روايات

رواية قلوب حائره الفصل الثالث 3 بقلم أمنية يوسف

رواية قلوب حائره الفصل الثالث 3 بقلم أمنية يوسف

رواية قلوب حائره البارت الثالث

رواية قلوب حائره الجزء الثالث

رواية قلوب حائره الحلقة الثالثة

_وقفنا لما بسمله شافت عمر وحبيبته في حضن بقا ….ومفاقتش غير على إيد أمها وهي بتهزها عشان تقوم
“بسمله حببتي قومي بابا عاوزك برا”
قامت بتثاقل..وفي قلبها حزن شديد..بصيت على أمها بدموع
أمها بخضه”يا بنتي قوليلي حصل إيه خلاكِ تيجي بالمنظر دا وتقعي قدام الشقه حصل إيه بينك وبين عمر يا بسمله” واتفاجئوا بأبو بسمله بيدخل الأوضه
“قومي انتِ يا ام بسمله وأنا هشوف بنتي إيه اللي وصلها للحاله دي ”
أمها بصتلهم بدموع وحزن على بنتها وسابتهم ومشيت.
“ها يا ستي قوليلي حصل إيه خلى بنتي توصل للدرجه دي من الإنهيار”
“ضر’بني واتجوز عليا يا بابا”
أبو بسمله’خالد’ بصدمه وغضب”ضر’بك ابن…..وحياتك لأندمه على اليوم اللي مد إيده عليكِ”
بسمله بدموع”بابا أرجوك مش عايزه مشاكل انا طلبت منه الطلاق وياريت تخليه يطلقني من غير مشاكل ارجوك”
خالد بغضب “تطلقي دا إيه انتِ قبل ما تطلقي لازم تاخدي حقكك فاهمه ولا لا أنا معنديش بنات واحد يكسر’ها بالطريقه دي، بسمله يا تاخدي حقكك تالت ومتلت يا انتِ تشيلي شيلتك”
بسمله ببكاء”مش هقدر يا بابا أنا موجوعه من عمر يا بابا، عمر دا أول راجل في حياتي وأول حب، دا الناس كانوا بيحسدونا على حبنا لبعضنا بس اتفاجأت إنه كان تمثيل كان بيمثل عليا يا بابا “

 

هنا أخدها في حضنه وأتكلم وهو حزين على بنته “حببتي انتِ مش لازم تبقي ضعيفه بالطريقه دي أنا ولا أمك مش هنعيشلك السنين كلها عشان ناخد حقكك وهو زي ما غد’ر بيكِ تغدر’ي بيه فكري في عيالك بعد كدا هتعيشوا إزاي وهو زي ما إتجوز يشيل شيلته”
بسمله بدموع”أنا مش بالقوه دي يا بابا عشان آخد حقي من واحد أنا مش عايزه غير إني أطلق وبس”
خالد بحنيه”انتِ هتفضلي عندي اسبوعين كدا تهدي وتفكري كويس في قدام مش دلوقتي يا بسمله ”
وفجأه سمعوا صوت عمر وهو بينادي على حماه
خالد بهدوء”أنا هخرج للبج’ح دا واياكِ يا بسمله تخليه يشوفك بالمنظر دا فاهمهه”
بسمله بدموع”أنا اصلا مش عايزه أشوفه”
>>>>>>>الحمدلله
خالد بهدوء “سبت مراتك تخرج وحدها يا عمر وتيجي لغاية هنا من غيرك”
عمر بغضب “بنتك عايزه تخالف شرع ربنا يا عمي”
خالد بهدوء “وهو إيه شرع ربنا يا عمر”
عمر “شرع ربنا بيقول إن الراجل له الحق يتجوز مره واتنين وتلاته وأربعه”
خالد بإستفزاز”بس دا للرجاله انت اش دخلك بأمور الرجاله يا عمر ”
عمر بصله بغضب وقال”عمي أنا عايز مراتي وعيالي يرجعوا الشقه تاني “

 

خالد بعصبيه “بنتي مش هترجع غير لما تطلق الزف’ته اللي عندك”
عمر “مش هقدر أصلِ مرام حامل يا عمي”
خالد بصله بصدمه وقال “كمان حامل؟!”
عمر بندم”عمي أرجوك رجعلي بسمله تاني وأنا والله هعملها اللي هي عوزاه بس مش هقدر أطلق مرام دلوقتي وانا والله بحبهم هما الاتنين، وفي الاول والآخر الواحده ملهاش الا بيت جوزها صح ولا ايه”
خالد بهدوء “تمام يا عمر وعندك حق البنت ملهاش غير بيت جوزها، بس بنتي مش هترجع الاسبوع دا تهدي شويه وانا بنفسي هرجعهالك”
عمر بفرحه “انا مش عارف أقول إيه والله يا عمي متوقعتش رد فعلك دا وتفهمك”
خالد بصله بشفقه وابتسمله بتشفي وسكت…
>>>>>استغفر الله
عدى أسبوعين….حالتي النفسيه اتحسنت كتير هما ااه اسبوعين بس بس الفضل دا يرجع لبابا ولفسح بابا…حقيقي مكنتش عايزه أرجع البيت تاني عند عُمر بس بابا اقنعني ان دا حقي انا وعيالي…..وفعلًا أخدني ووصلني للبيت زي ما قال لعمر
كنت داخله شقتي وانا قرفا’نه إني رجعت للشخص دا تاني ولبيته بس كانت الصدمه بالنسبالي لما فتحت اوضتي وشوفت
“مراته بتتكلم بهمس وبتقول : يا حبيبي صدقني عمر دا عبي’ط وفلوسه كلها هتبقي في جيبي وساعتها هنقدر نتجوز..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب حائره)

اترك رد

error: Content is protected !!