روايات

رواية فتاة الملجأ الفصل الخامس 5 بقلم ريم سيف

رواية فتاة الملجأ الفصل الخامس 5 بقلم ريم سيف

رواية فتاة الملجأ البارت الخامس

رواية فتاة الملجأ الجزء الخامس

فتاة الملجأ
فتاة الملجأ

رواية فتاة الملجأ الحلقة الخامسة

بعد ما هدى خرجت من الملجأ جالها اتصال تليفوني
هدى : أيوة يا احمد انت فين
احمد : أيوة يا بنتي انا في البيت خير في حاجة
هدى : خلاص لما اجيلك هحكيلك
احمد: خلاص مستنيكي مع السلامة
وذهبت هدى الى احمد وبعد قليل من الوقت وصلت هدى وطرقت الباب
احمد : قوم يا يوسف افتح الباب
وذهب يوسف لكي يفتح الباب
هدى : ازيك يا يوسف عامل ايه يا حبيبي
يوسف : الحمدلله يا دودو
ازيك انتي
هدى : بخير يا حبيبي طول ما انت بخير
يوسف: اتفضلي يا دودو بابا مستنيكي جوه
ودخلت هدى
احمد : ايه يا بنتي في ايه قلقتيتي
هدى : موضوع مهم عايزاك فيه
احمد : ادخل يا يوسف العب جوه

 

 

 

 

هدى : طيب هتكلم بس اندهلي مراتك هي كمان
احمد : هو في ايه يا هدى
هدى : اسمع الكلام بس
احمد : حاضر يا ستي يا ريم يا ريم
ريم : أيوة يا احمد جاية
ريم : ايه ده هدى ازيك يا حبيبتي عاملة ايه
هدى: بخير بس اقعدي عايزاكي في موضوع مهم وحكت لهم هدى ما سمعته من منال واكملت حديثها اه أنا مسجلة مكالمتها على تليفوني وكمان بعد التحريات اللي عملناها احنا التلاتة دي احنا كدة نقدر نسجنها
احمد: اللي معانا ميسجنهاش لازم تتمسك متلبسة انتي هتراقبيها كويس اوي الفترة دي بس من غير ما تاخد بالها طبعا
هدى : طيب وانت عملت ايه في موضوع التحقيق
احمد : شغال فيه بس انتي عارفه الحاجات دي بتاخد وقت لسه هيعملوا تحريات علشان يتأكدوا من صحة كلامي
ريم: انا هاخد الاوراق والتسجيل اللي معاكم واعطيه لمراد بيه وكمان هخليه يبعت ناس تراقبها علشان نمسكها ويبقى معانا تصريح من النيابة ونخلص
هدى : تمام، احمد انا كنت عايزاك في موضوع انا عايزة اتبنى رفيف وامل
احمد: تاني يا رفيف ومين بعد كدة هيوافق يتجوزك وانتي معاكي طفلتين يا حبيبتي انا نفسي تتجوزي وافرح بيكي
هدى : احمد انت عارف رأي في موضوع الجواز ده واني رافضة الفكرة دي وعلشان خاطري لو عاوز تفرحني بجد وافق بجد انا الوحدة هتموتني
احمد: يا بنتي منا قولتلك تعالي اقعدي معايا هنا
هدى : يا حبيبي ربنا يخليك ليا بس انا مش عايزة اتقل عليك انت ومراتك
ريم: لا انا كدة بقى اللي هزعل منك انتي عارفه انتي غاليه عندي قد ايه ده لو ما شالتكيش الأرض اشيلك فوق دماغي واحمد معاه حق تعالي اقعدي معانا منها تونسي وحدتك وكمان يوسف هيفرح اوي متخلينيش ازعل منك بقى
هدى : حبيبتي ربنا يديمك ليا بس انا كدة هكون مرتاحة اكتر وبعدين انا حبيت رفيف وأمل جدا ونفسي يعيشوا معايا علطول
احمد: خلاص يا هدى اخلص بس من موضوع منال وبعدين اعملك إجراءات التبني

 

 

 

هدى بفرحة بجد يا احمد ربنا يخليك ليا يلا انا نمشي بقى علشان اشوف الزفتة منال وأروح اطمن على رفيف وأمل علشان منال حطاهم في دماغها من بعد اللي حصل
احمد : خلاص ماشي وانا كمان هسرع موضوع التحقيق ده واكثف المراقبة عليها
هدى : يلا في رعاية الله
وذهبت هدى متجهة إلى الملجأ
ريم : انا هدخل اكمل تحضير الغذاء
احمد : ماشي حبيبتي وانا هدخل المكتب اخلص كام حاجه في الشغل
………………………………………………….
عند هدى وصلت الملجأ وصرخت بصدمة عندما رأت …………
………………………………………………….
في حارة شعبية يوجد بيت كبير يسكن به شوقي وزوجته وابنائه ناصر وطارق
طارق: بقولك يا ناصر عملت ايه في الحوار اللي قولتلك عليه
ناصر : انت برضو لسه مصمم على اللي في دماغك
طارق : أيوة مصمم احنا هنمضيه على ورق تنازل عن البيت واملاكه وهنقعده في دار مسنين ونبقى خدنا بتار امك الله يرحمها اللي ماتت من قهرتها على بنتها اللي رماها بكل جحود اكنها مش بنته
ناصر بغضب : أيوة معاك حق مش هنسى كل يوم عياطها وهي بتدعي ربنا أنه يحفظ البنت اللي رماها
طارق بحزن: الله يرحمها واه ابعت ناس تسأل الناس على اختك في المكان اللي رماها فيه
ناصر: نسأل فين بس ده الموضوع ده بقاله ست سنين
طارق: اتصرف يا ناصر دي كانت وصية امك الله يرحمها ولازم ننفذها وتنساش تجيب اوراق التنازل
ناصر: حاضر وذهب لكي يفعل ما طلبه أخاه…………………………………………………..

 

 

 

عودة للحاضر
في مكان لم نذكره من قبل في مستشفى ممرضه جالسة جنب مريض ولاحظت أنه بدأ يفوق الممرضة طلعت تجري ودخلت غرفة الطبيب
الممرضة (سلمى): الحق يا دكتور المريض اللي في غرفة ١٠٧ بيحرك أيده شكله بدأ يفوق الدكتور قام يجري يشوفه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة الملجأ)

اترك رد

error: Content is protected !!