روايات

رواية قمر مشوه الفصل الثالث عشر 13 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الثالث عشر 13 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الثالث عشر

رواية قمر مشوه الجزء الثالث عشر

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الثالثة عشر

في منزل شهد جاء اتصال الي قمر من مالك
مالك/السلام عليكم
قمر /و عليكم السلام
مالك/ازيك يا قمر عامله ايه
قمر /الحمد لله كله تمام
مالك/يارب دايما ان بكلمك دلوقت علشان اعرفك ان الجماعه هيجم بكرا ان شاء الله
قمر /يجو بالسلامه ان شاء الله
مالك/خلاص اعملي حسابك تكوني هنا من بدري
قمر /حاضر
مالك/يلا مع السلامه
اغلق قمر معه و نظرت الي شهد
شهد/في حاجه
قمر /لا بيقول ان الجماعه جيين بكرا
شهد/يعني خلاص هتمشي تاني
قمر /ما احنا اتفقنا يوم الاجازه هقضيه معاكي و كمان شويه و الدراسه تبدا و نتقابل علي طول
شهد/ان شاء الله
قمر /طب قومي يلا معايا علشان اجهز حاجتي علشان امشي من بدري
شهد/يلا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما عند مالك ظل يتذكر ملاكه و كيفيه الوصول اليها هو الان علم عنوان منزلها فلينتظر قليلا و يفكر في الخطوة القادمه
و بعد انهاء عمله عاد الي المنزل مرهق من الامس لم ياخذ راحته في النوم لوجوده بالسياره و عاده الي القاهره علي العمل فورا فيحتاج الان الي بعض الراحه عاد الي المنزل و صعد الي الغرفه بعد ما قام بطلب بعض الاطعمه له و للحرس ذهب نحو الحمام لياخذ حماما باردا و خرج ارتدي ملابسه و هبط الي الاسفل ليتناول الطعام فهو منذ الصباح لم يتناول شيئ و بعد ذلك صعد مره اخري الي الغرفه و ذهب علي الفور في ثبات عميق من شده الارهاق
و في الصباح الباكر قام و اخذ حماما و ارتدي ملابسه و هبط للاسفل و جد قمر تنظف المكان
مالك/قمر
انتبهت له
قمر /ايوة يا مالك بيه
مالك/انتي جيتي امتي دا الساعه لسه تمانيه
قمر /جيت من ساعه
مالك/و جيه سخنه علي الشغل علي طول كدا
قمر /ما هو البيت محتاج تنضيف
مالك/طب استني اما امينه تيجي علشان تساعدك
قمر /ما هو انا هشتغل علي قدي عقبال ما يجو
مالك/ماشي ربنا معاكي سلام انا علشان اتاخرت علي الشغل
قمر /مع السلامه يا بيه
خرج مالك و اكملت قمر تنظيف في الاسفل ثم ذهبت نحو المطبخ لتحضير الغداء و بعد الانتهاء صعدت للاعلي لتنظيف الغرف ايضا و ذهبت نحو الحديقه كما تفعل مع كل مره تنظف فيها المنزل لتاخذ بعض الورود لتوزعها في المنزل باكمله و مع انتهاء كل شيئ كان قد عاد مالك من عمله
مالك/قمر… قمر انتي فين
قمر /ايوة يا بيه
مالك/ماشاء الله انتي لحقتي تخلص كل دا
قمر /الحمد لله
مالك/بس عايز اقولك علي حاجه
قمر /اتفضل
مالك/متتعفيش علي نفسك……. دلوقت انتي عندك شويه صحه بعد كدا الصحه دي هتروح مش هتبقي قدره تملي لنفسك كوبايه شاي
قمر /اكل العيش مر
مالك/مقولناش حاجه بس ممكن نقسم الشغل علي ايام الشغل عمره ما بيخلص
قمر /حاضر
مالك/انا بقول كدا لمصلحتك
قمر/عارفه…… هو الجماعه هيجو امتي
مالك/انا كلمتهم و انا راجع ادامهم ساعه بالكتير علي ماخد شور و اطلب اكل هيكونو جم ان شاء الله
قمر /لا حضرتك متطلبش اكل انا عاملت
مالك /كمان واضح ان الكلام معاكي ما منهوش فايده
قمر /لا ان شاء الله هعمل بنصيحه حضرتك
مالك/اما اشوف
و صعد هو الي الاعلي و خرجت قمر نحو الحديقه تجلس بها حتي يعود الجميع
اما مالك اثناء صعوده و جد ان هذا الدور ايضا نظيف و عندما دخل الي الغرفه و جدها نظيفه و رائحتها جميله و يوجد ايضا بها بعض الورود تحدث مع نفسه(غريبه البنت دي ازاي واحده في سنها قدره علي الشغل دا كله المفروض يكون لها اهل يصرفو عليها حرام طفله زي دي تشتغل و تشيل مسؤليه نفسها هو حلو و وحش حلو انها قدره تشيل مسؤليه نفسها تتعلم وتشتغل علشان تصرف علي نفسها و وحش انها شيله شيله تقيله اكبر من سنها) و بمقرنه بسيطه بينها و بين نيلي(نيلي اهي من سنها بس متقدرش تعتمد علي نفسها نهائي دي حتي متعرف تقلي لنفسها بيضه لو جاعت)
تحدث بصوت مسموع
مالك/ربنا يعينك يا قمر و يحقق احلامك و يهديكي يا نيلي و فعلا القيكي اتغيرتي للاحسن
بعد ما خذ حمامه ارتدي ملابسه و هبط للاسفل بحث بعينه عن قمر لم يجدها في اي مكان بالمنزل بحث في الخارج و وجدها تجلس في الحديقه
مالك/قمر
قامت وقفت من مقعدها
قمر /ايوة
مالك/وقفتي ليه
قمر /حضرتك كنت عايزني في حاجه
مالك/اصل ملقتكيش جوه اومتي وقفتي ليه اقعدي
قمر /ميصحش يا بيه
مالك/ميصحش ايه اقعدي
جلست مره اخري
مالك/قوليلي يا قمر هو انتي ملكيش اهل خالص
قمر /لا
مالك/لا اهل باباكي و لا اهل مامتك
قمر /لا مليش حد خالص انا وعيت علي الدنيامعرفش غيرهم هما في حاجه
مالك/لا ابدا بدردش معاكي بس صحيح عرفت من نيلي انك قدمتي ورقك
قمر /ايوة
مالك/مش انا كنت قايل انا هقدمهولك
قمر /ما هو اصل صاحبتي و باباها هما اللي سحبولي الورق و قدمهولي
مالك/ماشي مش محتاج اقولك انك لو عوزتي اي حاجه انا موجود
قمر /ان شاء الله طب بعد اذنك
وقامت وقفت
مالك/علي فين
قمر /هدخل اريح شويه علي ما الجماعه يجو
مالك/اها روحي
قمر /اؤمر بحاجه
مالك/لا ابدا
ثم ذهبت سريعا من امامه باتجاه الغرفه الخاصه بها و اغلق عليها الباب جيدا
و ذهبت نحو الفراش تجلس عليه قليلا فتذكرت امر الصندوق حين ذكرتها به شهد
فلاش بااااااااااك
قمر /يلا قومي بقه جهزي معايا حاجتي
شهد/يلا
و بعد الانتهاء دخلت اليهم ام شهد
ام شهد/انتي خلاص ماشيه يا قمر
قمر /ايوة يا طنط
ام شهد/خالي بالك من نفسك و علي طول كلميني
قمر /حاضر
ام شهد/صحيح خدتي الصندوق
شهد/انتي نسيتي تشوفيه خالص
قمر /اه صحيح طب هاتيه يا شهد
ام شهد/طب اسبكم انا بقه
قمر /اتفضلي يا طنط
عادت شهد و معها الصندوق
شهد/الصندوق اهو
اخذته منها قمر و ظلت تنظر اليه في جميع الاتجاهات
قمر /دا مقفول بقفل
شهد/و انتي مش معاكي مفتاحه
قمر /معايا منين اذا كان دي اول مره اشوفه فيها
شهد/امال هنفتحه ازاي
قمر/ انا مش عايزه اكسره
شهد/طب اركنيه دلوقت ممكن تلاقي مفتاحه
قمر /ماشي سبيه هنا جمب حاجتي علشان اخده معايا
شهد /ماشي
باااااااك
احضرته و ظلت تنظر اليه بعض الوقت لعلا تجد له حل وتحدثت مع نفسها(اروح لمالك بيه ممكن يعرف يفتحه)
و جائت لتقف بيه و تذهب الي مالك سقط من بين يديها انحنت قليلا لتاخذه وجدت قطعه بيه قد انكسرت اخذته و جلست مره اخري علي الفراش و جائت تحاول اصلاحه و جدت انه تركيب ليس كسر فسحبت قطعه اخري و جدت ورقه فسحبت اكثر من قطعه و اخرحت الورقه و جدته ظرف مغلق فتحته و جائت تقرا ما به استمعت الي صوت سياره فاغلقته مره اخري و احتفظت به اسفل ملابسها و ايضا الصندوق و ذهبت اليهم
اول من راتها كانت امينه ذهبت نحوها
امينه/ازيك يا قمر وحشتيني جدا اخر مره اسافر من غيرك بجد وحشتيني
قمر /انتي اكتر و الله يا ابله امينه
امينه/قوليلي عاملتي ايه في الاسبوع دا
قمر /ها
امينه/هو ايه اللي ها
قمر /لا اقصد يعني اشتريت كل اللي انا عايزاه و اتفسحت شويه مع صاحبتي
امينه/المهم تكوني انبسطي
قمر /يعني الحمد لله
امينه/يارب يسعد ايامك اما اروح اغير بقه
قمر /اتفضلي
و خرجت قمر لكي ترحب بالعائله
استقبلتها وفاء
وفاء/ازيك يا قمر وحشاني
قمر /تسلمي يا ست وفاء
كارم/انتي فعلا بجد وحشانا يا قمر اسبوع بس اللي قضتيه معانا بس بجد انتي سبتي علامه جوانا
قمر /ربنا يبارك لك يا كارم بيه
قسمت /انا طالعه اخد شاور علي ما الاكل يجي
قمر /حمد علي سلامتك يا قسمت هانم
قسمت/نعم
قمر /بقول حمد لله علي السلامه
نظر لها كارم
قسمت/اها الله يسلمك
و صعدت للاعلي و هي تسب قمر بصوت خفيض
مصطفي كان اخر شخص دخل و معه نيلي
مصطفي/قمر ازيك لكي واحشه و الله
كارم/شوفتي انتي بجد وحشتينا كلنا
قمر /يارب يباركلكم جميعا انا بجد مش عارفه اقول ايه من كلامك الجميل دا
نيلي /الكلام الجميل للناس الجميله
تفاجئ الجميع بما فيهم قمر و ايضا مالك الذي دخل للتو من حديثها و جحظت عيناهم بشده من الدهشه عندما اكملت
نيلي/تعرفي انا حبتلك هديه يارب تعحبك بس لما افضي الشنطه هجبهالك
قمر /متشكره جدا ليكي
نيلي/شكر ايه احنا اخوات
بعد تلك الجمله ذهب اليها مالك و ضع زراعه علي اكتافها و باليد الاخري علي مقدمه راسها
مالك/لا مش سخنه امال في ايه
نيلي/نعم يا سي مالك
كارم لانقاذ الموقف
كارم/مالك
مالك/نعم يا جدي
كارم/اطلبلنا اكل يلا
مالك/اكل ايه دي قمر هنا من بدري نضفت البيت و عاملت اكل كمان
نظرو الجميع لها فتوترت هي زياده
قمر /هروح اجهز الاكل
و ذهبت نحو المطبخ و صعد الجميع ما عادا مالك للاعلي لتبديل الملابس ثم هبطو مره اخري كانت قد احضرت السفره قمر و معها امينه
و بعد تناول الطعام صعد الحميع الي الاعلي لينال كلا منهم بعض الراحه و ذهبت ايضا قمر و امينه الي غرفهم
في غرفه قمر بدلت ملابسها و اخرجت الظرف من اسفل الملابس
و ذهبت به نحو الفراش و فتحته مره اخري و اخذت تقراء فيه
(بسم الله الرحمن الرحيم
ازيك يا قمر انا عارفه انك لما تقري الجواب دا هكون انا قابلت وجه كريم انتي طبعا عارفه انا بحبك اد ايه و انك كنتي احلي حاجه في حياتي انا و والدك و مكنش لينا غيرك و ليكي غيرنا بس اللي انتي متعرفهوش ان انتي ليكي اهل)
جحظت عين قمر بشده و بدات تبكي اولا علي رحيل ولدتها و والدها ثانيا علي انها لديها اهل و لم يسال احدا عليها حتي الان و تركوها تتذوق مراره الايام و لكن اراد الله لها حياه طيبه ارسل اليها هذه العائله التي لم تنبذها كما نبذها الاصحاب و الجيران عاملوها كا واحده منهم و ليست خادمه مسحت عينها بظهر يدها و اكملت باقي الجواب(انا عارفه انك لم تسمعي بعد العمر دا كله ان ليكي اهل اساله كتير هدور في بالك و انا جاهزه اقولك علي كل حاجه بس كل اللي طالباه منك انك تسامحيني يا بنتي انا بعدت علشان كنت خايفه و خفت اكتر لما جيتي انتي علي الدنيا و اوعي تفتكري ان اهالي ناس و حشه لا بالعكس اهلي ناس طيبين جدا بس الشيطان دخل بينا و فضل يوسوس زي ما بيقولو لو حصل و عرفتي طريق اهلي خالي بالك من شخص واحدبس هو دا الشيطان زات نفسه الشخص دا اسمه………………. )

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *