روايات

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع عشر 14 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع عشر 14 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك البارت الرابع عشر

رواية نبض قلبي لك الجزء الرابع عشر

رواية نبض قلبي لك الحلقة الرابعة عشر

‏”لا يُعاب المرء بفقره ولا عيب في جسمه فليس له في ذلك حول ولا قوة، إنما يُعاب على قبح لسانه و رداءة أخلاقه.”
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
خالد كان ماشي مصدوم ومقدرش يرد عليه وكان ماشي بيتكلم مع نفسه
خالد بضيق… وانت مضايج ليه انت مالك بالحكاية هي عايزة توافج براحتها ما عايزش ترفض الجصة وخلاص
وراح علي بيته و شافها قاعدة في الجنينة هي وولادها
خالد…. السلام عليكم
ريهام… وعليكم السلام جاي بدري انهارده
خالد قعد وقال…. عاوزك في موضوع مهم
ريهام قلقت…. موضوع ايه
خالد بهدوء وبيحاول يداري ضيقه.؟ الكبير عاوز يتجوزك بعد ما عدتك تخلص وقالي اشوف رايك واخبره
ريهام بصدمه…. نعم
خالد بضيق…. بقولك الكبير عايز يتجوزك بعد ما عدتك تخلص
ريهام بعصبية…. اتجنن الراجل ده ولا ايه مش كفاية التلاته اللي معه كمان يضم الرابعة وبعدين حرام عليه يقعد يتجوز ويخلف ويرمي في ده بولاده يفتح مدرسة انا مش فاهمة ايه البجاحة دي وانت قولتله ايه
خالد بضيق…. مجولتش حاچة
ريهام بعصبية…. مرفضتش ليه دانا لسه بحكيلك امبارح انا بحب جوزي قد ايه ليه مرفضتش من الاول ليه
خالد بهدوء… يا ابله لو رفضت اني اول حاجه هيجولها اني حاطط عيني عليكي ورايدك الاحسن انك تجي معايا وتجوليله كل اللي في نفسك بس متلبخيش الله يخليكي جولي انك بتحبي جوزك الله يرحمه ومش عاوزه تتجوزي ها مش انتي فاضل علي عدتك حاولي شهرين ونص
ريهام …. لا تلات شهور ونص انا جوزي مش بقاله شهر ميت ويحصل فيا كل ده تعالي نروح دلوقتي
خالد بتنهد…. تعالي بس هاتي العيال ونسبهم جاعدين في العربية
وفعلا خدت العيال وراحوا علي بيت الكبير ووصلوا وسابوا الاطفال في العربية ونزلت هي وهو وكانت متعصبة جدا ودخلوا شافوا قاعد وسط ولاده ومراتته التلاته
خالد…. بعد اذنك يا كبير عاوزين تحددت معاك شوية
عثمان بص لريهام وشاف ملامحه المتعصبة وفهم انها رافضة….. جول اللي عايز تجوله
ريهام اتغاظت منه اكتر…. دانت مش فارق معاك بقي
سامية بعصبية… انتي يا بت ازاي تكلمي سيدك كده انتي اتجنيتي
ريهام بعصبية……. انا سيدي ربنا يا حبيبتي مليش اسياد واللي بتحميله اوي كده طالب ايدي عايز تجوزني عليكم خليكي مدافعة عنه اوي كمان وكمان
هناء الكوباية اللي في ايدها وقعت وحطت ايدها علي صدرها وبكت…. مفيش فايدة
سامية كمان اتصدمت… عاوز تتجوز كمان مش كفاية احنا يا يعني ايه ايه
عثمان ببرود… لا مش كفاية وبعدين الشرع محلل ليا اربعه هتجفوا جصاد شرع الله
سامية بعصبية كتمت في نفسها وسكتت
ريهام بصت ليه وقالت…… اسمعني يا استاذ انا بحب جوزي الله يرحمه وعمري ما هفكر في راجل تاني غيرة انت وغيرك وطلبك مرفوض
عثمان ابتسم بإعجاب….. طلبي هيفضل موجود لغاية عدتك ما تخلص وبعدين نتكلم ومش هسحب طلبي لانك بصراحة عجبني جراءتك وجوتك ويمكن تفكري صح وتوافجي وبعدين فكري في ولادك لما يعيشوا عند العمدة ويتعلموا ويكبروا احسن تعليم انتي الكسبانة
ريهام بضيق….. متفكرش انك هتغريني بالطريقة دي ولادي انا هخليهم احسن ناس من غير مساعدتك يلا يا خالد انا اتخناقت من الواقفة هنا
عثمان لخالد بتحذير.؟ عاجلها (عاقلها) وقولها ان العمدة مش بيترفض ليه طلب
ريهام حست انه بيهدده بل المتغطي وخايفة تجيب ليه مشاكل
خالد بنفس النبرة المتغطية…. وللهي ده. جرارها (قرارها) وهي حره فيه انا مجدرش اتكلم معاها في حاجه ولا اجبرها علي حاجة
عثمان بسخرية ابتسم…. اجده
خالد ابتسم.؟ اجده يا كبير بعد اذنك
خالد خد ريهام وخرجوا وركبوا العربية ومحدش فيهم اتكلم خالص
اما عند عثمان كانت سامية بتلطم وبتقول…… تاني يا عثمان تاني ليه اجده جصرنا معاك في ايه علشان تعمل اجده ها جولي جولي ساكت ليه
عثمان وقف وولاده كانوا خايفين…… مجصرتوش بس انا بجي بحب الحريم وبدل ما اعمل حاجه في الحرام لا سمح الله هتجوز فين الغلط ولا انتوا عايزين تمشوني علي كيفكم
جميلة بدموع…. اسمعني يا عثمان انا مش هقبل تتجوز عليا نهائي انا راجعة بيت اهلي انا وولادي انا مش هجعد هنا ساعة واحدة وبعدين حرام عليك ربنا حط الجواز مثني وثلاث ورباع بشروط مش علشان مزاجك تتجوز كفاية بقي ولادك نفسيتهم بقت زفت بسببك وبسبب جوازتك الكتير دي ايه مش مكفيك تلات حريم عاوز الرابعة ليه بتجرح فينا بطريقة دي انا ماشية ولما تشيل الفكره دي عن دماغك هرجع انا مش زي هنا ولا سامية اللي قبلوا انك تتجوز عليهم مش انا يا عثمان ابدا
وزعقت لابنتها….. قولت يلا وفعلا طلعوا اوضهم ولموا هدومهم ونزلوا هي والبنات
عثمان بهدوء قال… لو رجلك عتبت باب البيت تبجي طالج
جميلة بصدمه وقالت بدموع… طالج طالج يلا يا بنات
وخرجت جميلة واطلقت من عثمان وسامية وهناء كانوا مصدومين انه باعها بسهوله دي
عثمان بهدوء.؟ اي واحده هتخرج عن طوعي ومش هتنفذ اللي بجوله هتبقي طالج انتوا سامعين ولا لع
سامية وهناء بدموع… سامعين
عثمان…. انا خارج
وخرج عثمان وهما فضلوا يبكوا علي جميلة لانها كانت اطيب قلب فيهم وعمرها ما زعلت حد حتي سامية كانت حزينه وحاسه ان عثمان ممكن يرميها زي جميله في اي وقت حست بوجع في قلبها من الفكرة
هناء بوجع…. هنعمل ايه ياختي
سامية بدموع….. معرفاش يا هناء حاسة انوا ممكن يرمينا زي جميلة من غير ما يرمش. ليه جفن يا هناء لدرجة دي رخاص عنده
احمد ابن هنا اتكلم بحده… انتوا السبب انتوا اللي جبلتوا (قبلتوا) علي نفسكم الاهانة وبص لامه لما وافجتي ان جوزك يتجوز عليكي بعد تلات شهور من جوازك وانتي كنتي عروسة لسه وجبلتي وجبلتي انه يجبلك دره و جبلتي علي نفسك ان الايام الاسبوع تبجي بينك وبينها انتي ياما اللي جبلتي ان واحدة تجي تشاركك في جوزك انتي جبلتي بده
اما انتي يا مرات ابويا جبلتي انك تتجوزي واحد متجوز مبقلوش تلات شهور متجوز واتجوزته وبقيتي في نظر الناس خطافة الرجاله اللي جوزها اتجوزها بعد جوازة بتلات شهور وجبلتي علي نفسك الناس تجول خطافة رجاله جبلتي وجبلتي اي كلنة وحشة تتجال في حجك انا مش عارف اجول ليكم ايه
مرات ابويا جميلة صح في اللي عملته وانا موافجها علي جرارها قرارها انتوا تستهلوا اللي انتوا فيه دلوجتي مستغربين ليه ها هو كده كده متعود منكم علي القبول وانتوا قبلتوا متجوش ترفضوا دلوجتي انا خارج اجعد في الجنينة بره
خرج وهناء وسامية كانوا بيبكوا بشدة
واحمد خرج وياسين وانس خرجوا وراه وقعدوا ساكتين والباقي كان واقف واخد دور المتفرج
🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺
عند عاصم كان قاعد مع وفاء اللي شكلها كان تعبان
عاصم بقلق.؟ متجي نروح للدكتور يطمن عليكي يا وفاء
وفاء ابتسمت بتعب.؟ مفيش حاجه ده شوية برد في معدتي متقلقش
عاصم بقلق…. طب ما تريحيني وتجي معايا للدكتور
وفاء بتعب… وفر الفلوس للبنات محتاجين دروس ومذاكرات وبلاء ازرق انا اخدت علاج وهبقي كويسة كلها كام يوم وهبقي تمام متقلقش
عاصم حاول يقنع وفاء لكنها رفضت بشدة وقالت توفر الفلوس لاولادها
اما ممدوح كان بيحرم مراته من الاكل علشان يحوش الفلوس ويكومها وبيعامل مراته معامله وحشة جدا لانها بتطلب منه يرجع عاصم ومراته البيت
هنا تنتهي حلقتنا انتظروني في حلقة جديدة.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نبض قلبي لك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *