روايات

رواية زينه و السوشيال ميديا الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

رواية زينه و السوشيال ميديا الفصل الرابع 4 بقلم زهرة عصام

رواية زينه و السوشيال ميديا البارت الرابع

رواية زينه و السوشيال ميديا الجزء الرابع

زينه و السوشيال ميديا
زينه و السوشيال ميديا

رواية زينه و السوشيال ميديا الحلقة الرابعة

بصباح يوم جديد نهضت زينة من فراشها و هي بكامل نشاطها و الابتسامه على شفتيها
ظلت تعمل هنا و هناك بهمة و سعادة
زينه يا ماما انتي يا حاجة
– اي يا بنتي مالك كدا عامله ميغا على الصبح
زينة لا مهو انتوا تتعودوا علي دا من هنا و رايح .. انا و الدوشة وجهان لعملة واحدة يا حبيبتي
– عاوزه اي انتي دلوقتي
زينه و لا حاجة انا جاية اطمن عليك و أسألك الحاج مصطفى فين
– جوه في اوضة المكتب ادخليله
زينه طب سلامنجة دلوقتي انتي يا حاجة انا دخلاله
دلقت زينه على باب الغرفة و دخلت حينما إذن لها ..
زينه يايا حبيبي فاضي
مصطفى و لو مش فاضي هو أنا عندي اغلي منك يا زينة تعالي يا حبيبتي
زينه كنت عاوزة احكيلك على حاجة
مصطفى تعالي و اتكلمي بصراحة أنا هو مش انا معودك علي الصراحة من صغرك
زينه أيوة عشان كدا كنت عاوزة احكيلك اللي حصل و اللي صدر مني عشان يكون عند حضرتك علم
مصطفى اتفضلي قولي يا زوزو

 

 

 

حكت له زينة عن ما صدر من محمود و عن موقفها معه و بس كدا يا سيدي و روحت قولتله كلامك مع بابا مش معايا و روحت مشوحة بايدي كدهو
مصطفى بقي بذمتك شوحتي بايدك
زينة لا طبعا يا جدع انت عارف اني بلسان و نص بس
مصطفى بجدية انتي عاوزه اي دلوقتي يا زينة .. عاوزه تكملي معاه وألا لا انا مربيكي انك تاخدي قرارك لوحدك و انا هحترمة و هكون معاكي فيه و مش هغصب عليكي حاجة ابدا
تنهدت زينه بحيرة الصراحة مش عارفه يا بابا .. بس كل اللي عرفاه أنه لو شاريني و عاوزني لازم يتقبلني زي ما انا .. بالحاجة اللي بحبها و بس كدا
مصطفى ردك وصلني يا حبيبتي و إن شاء الله لما يتكلم انا اللي هتصرف
زينه ربنا يخليك ليا يا رب و ميحرمنيش منك ابدا .. صحيح يعني لو جه اتحايل عليا تقوله موضوع السوشيال ميديا دا هيتكتب في القايمة اشطا
مصطفى بصدمة قايمة يا زينة
زينة ايوه يخويا القايمة الرجالة كلها صنف واحد و انا مش ضامنة
نظر لها بقوة فاسرعت بالقول الا انت طبعا يا درش فتك بعافية بقي .. ثم انطلقت مسرعة للخارج
امسكت بهادفها و فتحته وجدت العديد من الرسائل من محمود كل محتواها الاعتذار عما بدر منه لم تجب عليه قائلة اتقلي يا زوزو خليه يعرف امتك كويس لفت انتباهها أيضا رساله من احدي المتابعات محتواها كالآتي و حيات اغلي حاجة عندك شفويلي طريقة أطلق بيها من جوزي أصله دا راجل مفتري بشكل
زينة استعنا علي الشقا بالله .. انتظرت زينة حتي التاسعة مساءً و قضت هذا الوقت في مناكفة عائلتها كالعادة .. بدأت الايف بعنوان اسبهلال زينة

 

 

 

ازيكم يا صاحبي الحلوين طبعا شفتوا عنوان الايف اللي هيكون مهم جدا و زي كل مره اللي ميعرفنيش انا زينه مصطفى بقدم لكم حلول فتاكة لكل المشاكل و دي الهدف منها الترفيه عن النفس و بس نبدا بقي اللايف
جماعة انا مزبهله ازبهلال محدش ازبهله قبل كدا لا بجد انا هحكيلكم الموضوع علشان تعرفوا بس
انا جاتلي رساله شلت خلايا التفكير عندي
بتقولي و حيات عيالك يا اختي شوفيلي طريقة اطلق بيها لحسن جوزي دا مفتري اوي
سبب الازبهلال بتاعي هو كان حلول الأرض كلها اختفت من دماخ العبد لله .. زي ما انتوا عارفين أن بحب اعمل خير و ارميه في البحر 🙈 المهم بعد ساعة من الاسبهلال توصلت أخيرا للحل
بصي يا بنتي انتي هتعصبيه جدا لحد ما يشد في شعره منك و بعدين تسبيه متتكلميش معاه لحد ما يجي هو يقولك بزعيق حطي الاكل يلا
تقوليله منيش حاطة حاجة يا روح امك .. ركزي لازم ولابد روح امك دي
المهم هو هيضربك بالقلم .. متسكتيش يضربك و تسكتي لا طبعا مش في قاموسنا دا تروحي علي المطبخ عدل تجيبي ايد المقشة و تكسريها عليه ..
طبعا مش هيسكت و هيمسكت يرزعك حتت علقة مخدهاش حمار في يومه ..
بعد ما تخدي العلقة تقفي كدا بكل كبرياء و راسك مرفوع لفوق و تروحي تلمي هدومك و تمشي اه مهو مش هتبقي مضروبة و تقعدي .. هتروحي جري تعملي اثبات حالة و بعد كدا تعمليله محضر في القسم و ترفعي قضية خلع
انا من موقعي هذا هيكون عندي اخيارين يا اما هقولك الف مبروك الطلاق يا اما هاجي اقرا الفتحة علي روحك و شكرا .. و نظرا للاسبهلال حجي انا مش هاخد كومنتات النهاردة سلاموز يا صحابي
اتنظرها الي أن انتهت و أغلقت الهادف ثم انقض عليها ممسكن إياها من ملابسها من الخلف .. نظر إليها بغيظ قائلاً بصدمة
بتعلمي الناس اي يا كلب البحر انتي .. بقي دي نصايح تديها للناس صحيح إن كيدهن عظيم .. انا مش عارف الناس دي كلها متبعاكي على اي يختي علي مالك وألا جمالك.. ثقة في الله طلاق نص مصر على ايدك يا زينة
زينه ايدك بس يا حازم عشان القميص مكوي

 

 

 

حازم انا مش عارف جايبه البرود دا منين
زينه من بعض ما عندكم يا اخويا كنت عاوز اي
حازم محمود بره تعالي شوفيه
زينه بهدوء طب يلا قدامي
خرجت زينة إلي الخارج و ما إن وقع نظر محمود عليها حتي هب واقفا و قال أنا آسف يا زينة غلطة و مش هتكرر ثم امسك يدها و قبلها
نظرت زينه إلي والدها فهز رأسه بالاجاب فقال تمام مفيش مشكلة
محمود بالمناسبة دي حابب بقي احدد معاد الفرح
نهضت والده زينة ثم اطلقت زرغوطة مسرعا قائلة يلا خدها معاك و انت خارج و ابقي اتحمل نتيجة جنانها دا لوحدك
محمود علي قلبي زي العسل
خجلت زينة و لم تتحدث .. اتفق محمود مع والد زينة علي موعد الزفاف بينما أقامت زينة لايف وسطهم قائلة
ازيكم يا صاحبي عاملين اي طبعا كلكم مستغربين اني طلعت لايف تاني انا بس عاوزة اقولكم أن

 

 

 

الحياه دايما بتحطنا في مواقف و اختيارات صعبة .. بتاخدي صدمة ورا التانية .. بتحسي انك لوحدك علي الرغم من كل الموجودين حوليكي ..عاوزه اقولكم الصبر دا حاجة جمية اوي و متقولوش اشمعني ولا لي انا .. هتاخدي صدمة استقبليها بابتسامة مش دموع .. حوليها بدل ما تبقي ذكرى وحشة في حياتك و انك ازاي انهارتي فيها لـ ذكري ازاي قدرت اتغلب عليها من غير اثر سلبي يا رب دايما في سعادة اسال الله الفرح ليكم مع السلامة
تمت بحمد الله

اترك رد

error: Content is protected !!