رواية عشقي لوعد الفصل السابع عشر 17 بقلم ريهام

 رواية عشقي لوعد الفصل السابع عشر 17 بقلم ريهام
رواية عشقي لوعد الفصل السابع عشر 17 بقلم ريهام

رواية عشقي لوعد الفصل السابع عشر 17 بقلم ريهام

وعد لبست ونزلت لقيت عمر واقف عند الباب بيتكلم ف التلفون وفقت تتأمل فيه وفي شياكته يااه المز دا جوزي انا هحح يا حلوه يولاد 
عمر خلص المكالمه ولبس النظاره وقال لو خلصتي تأمل فيا يلا 
وعد : فتحت بقها على آخره  هاا دا عرف ازاي 
عمر ابستم اقفلي بوقك يا حبيبتي واركبي  
وعد ؛ بتزمر طب هنروح فين وايه المفاجاه 
عمر لما نوصل هتعرفي اصبري  
،،،،،،،، في عربية أسر
اسراء :هو احنا رايحين فين يعم بخ 
أسر: بصلها يا عمي وبخ امم انتي تحبي تروحي فين
اسراء : يااااه ياراجل اخيرا الاقي حد ياخد رايي 
دا الواد اياد المعفن يوم الاجازه لما كان بيحن عليا ويطلعني فسحه كان بياخدني المكان اللي على مزاجه واماكن معفنه ولما بابا كان بياخدني ماما هي الي بتختار المكان
أسر: ضحك طب عايزه تروحي فين 
اسراء : رجعت بضهرها لور بتكبر سيبني افكر بقااا
أسر : بضحك طب اخلصي وقولي عايزه تروحي فين 
اسراء: بحماس عايزه اروح الملاهي نفسي اتمرجح يااااه واتنطط ف البتاعه اللي بتطير الوحد لفوق وتنزله كده واقول بطييييخ ياااااه ياجدع    
اسر: بسخرية نعم يا ختي هو انا واخد بنت اختي افسحها 
اسراء بتزمر انا مليش دعوه مش انت هتفسحني يبقى انا اللي اختار
اسر: اتنهد طب يا حبيبتي ممكن غير النهارده المراجيح دي اسراء قلبه دق من لقب حبيبتي احم طيب اممم نروح السنيما اسر امم مش بطال وماله نروح انزلي 
اسراء: استنى أسر ايه اسراء عايزه غزل البنات 
اسر: ابتسم طيب تعالي ماسك  أيدها وراح ناحيه الراجل بتاع غزل البنات وجبلها 
ودخل السنيما 
اسر : بتحبي تسمعي ايه اكشن رومنسي ورعب 
اسراء: يعععع لا انا عايزه اسمع”” ماشا والدب””  
اسر: بأستغراب دا مسلسل ولا فيلم وبتاع ايه دا 
اسراء : دا انت فاتك نص عمرك يا باشه في حد ميعرفش ماشا والدب،، دا حلو اوي 
أسر : اه يعني عن ايه يعني  
اسراء : بفخر دا كرتون يابني 
اسر : بصدمه يعني انتي عايزانا نسمع كرتون اممم أو نروح المراجيح والله انا حاسس اني واخد بنت اختي بجد افسحها امشي يا بت قدامي يارب صبرني دا ايه البلوي دي 
اسراء : بتزمر على فكره سمعاك 
اسر: اتنيلي يختي مسمعش صوتك 
اسراء ااااف اهو 
أسر : لو سمحتي عايز تذكرتين لي فيلم رومانسي و،،،، 
اسراء قاطعته لا مش بحب المحن بتاع الافلام الرومانسيه دا والبطل والبطلة  يشلوني  على ايه 
يا جدع بس الغلبه دي  احن  نسمع اكشن احسن انا بحب الاكشن 
أسر : بسخرية هو انا هسمع مع واحد صاحبي يارب الصبر اتنهد يلا احسن من الكرتون برضو
***************
وعد امت هحوش البتاعه دي من على عيني
عمر ابتسم اصبري اهو وصلنا هزت وعد راسها ثواني وحست بيه وهو بيشيلها فصرخت وهي بتلف اديها حولين رقبته عمر في ايه ،،
ضحك عمر على خوفها ثم نزلها على سطح ما ثواني ونزع الرابط من على عينها لقيت نفسها على مركب كبير في البحر 
وعد انبهرت بالمركب كان كبير وجميل عباره عن دورين
عمر جه من وراها وحضنها عجبك 
وعد اوي شكله حلو اوي وانا بحب البحر 
عمر :بعشق طب الحمدلله أن المفاجأة حلوه تعالي افرجك عليه بعدين اعملك فطار عشان انتي طلعتي من غير متفطري  
وعد : انت يعني قصدي انت اللي هتعملي الفطار 
عمر:  ضحك ومسك خدودها اه انا يا ملكة قلبي شفتي عمر السيوفي أكبر دكتور  اللي الكل بيحترمه ويتمنى يتكلم معاه هيعملك فطار 
وعد: بأستفزاز اه شفت يا حبيبي ونبي براحه على نفسك علشان انت متواضع اوي 
عمر : ابتسم اه اووي شوفتي 
وعد : بتكبر طب يلا بقا عشان انا جعانه اووي  
عمر قهق بصوته كله طب يلا  بس متخديش على كده 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
سلمي : الو يا زفته انتي فين  
ملك على الناحيه التانيه في التلفون يا بنتي انتي مش قولتي انك ف السوبر ماركت انا بره انتي فين 
سلمى: طب استني يختي اديني طالعه انا بجيب شكولاته وجايه 
ملك طيب اخلصي 
ملك ااااه ياابن الوارمه حاسب الله يخرب بيت امك  على بيت اللي خلاك تسوق عربيه نزل الشاب  من العربيه  شاب في منتصف الثلاثين جينتل بعضلات وطويل 
في ايه يا بقره انتي بتزعقي ليه وبعدين  في حد يقف كده في الطريق 
ملك : بتوهان يخرب بيت حلاوت امك احم استغفرالله العظيم لولا بس مز كنت شرشحتك 
نادر :سمعها و ابتسم انتي عبيطه يا  بت  
ملك : يلا اتكلم يا جدع انت من هنا 
نادر قالها  اياد 
نادر: اياد  انت بتعمل ايه هنا 
اياد : بضحكه دي بلدي انتي اللي بتعمل ايه هنا بس ليك وحشه والله يا بوس
نادر : وانت والله وحضنو بعض 
اياد:  بعد وبص على ملك مين دي وغمزله 
ملك :اتحرجت وبصت  بعيد 
نادر : احم معرفش فجأه لقيتها  في وشي 
ملك:  نعم يا عنيا ما أنا واقفه في امان الله وانت جاي تخبط  فيا ما الطريق اهي ولا انت مش بتشوف 
نادر: اللهم طولك يا روح هو انتي يا بت لسانك سابقك انا كنت هركن العربيه وانت اللي واقفه في مكان غلط 
سلمى : طلعت من السوبر ماركت اول ما شافت شابين واقفين مع ملك طلعت تجري عليها وقالت 
اوع يلا منك ليه لعورك ارجع لتترحم على روحك ل،،،،،،، سكتت فجاه اول ما شافته وقالت اياد
بصلها اياد وقلبه يضرب بشده اول ما سمع أسمه منها هاا احم انتي بتعمل ايه هنا 
سلمى: باحراج هو انت انا افتكرت حد بيضايق ملك 
نادر:  والله الانسه مش محتاجه مساعده دي لسانها أطول منها ملك : بنرفزة طب اسكت علشان طولك اللي متباهي بي ميوحشكش ياعم بخ انت 
اياد اهدو في ايه 
ملك : سحبت سلمى يلا يختي امشي عشان الواد ابو عضلات داه منرفزني ابو شكل ام حلاوته 
سلمى : ضحكت يخرب بيتك اهدي طيب سيبي ايدي غمزتلها مالك يا بطه 
ملك ماليش يختي واتنيلي على عينك  امشي 
*******************
حمدي السعدني هااا عملت ايه 
جمال انا جبت كل المعلومات عن عمر السيوفي واسر سليمان زي ما حضرتك أمرت اهو الملف ده في كل حاجه عنهم 
حمدي بابتسامة خبيثه عفارم عليك قرا الملف وابتسم بشر 
وقعت معايا انا ماهو لو مجيتش بالذوق هتيجي بالعافيه انت لسه صغير عشان تلعب معايا انا اللي عايزو باخده بص لجمال وقال انا عايزك دلوقتي تجبلي شخص بس ميكنش من هنا ومش معروف وهقولك  تعمل ايه 
جمال ماشي 
**************ف المركب
عمر وعد تعالي 
وعد ايه 
عمر تعالي ومسكها ونزل الطابق التاني ودخل في اوضه فيها كل حاجه من سرير لي دلاب لاي حاجه 
وعد : بارتباك احم ايه جبتنا هنا ليه 
عمر ابتسم من توترها وقرب منها وهمس مش اللي في بالك يا قلبي 
وعد زقته بعيد بإحراج وايه اللي في بالي يا س*افل اوع كده 
عمر مسكها لسانك ده  طول يا وعدي  وهقصهولك  
وعد بتزمر وانا عملت ايه مش انت الله 
عمر: هو انا قلت حاجه دا دماغك يا حبيبتي انا مش عارف ليه وخذه عني فكرة غلط 
وعد: بصتله بغيظ 
عمر : ابتسم سابها وراح ناحيه الدولاب وطلع منه حاجه خدي ده البسيه وعد اي ده  شهقت ووشها جاب ميت لون خبه وراها ايه،،، دا ،،يا عمر 
عمر : ضحك بصوته كله دا ميوه يا قلب عمر يلا البسيه عشان هتنزل الميه وعد : هاا البسه لا وانا اصلان مش بعرف اعوم ومش هلبس البتاع دا دا قليل الادب اوي وعريان كله  
عمر:  كتم ضحكته عشان ميكسفهاش اكتر احم يا حبيبتي دا مافيش حد غير انا وانتي بس وانا هعلمك العوم يلا 
وعد : ببراءة مهو انا هتكسف منك عمر بعشق يا قلبي متتكسفيش وانا مش هبص عليكي يلا بقا 
وعد : طب ،،طب اطلع بره 
عمر : حاضر يا ستي اديني طالع 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
اسراء ؛ ياااه الفلم كان حلو اوي أسر اتبصطي يختي اوي يا نيلت بختك يا اسر انا كنت حاسس اني بسمع مع واحد صحبي جوه
اسراء بضحكه اه اصل انت مشفتش الود المز لما طرب الشرير أسر سحبها عليا بقوة من خصرها  اصطدمت في صدره العريض أسراء اه ايه حيطه بعدين ابعد كده الناس حولينا يعم 
اسر:  بفحيح اقسم بالله يا اسراء الكلبه لو سمعتك بتعاكسي في الوادالمعفن ده تاني هكسر نفوخق مش قفاي من اول ما الفلم مابدا وانتي مش مبطله معكسه فيه 
اسراء: ابتسمت ورمشت في عنيها اي ده هو انت يتغير عليا 
اسر : سبها وقال يارب الصبر من عندك 
اسراء : طب انا عايز طرش حعاااااانه  اسر بص حوليه الله يفضحك اسقتي تعالي يا بلوتي 
اسراء : استننننننه 
اسر : بخضه ايه في أيه مالك 
اسراء جلاااطه يا جدع اجرررري الحك كبل ما يمش 
أسر : بزهولا جلاطه اللي هو ايه اسراء ااف هو وقت غبا دلوقت اسكريم طبيعي يعم بس ده اسمه جلاضه امش قبل ما الراجل يمش سحبته من ايده 
أسر : عوط عليا عوط الصابرين يارب خدي يختي اهو اطفحي اسراء : بتلزز اممم فظيع تاخد تضوك 
أسر:  لا قولي انتي اسراء: انت حر امم طب انا جعانه اسر : ابتسم على شكلها طلع منديل ومسحلها اللي عملته حولين بقها من الاسكريم طب يلا خلصي انتي الاول 
اسراء: بتخد من قرب هاا 
اسر : مسح اللي حولين بقها بس في على شفيفها وهي بتبصله وتايها
أسر : مرقز مع شفيفها ونفسها يمسحها بشفايفه بلع ريقه وبعد وحط ايده على شعره ورجه لورا 
اسراء : فاقت واتكسفت وعضت علي شفيفها باحراج اسر :شافه عملت كده  قلبه دقف بعنف  واغمض عنية وهز راسو يستجمع مشاعره اتنهد احم يلا يا اسراء 
**************
وعد لبست و وقفت كدام المرايه وشهقت ينهار اسود دا مكشوف اوي ااااف ستغفرالله  هطلع بيه ازاي دا (الميو عباره عن قطعتين اللي من تحت عبارة عن جيبه قصيره توصل لي اخر الفخدين وشرائط من ع البطن والظهر عريان ومن فوق قطعه وحده مع جسدها الممشوق المتناسق وشعرها الاسود الحرير )
عمر: دخل وعد كل دا بتلبسي،،،،، عمر بنبهار اي دا 
وعد بكسوف عمر بس 
عمر يخرب بيت حلاوتك دا انتي طلعتي جامده  
وعد : بكسوف ونرفزه عمر اتلم الله والله هغير 
عمر : ضحك طب ماشي بس اتمشي قدامي انا عاوز  اتفرج  
وعد : عمر بطل قلة ادب
عمر : قرب منها وهمس قلة ادب ايه هو انا لما اشوفك لابسه كده انا هابطل قلة ادب 
وعد : طيب،، ابعد 
عمر قرب  منها اكتر وفضل يبوس فيها وفي اللحظه دي مكنش قادر يستحمل ،،،،وجاب أخره
وعد بصوت هادي وضعف  من مشاعرها 
عمر ابعد،،، مش هننزل المياه
عمر:  بعد احم تعالي خدها ونزل الميه 
وعد اعااااا عمر متسبنيش كلبشت فيه لفت اديها حوالين رقبته 
عمر : بخبث من عنيه سحبها اكتر ولف ايده حولين وسطها 
وعد عمر اتلم احنا في المياه 
عمر الله هو انا عملت حاجه نسيت خوفها وقعدت تلعب بالميه والضحكه مفرقتهاش وعمر بيشاكسها في المياه وهيا بتتكسف من جرأته 
*************** ف عربيت اسر 
اسراء: شكرا بجد اليوم كان جميل واستمتعت 
أسر وقت ما تحبي تخرجي انا موجود 
اسراء: هزت راسها واستغلت انشغاله في التلفون وقربت من وباسته من خده  وقالتله بحبك 
اسر ؛ اتجمد من فعلتها ثم اتفاجه من اعترافها و قلبها.يضرب بجنون بصلها ايه 
اسراء فتحت باب العربيه ونزلت بسرعه زي ما سمعت يا بوس 
أسر : ابتسم اقسم بالله مجنونه بس بحبك 
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
وعد:  عمر نزلني عند اسراء عايزه اروح اشوفها 
عمر تمام انزلي وانا هاجي اخدك 
وعد: بدلع  شكرا يا حبيبي 
عمر : ابتسم طب بلاش دلعك ده عشان مغيرش رايي واخدك وامشي 
وعد: ضحكت لا الطيب احسن بعدين احنا مع بعض من اول الصبح واحنا لوحدنا ف المركب 
عمر ؛ تو تو انا مش بشبع منك ابدا يا حبيبتي وغمزلها
وعد: بكسوف سلام 
اسراء : اععععع وعد عندنا يا جدعااان مش مصدقه والله 
وعد : بضحكه اوعي يا بت كده خليني ادخل 
عامله ايه انتي وأسر 
اسراء: بتنهيد مقولكيش عاملين زي القط والفار قليل خالص لو اتفقنا على حاجه 
وعد: هههه الله يكون في عون أسر
اسراء : فشر ل،،، تلفونه رن دا شكله اسر اصل هو بييجي على السيره 
وعد ههه طب ردي 
اسراء : لا دي البت سلومه الو 
سلمى: على الناحيه التانيه واحشني ابو اختو
اسراء : بضحكه وانت اكتر والله يا حج عامله ايه يا بت 
سلمى انا تحت العماره عندكم كانت مروحه قلت اعدي عليكي اشوفك انزلي اسلم عليكي وامشي 
اسراء :لا اطلعي ووعد هنا 
سلمى لا اتاخرت والحجه سنسن هتنفخني وتعمل مني بوفتيك يا اوختشي 
وعد:  شاورتلها يلا ننزلها وانا همشي عشان الوقت اتاخر 
اسراء : طيب بس نعوضها  مره تانيه 
سلمى :على التلفون طيب يختي انزلي 
وعد ازيك يا سلومه 
سلمى: متجمعين عند النبي خير ايه سر الجمعه دي
اسراء بصيتي فيها يا ختي اهو البت ماشيه وانتي هتغوري 
سلمى : بضحكه الله وانا مالي يا لمبي 
في مكان بعيد عنهم واقف جمال يراقبهم 
جمال الو ايوه يا باشا مرات عمر ومرات اسر واخته واقفين 
حمدي السعدني بابتسامه خبثه اعمل اللي قولتلك عليه 
جمال طب انت كده هتستفاد ايه يا باشا 
لما نخطفهم 
حمدي بنرفزه انت مالك اعمل اللي قولتلك عليه انا عارف انا بعمل ايه 
جمال ماشي 
شاور لي الناس اللي معاه نفزو حالا
وفي لمح البصر جه ثلاث شباب وخدروهم وهم واقفين  البنات التلاته وخدوهم في العربيه ومشيو ????
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

Comments

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *