روايات

رواية الحب الحقيقي الفصل الرابع 4 بقلم ملك بكر

رواية الحب الحقيقي الفصل الرابع 4 بقلم ملك بكر

رواية الحب الحقيقي البارت الرابع

رواية الحب الحقيقي الجزء الرابع

الحب الحقيقي
الحب الحقيقي

رواية الحب الحقيقي الحلقة الرابعة

دخلت وقابلت أصحابها في الكافتيريا كالعاده
ملك : اهلا بعروستنا
عائشه : عاملين ايه ؟
سلمي : عاملين سنجل
عائشه : والله … طب يبختكوا
مريم : هو الجواز طلع وحش ولا ايه
عائشه : لاء حلو جدا … المهم اتجدعني انتي ومحمد بتاعك ده
مريم : قولي يارب
عائشه : يختي يارب … يلا ندخل المحاضره عشان منتأخرش زي كل مره
ملك : اه ياريت والله
عائشه : مين اللي علينا
ملك : دكتور ساجد
عائشه : اكتر دكتور بكرهه
ملك : اه ليكي حق … م انتي اول محاضره خليتيه ميشرحش اصلا وساب المحاضره
عائشه : يا يشرح للكل ي أما ميشرحش … يلا اخلصوا
دخلوا قبل الدكتور وقعدوا ورا وهو دخل رحب بيهم وبدأ يشرح
ساجد: اللي قاعده ورا دي
بصوا الاربعه لبعض وهو قال : اللي لابسه اسود
وقفت عائشه
ساجد : انتي محضرتيش ولا محاضره ليا … تقدري تقوليلي ليه
عائشه : ظروف
ساجد : والظروف دي تمنعك من عدم حضورك
عائشه : اه الظروف دي منعتني
ساجد : تقدري تقوليلي ايه اللي اتشرح خلال الأسبوع اللي فات
عائشه : لاء مقدرش عشان معرفش
ساجد : يبقى تتفضلي ومتحضرليش ولا محاضره
عائشه : وحضرتك بقا بتطردني بناءا على ايه
ساجد : انا حر
عائشه : لاء مش حر … محدش ليه حق يحرمني من التعليم … ولو على عدم حضوري فده كان ظرف وعدى
ساجد : وانا قولت اتفضلي مش هتحضريلي … كملي جميلك ومتحضرليش
عائشه : تمام
لمت حاجاتها وخرجت … رن اسلام عليها وهيا خارجه
عائشه : نعم
اسلام : انتي فين
عائشه : في الجامعه
اسلام : مسنتيش اوصلك ليه
عائشه : عمرو وصلني
اسلام : ايه التطور ده
عائشه : شوفت … اقفل بقا عشان أنا مش طايقه نفسي
اسلام : ليه ؟
عائشه : الدكتور المتخلف طردني … وانا محبتش اعمل مشاكل
ساجد : متخلف ؟؟
لفت بسرعه وقفلت الخط
عائشه : مقصدش
ساجد : اومال كنتي تقصدي ايه
عائشه : اصل انا معملتش حاجه عشان اتطرد … وجايه بدري عن معادي … وقولت اني مش هعمل مشاكل بعد كده مع دكاترة الجامعه
ساجد : المتخلفين صح ؟
عائشه : مش كلهم بصراحه
ساجد : وأنا من ضمن المتخلفين صح ؟
عائشه : لاء مكنتش اقصد … بعتذر جدا
ساجد : تقدري تدخلي تكملي المحاضره وسابها ودخل
_ يا عائشه
بصت وراها لقت واحد من الأمن اللي ع البوابه
عائشه : اتفضل
_ اتفضلي دول ليكي
مد ايده بفلوس
عائشه : بتوع ايه دول
_ جوز حضرتك سابهم معايا وقالي اوصلهوملك
عائشه : تمام شكرا
قعدت في الكافتيريا تستنى صحابها لحد م خرجوا وراحولها
ملك : هو لما الدكتور خرج … شوفتيه
عائشه : اه
ملك : عمل ايه ؟
عائشه : قالي لو عايزه تحضري اتفضلي
مريم : عشان كده كان كل شويه يبص ع الباب
سلمي : مدخلتيش ليه ؟
عائشه : كده كده كانت قربت تخلص وانا كنت زهقت
ملك : احنا استغربنا لما خرجتي اساسا
عائشه : معنديش خلق اناهد
مريم : طب مش انا بعتلك المحاضرات اللي فاتتك
عائشه : مفتحتهاش
سلمي : دكتور ساجد هناك بيبصلنا
لفت مريم تشوفه
عائشه : طب م تسيبيه يبص
سلمي : جاي علينا
ملك : ايه الرعب ده
ساجد : ازيكوا ي بنات
هزوا راسهم وهو بص لعائشه قال : ممكن ثانيه
عائشه : اتفضل
ساجد : في مكتبي
عائشه : تمام
مشي وهيا قالت : شويه وراجعه
دخلت وراه
ساجد : تقدري تقوليلي سبب غيابك
عائشه : أنا قولت أنها ظروف
ساجد : بصي … أنا انهارده هحط الدرجات … بس انا مش عارف مستواكي … وبصراحه مفيش دكتور قال انك مش شاطره … اي نعم اعترضوا على لماضتك بس ده ميمنعش انك شاطره
عائشه : طب م تشيلني الماده وتريح دماغك … مش ده كان كلامك برضو
ساجد : بناءا على ايه … أنا معرفكيش اساسا … ولما تكوني دايما بتحضري وتيجي تغيبي حوالي أسبوعين … يبقى من حقي أسأل
عائشه : وحضرتك سالتني وانا مجاوبتش … وعدم حضوري ده شئ خاص بيا … وانت هددتني انك هتشيلني الماده … ودي مش اول مره دكتور يشيلني الماده عشان مش حاببني … فدي حاجه عاديه بالنسبالي
ساجد : وانا مش زي الدكاتره دي … أنا هعرض بكره كويز يحدد مستوى كل الطلاب … وبناءا عليه هحدد مستوى كل طالب
عائشه : تمام ايه المطلوب مني بقا
ساجد : الحضور بيأثر بنسبه كبيره في الدرجات … عشان كده كنت حابب أسألك عن سبب غيابك وبما انك بتقولي ظروف فأنا مقدر ايه هيا الظروف دي
عائشه : تمام … عن اذنك
ساجد : اتفضلي
خلصت يومها وروحت … طلعت اوضتها وحاولت تلم كل المحاضرات اللي فاتتها … بالليل عمرو رجع ودخل لاقاها بتذاكر
عمرو : عامله ايه
بصتله وقالت : شايف ايه
عمرو : انتي بتذاكري في كل الكتب ازاي بالله
عائشه : مضطره الم اللي فاتني اعمل ايه بقا
عمرو : خلصتي ولا ايه
عائشه : لسه شويه
عمرو : عندي مقابلة شغل مهمه … هدخل اجهز نفسي وامشي
عائشه : تمام ربنا معاك
دخل اخد شاور وخرج لبس بدلته
عمرو : بتعرفي تربطي الجرافته
عائشه : لو ملبستش جرافته هيكون احلى
عمرو : انتي شايفه كده
عائشه : اه … سيب اول زرارين واقلع الجرافته
سمع كلامها وكان شكله احلى فعلا
عائشه : استني اعدلك اللياقه من ورا
عدلتله البدله وقالت : بس كده مفيهاش غلطه
عمرو : تسلمي … بقولك ايه
عائشه : قول
عمرو : م تيجي معايا
عائشه : اجي معاك مقابلة الشغل ؟
عمرو : اه ده عشا برا الشركه عادي ومراته هتحضر هيا كمان
عائشه : بس انا عندي مذاكره لسه عايزه اخلصها
عمرو : كملي وقت تاني عادي … بس تعالي معايا
عائشه : مش عارفه
عمرو : يلا
عائشه : مستعد تستنى ساعه
عمرو : انتي هتجهزي نفسك في ساعه
عائشه : دي اقل حاجه … لو هتتأخر خلاص
عمرو : طيب … هستناكي … بس حاولي تخلصي بسرعه
عائشه : تمام
دخلت لبست فستان شيك بعد الركبه لونه اسود ولمت شعرها كحكه تحفه وحطت ميكب سمبل … كل ده خد منها حوالي ساعه ونص
خرجت من الحمام بعد م جهزت وكان هو واقف في البلكونه
عائشه : يلا!
عمرو : اتأخرت… اللهم صلي على النبي
عائشه : في ايه ؟
عمرو : شكلك واو
عائشه : ميرسي
عمرو : ده انتي تستاهلي بقا التأخير ده كله
عائشه : علفكره أنا كده خلصت بسرعه
عمرو : حضرتك أنا جهزت في ربع ساعه
عائشه : اه منا اخدت بالي … يلا عشان متتأخرش
عمرو : يلا
نزلوا وقالوا للعيله أن هما هيتعشوا بره … راحوا مطعم فخم وكان في كذا واحد ومراته … اتعرفوا كلهم على بعض … خلصوا كلام في الشغل وجت فقره مهمه وهيا الرقص … كل واحد بيرقص بس مش مع مراته … بيبدلوا مع بعض وده نوع من أنواع الموافقه على الصفقات
جه واحد من اللي قاعدين اسمه نزار ومد أيده لعائشه وقال : ممكن تشاركيني
بصت لعمرو وجايه تتكلم فسابقها وقال : بس هيا هترقص معايا
نزار : بس انت عارف ان محدش بيرقص مع مراته
عمرو : بس انا هرقص معاها
نزار : ياريت متتكلمش نيابه عنها … هيا اللي تقرر مش انت
عائشه : وانا قراري زي قراره
جت مرات نزار وقالت : خلاص مفيش مشكله … أنا هرقص مع عامر ونايله ترقص معاك وعمرو يرقص مع عائشه
عامر : أنا معنديش مشكله
نزار : تمام … زي م تحبوا
كلهم بدأوا يرقصوا على اللحن اللي كان واحد في المطعم بيلحن بيه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الحب الحقيقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *