين هو الطيبه تبقى عبط لاه. كانت بتعرف اه بس حبيبي هاعلمك كل حاجه يعملها بحنيه يعملها بمراضيه يطلع لي الخير اللي جواه افرح بيه ااخذك في حضني واحس بجلبي في حضني واعيش معك احلى فرحه.
لتنظر اليه وعيونها تشع حبا لتهمس ايوب انت صح بتحبني بعد ده كله.
ليهتف… يا مري ما حساش بالنار اللي جوا دي ما حسهاش اني كنت هاموت من غيرك ده انت لما كنت بتطلعيني كنت باحس اني لجيت السماء بيدي وان حبيبي في حضني بالدنيا بحالها. حبيبي الرايج الهادي اللي جلبه مليان خير. كنت باحس اني راجل عن حج. لان احنا انخلحنا اكده لبعض وهنفضل اكده ايوب راجلك وانت جلبي. انت الطيبه اللي اتخلجتي تبقى روح ايوب. حياه انت الحياه يا جلبي وجودك في حضني بيرويني. كان جلبي مشجج كان جلبي كيف الصخر انما بس تجربي عليا باحس ان جلبي انساب و الصخر بيتفتت وداب. اجول لك ايه اجول لك باحبك وباعشجك احول لك عايزك الف مره زي ما انت بحنانك ده بعيونك دي اللي لوحدها تاخذ العجل. عيونك لوحدها اتمنى اعيش فيهم الدنيا بحالها عيونك لوحدها لو هاعيش ابص فيهم بس ابص فيهم الحنان ماعيزش حاجه من الدنيا واصل.
لتحتضنه بشده وتهمس… كلامك حلو جوي دخل على جلبي.
ليحتضنها ويرفع وجهها وينهال عليها بحنان وعشق جارف… لتبتعد بخجل.. ليهتف.. اظن بقى ما تيجي شويه تعملي لي عطور الا انا خلاص ما عدتش جادر.
لتهمس…. بطل انت عايز تجل ادبك وخلاص لاه انت تجعد تحب فيا اكده وتجول كلام حلو عايزه اكده.
ليهتف… لاه باجول لك ايه انا شربت جهر ما حدش شربه كل جتتي وخلص عليا انا عايز حبيبي.
لتكلبش فيه وتهمس لاه… انت جولت عايز حنيه واني اهوه رايده ابقي جربك بحنيه بطل بقه عايزه اسمع كلام حلو.
ليشدد عليها.. هجولك الحلو كله بس اديني تصبيره اكده.
لتهمس.. لاه انت هتضحك عليا جول الاول.
ليضحك هو والله اني متجوز مجنونه.
لتهب وتبتعد تاني تاني. ماهكلمكش يلا هه.
ليشدها اليه ويهمس بحبك وبعشجك ورايد اكون لحبيبي. ليمسك عيونها.. لو ماكلمتنيش الدنيا تضلم وعيشتي تخرب بس راضي عيونك تبصلي بروجه وبس ماعايزش حاجه الا جلبي.
ليريحها عالفراش لتهمس بلين… بتحبني جوي اكده. ليهمس.. زايد وطافح وماعتش جادر يا جلب ايوب.
لتهمس بهيام.. ماعتش جادر ايه.
ليهتف بوله.. حبيبي جدامي بين يدي دايب اكده ولا اخدوش.لينزل علي عيونها يقبلها لتنساب بين يديه واسكتي بقى عشان انا اتوحشتك جوي و ما عرفش ابعد عنك وعارف اني تعبتك اني لازم انسى الجهر اللي شفته.
لتهمس طب جولي بحبك يا عطر.
ليقبلها قبلات متفرقه… ماهواش حب.. ده عشج. دانت آلدنيآ حبيبي عايز منه الخير بالكفه وعايز منه يفضل يحن عليا العمر كله مع اني ما استحجش بس اني عاشج اني ايوب العاشج اني ايوب اللي ربنا ابتلاه وصبر على الابتلاء وربنا اداله على كد صبره ومعافرته وكنت هاعافر وعافر لحد ما اخذ حبيبي تاني ما فيش الا حبيبي عطر اللي دخلت الدنيا دي نشرت فيها الحلو كله نشرت فيها خير الدنيا ده انت حبيبي اللي هاموت عليه ده كن ايوب ملك الدنيا.
لتمسك وجهه وتهمس وانا باجول لك اهو انا عطر اللي شفت كد ما شفت هاديك من جلبي حته.
ليهتف انت هتفضلي طول عمرك جدامي تفتحي لي الخير كله. ده انت دخلتك علي دخله خير انت دخلتك على جلبي مشوا منه سواد الغير كان في سواد بيكوي جلبي وانجلب الجلب ابيض بسببك يا ام جلب ابيض ليشدها ويظل معها هكذا محب عاشقا ليحملها بين يديك ويدور بها ويحتف يا رب انا عملت ايه في دنيتي استاهل الحلو ده استاهل الحمر ده انا هعيش ازاي وانت جمر جاري اكده كثير عليا والله يا جلبي.
لتهتف بدلع… بطل تجولي اكده انا اكده هنغر يا حلبي
ليضحك ويهتف….. حبيبي ينغر حجه ده حبيبي نار والعه شعوط جلبي اني دلوك رايدك الف مره رايد اشبع منك ومن حنانك رايد عيونك رايد كلك على بعضك ليحملها ويريحها على الفراش ويظل ينظر اليها لا ينطق ولا يتكلم كانت عيونه فقط تنظر الى عيونها لتهم ان تتكلم ليضع بيده على شفتيها ليهمس…. عيوني سيبيني ابص لعيونك واشبع منها سيبيني اتوه جواهم نظره عيونك بتدخل تمس جلبي نظره عيونك بتخلي جتتي تنساب على بعضها لتبتسم له بحب لتشع عينيها عشقا ليقبل عيونها ايه اللي انا شايفه ده كتير عليا لينهال عليها ويتوها معها في عشق جارف ولحظات حالمه تاهت فيها العطر وانسابت على جسد ايوب لتنشر رائحتها عليه ليصبح رائحته كالمسك تسطح في الافاق غلف جسد ايوب ليصد اي شر يقترب منه فهي له كحمايه من اي سوء واي نفوس اماره بالسوء وتصبح العطر هي مناره ايوب للخير دائما يرفع وجهه اليها عاليا وما ان ينظر الى تلك المناره تشير اليه لينظر الى اعلى المناره ومنها لينظر الى السماء لينظر الى رب المناره يدعو ربه ان يحفظ له تلك المناره التي بوجودها اصبح ايوب دائما وجهه للسماء ورب السماء ليعلم ان الحلال لا غنى عنه وان الوجه الاخر للحلال ما هو الا شرور النفس التي تقبض على النفس وتقتلها ليعلم ان الوجه الاخر للحلال ما هو الا وجه بشع وجه قابيل في الارض وجه اذا تركته سينساب عليك ويدخل الى جسدك لتصاب انت بالتعفن ويصبح الجسد جثه بلا روح لياتي الحلال بوجهه ليتصدى للوجه الاخر لينزي قابيل ويبتعد لينزوي نفس السوء وتظهر هابيل النفس. هابيل الخير هابيل المحبه ليعلم ان الجنه ما هي الا وجه للحلال وان الجنه ما هي الا وجه لهابيل الخير الذي نتمنى كلنا ان يكون بداخلنا ذلك الخير وان لا تكون في نفوسنا وجها اخر للحلال ينهش بداخلنا فدائما مانقول يا رب السماء صب علينا الخير صبا وارزقنا الحلال من حيث لا نحتسب وابعد عنا الوجه الاخر للحلال فنحن نملك من الضعف ما يمكن ان نغمس فيه ونتوه ولكن بدعوه انسان صالح بدعوه انسان يعرف ربنا ودخول انسان صالح الى حياتنا سينزوي ذلك الوجه الاخر للحلال ويصبح وجه الحلال وجها يشع لما حوله نورا لتسوج الدنيا خيرا من رب العباد فادعو دائما ان يكون وجهنا هو وجه الحلال وليس الوجه الاخر للحلال….
دمتم سعداء ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الوجه الأخر للحلال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *