روايات

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل السابع 7 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل السابع 7 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري البارت السابع

رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء السابع

رواية عشق أحفاد الجوهري
رواية عشق أحفاد الجوهري

رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة السابعة

أحمد بصدمة : اي حور عملت حادثة انتي بتهزرى يا سلمي معايا صح
سلمي بحزن : لاء يا احمد حور فعلا عملت حادثة وفي العناية المركزة ودلوقتي الدكتور يشرح لينا حالتها
خيم الحزن علي الجميع
علي الناحية الأخري:
عند حور وأسيل:
أسيل : حور احنا هنروح دلوقتي علي البيت وهافهمك كل حاجة
بعد مرور نص ساعة وصلت أسيل وحور وإسلام للمنزل
أسيل : اتفضلي يا حور البيت بيتك
حور : شكرا يا أسيل
إسلام : طيب يا جماعة هنعمل اي دلوقتي
أسيل : ركزي معايا يا حور في كلامي اللي هاقوله دلوقتي علشان متحصلش لخبطة وكارثة في القصر
حور بتوتر : حاضر
أسيل : اهدي يا حور ومش تتوترى واسمعيني كويس انا هاقولك مليكة كانت ازاي بالظبط علشان تحاولي تكوني زيها بالظبط
حور : استني بس يا أسيل صدقيني انا مش هاعرف اكون زي مليكة لاني مختلفة عنها تمام
إسلام بهمس لاسيل : قولتلك دي عايزة إعادة تأهيل
أسيل بغضب : ممكن تسكت خالص دلوقتي
أسيل : طيب يا حور ما هو كل واحد في القصر عارف شخصية مليكة وأسلوبها في كل حاجة وخصوصا جدو
إسلام : طيب أن عندي الحل انتي هتقولي ليهم يا أسيل أنه مليكة اللي هي حور عملت حادثة صغيرة كده في المعرض وطلبتي ليها الإسعاف والدكاترة عملت ليها اللازم وقالوا عندها فقدان ذاكرة مؤقت ولما يسألوا مكانتش بتتكلم فيديو ليه هتقولي علشان مش فاكرة حد نهائي بس هتفتكر مع الوقت واطلبي منهم محدش يفكرها باي حاجة وحور في الوقت ده هتتاقلم عليهم وتحاول تشوف طريقة أسلوبهم وكمان محدش يستغرب تصرفاتها لأنها فاقدة الذاكرة حتي نفسها مش فاكرة هي مين ولا كانت ازاي واظن مافيش غير الحل ده
حور : براڤو انت بجد هايل يا زميلي اي الخطة الجميلة دي
إسلام وأسيل بهمس : زميلي ربنا يستر بجد
أسيل بهمس : عندك حق دي عايزة تجديد علي الاخر دي هتبهر الجميع
إسلام بضحك : انا مالي
أسيل ؛ طب امشي من قدامي دلوقتي يا إسلام وانا هاعرف حور علي العيلة
إسلام : تمام مع السلامة
علي الناحية الأخري:
في قصر عائلة الجوهري:
الجد : باسل قصي اخوك اتصل وقالك أي اللي حصل
باسل : ابدا يا بابا لسه مش طمنا
دخل سليم وسيف القصر
سليم وسيف: ازيك يا جدي ازيك يا بابا
الجد وباسل : ازيكوا يا ولاد اخبار الاجتماع اي كان كويس
سليم : كويس يا جدي واكيد الصفقة هتكون لشركة الجوهري
الجد : اكيد يا حبيبي بس شكلك مرهق يا سليم مالك يا بني انت تعبان
باسل بخضة: مالك يا سليم انت كويس
سليم بارهاق : اهدوا يا جماعة انا كويس بس مرهق من الشغل
الجد ؛ طيب اطلع ارتاح يا بني شوية
سليم بتعب : حاضر يا جدي عن اذنكوا
وذهب سليم لغرفته وأخذ حمامه وابدال ثيابه ونام من التعب والارهاق
في الاسفل :
سيف : مالك يا جدي قلقان ليه
باسل : بصراحة يا بني احنا مش كنا عايزين نتكلم علشان سليم ميعرفش
سيف : ميعرفش اي انا مش فاهم حاجه.
الجد : في حد حرق مخازن البضاعة كلها
سيف بصدمة : اي مخازن البضاعة مين عمل كده وليه ده سليم لو عرف مش هيرحم حد
الجد : علشان كده يا سيف انت مش هتقول حاجة لاخوك خالص وانا هابقي اقوله بطريقتي
سيف : بس يا جدي مافيش حاجة بتستخبي علي سليم هيعرف أن مكانش انهاردة يبقي بكرة
الجد : وقتها انا اللي هاتكلم مفهوم
سيف : حاضر يا جدي
الجد: اطلع ارتاح انت كمان لحد ما عمك قصي وعمك وليد يرجعوا
سيف : حاضر
الجد : قولي يا باسل مراد وادهم وسفيان مختفين فين مش شفتهم ليه
باسل : تلاقيهم يا بابا مع صحابهم ولا حاجة
الجد : ليه مش ينزلوا الشركة مع سليم وسراج وسيف انا عايز احفادي كلهم يتحملوا المسئولية
واذا بعز الدين وحسام يدلفون للداخل
عز وحسام : طب واحنا يا جدي مش احفادك مش عايزانا نشيل المسئولية
حسام : أنا قولتلك يا بني الناس دول لقينا صدقة كده علي باب جامع
باسل : اخرس يا زفت منك ليه واتفضلوا علي اوضكوا حالا
عز بمزاح : مالك بس يا عمي هي شيري مزعلاك
باسل بغضب : اسمها شيري يا قليل الادب اسمها مرات عمي يا ولد
عز بضحك : طيب يا عم مش هاخدها منك اهدي
الجد : علي فوق يا عز انت وحسام حالا
عز وحسام : يلا يا زميلي نطلع وكمان ورانا انهاردة متش كورة لازم نشجع
الجد : مافيش فايدة فيهم
باسل : متزعلش يا بابا بكرة يتعلموا
الجد ؛ اتصل باخواتك يا بني وطمنا
باسل : حاضر يا بابا
وبعد مرور بعد الوقت
دخل وليد وقصي القصر
وليد وقصي : السلام عليكم
الجد وباسل : وعليكم والسلام
الجد : ها يا قصي عملتوا اي عرفتوا مين عمل كده
قصي : لاء يا بابا الشرطة قالت ماس كهربي
وليد : بس انا حاسس أنه مدبر يا بابا معرفش ليه
الجد : طيب روحوا ارتاحوا دلوقتي والصلح نتكلم
الجد : صحيح يا قصي مليكة جاية بعد كام يوم مش عايزاها تحس بحاجة خالص
قصي : طبعا يا بابا بس يوصلوا بالسلامة
الجميع أن شاء الله
في غرفة سراج وسها :
سراج : انتي مش هتبطلي أنانية بقا وتشوفي بنتك يا هانم اللي فقدت النطق بسببك انتي مش حاسة بالذنب
سها زوجة سراج : مالك بس يا سراج ما البنت كويسة اهي وكمان انت السبب قولتلك انا مكنتش عايزة اخلف بس انت اصريت انا مبحبش اربط نفسي بحد
سراج بصدمة : بس دي مش حد دي بنتك
سها : سراج انا تعبانة وعايزة انام
سراج : طبعا لازم تنامي امال تروحي الحفلات ازاي
ذهبت سها للنوم وتركت سراج يفكر في حال ابنته ملك حتي راي صغيرته تقف خلف باب الغرفة وتبكي
ذهب سراج لابنته بلهفة
سراج ؛ ملك حبيبتي انتي كويسة في حاجة بتوجعك احكيلي مالك
ملك بدموع : …………..
سراج بحزن : ان شاء الله صوتك هيرجع قريب ويلا علشان تنامي علشان تروحي الروضة بكرة تعالي انا هنام جمبك انهاردة ماشي
هزت ملك رأسها بفرح
سراج : تعالي يلا
علي الناحية الأخري :
في المستشفي
الاب : طمنا يا دكتور علي بنتي
الدكتور : مخبيش عليك هي كويسة بس الحادثة أثرت عليها أدت إلي غيبوبة وبصراحة هي اتعدت مرحلة الخطر باقي بس تفوق من الغيبوبة وربنا يقومها ليكوا بالسلامة
الاب بصدمة : غيبوبة
سلمي بانهيار : يعني اي حور دخلت في غيبوبة ارجوك يا دكتور قولي هتفوق امته اختي
الدكتور : مقدرش اقولك امته بس ربنا يقومها ليكوا بالسلامة عن اذنكوا
احمد بصدمة : بابا احنا ممكن نجيب دكتور تاني ليها والدكتور ده شكله مش فاهم حاجة حور كويسة وهتقوم دلوقتي أيوة هتقوم
الاب : اهدي يا بني اختك هتفوق أن شاء الله ده قضاء وقدر يا بني لازم نصبر علي الابتلاء ده
الجميع : يا رب

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *