روايات

رواية دوار العمدة الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة البارت الثالث

رواية دوار العمدة الجزء الثالث

دوار العمدة
دوار العمدة

رواية دوار العمدة الحلقة الثالثة

يخرج فتحي من منزله/ في ايه ياهنادي
ويخرج بعده إيهاب شقيق فتحي
وسعدية / في ايه يا بنتي مالك
طارق بارتباك/ انا آسف ياجماعة بس الظاهر الانسه رجلها اتعورت
تنظر هنادي تجد دم يسيل من أصابع قدمها
تبكي هنادي تسرع سعدية نحوها
سعدية/ايه بابنتي مين ايه ده
يجري إيهاب ويحضر شاش وقطن ليضعه علي الجرح
طارق/ انا آسف الحصان بس
يقاطعه فتحي / وانت بقي مش تفتح وانت ماشي
سعدية/ خلاص ياابني محصلش حاجة
طارق/ انا ممكن اخدها للدكتور خمس دقايق وجاي
فتحي / لا متشكرين يلا يامرات عمي يلا ياهنادي
يدخلوا كلهم جوه ويقفل فتحي الباب في وجه طارق
يركب طارق حصانه ويرجع البيت
…………………………
في منزل على
جلال شقيق صفيه / تسلم ايدك يا صفية
صفيه/ الف هنا يااخويا مجبتش منيرة ليه تقعد شوية مع كامليا
جلال /قاعدة مع أمها قدام الفرن بيخبزوا
ازيك يا علي ايه مالك انت زعلان مني
علي/ بقولك ايه يا جلال بلاش يااخويا اللف والدوران قول جاي ليه وخلصنا
صفيه/ ايه يا علي جراايه اخويا وجاي يطمن عليه فيها ايه
علي /مفيهاش ياام كامليا بس دا لو كان جاي فعلا يطمن عليكي
جلال / شوف ياعلي انا عارف انك بتفهمها وهي طايرة وهدخل في الموضوع
علي/’اتفضل وانا مستنى تتكلم من أول مقعدت
جلال/انت محرج علي صفيه تروح بيت سعدية اختي ليه
علي / بقولك ايه ياجلال احنا متربيين سوا وفاهمين بعض انت عارف الحكاية كلها وجاي تلف وتدور
جلال/ إن كان علي وائل واللي عمله فالجواز قسمه ونصيب
علي/ وانا مقولتش حاجة بس ده مرحش كده يخطب ويتجوز قبل كل حاجة كان يجي ليه ويقولي يا عمي مفيش نصيب دا أقل مافيها يعبرني حتي يعبر الراجل اللي دخل بيته وطلب ايد بنته مش دي الأصول بردو ولا انا غلطان
جلال/ عداك العيب ومحدش يقدر يغلطك في دي
لكن دا ماله ومال صفيه تقطع ليه صلتها باختها
علي / لو عايزة تروح لاختها تروح بس مترجعش هنا تاني
تنظر صفيه لعلي بغضب
جلال/ يعني ايه ياعلي مش عايزها تروح
على / اسمع ياجلال سعدية وجوزها مجوش حتي يعتذروا علي اللي ابنهم عمله في حق بنتي خمس سنين مربوطه جمبه وفي الآخر يروح يخطب كده بالساهل من غير حتي منعرف دا ايه النداله وقلة الأصل دي
جلال/ إن كان علي كامل ولا سعدية هما مش موافقين علي الجوازة ومحرجين منكو وبعتت بنتها امبارح ليكو وانت خرجتها معيطه وان كان علي الجواز انا اتحايلت عليك قبل كده اخد كامليا لعمر ابنى وانت موافقتش
علي /كنت خايف كامل ولا سعدية يزعلوا قولت اعملهم قيمه ومرجعش في كلمتي اللي اديتهالهم لكن اختك بقي رجعت هي وابنها.
جلال /نهايته دا اللي حصل متقطعش الاخوات من بعض يا علي وإن كان علي سعدية هي قالتلي انها مش هتحضر لا خطوبة ولا فرح ابنها
علي /تحضر ولا متحضرش هي حره وانا كمان حر
جلال /يعني مش عامل لمجيتي دي أي اعتبار
علي /جيتك بيتي علي عيني وعلي راسي بس أنا بعمل كرامه لبنتي اختك عندك اهه عايزة تاخد خليها تروح بس تفضل عندك ولا في بيت أختها عن اذنك أنا داخل اريح شوية
يدخل علي الغرفة
صفيه تطبطب علي جلال / معلش يااخويا علي ميقصدش بس هو زعلان من اللي حصل مكنش العشم ابن اختي يعمل كده
جلال / فين كامليا ناديهالي عايز أتكلم معاها شوية
صفيه/ حاضر يااخويا من عينيه
تنادي صفيه علي كامليا اللي تنزل بسرعة وتسلم على خالها
………………………
في المساء في منزل العمده
في غرفة محسن
محسن داخل الغرفة تستقبله شوق ببتسامة
محسن/ خير مش عوايدك
شوق/ ايه ياراجل هو لاكده عاجب ولا كده عاجب
محسن/ ايه اللي عملاه في وشك ده يا ام العيال
شوق/ قولت اغير شوية يمكن اعجب
محسن/ ومين عملك ده
شوق / الكوافير البت اللي هناك اديتها مية جنيه عملتلي شعري وحاطتلي الحاجات دي حلو مش كده هي قالتلي بردو كده
محسن/’متروحلهاش تانى
شوق/ دايماً كاسر نفسي كده
محسن/ وفري فلوسك يابنت عمي الكوافير مبيرجعش الست صبيه تاني
شوق/ أخص عليك يامحسن هو انا كبرت دا انا حتي لسه صغيرة وفي عز شبابي
محسن/ طيب ياصغيرة اطفي النور خليني انام
شوق/ اقعد معايا شوية علشان خاطري
محسن/ إنتي فاضيه طول النهار موراكيش حاجة وعايزاني اقعد معاكي طول الليل أنا راجع تعبان اطفي النور خليني انام
…………………
في غرفة سعيد
سعيد داخل الغرفة بيتمطوح يمين وشمال تقوم هدي من علي السرير بسرعة تسنده
هدي /هو كل ليله كده ارحم صحتك شوية من الهباب ده
سعيد / اسكتي انتي متعرفيش إن دا المزاج كله ماهو لو توافقي كنت شربته في البيت.
هدي/ يالهوي عايز تشربه علشان العيال تشوفك هو دا اللي كان ناقص
سعيد/ أهي العيال دي اللي معكره مزاجي علي طول
هدي/ طب هات رجلك اخلعك الجزمه.
سعيد/ تسلمي ياهدي انتي طيبه قوي
هدي/ مش العيال اولي بالفلوس اللي بتجيب بيها الهباب ده
سعيد/ انتي هتقلي مزاجي ليه انى لسه كنت بقول عليكي طيبه وكنت هكمل وأقول عاقله بس انتي قفلتيني منك
هدي/ طيب خلاص متزعلش
سعيد /ايوه كده اتعدلي وهاتيلي حاجة اشربها الظاهر الدماغ اللي عملتها دي صحصحتني وهسهر معاكي للصبح
تبتسم هدي وتخرج من الغرفة
……………
في غرفة طارق
نرمين قاعدة علي السرير وطارق خارج من الحمام
طارق /كفاية لعب بالتليفون بتاعي
نرمين/ بصراحة ياطارق تليفونك أحدث من بتاعي وفي إمكانيات رهيبه انا عايزة واحد زي ده
طارق / هجمعلك مرتب شهرين واجيبلك وأحد
نرمين بفرحه/ بجد يا طارق متحرمش منك
تدخل الحاجة أمينه / هو دا اللي انتي شاطرة فيه التليفونات وبس إنما تطبخي اكله حلوه ولا ترتيبي اوضتك لأ ازاي اابرنسيسه تتعب نفسها
نرمين/ ايه ياامه هو انتي كل متشوفيني تسمعيني الكلمتين دول
طارق بمزح/ عايزة مصلحتك افرض جالك عريس دلوقتي هتعملي ايه وانتي حتي مبتعرفيش تسلقي بيضه
الحاجة أمينه / وانت مشوفتلكش عروسة ليه
نرمين/ استلم بقي ياعم انا خارجه كفاية اللي سمعته
تخرج نرمين
طارق يقبل يد والدته
طارق/ في ايه يا ست الكل
الحاجة امينه/’فيه اني عايزة اطمن علي ابني واشوفه قاعد في الكوشه وجمبه عروسته
طارق/ طب ماانا كمان نفسى بس هي فين
الحاجة أمينه / يعني عايز تفهمني إن مفيش واحده كده شغلت دماغك
طارق ببتسامة / يعني لو فيه هستني ايه دا انا كنت خطفتها وجبتهالك وقولتلك ياامه لادي لابلاش
الحاجة أمينه بغمز/ياولا مش عليه دا انت ابني وافهمك بس من عنيك
طارق /بصراحة ياامه
الحاجة امينه/ ايوه انا عايزة الصراحة دي
طارق/ملقتش لسه اللي تدخل دماغي وتدخل قلبي قبل كل حاجة
الحاجة امينه/ طب متيجي نروح
يقاطعها طارق/ لأ ياامه لانروح ولانيجي انا مبحبش الطريقة دي
الحاجة امينه/’اومال عايز تتجوز ازاي اوعى بقي تقولي لازم اشوفها واقعد معاها انا وهي وبس مش عاداتنا دي ياابني
طارق/ مين قال كده ياامه بس انا لازم أكون شوفتها قبل مدخل بيت أبوها يعني صدفة مش اكتر علشان بس الاحراج محبش أدخل بيت حد وأخرج ومرجعش تاني بيبقى إحراج
الحاجة امينه/’ايه رأيك اجيبلك كام صورة لكام بنت في البلد علي وش جواز
طارق/ ههههههههه حلو اوي بس الطريقة دي قديمة ياامه لا طبعاً مش موافق وانا هعمل ايه بشكلها
الحاجة امينه/ حيرتي ياابن بطني مش عارفه انت عايز ايه
طارق / لما ألقي البنت اللي تدخل قلبي واحبها هقولك وتيجي معايا تخطبهالي
الحاجة امينه/ ياابني هتستني ايه أكتر من كده انت عندك دلوقتي خمسه وعشرين
طارق / ههههه سته وعشرين وشهرين
الحاجة امينه/ كمان انت عارف محسن وسعيد اتجوزوا علي كام
مكملوش العشرين وكانوا متجوزين
طارق/ هههههههه لا أنا كده عنست خلاص
الحاجة امينه/ بعد الشر عليك يا حبيبي انت بس شهل كده وشوفلك عروسة وانا اللي هخطبهالك
طارق يقبل يد والدته / تسلمي ياامه متحرمش منك
الحاجة امينه/ ولا منك يا حبيبي هجبلك كوباية لبن تشربها قبل متنام
طارق/ لا مش قادر اشرب حاجة انا هقعد شوية وبعد كده انام
الحاجة امينه /’تصبح علي خير
طارق / وانتي من أهل الخير ياست الكل
تخرج الحاجة امينه
طارق يوقف في البلكونة القمر مكتمل ينظر للسماء ببتسامة
صورة هنادي تتجسد أمامه يبتسم ويتذكر ما قالته له
طارق يحدث نفسه / معقوله يكون قلبي. ….
هي لمضه بس زي القمر ياخسارة لو كانت كبيرة شوية
ممكن تكون كبيرة بس شكلها هو كده
انا لازم اعرف عنها كل حاجة
هنادي قد ايه اسمها جميل. ..آه ياهنادي عملتي فيه ايه
معقولة بس اعرفك امبارح وكل ده يحصل ليه
يتنهد بعمق ويبتسم ثم يغلق البلكونه ويقترب من السرير لينام
……………….
في منزل كامل
هنادي وصديقتها سماح فوق السطوح
سماح /يعنى كده هنبقي مع بعض في نفس المدرسة
هنادي بحزن/ آه
سماح / مالك ياهنادي مش مبسوطه ليه
هنادي /كان نفسي أدخل ثانوي علشان ادخل الجامعه ويبقي معايا شهادة كبيرة
سماح/ ماهو انتي ممكن تدخلي الجامعه بردو بعد الدبلوم
هنادي/ المشكلة إن ابويا رافض إني أكمل بيقولي هو دبلوم وخلاص
سماح/ صحيح يا هنادي هو وائل اخوكي هيخطب بنت من مصر
تطلع سعدية ليهم فوق السطوح
سعدية / أمك سمعتها بتنادي عليكي ياسماح
سماح/ بتنادي عليه فين هو انا تايهه
سعدية/ انا بقول تروحي تشوفيها عايزة منك ايه
سماح/ حاضر ياخالتي تتمسوا بخير
تنزل سماح
سعدية لهنادي/ متبقيش تتدلقي في الكلام مع البت دي
هنادي/ انا متكلمتش معاها في حاجة
سعدية/ تلاقيها أمها بعتاها تتقصي وتعرف الأخبار
هنادي/ ماهو اللي عمله وائل بردو مش شوية ياامه شوفتي أهو كامليا مش هتدخل بيتنا تاني ولا حتي خالتي
سعدية /”ماهو دا اللي تعبني ومزعلني
هنادي /هو ياامه ازاي يعني واحد يحب واحده وبعد كده يسيبها ويتجوز غيرها
سعدية/ متتكلميش كلام أكبر من سنك وبعدين تعالي قوليلي هنا مبن الجدع اللي كان راكب الحصان ده
هنادي/’وانا هعرف منين ياامه انا كنت جايه انا وابويا من المدرسة وابويا حود علي الأرض وانا كملت مشي لوحدي لاقيت دا واقف قدامى
سعدية/ ورجلك بقي اتعورت من ايه
هنادي /وانا بجري بعيد الحصان رجلي اتخبطت في طوبه ومحستش بيها إلا وانا قدام بيت عمي
سعدية/ تعرفي إن فتحي ابن عمك كان هيضربه شوفت الشر طالع من عينيه
هنادي/ يضربه ليه ياامه هو كان عمل ايه دا كان عاوز يوديني للدكتور
سعدية/ أهو دا اللي كان ناقص
عارفه ثناء مرات عمك بتقول إن الواد ده ابن العمده
هنادي / بس شكله مؤدب ياامه
سعدية/ واحنا مالنا مؤدب ولا قليل الأدب المهم بعد كده تاخدي بالك وانتي ماشية امبارح جايه هدومك كلها تراب والنهاردة رجلك اتعورت انا خايفة من العربيات لما تروحي المدرسة
هنادي / دا صوت ابويا تحت
سعدية/ طيب يلا علشان نجهز العشا
………………….
في القاهرة
وائل / اسمعي يا بثينه انا راجل فلاح وافهم في الأصول كويس
بثينه/ وانا مقولتش حاجة بس باباك يعني مش معقولة يجي بجلابيه خطوبتنا صحباتي وقرايبنا يقولوا ايه
وائل / ههههه علي آخر الزمن عايزة تلبسي ابويا بدلة
بثينه /’ماهو مينفعش يا حبيبي يعني يجي بالشكل ده
وائل /’هو انتي هتتتجوزيني انا ولا ابويا سيبك من الشكليات دي وخلينا في المضمون
بثبنه/ عايز تسأل علي هيثم مش كده
وائل /لسه بيكلمك
بثينه/ لأ ماانت عارف اني غيرت نمرتي حتى النادي مبقتش اروح هناك زي الأول
وائل / انا عارف إن الموضوع صعب عليكى وخصوصاً انكو كان مكتوب كتابكو
بثينه/’خلاص يا وائل انا نسيت الموضوع ده ياريت انت كمان تنساه علشان نعرف نعيش مع بعض أخبار الشغل ايه
وائل / كله تمام اشتريتي الفستان
بثينه/”جهزت كل حاجة وكمان اشتريتلك بدله علي ذوقي وعلشان خاطري متقولش لأ مفيش فرق بينا واعتبرها هدية
وائل / أوك هعتبرها هدية وانا كمان حوشت مبلغ مش بطال هاخدك بكره لما ابويا يجي من البلد ونروح نشتري الدبل
بثينه / لأ انا من رأيي تشتريها انت وبلاش وجودي معاك علشان تبقي مفاجأة انا بحب المفاجآت اوي
وائل / أوك بس الشقة
تقاطعه بثينه/ انا قولتلك مفيش فرق بينا الشقة هتنزلك عنها وكمان العربية
وائل / وباباكي بقي هيجبلك واحده جديدة
بثينه / مفتكرش
وائل / معقولة يعني بنته الوحيدة مش هيجيبلها هدية جوازها
اطلبي منه يشتريلك عربية علشان كمان محسش إني أخدت حاجة منك
بثينه / هشوف بس دا سر بينا يعني بابا ميعرفش حاجة عن موضوع الشقة والعربية ده
وائل / اكيد احنا ستر وغطا علي بعض
بثينه بحرج/ طبعاً
وائل / وكويس اننا هنتجوز هنا مش في البلد
بثينه / ليه
وائل /’اصلنا يعني عندنا عادات كده في البلد مش هتمشي معاكي انتي فهماني
بثينه /’وائل انا قولتلك قبل كده إن اللي حصل بيني وبين هيثم كان مكتوب كتابنا قبلها وانا للأسف مكنتش اعرف إن الموضوع هينتهي بينا بالسرعة دي
وائل / فاهم. ..فاهم وانا احترمت صراحتك من الأول علشان مغشتنيش وراضي عادي يعني
بثينه / وائل اوعدني انك عمرك مهتتكلم في الموضوع ده معايا بعد منتجوز
وائل / طبعاً اوعدك متقلقيش من الناحية دي بس أهم حاجة متبقيش نكديه
تنظر بثينه له بضيق
وائل / كنت بهزر معاكي اوعى تكوني زعلتي
بثينه / بس انت اوعى تقلب ويكون في وش تاني خليك كده علي طول
وائل / انا بحب الفرفشة ومحبش النكد ابدا
بثينه /وانا هخليك أسعد راجل في الدنيا
وائل / طب شوفي هناكل ايه انا جوعت
بس بلاش الاكلات الغريبة اللي بتطلبيها دي
يعني تطلبيلنا فراخ مكرونه لحمه شوربه حاجات كده أعرفها
بثينه/ هههههه حاضر متخافش هطلبلك كل الأكل اللي بتحبه
………………. ….
في الصباح
في منزل كامل
سعدية/ بردو مصمم تروح مصر
كامل/ عايزاني أقصر برقبة ابنك ويقولوا ملوش أهل
سعدية/ مش هو اللي راح أتقدم لواحده منعرفلهاش أصل ولا فصل
كامل/ خلاص يا سعدية خلصنا من الموضوع ده ياريت تفقلي عليه وتدخلي تلبسي
سعدية/ لا انا ولابنتي هنروح ياكامل قولت ايه بقي
كامل بانفعال/ قولت ماشي يا سعدية ووسعي بقي علشان عادل اخويا مستنى تحت
………………………….
يخرج كامل من المنزل بغضب
هنادي لوالدتها/ هو في ايه ياامه
سعدية بتمسح دموعها / حرمني من انى افرحله في يوم زي ده ياخسارة تربيتي وسهر الليالى عليك ياابن بطني
تقعد هنادي علي السلم بحزن تقرب منها سعدية
سعدية/ ايه يابنتي هتفضلي قاعدة كده
هنادي / هروح فين ياامه ادينى قاعدة
سعدية / تعالي نوصل عند خالك جلال أهو تقعدي مع بنت خالك هنادي /مليش نفس ياامه
سعدية/ طب اقولك تعالي نوصل لحد الغيط أهو نشم شوية هوا هنادي /’مش عايزة أخرج ياامه
الباب يخبط تفتح هنادي
سماح/ صباح الخير يا هنادي
سعدية/’ادخلي يا سماح
هنادي /مالك لابسه ومتشيكه كده انتي رايحة فين
سماح/ فرح مروة النهاردة ايه مش هتيجي معايا
سعدية/ شوفتي بقي اهي سماح هي اللي هتخليكي تطلعي من البيت
هنادي /يعني موافقة ياامه اروح معاها
سعدية/ وماله يا ضنايا أهو تفوكي عن نفسك وتغيري جو بس اوعى اتاخريها يا سماح
سماح/ لا ياخالتي اطمني هنيجي قبل المغرب
سعدية / ماشي اطلعي البسي يا بنتي
هنادي تطلع فوق
سعدية لسماح / اعملك شاي
سماح/ لا ياخاله انا لسه شاربه مع امي
بقولك هو مين الجدع اللي كانت هنادي بتشاكل معاه امبارح
سعدية/ بنتي مبتتشاكلش مع حد يا سماح
سماح/ لا مش قصدي بس امي بتقول الجدع اللي كان راكب الحصان سمعته بيقول يوديها للدكتور ليه هو ايه اللي حصل
سعدية/ وامك مكملتش الحكاية وقالتلك إن هنادي وقعت ورجلها اتعورت
سماح/لأ أمي مشافتش حاجة دا خالتي أم إبراهيم جارتنا هي اللي قالت لأمي
تنزل هنادي
سماح / ايه دا يا هنادي انتي هتطلعي كده
سعدية /ليه مالها
سماح/ احنا رايحين فرح وهي عايزة تطلع كده لا كحله في عينها ولا حتي تعمل الطرحة بشكل حلو بس مش مهم هبقي اظبطك هناك
سعدية/ لأ يا هنادي اوعى تخلعي الطرحه هناك ولا تحطي حاجة في وشك انتي كده حلوه من غير أي حاجة
هنادي /حاضر ياامه. ..يلا يا سماح
تخرج هنادي وسماح من المنزل
سماح / أمك دي محبكاها قوي كده ليه
هنادي/ علشان عيب
سماح/’هو ايه اللي عيب انتي مش بتشوفي البنات بتعمل ايه في المدرسة اقولك بكره تشوفي لما نروح مدرسة الصنايع هتشوفي البنات بيعملوا ايه في وشهم
هنادي/ مش عايزة اشوف حاجة يا سماح
سماح/خليكي كده هبله ومش فاهمه حاجة دا اني امي بتقولي الواحده لو مش طلعت بالاحمر والأخضر واحلي لبس مش هتتجوز
هنادي/ والجواز ماله ومال الحاجات دي
سماح / ياخيبتك الظاهر إن انتي مش فاهمه حاجة ماهي الحاجات دي اللي بتجيب العريس يا خايبه
هنادي/ ههههه وانتي بقي عايزة تتجوزي
سماح/ ومتجوزش ليه دا انا عندي ستاشر سنه
هنادي /طيب
سماح / خبطي بقي علي الباب هو دا بيت مروة
تخبط هنادي يفتح كريم أخو مروة
سماح ببتسامة/ ازيك ياكريم مروة هنا ولا في الكوافير
كريم ينظر ليهم / مروة هتتعدل هنا انتوا اصحابها مش كده
سماح/ هههههه ايوه أصحابها هي فين
وتدخل سماح علي طول
كريم لهنادي/وانتي هتفضلي واقفه كده اتفضلي ادخلي
تخرج مروة من غرفتها تسلم على سماح وهنادي ويدخلوا جوه
سماح/ هو اخوكي في سنه كام يا مروة
مروة/ كريم خلص الدبلوم وفي الجيش دلوقتي جاي النهاردة أجازة علشان فرحي
سماح/ يوم واحد بس ياخسارة
مروة/ هو ايه اللي خسارة
قربوا بقي اقفلولي الشنط
سماح تنبهر بفستان مروة/ عقبالنا بقى
مروة/يااختي مستعجله علي ايه بكره تتجوزي
سماح/ مالك يا بت انتي مش مبسوطه
مروة/ اهي جوازة والسلام مالك يا هنادي ساكته ليه
هنادي /لا مفيش
سماح بمكر/ إلا بالحق يا مروة مش تباركي لهنادي
تنظر هنادي بدهشة
مروة/ ايه اتخطبت من غير منعرف
سماح/ لأ دا وائل اخوها خطوبته النهاردة
مروة / الف مبروك محدش قاللنا يعني وجايه اتباركلي
يا حبيبتي يا هنادي
والخطوبة عندكو في البيت ولا في بيت خالتك
سماح/ لأ في مصر
طلع بيفهم حد يسيب عيشة مصر ويجي يعيش هنا
مروة/ هو هياخد كامليا معاه مصر يابختها
سماح /كامليا مين دا هيخطب بنت من مصر
مروة/ يالهوي وكامليا
هنادي /ايه يا بنات كل شيء نصيب وبعدين واضح يا سماح انك عارفة كل حاجة
سماح / ماانا قبل ماادخل عندكو شوفت عربية عمك واقفة قدام الباب وسألت فتحي ابن عمك وقالي انهم رايحين خطوبة وائل اخوكي في مصر
……. …………..
في منزل العمده
نرمين / ايه الشياكة دي كلها رايح فين
طارق /واحد صاحبي عازمني علي فرحه
الحاجة أمينه / عقبالك ياابني
نرمين / يعني أصحابك عمالين يتجوزوا وانت كده قاعد متتحرك ياابني اعمل أي حاجة
طارق /ههههه اعمل ايه يعني
الحاجة امينه/ كله باوانه يابنتي وبعدين قولي الكلام دا لروحك ماانتي عماله ترفض كل العرسان اللي بيتقدمولك
طارق/ هههههه انتي اللي جبتيه لنفسك سلام انا بقي
………….. … ..
هنادي/ انا ماشية يا سماح الدنيا ليلة وأمي هتقلق عليه وقاعدة لوحدها في البيت
سماح/ يابنتي خلينا بس شوية كمان نشوفها وهي علي المسرح هنادي/ بس امي
تقاطعها سماح/ خمس دقايق بس اهي طلعت اهيه هصورها صورة واطلع أتصور معاها تعالي يلا
هنادي /لا يااختي اتكسف اطلع قدام الناس دي كلها وبعدين امي متعرفش أننا رحنا الفرح هي عارفةاننا هنروح عند مروة في بيت أبوها بس
سماح / خليكي انا طالعه انتي فقعتي مرارتي ياريتني معديت عليكي ولا قولتلك تيجي معايا
تسيبها سماح وتطلع تبارك للعروسة
هنادي لسه واقفة مكانها بعيد عن الناس ومستنيه سماح
علي الجانب الآخر في قسم الرجال
العريس يسلم علي طارق
العريس / متشكر قوى انك مش كسفتني ومجيتك دي علي راسي
طارق / الف مبروك. ..ازاي مجيش دا انافرحان انك افتكرتني
العريس / وحد ينسى ولاد العمده بردو أومال سعيد فين
طارق /في البيت انت عارف بقي بيرجع من الشغل تعبان هو هيبقى يجي يباركلك
الناس مبسوطه وبتصقف
فجأة ولد يرمي صاروخ يجي جمب هنادي ويفرقع
تصرخ هنادي بصوت عالي
الجميع ينظروا ليها
طارق بدهشة يقوم من علي الكرسي
هنادي بتعيط وتجري وتبعد عن الفرح
تجري سماح تلحقها
طارق/ هنادي. …هناااااااااااااادي
سماح/ مين دا يابت يا هنادي
هنادي وهي بتاخد نفسها / امشي وانتي ساكته مش كفاية اللي حصلي من تحت راسك
سماح/ هههههههههههههههه اعملك ايه ماانتي اللي قلبك خفيف في حد يخاف من حتة صاروخ صغير هههههههههههه
طارق بينظر ليهم من بعيد
طارق يحدث نفسه / ياترى ساكنه فين يا هنادي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *