روايات

رواية صغيره على العشق الفصل الثالث 3 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية صغيره على العشق الفصل الثالث 3 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية صغيره على العشق البارت الثالث

رواية صغيره على العشق الجزء الثالث

صغيره على العشق
صغيره على العشق

رواية صغيره على العشق الحلقة الثالثة

قبلة طويلة ادمت شفتيها … وجعلت أنفاسها تتسارع.. سحبت الهواء إلى رأتيها كالغريق ..
لكن صدمتها به اكبر من هذه الحاله التي مرت بها عندما ابعد خصلات شعرها عن وجهها بهدوء ومسح الدماء عن شفتيها. وهي تحاول خطف أنفاسها بسرعه لتسمع صوته الهادئه مرددا هتبقى كويسه متخفيش..مسح وجهها بكفه ليجذبها إلى أحضانه ويستلقي وهو ويحتضنها بتملك..حاولت افلات نفسها ..لكنه سمعت تحذيره الجاد..
متتحركيش عايز أنام وانت كمان لازم تنامي عشان ترتاحي..سكنت بين أحضانه خوفا وبداخلها تشتمه مئات المرات مجنون مختل كيف وقعت بين يديه لكنه يجب أن تعوض والدها عن ماعاشه بسبب والدتها وصيانتها له هذا ماتظنه هيا…..ترمقه بنظرات حاقده ..ليفتح إحدى عينيه بابتسامه جذابه لأول مره تراها مرددا بهدوء : بتبصيلي كده ليه…
أغمضت عينيها بسرعه ودفنت وجهها بصدره بخوف ..فهي لاتعلم مالذي ينتظرها منه …
أما هو شدد باحتضانها وغط في نوم عميق…
****************
زين مفيش اي اثر ليها حتى الفون بتاعها سيباه في اوضتها..
كان عمر يجوب المكتب ذهابا وإيابا بقلق يعني اي..البنت هتكون راحت فين. يازين..طب هقول لامها ايه..دلوقتي.
زين انت عامل كده ليه ياعمر أهدى وكل حاجه هتتحل..
هتتحل ازاي قالها عمر بانفعال…البنت بقالها من امبارح خارجه من البيت ومالهاش اي اثر هتكون اختفت راحت فين..انا مش هعرف اسامح نفسي او ابص فوش شروق ..مريم دي بنتي اللي مخلفتهاش اول مره احس بشعور الابوه كان معاها ..لو حصلها حاجه هقول لشروق ايه انا معرفتش أشيل الحمل وضيعت بنتك..
زين بلاش الكلام ده البنت كويسه وهنلاقيها ورجالتنا بكل حته بتدور عليها…انت بس…توقف عن الحديث عندما لاحظ ووقف عمر وشروده..
زين بتفكر بأيه..
عمر مريم مش ممكن تكون هربت من البيت كده..من غير ماتكون في مكان ومع ناس بتحس معاهم بالأمان..
زين مش فاهم..
عمر أخرج هاتفها من جيب بنطاله ليقول بجديه عايزك تاخد الفون بتاعه وتجيبلي كل النمر اللي كانت بتتواصل معاهم بالفتره الاخير..
زين تمام ليغادر زين بسرعه أما عمر جلس يمسح وجهها بضيق ينتظر بفارغ الصبر…على أمل العثور عليها
****************
كانت تغط في نومين عميق لتسمع همسات خافته فتحت عينيها بضيق وهو تتمنى بأن مامرت به مجرد حلم كابوس وقد استفاقت منه لتشهق فور رؤيتها له عار الصدر يجلس مقابلا لها يحاول ايقاضها…
عيسى بابتسامه كل ده نوم شكلك تعبان بس انتي لازم تصحصحي كده عشان هننزل نفطر تحت واليوم طويل قوي….ليكمل بخبث وهو يمرر نظراته اليها برغبه الا لو حابه نأجل الاگل ونعمل حاجه هموت وأعماله لو مكنتيش بتفصليني كل شويه..
نهضت پفزع : هكون جاهزه ثواني بس..
عيسى : استنى هنيه على ايه مستعجله..امسك ذراعها ليعيدها على السرير وتجلس مقابلة له ..
ارتبكت من نظراته لتقول بتهرب هجهز مش هننزل..
تؤ مش دلوقتي.. عايزك بكلمتين..
نظرت إليه باهتمام ليكمل…مش عايزك تاخدي وتدي معاهم تحت بأيتوها حاجه ..تجاوبي على قد السؤال..لو حد زعلك بحاجه تبقى تقوليلي..سامعه..
هزت رأسها بأيجاب لتقول بتلعثم اااانا ايمتا هههعرف ااكككلم بابا..
ابوكي ده تنسيه خالصه الا لو عاوزها يدخل السجن أو القبر…
حل الصمت لثواني حاولت كبت دموعها وغصتها ..ليشعر بها الآخر. مسح شعرها بود مرددا قومي اجهزي هتلاقي هدوم جبتهالك البسيها بدلا الللبس البايظ ده..هستناكي هنا..
نهضت بهدوء وفور دخولها الحمام انهارت باكيه على ارضيه الحمام تتذكر حياتها مع والدتها وعمر….
********
نور : يمه يماااااااااههههه
نوريه ام عيسى ايه ايه يااخرت صبري عايزه ايه .
نور هو صحيح عيسى اتجوز..
نوريه حركت شفتيها بغيظ ايوه اتجوز…
نور : يعني خلاص الماضي عدى وعيسى نسي.اللي حصل زمان..
نوريه اششششش اوعاك تجيبي سيرت اللي حصل زمان احنا مصدقنا..
نور شكلك مش مبسوطه..بالجوازه دي
نوريه لااااه ازاي اني مبسوطه قوي..
مش باين.
وانت مالك امش من وشي لحسن اديكي باللي فيدي..
نور لا وعلى ايه كله الا زعلك ياست الكل..
صباح الخير..
احمرت وجنتيها بخجل فور رؤيتها ع همام يتقدم نحوهما..لترد اهلا اهلا يا همام. …اقعد شويه وهيجهز الوكل..
حرك يده على شعره ليقول بحرج هو ياحجه عيسى اتجوز بجد..
ايوه عيله معرفاش جايبها من انهي داهيه..
ليقاطعهم صوت عيسى : نورت ياهمام ..
نهض همام بابتسامه منوربيك يابن خالي. الف الف مبروك..
عيسى بابتسامه :عقابل فرحتنا بيك..
أسرعت نور لأخيها لتقاطعهم بس اني زعلانه ياعيسى..
عيسى ودي تيجي هاااه بقى القمر زعلان ليه..
نوره :مش تعرفني على عروستك وتسيبني اعملكوو فرح نجمعووا بيه أهل البلد.كلاتها… أكده تتجوز بسكات..
ومين اللي قالك بسكات احلى فرح هيكون النهارده وهنجمع البلد كلاتها .
نور بحماس :وتجيبلي فستان جديد..
عيسى : اتنين بدل الواحد …
نور : ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك قادر ياكريم…
كانت مريم تراقب الأحداث بصمت اين هيا وكيف وصلت إلى هنااا…..
*******
كان عمر يجلس بمكتبه يفك ربطه عنقه باختناق ينتظر اي خبر عن مريم ليدخل عليه زين.. مرددا بارتياح عرفت مكانها ياعمر .
************
نور احم احم
همام نور عايزه حاجه ..
نور لاههه بس شايفاك لوحدك بالجنينه قلت اجيلك نتسايروا شويتين
همام بابتسامه كتر خيرك..
ببتريق عليا..
همام ودي تيجي ياست البنات..
نور وقد احمرت وجنتيها انت شايفني أكده .
همام وهو يلعب بهاتفه أكده ..
نور بسعاده وهي تأخذ الهاتف منه سيبك من االتلافون ده ويصلي هنيه انت شايفني ست البنات..
همام ايوه .ست البنات كلماتها اديني بقى التلفون عشان اخلص الشغل..
نور همام انت مش ملاحظ حاجه..
حاجة ايه..
لاه خلاص مش مهمه..
طاب اني استأذن اشوفك بعديين شكل عيسى مشغول مع عروسته واني يدوبك اجهز للفرح النهارده..ليغادر ويتركها ترمقه بنظرات ضيق..
تردد لذاتيها لحد ميته هتفضلي أكده عايزه يحس وهومش شايفك فوق بقى لروحك يا نور ..
*********
عيسى النهارده فرحنا..مش مبسوطه..
مش مهم..
مش فارقه معاكي اياك..
مريم قلتلك مش مهم تعمل فرح متعملش مش مهم .
انت قولتيها هي بصحيح مش مهم يبقى ندخل دلوقتي احسن .
انت بتقول ايه..
بقول اللي فيها انتي مرتي واني عايزك وده حقي..
اني اني..
انتي تسمعي الكلام من سكات ليتقدم نحوها وقد اتخذ قراره..
لتتراجع بخوف لكنه امسك ذراعها بقوه حتى شعرت بأن عظمها سيطحن بين يديه لتقول برجاء خلاص خلاص والله خلاص..
ابقى اعقلي ولمي لسانك قبل مااتجنن..
قلتلك خلاص والله..خلاص
عيسى واني قولتلك عايزك دلوقتي يعني عاوزك دلوقتي ليدفعها على السرير حاولت النهوض ليمسك بساقها ويشدهااليه ووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صغيره على العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *