روايات

رواية عشق ارسلان الفصل الأول 1 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل الأول 1 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان البارت الأول

رواية عشق ارسلان الجزء الأول

رواية عشق ارسلان الحلقة الأولى

كان بيزعق ويكسر كل حاجة قدامه وهي مستخبيه ورى أمها وشهقاتها بتعلوا
يانيس بغضب : كل يوم مشاكل بسببها وبتجي منين من جامعتها ..
صوفيا : هي معملتش حاجة هما السبب اهدى إنت ماشوفتش حالتها ..
يانيس بغضب : حالتها ماتهمنيش كل مرة أسيب شغلي بسببها النهاردة مديرة جامعتها جه يشتكي منها ..
صوفيا : هي عملت إيه بنتي ماعملتش حاجة من غير سبب ..
حياة ببكاء : أنا تعبت ياماما كل مرة بتعرض للتنمر بسبب حجابي كلهم بيهربوا مني ..
يانيس : قوليلها تقلع الحجاب دا وتغير الهدوم اللي هي لابساها دي وتلبس زي البنات مابتلبس مش عايز أشوفك بالهدوم دي ثاني
قال كلامه وخرج وهو متعصبة
قربت منها أمها و حضنتها
حياة بدموع : ماما هستغنى عن أي حاجة إلا حجابي دا فريضة من ربنا هو تاج على رأسي أنا مش هقلعه حتى لوقتلوني ..
صوفيا : منعني إني أشتغل علشان رفضت أقلعه وإنتي هيمنعك من دراستك ..
حياة بدموع : ماما مدير جامعتي قبلني بحجابي لكن كل اللي معايا بيتنمروا عليا مش عايزني معاهم أنا مش هكمل دراستي هنا ..
صوفيا : أومال هتكملي دراستك فين ..
حياة : في بلدي أنا عايزه أرجع بلدي ..
صوفيا : أبوكي مش هيسيب شغله هنا ..
***********************
في ذالك البيت الصغير كان قاعد جنب أمها بيأكلها
أرسلان : من يوم الحادث وأنا مسمعتش صوتك ياماما أنا بر بين الناس وحيد و إنتي هنا مش عايزه تتكلمي قولي حاجة ..
بصتله لكن ماتكلمتش
أرسلان بدموع : ماما أرجوكي إتكلمي بقيت أمشي بين الناس و الكل بيهرب مني بصي لوشي الكل بيخاف منه ..
دلوقتي أنا هروح لشغلي باس رأسها وخرج من البيت وضع الغطاء على رأسه مشي قدام أهل الحارة الكل بعد عنه تصرفهم دا مجرحهوش لأنه خلاص إتعود عليه
وصل للغابة لأنه بيجمع الخشب ويبيعها لست هي تستغل حالته تأخذ الخشب وتبيعها وتعطيه نصف الفلوس ..
***********************
أمل : أسيل دا أول يوم لكي في الشغل إتأخرتي ليه ..
أسيل : أنا جاهزة ماما هنروح سوى طريق المكتبة قريب من المدرسة ..
أمل : يلا بينا ..
خرجوا من بيتهم ركبوا عربيتهم الصغيرة
أسيل : ماما حياة ماتصلتليش من وقت طويل ..
أمل : إنتي عارفه التنمر اللي بتتعرضله بسبب حجابها ..
أسيل : أنا مش فاهمه هما إيه دخلهم بحجابها ..
أمل : أكثر حاجة بتوجع هو أبوها مش هامه غير الفلوس طلب منها تقلع الحجاب علشان مصالحه ..
أسيل : أستغفر الله هو دا أب المفروض هو اللي يدعمها علشان تحافظ على حجابها أقفي هنا ياماما أنا وصلت باستها ونزلت من العربية ..
أمل : حبيبتي خلي بالك على نفسك مع السلامه..
**********************
يانيس : صوفيا صوفيا إنتي فين عايز أتكلم معاكي ..
صوفيا : مالك في إيه خرجت وإنت متعصب ورجعت مبسوط ..
يانيس : نادي على بنتك لازم أقولها هي كمان ..
خرجت حياة من أوضتها وقعدت معاهم
يانيس : النهاردة طلب مني مدير الشركة طلب لوعملته هبقى مدير لواحده من شركاته ..
صوفيا : وإيه هو الطلب دا اللي هيخليك مدير ..
يانيس : في اليوم اللي جه فيه المدير لعندي شاف حياة وعجبته وعايز يتجوزها ..
صوفيا بعصبية : إنت اتجننت هو مش مسلم وبسن أبوها أو أكبر كمان ..
يانيس : إستني بس هو مسلم وعايش هنا من وهو صغير اما من ناحية إنه كبير في السن فهو قال إنه هيدفعلنا مبلغ كبير أوي..
صوفيا : إنت بتقول إيه عايز تبيع بنتك علشان الفلوس إنت أحقر شخص شوفته
كانت بتسمع كلام أبوها و دموعها نازلة مش بتقف ..
يانيس : أنا هخرج دلوقتي فكروا بالموضوع وهتتجوزيه سواء وافقتي او رفضتي ..
خرج من غير خجل ومرفش ليه جفن علشان بنته
صوفيا : اللي قاله دا مش هيحصل مش هتتجوزي العجوز دا ..
حياة بدموع : ماما إنتي شايفه هو بيعاملني إزاي من وأنا صغيره وهو بيعاملني بقسوة وكنت بستحمل والنهاردة عايز يبيعني علشان مصلحته ..
صوفيا : لما يرجع هبلغه إنك موافقة ..
حياة بصدمه : إيه ..
صوفيا : علشان يكون عندنا وقت علشان أقدر أهربك بكره لعند خالتك لازم تهربي على أول طيارة ..
حياة حضنتها بفرحة : إنتي أحسن أم في الدنيا وأخيراً هرجع لبلدي ..
************************
انتهى أرسلان من تقطيع الخشب وإتصل بالست اللي بتاخذ منه الخشب جت بعربيتها
أرسلان : الخشب جاهز إنتي كل مرة بتنقصي من الفلوس ..
الست : لولايا مكنتش بعت الخشب مافيش حد هيشتري من واحد مشوه أنا باخذ حق تعبي ..
أرسلان : تعب إيه إنتي بتاخذيه على الجاهز وتبيعيه وتاخذي المبلغ الأكبر من غير ماتتعبي ..
الست : لومش عاجبك مش هاخذوهم كل الناس رفضت إنها تشتري منك ..
أرسلان : طيب روحي حطلها الخشب فوق العربية واتحركت بالعربية ..
أرسلان قعد حزين بيستحمل استغلال الست دي علشان أمه مش ذنبه إنه مشوه لكن الناس بتحكم على الإنسان من شكله ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق ارسلان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *