روايات

رواية أنا وشيخي الفصل الثاني 2 بقلم ريم أحمد

رواية أنا وشيخي الفصل الثاني 2 بقلم ريم أحمد

رواية أنا وشيخي البارت الثاني

رواية أنا وشيخي الجزء الثاني

رواية أنا وشيخي الحلقة الثانية

الشيخ عمر: ايه رأيك نخلي كتب الكتاب بعد يومين
حور: ايه ده بسرعه دي
الشيخ عمر: بصي ي انسه مريم انا مش عايز يكون بنا حاجز لما هكتب الكتاب هقدر اكلمك ونتعرف علي بعض اكتر قبل الجواز ده طبعن لو موافقه
حور: احم بابا هيرود علي حضرتك ي شيخ عمر
الشيخ عمر بحزن حاول أن يخفيه: تمام نستأذن أحنا
بعد م غادر الشيخ عمر ووالدته
والد حور: ايه ي بنتي موافقه ولا ايه
حور: هصلي استخاره يبابا الأول
والد حور: تمام ي بنتي اللي تشوفيه
ثم توضت وصلت حور استخاره ثم ذهبت في النوم

 

 

عند الشيخ عمر”
الشيخ عمر : خايف ترفض ي أمي
والدته: ان شاء الله خير ي ولدي
الشيخ عمر : ان شاء الله عايزه حاجه ي امي علشان نازل الجامع اقعد شويه حاسي نفسي مخنوق
والدته: عايزه سلامتك ي بني
جلس الشيخ عمر في المسجد يدعوا الله ان يرزقه حور
“في الصباح”
حور: صباح الخير ي بابا
والدها : صباح النور يعيون بابا
حور : احم انا موافقه ي بابا
والدها بفرحه : بجد
حور : اه
ثم أمسك هاتفه واتصل علي الشيخ عمر
الشيخ عمر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ي عمي
والد حور: الحمدلله ي شيخ عمر انا حابب اقولك حور موافقه علي كتب الكتاب
الشيخ عمر بفرحه: يعني بكره هيكون إن شاء الله
والدها: ان شاء الله
ثم جلست حور علي سريرها وامسكت هاتفها وراسلت صديقتها اسماء وتخبرها عن موعد كتب كتابها
مر اليوم سرعيا واتي يوم كتب الكتاب

 

 

كانت حور ترتدي دريس بلون الأبيض وخمار ونقاب أيضا بلون الأبيض وكانت في غاية الجمال
وتم كتب الكتاب وكان الجميع في غاية السعاده
الشيخ عمر: من حقي ي عمي اقعد مع مراتي عايز اتكلم معاها في موضوع
والدها: اكيد اتفضل يبني
ثم ذهب إلي غرفة حور
الشيخ عمر: طبعن اكيد بتقولوا ازاي حصل كل ده صح
حور: بصراحه اه
الشيخ عمر بابتسامه: بصي بقي ي حوري انا من وقت م بدأت احفظك قرآن وأعجبت بيكي وكنت عايز اتقدم لكن كنت عارف هترفضي علشان لسه كنتي صغيره لكن كل مره كنتي بيتجي الحلقه علشان تستفادي من درس بنتكلم فيه وانا كنت بطلب من ربنا يرزقني اياكي في الحلال ف المهم فضلت ادعي ربنا بيكي في كل صلاه وفي كل وقت والحمدلله ربنا حقق لي مطلبي
حور : احم وبصراحه انا بردو أول مره قابلت حضرتك فيها كنت بقيم الليل وادعي ربنا انك تكون زوجي في يوم من الايام
الشيخ بضحكه: حضرتك انا لسه كاتب الكتاب ولله
حور بابتسامه: خلاص يعم ولا تزعل
الشيخ عمر: عم ولا تزعل فين حور البريئه
حور : طااارت😂
الشيخ عمر بضحكه: كده كتير عليا انا كتبت كتابي علي حور فينها
حور: م خلاص ي قرة عيني انا اهو ولله😂
الشيخ عمر: عايزه الفرح امتا بقلم ريم أحمد
حور : بصراحه انا مش عايزه اسيب بابا وحده
الشيخ عمر: ومين قال هنسيبه
حور: ازاي

 

 

الشيخ عمر: انا اخدت الشقه اللي جنبكم دي وهي هتكون شقتنا وهتكوني جنب والدك في أي وقت تكوني عنده
حور بدموع : عملت كل ده علشاني
الشيخ عمر: مسح دموعها وقال: واعمل اكتر من كده ي حوري
حور بضحكه: بس عاجبني حوري ده 😂
الشيخ عمر بضحكه: مش لسه كنتي بتعيطي
حور: انت عايز ليه تنكد عليا لاء مش عايزه الجوازه دي انا 😂😂
الشيخ عمر بضحك: لاء مش قادر بقي حور البريئه يطلع منها كل ده
حور: يلا ي شيخي كفايه كده عايزه انام
الشيخ عمر: حاسس نفسي بطرد
حور : هو مش احساس ده حقيقي يلا تصبح علي خير بقي
الشيخ عمر : وأنتِ من أهلي ثم غادر وجلست حور علي سريرها وهي مبتسمه وتتذكر حديثها معه وكم هو جميل في ابتسامته أيعقل هذا الشيخ عمر الذي لا ينظر لأحد
حور بفرحه: وأخيرا حلم حياتي اتحقق
ثم ذهبت في ثبات عميق
في غرفة والد حور
والد حور: كان ممسك بصورة زوجته ويبكي بشده: بنتك بقيت عروسه وكتب كتابها كان انهارده وانا أخيرا اطمنت عليها قبل م اموت عارف المرض ده قرب يقضي عليا” ايوا عنده الكانسر في المرحله الاخيره”
ثم حضن صورة زوجته وذهب في ثبات عميق
في الصباح”
استيقظت حور ثم ذهبت لغرفة ابيها لأن هذه أول مره ميصحهاش من النوم وجدته يحضن صورة والدتها تساقطت الدموع من أعينها ثم مسحتها وقالت بمرح : ايه ي حج مش ناوي تصحي بقي
والدها: لا رد

 

 

حور قربت منه : بابا
والدها: لا رد ومن هنا اكتشفت أن والدها قد فارق الحياه فأطلقت صرخة قويه تعبر بها عن مدي حزنها وكسرها فلقد فارقها والدها الذي كان لها كل شي أيعقل هذا لن تراه مره اخري تجمعت الجيران علي صوت صراخ حور
ووصل الخبر للشيخ عمر واتي مسرعا وجدت حور لا حوله ولا قوة منها ذهب إليها واحتضنها بشده
حور:تمسكت به بشده وهي تصرخ بابا خلاص مبقاش موجود هعيش لمين تاني
الشيخ عمر: اششش اهدي أنتِ عارفه ده قضاء ربنا وهو في مكان احسن من هنا ولكن حور زادت في البكاء أكثر وصرخت بشده هو وماما سبوني وحدي ثم سقطت مغشي عليها
الشيخ عمر : حووووور

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أنا وشيخي)

اترك رد

error: Content is protected !!