Uncategorized

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثاني 2 بقلم روان مسلم

 اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثاني 2 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثاني 2 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثاني 2 بقلم روان مسلم

لحظه واحده غيرت كل شئ  بدأت سديم تفتح عيونها في المستشفي وتبحث حولها اين طلال لكنها بدأت تتذكر ما حدث   
     FLASH Back                      
كانت السياره قادمه بسرعة البرق بتجاه سديم التي كان طلال يحدثها 
طلال=سديم 
ولكن لم يكمل ودفعها بعيدا لتصدمه تلك السياره 
وتسقط سديم علي الارض وهي تري طلال علي الارض وجهه ملطخ بدماء ينزف بشده من رأسه وحوله بركه من الدم واغمضت عيونها 
          Back                          
سديم بدأت تصرخ بصوت عالي وتنادي بإسم طلال 
سديم =لا هو فين لا مش هايسبني لا انا عارفه مش هايسبني طلال قال هافضل طول العمر جنبك فينك بقا 
دخلت أحد الممرضات وبدأت تهدأ من روعها لكنها كانت في أشد حالات الصدمه فهي السبب 
الممرضه =اهدي الاستاذ اللي معاكي كويس كدمات واصابات خفيفه بس مش اكتر 
بدئت سديم في الهدوء بعد سماع كلام الممرضه التي جعلتها تجلس وخرجت لتنادي أحد الأطباء من الخارج
######################## 
في بيت عائلة طلال كانت تجلس والدته كعادتها ولكن دخلت وقتها فتاه تحمل طفل صغير وكانت في ال٢٣ من عمرها وترتدي رداء اسود طويل 
الأم =اهلا يالست هانم فينك ياختي من الصبح ولا استحليتي الخروج 
حلا=ماما لو سمحتي انا احمد تعبان من الصبح وكنت بيه عند الدكتور من الصبح 
الام =دكتور وانتي ماتصلتيش علي جوزك ليه يوديكي 
حلا=جوزي مات الله يرحموا 
الآم=مات هو حد جاب اجلوا غيرك يا عقربه ولا التاني كمان بتفولي عليه وتقولي مات 
حلا =الأعمار بأيد ربنا يا امي ومش تقولي كده 
الام=واللهي ما عارفه انا مستحملاكي علي ايه بس اهو بقا أحمد اللي مخليني مستحملاكي اصلا 
وفي جنب من صالة المنزل كانت تجلس نورا ومعاها ياسمين وسما 
ودول بقا خالتي اللاتاته في الروايه يعني عاملين كل ادوار اللت والعجن والكلام علي البشر وقاعدين للساقطه واللقطه 
ياسمين=اهي الحربايه مرات  جات ????
نورا =مش حربايه اوي لكن عامله بريئه وهي فظيعه ????
سما=عيب مش تجيبوا في سيرة حد عيب كده انتي وهي …..بس ايه عامله انها شريفه????????
ياسمين =بس الصراحه حظها ايه اخوكي كان قمر الله يرحموا والتاني حاجه تركي متكلفه كده 
سما=طلللللللللال ????????…….قمراية عاليتكوا???? اصلا
نورا=ما تظبطي كده الواد متجوز بدل الواحده اتنين واحده عبيطه والتانيه عقربه 
ياسمين =الكرااااااش بتاعي متعكسيش الكراش بتاعي تاني????????????????يابتاعه يا طويله أنتي 
سما=ما انا مش نص ملي زي ناس ????????
ياسمين =مين دي ها مين انا ١٥٨ سنتي يا حبيتي 
سما=اوزعه يعني ????????????????
نورا =بنت …..سما …..عيب كده ……يا اوزعه الدنيا تحت معاكي عامله ايه 
ياسمين بغضب=انا مش اوزعه يا عمود النور أنتي وهي انا طولي مناسب مش زعافه بيشيلوا بيا العنكبوت ????????
–   قاطع حديثهم رنين الهاتف الذي عالي صوته في المنزل ليرد حامد الأخ الاصغر لهم 
حامد=ايوا حضرتك عائلة هاشم…….ايه  
الأم =في ايه ياحامد 
حامد اغلق الهاتف واستادار ناحية أمه وهو يقول 
حامد=طلال عمل حادثه وفي المستشفي 
وقفت الآم في صدمه ومن ناحيه حلا التي لم تبدي أي ردة فعل واما نورا قامت مفزوعه لتقول 
نورا=حصلوا ايه يا حامد انطق 
حامد =معرفش يلا بس نروح 
تحركت الام ومعاها حامد ونورا وعندما جاءت حلا لتذهب 
الآم =ايه يا وش النحس مش نبرتي علي الولاد اديه في المستشفي ياعين أنو علي الله تتهدي أنتي والتانيه 
نظر حامد لولادته لكي تجعل حلا تأتي معهم في كارت ضغط علي سديم اذا كانت موجوده في المستشفي 
########################### 
دخل الطبيب وبدء يحدث سديم 
الطبيب=حمدالله علي السلامه يا مدام سديم 
سديم=الله يسلمك يا دكتور……طلال عامل ايه   
الطبيب=في كسر في الايد بس خفيف و معاه وشوية كدمات بس كان في خبطه جامده علي الدماغ هو مفيش نزيف أو حتي اصابه بس لسه مش فاق علشان نعرف التأثير   
سديم=مش فاهمه يا دكتور يعني مش عارفين تأثيرها ايه 
الطبيب=بصي هو هايفوق في خلال دقايق لأن مفعول البنج خلص اصلا فاتقدري تقعدي في الاوضه تستني أنو يصحي 
ذهبت  سديم مع الطبيب الي غرفة طلال الذي كان يستعيد وعيه تقريبا اقتربت سديم منه واحتضنته بشده لكنه ابعده بيده السليمه 
طلال بصدمه =انتي مين …..مين دي ياجماعه ردوا عليا 
نظر الطبيب إليه وفهم ما حدث ولكن بدأت سديم تحمر العيون وتظهر علامات الصدمه عليها 
سديم =طلال انت مش عارفني …..انا سديم   ….سيدوا مش فاكر سيدوا حبيبتك…….لا لا يا طلال متعملش معايا كده يا طلال 
طلال=مين انتي انا معرفكيش فين ماما ونورا هما فين 
… 
نورا=ماما كفايه كده 
واخذت سديم الي بعيد لكي تزيحها من طريق امها ولكن سديم لاحظت وجود حلا 
دخلت الام مع محاولة الطبيب منعها 
الآم =حبيبي ابني مالك عملت فيك ايه نذير الشؤم دي قولي يا حبيبي 
طلال =هي مين دي يا امي انا معرفهاش اصلا 
نظرت الام واتسعت ابتسامتها لقد ربحت الحرب ضد تلك الفتاه وستخرجها من حياته الي الابد 
الآم =معرفش يابني بس شوفت مراتك حلا كانت هاتتهبل عليك من ساعة ما عرفت اللي حصلك 
طلال=هو انا اتجوزت 
الام= طبعا     …..طبعا هو في قمر كده بسم الله مشاء الله ميتجوزش….امال مين اللي يتجوز 
وقامت الام ونظرت لحلا واحتضنتها وهي تقول بهمس في اذنها 
الام=اظن لو مش اتعدلتي وخليتي ابني يحس انك مراتوا من عمر مش هاتشوفي ضافر ابنك تاني فاهمه 
تحركت حلا وهي تشعر بالخوف ولكنها أمسكت يد طلال وبدأت تضغط عليها وتنظر اليه وتقول 
حلا=حمدلله علي سلامتك يا روحي انا كنت هاتجنن عليك يا قلبي  
##########################       خارج الغرفه كانت تقف نورا تحاول تهدئت سديم 
نورا=عادي ياسديم مش كده انتي كده هاتخسريه طول العمر لو مش وقفتي انهارده حيط ثابت هاتقفي امتي 
سديم ببكاء =جرحني وقتلني لما اتجوزها وبيقتلني تاني لما يفقد الذاكره وهو المذنب الوحيد وانا المفروض اني اسامح واحارب علشانوا كمان 
نورا =كان غصب عنو …..وانتي عارفه الحربايه اللي اسمها حلا مش هاتتجدد عليكي 
سديم =انا عايزه ارجع بيت اهلي يا نورا انا حياتي مع اخوكي انتهت …..ولما يبقا يفتكر أنو كان عندوا زوجه خليه يطلقني 
نورا=استني انتي كده بتستسلمي وبتبيعي حب السنين اللي اتحديتوا عليه اهلكوا والمجتمع والدنيا كلها …..هو ده اللي هانفضل مع بعض لغايت 
وقبل أن تكمل نورا بدأت سديم تتذكر يوم عقد قرنها علي طلال وهو يجلس معها بعد كتب الكتاب 
FLASH Back                    
طلال =هانفضل مع لغايت آخر نفس  
سديم=وهانمشي سوي لغايت آخر الطريق 
طلال =طريق اولوا حب 
سديم =واخروا حب 
طلال=والطريق ده بيتكون من سلالم 
سديم=والسلالم ده انت وانا 
طلال =وانا وانتي 
سديم =بحبك 
طلال =مبروك عليا احلي نيزك نازل من الفضاء للأرض ومن الارض لقبلي ياروح قلبي 
سديم =اسمي سديم مش نيزك يا خفيف 
طلال =احلي سديم ده يا ولاه 
Back                             
نورا=اظن انك افتكرتي كلامكوا 
سديم =انا ماشيه يا نورا مكاني مش هنا 
######################### 
في منزل هاشم جلست سما وياسيمن وهم ليسوا اصدقاء نورا فقط بل هم ابناء عم 
ياسمين =الكيراااااش راح مني حسبي الله فيكي يا نخلة الكلب ????????
سما=ياختي الواد كان زي الفل معرفش ايه اللي صابوا هي عين اللي ما تتسمي حلا ????
ياسمين =كنتوا سيبوني عليها اكلها ولا اخلص عليها 
سما =بس بس  بقا دا انتي بق كبير اوي البت كانت قدامك ولا عملتي حاجه 
ياسمين =ما انتو اللي مسبتونيش عليها???????? 
سما =مسبناكيش ايوا ????????
ياسمين=ربنا يسترها علي سديم يارب 
سما =ايوا انا اصلا مش عارفه هاتعمل ايه وسط طنط حكمت وحلا الاتنين أشد من بعض والبت يعيني غلبانه وسطهم  
#########################
في غرفة طلال خرجت الآم والعائله لكي يجدوا نورا تقف وحدها 
الآم=مشيت في ستين داهيه وخلصنا منها 
نورا=ماما اظن كفايه المهزله اللي عملتيها جوا أنتي والممثله العظيمه حلا هانم 
حلا=انا معملتش حاجة جوزي وده حقي 
خرجت سديم من خلف نورا وهي تقول 
سديم =جاك كسر حوقك أنتي بتقولي ايه بتاعه أنتي ده جوزي انا 
كانت نورا تبتسم وتضحك في نفسها وتقول =ايوا اديها في جنبها حربايه  
لكن طلال بدء ينادي من الداخل فدخلت حلا وسديم معا 
طلال=انتي يا بني ادمه مش بتفهمي قولتلك معرفكيش اطلعي بره انا عايز مراتي 
سديم=::::::::::
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكرييبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!