Uncategorized

رواية حب خادع الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

 رواية حب خادع الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

رواية حب خادع الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

رواية حب خادع الفصل الثالث 3 بقلم نورا محمد

– مفاجأة 
– ماشي يا ابني خد الشنط معاك
– حاضر يا عمي 
ودعو الكل وركبو تاكسي 
– على ماك لو سمحت
– ليه 
– وعدتك اننا هنتصور بعد الجواز 
– تمام 
دخلو المطعم وكان المكان كله متزين ومفيش حد في المكان غيرهم 
– فين الناس 
– أنا حجزت المكان أي رأيك 
– جميل جداً والزينه تحفه 
– يلا نتصور 
– اتصورو في المكان وبعدين راحو المطار معاد الطيارة على وشك 
– محمد عمرك ما هتسيبني 
– عمري ما هسيبك 
– على المسافرين الاستعداد والتوجة للبوابه رقم ٥ 
ركبو ونورا كانت خايفه 
– مالك 
– اول مره اركب طيارة
– اتعودي 
– حاضر هنوصل بعد كام ساعة 
– خمس ساعات تقدري ترتاحي لحد ما نوصل 
– ماشي 
فاقت نورا على صوت الناس وهيا نازلة 
– يلا يا حبيبتي 
– حاضر
– هننزل في اوتيل لحد ما نشتري مكان
– احنا هنطول هنا 
– اه طول العمر 
– هنخلص العلاج ونرجع 
– بضحكة ساخره علاج اي انا جي هنا علشان اشوف حياتي 
– يعني اي 
– بصي يا ست البنات هحكيلك 
كان في دماغي موضوع السفر ده من زمان وكل ما اواجه اهلي كانو يرفضو علشان لوحدي عايزين حد ياخد باله مني يهتم بيا وانا فكرة فيكي علشان عارف أنك بتحبيني يبقى انتي اللي هتقفي جمبي بس بصراحة أنا مش بحبك ولا هحبك لأن قلبي لشخص تاني وانا جي هنا علشان أثبت لها اني اقدر يكون معايا فلوس وغني واقدر اشتغل في مجالي والربح هيكون كتير وبكده اوريها اني اقدر اعمل اي حاجه بس هيا اختارت الفلوس ومش هتيجي غير بطريقة دي 
– وانا اي ذنبي في كل ده اتحمل غلط غيري ليه وكدبت عليا وقولت انك مريض 
– مفيش حد يعرف اني مريض غيرك اتفقت مع أهلك اني لازم اسافر علشان عندي فرصة عمل في الخارج واني بحبك ولازم اخدك معايا ووافقو 
– أنا عايزه أطلق 
– مش بمزاجك 
– حجزت ليكي غرفة لوحدك وانا في جناح تاني 
– تمام 
– وصلها الاوتيل واخدها على غرفتها وبعدين سابه لوحده 
دخلت غرفتها بتتذكر كل اللي حصل وكل حنيته معاه وكل حاجة حلوه بينهم ازاي عمل فيا كده عملت اي في حياتي علشان يحصل ليا كده كان مالي بالحب وعذابة مكنش ذنبك ده ذنب قلبي إنه حبك ووثق فيك 
من كتر العياط نامت قامت الصبح لقيته في غرفتها 
– انت بتعمل اي هنا 
– إنتي مراتي ودي غرفتي زي مهيا بتاعتك الاكل بره وانا خارج 
– تمام 
– سلام 
خرج ودخلت اخدت شاور 
برغم من كل اللي حاصلها بس كانت حابه تتعرف على المكان وان مفيش حاجه تعكر مزاجها مش هفكر فيه واشوف حياتي جهزت نفسها وخرجت كانت فرحانة جداً انها بتتعرف على أماكن جديدة ظهر قدامها كافية 
طلبت قهوة وأخرجت رواية وقراتها فجأة جه شخص قعد قصادها 
– انتي عربية 
– اه وانت 
– أنا مصطفى من سوريا 
– وانا نورا من مصر 
– تشرفت بمعرفتك برغم انك في بلد غربية ما سمحتيش للغربة تغيرك 
– ده تاني يوم ليا هنا 
– لوحدك 
– اه لوحدي يعتبر ماليش حد هنا 
– صرنا اصدقاء 
– ليا الشرف طبعًا 
– عندك إيميل 
– اه عندي 
– ممكن تضيفيني 
– اه اكيد اسم الايميل إي 
– مصطفى وليد 
– تمام بعت 
– وصل 
– مشاء الله انتي بتكتبي 
– مش اوي بس بحب اعبر عني بالكتابة لأن مفيش حد هيستحمل احكيله كل اللي جوايا اكيد هيزهقُ مني ف دايمًا بكتب 
– ده ابداع احسنتي والله بس كلها عن الحب 
– مكنتش لسه عرفت أن ده كلام بنضحك بيه على نفسنا مفيش حاجه اسمها حب 
– فيه قصص كتير عن الحب 
– معظمها بتنتهي بحزن وخذلان وألٓم وفُراق 
– مجربتش الجانب الحلو منه 
– مالحقتش اجرب احساس الحب كل إلي حسيت بيه كان  مؤقت لفترة وكل حاجه انتهت في لحظة 
– باين انك موجوعة اوعدك اني هرجع تاني ونتقابل 
– أن شاء الله 
– في حفظ الله 
– قد اي حسيت بأحساس حلو وانا بكلمه يا بختها حبيبتك بيك 
رجعت الاوتيل واتفاجاة أن محمد مستنيها 
– كنتي فين؟ 
– بتعرف على المكان 
– وتخرجي ليه لوحدك 
– اظن دي حاجة متخصكش خليك في شغلك وسيبني اعيش حياتي 
– اسيبك هنا ولوحدك مستحيل 
– أنا عايزه أطلق مش هكمل معاك 
– وانا مش هطلق 
– بس انا مش عايزه اكمل 
– ولا انا اول ما أميرة تيجي اوعدك هطلقك 
– اميره معقول لسه في قلبك حب ليها بعد ما اختارة غيرك 
– اه لسه بحبها 
– تمام ارجعلها 
– مش محتاج اذنك اكيد هرجع 
– تمام ممكن تخرج بره 
– سلام 
خرج وهيا فضلت لوحدها مكنتش مستوعبة كل اللي بيحصل وفجأة
يتبع……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية توأمان وقلب واحد للكاتبة إيمان المهدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *