روايات

رواية نعمة (العالم الآخر) الفصل الثاني 2 بقلم حمادة زهران

رواية نعمة (العالم الآخر) الفصل الثاني 2 بقلم حمادة زهران

رواية نعمة (العالم الآخر) البارت الثاني

رواية نعمة (العالم الآخر) الجزء الثاني

نعمة (العالم الآخر)
نعمة (العالم الآخر)

رواية نعمة (العالم الآخر) الحلقة الثانية

كنا كلنا متجمعين عند جدتي…..
متعودين دايما يتجمعوا وقت خبيز العيش الشمسي…..
“امي ومرات عمي الكبير ومرات عمي الوسطاني وعماتي الاتنين وعيال البيت كلهم”…..
وفي يوم كانوا بيخبزه العيش بتاع البيت كله….
كنا مبسوطين جدا وبناكل كلنا والفرن شغال وجدتي بتخبز وانا كنت في الوقت ده اكثر واحده مفضله عندي جدتي……
وفجأة شوفت حاجه غريبه عمري ما شوفت زيها…..
بدأت اسمع حاجات وكلام كتير في ودني…..
شوفت عمي الصغير كان راكب العربيه بتاعته كان معاه ميكروباص شغال اسكندريه القاهره…..
وهو ماشي كان في عربيه بتجري ورا عربيه تانيه وهو ماشي وراهم……
شهقت جامد جدتي اتخضت وقالتلي مالك…..
وكلهم اتلموا حواليا……..
جدتي زعقت معاهم واخدتني وطلعنا قدام الباب…..
وقالت ما حدش يجي ورانا عملتلي ميه بسكر……
قعدت وقالت احكي مالك في ايه……
قولتلها انا خايفه منك علشان اللي أنا شوفته هيزعلك…..
قالت لا قولي ما تخافيش….
قولت عمي هو وسايق العربيه في ناس بيجروا ورا بعض وهو شايفهم والعربيه الاولى بيضه والتانيه سوده….
والناس اللي في العربيه السوداء نزلوا وكانوا بيطلبوا الراجل اللي في العربيه البيضه……
وعمي نزل يحوش عن الراجل اللي في العربيه البيضه….
الناس ضربوا عمي بسيف على ايده…..
جدتي اتخضت وخافت قوي وانا كنت خايفه جدا منها…..
قالت طيب بالراحه يا نعمه احكيلي تاني……
وحكيت تاني……
جابت لي اكل وعصير وكل شويه تقول لي احكي تاني وانا احكي……
قاعدين قدام الباب من 11 الصبح لحد 5:00 المغرب وانا وصفت كل حاجه حصلت حتى شكل الناس…..
واحنا قاعدين جدتي كانت بتبص يمين وشمال و مستنيا عمي ودخلت العربيه البيضه نفس اللي وصفتها جدتي اتخضت وقامت من مكانها……
الراجل اللي وصفته نزل من العربيه ونزل وعمي وايده مربوطه….
الراجل قال هي دي امك يا سعيد…..
عمي قال اه…..
ستي كانت زي المشلوله مش عارفه تتكلم ولا تتحرك من مكانها كل اللي هي بتعمله بتبص عليهم وترجع تبص عليا وهي بتقول ازاي انت عرفتي……
الراجل جي وباس ايد جدتي وقال انتي عرفتي تربي يا حجه…..
انا واكيل نيابه وفي ناس بلطجيه كانوا بيجروا ورايا وعايزين يضربوني وحكى كل حاجه انا حكيتها لجدتي…..
كل حاجه شفتها وقولتها حصلت…..
بابا لما عرف خاف عليا قوي وزعل مع جدتي وقال انا قولتلك بلاش الكلام….
الجيران عرفوا كل حاجه بتحصل معايا واي حد كان بيحلم بحاجه يجي يحكيلي علشان افسرها……
وانا كنت بفرح بصراحه ان الناس مهتمه بيا كنت 11 سنه وقتها…..
لحد ما في يوم جارتنا نادت عليا الست دي كانت ما بتخلفش كان اسمها نوال قالت تعالي عايزاكي…..
قولت لماما قالت ماشي طلعتلها لقيت جوزها موجود قالت تعالي يا نعمه عمك مصطفى شاف حلم وعايزك تفسيريه….. قولت ماشي….
قعدني على الارض قدامه وبدا يحكي عن مكان في الصحراء وبدأت أشوف المكان وبدات أوصف المكان هو يقول كلمه وانا اكمل…..
لحد فعلاً ما وصلت للمكان ده وكنت شايفه كل حاجه كويس جدا شوفت نفسي واقفه في المكان ده وشايفه تحت الارض……
قالي شايفه ايه يا نعمه قولتله على اللي انا شايفاه تحت الارض….
قالي طيب اوصل ازاي بدأت أخاف واترعش…
عاد السؤال تاني اوصل ازاي اوصل ازاي قولي ما تخافيش… شوفت مصطفى ظهر في المكان قدامي ومعاه واحد شكله وحش ومعاه طفل رضيع ماسك س.كي.نه ونزل بيها على رقبت الطفل…..
بدأت أصرخ أصرخ لحد ما الجيران اتلموا وما كنتش عارفه اتكلم ومكنتش عارفه اتحرك من مكاني…..
شوفت بابا جاي جاري عليا قال لي أهدي أهدي انا جنبك…..
هو الوحيد اللي بتكلم معاه وانا مطمنه…..
قال في حصل ايه …..
نوال قالت والله ما فيش حاجه بس مصطفى كان بيحكيلها حلم……
بابا زعق معايا وخدني في حضنه وقال لي مالك احكيلي حكيت اللي أنا شوفته…..
بابا واعمامي ض.رب.وا مصطفى وما كنتش عارفه هو كان عايز مني ايه بس بابا وعمامي كانوا عارفين ومن كتر ال.ض.رب اللي ات.ض.ربه كان هي.م.وت في ايديهم….. وفهمت بعدين ان هو كان عايزني اساعده في فتح مقبره…
بابا منعني انزل من البيت….
بدأت أسمع اسماء ناس واللي كنت بسمع اسمه كان بيموت….
مره كنت مع جدتي قبل صلاه الفجر وقولت ام سلطان ماتت….
“أم سلطان ساكنه في الشارع اللي ورانا وصديقه لجدتي”
جدتي قالت امتى دي كانت معايا امبارح مين قال لك…..
بصتلها وقولت سمعت صوت في ودني 3 دقايق وزاعوا في المكروفون بتاع الجامع ان ام سلطان ماتت….
جدتي اتمسمرت مكانها واتصدمت…..
وناس كتير غير ام سلطان كنت اسمع اسمها وبتموت…..
لحد ما وصلت 13 سنه وبدأ يجي ليا عرسان وبالفعل اتخطبت….
بدأت احلم احلام غريبه وبقيت تحصل احداث غريبه زي مثلاً بحس دايما بحد جنبي بيتنفس…..
خطيبي اول حد اعرفه في حياتي اتخطبت له 3 سنين وخلال الفترة دي كانت بتحصل حاجات غريبه…..
كان يعرف اللي بيحصل معايا بس مش بالتفاصيل…
ومن غير اي سبب قلت لبابا مش عايزاه وفي نفس الوقت كنت بحب خطيبي جداً…..
كنا في شهر 5 والمفروض هنتجوز في شهر 7 صممت على الفركشه وبابا عمره ما عارض رأيى وفعلاً فركشت الخطوبه…
في نفس الوقت ده جالي 11 عريس واهلي وافقوا على واحد منهم كان اسمه احمد…..
انا كنت رافضه بس جدتي اصرت على الخطوبه وخلتني اتخطبت غصب عني…..
بعد خطوبتي بيوم بابا تعب ودخل عنايه مركزه واخد 21 يوم….
انا ما شفتهوش طول الفتره دي…..
ولما فاق في اليوم ال 21 طلبني انا بالاسم دونا عن اخواتي لقيت جارتنا بتنادي عليا وبتقول لي ألبسي عمك جاي ياخدك علشان ابوكي عايزك …..
كان عندها تلفون ارضي أمي كلمتها ……
لبست بسرعه وعمي جالي وبالفعل روحت معاه عند ابويا واول ما شفته بقى طالع من العنايه على كرسي بعجل بدأت اترعش….
مش ده ابويا لا ابويا جامد مش ممكن يحصل معاه كده انهارت وجريت من المكان جدتي جات ورايا وقالت نعمه ابوكي لو شافك كده هيموت لازم تجمدي…..
دخلت وابويا كان بيدور عليا بعينه اول ما شافني وقعت قدامه وانهارت وقولت حرام عليك انا بموت يا قلبي انا تعبانه قوي من غيرك…..
قالي انا كويس ما تخافيش…..
احمد خطيبي وقتها كان موجود بابا قاله أوصيك نعمه امانه في رقبتك…..
بابا مكانش شايف حد غيري….
الدكتور قال لازم يرجع على جهاز النفس…..
ومشيت كان عندي احساس غريب اليوم ده والساعه 2 بالليل كنت انا صاحيه وقاعده بره في الصاله واخواتي نايمين وامي كانت نايمه في الاوضه التانيه….
كنت قاعده على الكنبه فجأة لقيت بابا نايم على الكنبه وراسه على رجلي ورافع عينه باصصلي ومبتسم…..
قولتله يا بابا حبيبي انت موت وسبتني….
ابتسم اكتر…..
قولت حرام عليك انا ما ليش غيرك وفجأة بابا تحول سحابه بيضه كبيره ودخل عند اخواتي وانا مكاني مش بتحرك ورجع دخل عند امي…..
ورجع لي تاني واقف فوق راسي و سمعت اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله واختفى قعدت ابكي….
الكلاب في الشارع تحت البيت فضلت تنبح وامي صحيت وقالتلي مالك يا نعمه فيه ايه قولتلها قومي بابا مات….. قالت حرام عليكي كده قولت والله العظيم بابا مات…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نعمة (العالم الآخر))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *