روايات

رواية أحبك ولكن الفصل الأول 1 بقلم روان مسلم

رواية أحبك ولكن الفصل الأول 1 بقلم روان مسلم

رواية أحبك ولكن البارت الأول

رواية أحبك ولكن الجزء الأول

رواية أحبك ولكن الحلقة الأولى

=انتي صاروخ أرض جو اجمل من جلست علي هذه الكنبه الطاهره يا طاهره
ضحكت ضحكه عاليه = طاهره جدا يا بيبي بس تعرف انك كداب ….يعني انا احلي من عليا يا مراد
مراد=وعليا دي تيجي فيكي ايه يا مانجايه انتي .
جاء صوت من علي باب الغرفه
=لا فعلا انتي احلي مني …مش كده يا مراد؟
انتفض من مكانه بسرعه وهو يقول
مراد= عليا ….عليا انتي فاهمه غلط
بدأت الدموع تهطل من عيونها وهي لا تشعر انه حب حياتها
عليا بصوت ضعيف مقبل علي البكاء = ارجوك ارحمني وسبني في حالي بقا …سامحتك مره واتنين وعشره وكل مره كنت بتبدع في كسر قلبي وانك تدوس علي حبي ليك
مراد بحزن =فرصه ….اديني فرصه
جاءت الفتاه التي كانت معه وهي تقول=سيبك منها يا ميروا وتعالي انا هادلعك بطريقتي
وأنهت كلامها بضحكه عالية وكأنها فتاة ليل
وهنا صفعه قوية نزلت من مراد علي وجهها ونظر لعليا وهو يكمل= فرصه

 

بدأت تضحك وسط بكائها بهستريا= فرصه انت عايز فرصه بجد وبالنبسه للفرص اللي فاتت كانت ايه يا اخي انت ايه ؟عايزه مني ايه ؟كسرتني وذلتني وعملت كل اللي انت عايزوا فاضل ايه تاني …..ثم روح ليها هي هاتعرف تدلعك فعلا
تركته ورحلت وهي تشعر بألف سك*ين يق*طع قلبها الذي أحبه وسامحه بدل من المره….مرات كثيره ولكنه تفنن في كسر ثقتها
########################
بدأ مراد يكسر كل ما حوله وهربت تلك الفتاه من امامه وهو في داخله الف سؤال
لماذا فعل بها هذا ؟ انه يحبها كثيرا فلماذا كل تلك الجراح؟
هل هو مريض ؟
قاطع كل تسؤلاته رنين هاتفه برقم مسجل بإسم My Universe
فتح المكالمه وتبدلت ملامح الغضب للراحه وهو يقول
مراد بحب =اهلا بحبيبة قلبي …..عامله ايه يا نوري
نور= مش مهم انت فين دلوقتي ؟….واخدت ادويتك ولا لأ ؟
مراد =مش هانبطل شغل الامهات والقلق ده يا نوري ولا ايه…ده كله وانتي اختي الكبيره امال لو كنتي ماما كنتي عملتي ايه؟
نور=نفس اللي بعملوا…..قبلت عليا ؟
مراد بقلق=انتي كنتي عارفه ان عليا جايه الشركة؟
نور=ايوا طبعا ….. كانت جايه علشان تشتروا الفستان والبدله اللي هاتحضروا بيهم خطوبتي
مراد بحزن=اممم….طب انا هاقفل واكلمك بعدين خلي بالك من نفسك يا نور

 

نور بقلق=انت اتخنقت مع عليا ؟
مراد=لما ارجع نتكلم .
#######################
Stop
نور أحمد غزال =فتاة في ٣٠ من عمرها صاحبة عيون زرقاء وشعر اسود داكن قصير هي ابنة رجل الأعمال أحمد غزال وهي أكبر ابنائه وابنته الوحيده من زوجته الاولي والتي كانت تحمل الجنسيه الرومانيه وهي من تدير كل اعمال العائلة مع والدها
مراد أحمد غزال =شاب في ٢٤ من عمره صاحب عيون بنيه وبشره حنطيه وهو ثاني أبناء أحمد غزال من زوجته الثانيه وابنة عمه في نفس الوقت
عليا =فتاه صاحبة شعر بني طويل وعيون خضراء وملامح هادئه كالأطفال وهي حبيبة مراد وخطيبته منذ ٥ سنوات قبل أن يدخل الجامعه
##########################
في احد الأحياء الراقية في باريس كان يقف شاب وينظر امامه وكأنه يتذكر شئ معين
FLASH Back
= مين عمل فيك كده …..ده حر*ق يا فهد
فهد =محدث عمل فيا حاجه يا نونو
نور بحزن=فهد …مراد اللي عمل فيك كده يا فهد.
فهد=مس هو يا نوي مس تعقبيه هو مس قصد
نور=مس اعقبوا…..يا ابو نص لسان…..اسمع مفيش حد يقرب منك واللي يقرب منك تعالي قولي بسرعه وانا هاتصرف
فهد ببراءة=حتي لو كان مراد
نور =حتي لو كان مراد

 

Back
اقترب منها وهو يضحك
فهد =خلصتي يا استاذه نغم ….وقولتليها لوحة القوانين والممنوعات واللي مش ينفع تعملوا
ميرا=قولها ياعمو دي مش مبطله
نغم بغضب=ده علشان خايفه عليكي وانا هاغيب عنك شهر كامل …وانت بطل تقلبها عليا فاهم
فهد =خلاص فاهم ….هاتكليني….ميرا نغم كلامها صح لأنها خايفه عليكي
نكزته نغم بيدها وقالت = ايوا كده اتعدل
تحركت وهي تودع ميرا وتتركها مع المربيه وتركب مع فهد السيارة
فهد=ايه يا جميل
نغم =جميل ما هو واضح . .
فهد=تموتي كده وتقفشي عليا
قاطعهم رنين الهاتف الخاص بفهد
فهد =احلي عروسه في الكوكب
نور=وصلت المطار ولا لسه ؟
فهد =قربت ….بس ايه الواد طلال زمانوا عامل افراح مش فرح واحد
نور ابتسمت =طبعا مستني بقالوا سبع سنين لازم يفرح
فهد =يا يعيني ده خلل جنبك بسبب بابا وياريت ده جواز دي يدوب خطوبه
نور =يحمد ربنا

 

Stop
فهد=شاب في ال٢٢ من عمره ابيض البشرة يمتلك شعر اشقر وعيون زرقاء تشبه عيون نور اخته الكبيرة و يدرس الهندسة في احدي الجامعات الفرنسيه
نغم=صديقة فهد المقربه وتدرس معه في نفس الكليه هي فتاه صاحبة شعر بني كيرلي وعيون بنية بلون القهوه وبشرة حنطية هي مصرية الاصل ولكن ولدت في فرنسا
#########################
بعد مرور ساعات في منزل عائلة غزال
وصل فهد ودخل الي بسرعة ليحتضن نور التي كانت تقف في وسط المنزل
فهد=ملكة البيت ده والبيوت المجاورة ….
ايه الجمال ده بطلي تحلوي كده لاني بغير
نور وتكاد تموت من الضحك =بتغير انا اللي مربياك يا شبر ونص انت
فهد =انا شبر ونص …… لالا ….انتي كده بتغلطي فيا……
نظرت له وهي تضيق عينيها
فهد=انت اغلط براحتك يا وحش
ضحكت نور وفهد وهنا دخل مراد الي المنزل كان وجهه شاحب الي حد كبير
نور بقلق =مراد انت كويس
مراد بحزن =لا انا مش كويس ….

 

وبدء يبكي وهو يقول =انا كسرتها وأذيتها اوي يا نور اوي
نور بعصبيه = عملت ايه يا مراد ؟
مراد وهو ينظر لأسفل = شافتني وانا في حضن السكرتيره في الشركة
وقبل أن يكمل كانت صفعه قويه علي وجهه من نور جعلت أنفه تنزف
نور بعصبيه وصوت عالي =انت مش ناوي تبطل قرف ….. مش ناوي تنضف هاتفضل زي ما انت كده …..انت متستحقش واحده نضيفه زيها تكون في حياتك انت جرحتها كام مره ؟…..خنتها كام مره ؟وكل مره كانت بتسامحك زي الهبله لأنها فعلا هبله
فهد = اهدي يا نور
بدء مراد يتشنج مكانه وهو يبكي وهنا نور تحركت بسرعه واخذته من يده ليجلس وجلبت له دوائه واعطته له وهي تنظر له بقلق وخوف وغضب مما فعله
مراد بدء يعود لطبيعته ونظر لها =كنتي سيبيني مش يمكن كنت ات*شل أو امو*ت
نور =اطلع فوق
مراد=نور انا مش عايزك تزعلي مني
نور=اطلع فوق يا مراد

 

تحركت نور من امامه وعينيها تترغرغر بالدموع
تحرك فهد خلفها واحتضنها وهو يقول
فهد=مش تعيطي دموعك غاليه علينا كلنا انا عارف انك مكنتيش عايزه الحاله تجيلوا بس هو فعلا غلط كتير اوي في حق عليا
نور =خليك معاه يا فهد
فهد =حاضر
##########################
في الحديقه الخاصة بالمنزل حيث جلست نور تفكر في مراد وأفعاله فهي ليست مجرد اخته بل امه التي ربته وتعرف عنه كل شئ وتعرف انه لطالما احب عليا لكن لماذا يفعل معاها هذا ؟
ولكنها شعرت بيد أحد علي كتفها
نور=مين ؟
=انا الذي طويته وسط احداث قلبك وانتي لقلبي هي اليوم وغد وبعد غد
نور بحب =هاتفضل تغلبني بكلامك كده يا طلال
طلال =اعمل ايه في اللي حكمه عليا انا وقلبي بأتعاب شقه
نور =انا !
طلال =ايوا انتي …..سبع سنين وانا بلف كعب داير علشان ترضي القمر
نور=القمر اممممممم.
طلال =مش انا قولتلك صدقيني هتلاقيني غير الباقي
نور=وطبعا معاك هايكون وضعي استثنائي

 

طلال =اومااال
تحرك طلال والذي كان طويل القامه لا يظهر شكل جسده بسبب الترنج ال over size الذي يرتديه عيونه العسيله وشعره الاسود الطويل
وجلب بوكيه ورد كبير جدا لدرجه انه يخبئ نصف جسده وكان بوكيه باللون الاحمر مغلف بالأسود وحوله ربطه من الستان الاحمر
وتحرك به تجاهها وهو يقول
طلال =لا يقدم الورد الا للورد وانتي كنتي لحياتي ورده بلون جميل طفت الألوان علي حياتي ورئحتها عذبة عطرت حياتي
ابتسمت نور فهي تعلم أنها تسكن قلب طلال فلولا حبه لها لما انتظر والدها ليوافق عليه ٧ سنوات كاملين
اقترب طلال ليحتضنها لكن سرعان ما قاطعه فهد
فهد =حاسب ….حاسب كده ….انت كنت ناوي علي ايه يا شعر العرب انت ها ها
طلال =وانت مالك بقا خطيبتي وانا حر
فهد =نعم …اسمعك كده تاني خطيبتك منين يا عينيا لسه بكره ثم حتي بكر مينفعش لما تكتب الكتاب تعلي الجواب نبقا نشوفك بأي حاجه
نور وتضحك=عندك حق يا فهد
طلال بغضب=عندوا حق …..وبتقوليها في وشي كمان
نور =متزعقش لخويا
طلال =بتدفعي عنو كمان
فهد وقف وهو يخرج لسانه لطلال واحتضنها بشده

 

فهد =انا حضنها وانت لا
ضحك طلال ونور علي فهد وغيرته علي نور ورحل طلال وتركها ولكن قبلها اقترب من اذنها
طلال =تعذبنني بضمك وانتي لا تعرفين أن رؤياكي تطفئ نار قلبي الشغوف
فهد =كان بيقولك ايه شاعر النيل
نور=مفيش ادخل جوا يلا علشان الجو برد
فهد =يوووو طول الوقت كده والله كبرت والله انا طالب جامعي واقدر اعتمد علي نفسي
ولكن سرعان ما بدء يعطس بشده
نور=سمعني صوتك كده يا طالب يا جامعي ….يلا علي اوضتك والبس لبس تقيل وبلاش فتحت القميص علي البحري دي بطل قلة ادب
#####################
بعد ساعه كان فهد يسير بتجاه غرفة والده ولكنه سمع صوت عالي منها
الاب =انا قولت كلامي وخلاص
نور =ده خطر عليهم انا مش فضلت كل السنين دي شيله الشغل علشان دلوقتي نعرض حياتهم للخطر
الاب =لا تفضلي انتي في وش المدفع كفايه اللي حصل لكتفك انا مش هاتحمل اشوفك كده تاني وهما رجاله لازم يتحملوا انتي حميتيهم كتير وضيعتي من عمرك وعمر طلال كتير ومتنسيش ده شرطي علشان تتجوزي طلال
نور لمحت مسد*س يوجه من البلكونه بتجاه والدها
صرخت بصوت عالي =بابا حااااااااسب
الاب =نور
انتفض فهد.وفتح باب الغرفه ولكنه رأي
فهد=……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أحبك ولكن)

اترك رد

error: Content is protected !!