روايات

رواية قمر مشوه الفصل الثلاثون 30 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل الثلاثون 30 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت الثلاثون

رواية قمر مشوه الجزء الثلاثون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الثلاثون

تكمله الفلاش بااااااك
كانت تعمل حكمت في قسم الولاده
و في اليوم التي وضعت قسمت جنينها كان يوجد ست سيدات يضعن أطفالهم و من ضمنهم كانت وفاء بعد أن وضعت قسمت جنينها دخلت ممرضه إليها لكي تطمئن عليها
الممرضه/صباح الخير عامله ايه دلوقت
قسمت/ الحمد لله قوليلي انا جبت ايه
الممرضه/جبتي بنت زي القمر
قسمت بعصبيه/ايه بنت ازاي الدكتور كان قائلين ولد
الممرضه/بس انتي جبتي بنت
قسمت/بنت لا مش عايزه بنت لا لا
الممرضه/لا حول و لا قوة الا بالله دي رزق من ربنا يا مدام
قسمت/امشي غورى من وشي
ذهبت الممرضه بدون حديث و تركت قسمت تحاول تفكر في حل لتلك المشكله فإنها خايفه من زوجها بشده و بعد قليل طرق الباب و أذنت الطارق بالدخول
توترت بشده
هشام/عامله ايه يا قسمت دلوقت
قسمت/اانا االحمد لله

هشام/يارب دايما انتي عرفتي جبتي ايه
قسمت/ها لا معرفتش انت عرفت
هشام/ايوه ..جبتي بنت زي القمر انا مبسوط قوي
قسمت/انت مبسوط علشان جبت بنت
هشام /ايوة مش قادر اوصفلك سعادتي اد ايه ربنا يخليكم ليا و اول ما تخرجي من هنا انا هكتبلها العمارة و الشركه باسمها
قسمت/بجد
هشام/ايوة بجد دي حبيبه ابوها ربنا يباركلك فيها
قسمت/يارب
هشام/هروح مشوار ساعه بالطائرة و ارجع علي طول مش عايزه حاجه اجبهالك و انا راجع
قسمت/تسلم يا حبيبي عايزه سلامتك
و خرج زوجها و تركها تحلم بالاموال التي ستصبح ملك ابنتها يعني ملكها هيا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما في الغرفه الخاصه بالاطفال كانت حكمت تفحصهم هى و الممرضه التي كانت في غرفه قسمت
الممرضه/ابله حكمت تعالي شوفي البنت دي
حكمت /مالها
الممرضه/مش عارفه مش بتتنفس
حكمت/لا حوله و لا قوة الا بالله
الممرضه/الممرضه في ايه
حكمت/البنت دي ماتت

الممرضه/لا حوله و لا قوة الا بالله ربنا يرحمها
حكمت/طب اوعي كدا اما اشوف دي كمان
و بعد الفحص
حكمت/لا اله الا الله
الممرضه/في ايه
حكمت /البنت دي ماتت هي كمان
الممرضه/ربنا يرحمهم
حكمت/طب يلا روحي شوفي أهالي البنات دول و بلغيهم
الممرضه/حاضر
حكمت/البنت دي تبع غرفه(….)
الممرضه/ايه …يا سبحان الله
حكمت/في ايه
الممرضه/اصل البنت دي امها لما عرفت انها جابت بنت قالت مش عايزاه فربنا رحمها
حكمت/اللهم لا اعتراض علي حكم الله
الممرضه/طب روحي لها انتي يا ابله حكمت انا مش ناقصه نرفزتها
حكمت/طب خلاص روحي انتي التانيه و انا هروح لدي
و ذهبت حكمت و الممرضه كلا منهم باتجاه
فالممرضه ذهبت الي غرفه أهل الطفله الأخري التي توفاها الله
و حكمت ذهبت الي قسمت
طرقت الباب و دخلت حين سمعت إذن الدخول
حكمت/صباح الخير
قسمت/صباح النور

حكمت/انتي عامله ايه دلوقت
قسمت/انا كويسه بس ممكن اشوف البنت
حكمت/انا اسفه قوي
قسمت/في ايه
حكمت/البنت تعيشي انتي
جحظت عين قسمت بشده و هي تقول
قسمت/ازاي مش ممكن
حكمت/دي اراده ربنا …ربنا يصبرك
قسمت/مش ممكن دي مصيبه لا مينفعش
حكمت في نفسها(لا حول و لا قوه الا بالله الست شكلها اتجنن و لا ايه ربنا يصبرها)
قسمت/ابوس ايدك انقذيني
حكمت/انقذك اعمل ايه يعني
قسمت/و النبي شوفيلي اي بنت تانيه
حكمت/نعاااااام انتييييي بتقولييييي يا ستتتتت انتييييي اكييييد اجنيتيييييي
قسمت/و حياه اغلي حاجه عندك تساعديني جوزي لو عرف مش بعيد يموتني انا كمان
حكمت/ما يموتك انا مالي
قسمت/ابوس ايدك هديكي اللي انتي عايزاه
حكمت/انتي مش في وعيك و لا وعيه للكلام اللي بتقوليه
قسمت/لا انا واعيه قوي بس انتي اسمعيني
حكمت/اسمع ايه تاني اكتر من كدا

قسمت/بصي هديكي عشرين ألف جنيه
حكمت/انتي ازاي تقوليلي كدا
قسمت/هديكى تلاتين الف
حكمت/انتي……..
قسمت/هديكي أربعين ألف و لا اقولك خمسين ألف جنيه
حكمت/بس…….
قسمت / مبسش هديكى ستين الف
سكتت حكمت قيلا لأنها تحتاج إلي هذا المال من أجل اجراء عمليه جراحيه الى اولالدها
علمت قسمت أنها تفكر في الأمر فلابد من ضرب الحديد و هو ساخن كما يقال
قسمت/بصي خاليهم سبعين ألف و لا اقولك خاليهم تمانين الف جنيه
قولتي ايه
حكمت/طب و هساعدك ازاي
قسمت/قوليلي في حد ولد امبارح هنا و لسه مخرجتش
حكمت/لا مفيش بس في سته انهارده ولدوا معاكي
قسمت/كويس قوي يبقي تحطي بنتي اللي ماتت مكان اي بنت تانيه و تجبهالي مكان بنتي
حكمت/ماشي هشوف و ارجعلك
قسمت/هستناكي ترجعيلي بالبنت
حكمت/ماشي

و ذهبت حكمت و وضعت الطفله المتوفيه مكان طفله حيه و قرأت رقم الغرفه و اسم الام الذي كان علي سرير الطفله
و ذهبت بالبنت الي قسمت و اخذت شيك بالمبلغ و خرجت قسمت علي الفور من المستشفي بعد ما طلبت حكمت منها ذلك حتي لا يتم كشف الأمر
و عادت مره اخري حكمت الي غرفه الاطفال و جلست بها تنظر إلي الورقه التي بيدها
دخلت إليها الممرضه التي ذهبت لإبلاغ أهل الطفله الأخرى المتوفيه
الممرضه/عاملتي ايه يا ابله حكمت بلغتي الست
حكمت/ها
الممرضه/بقولك بلغتي الست اللي بنتها ماتت
حكمت/لا أصل في حاله خرجت و بعتو اخدت الطفله فخلصت المطلوب بقولك ايه روحي انتي
الممرضه/لا خالي حد تاني
حكمت/طب خلاص ابعتي ليا واحده تانيه بسرعه
الممرضه/حاضر
و خرجت الممرضه و بعثت ممرضه اخري
الممرضه٢/ايوة يا ابله حكمت
حكمت/شوفي رقم الغرفه بتاعه الطفله دي و باغي اهلها أنها ماتت
الممرضه٢/لا حوله و لا قوة الا بالله حاضر
و ذهبت الممرضه الي أهل الطفله
و ابلغتهم

باااااااااك
عادت حكمت مش شروده و تحدثت مع نفسها(ايوة كدا انا افتكرت انا شوفتها فين ……و تعملي ايه يا حكمت بعد ما افتكرني…….لازم أكفر عن ذنبي.. مش كفايه اللي راحو)
و رجعت بذكرتها مره اخري الي الماضي
فلاش باااااااااااك
بعد ما حدث ب خمسه عشر يوما
حكمت/طب و العمليه مش خطر يا دكتور
الدكتور/لا متقلقيش يا حكمت العمليه ناجحه ميه في الميه و الاتنين هيخرجو زي الفل
حكمت/ربنا يسمع منك يا دكتور
الدكتور/ادعلهم انتي
حكمت/ربنا يحميهم
و ذهب الطبيب لاجراء العمليه لأولادها
و بعد وقت كبير خرج الطبيب
ذهبت إليه سريعا حكمت
حكمت/ها يا دكتور طمني عليهم
الدكتور/انتي مؤمنه بقضاء ربنا يا حكمت
حكمت/خير يا دكتور
الدكتور/للاسف المتبرع مات
حكمت/يا لهووووووووي السليم مات يا مصبتييييييييي ليه يارب كدا اهااااااااا يا قلبييييي
الدكتور/اهدي يا حكمت دا قضاء ربنا

حكمت/استغفر الله العظيم يارب و التاني يا دكتور
الدكتور/الحمد لله العمليه نجحت وهو دلوقت لسه مفيش من البنج شويه و يخرج في غرفه تانيه و هيتحط تحت الملاحظه
حكمت/يارب كمل شفاه علي خير يارب
الدكتور/البقاء لله يا حكمت و ربنا يصبرك عن اذنك
و ذهب الطبيب و جلست حكمت في الارض تبكي علي وفاه ابنها و اخذت تدعي للاخر بالشفاء
و بعد ذلك بثلاث ايام توفي الاخر
حكمت/عااااااااااااا يااااااااارب لييييييه انا عملت ايييييه الاتنين يا راااااااب حرااااااام حرااااااام يا قاااااااااالبي ياااااااااني اهاااااااااا الصبر يا راااااااااب الصاااااااااااااابر يا راااااااااب حراااااااااام انا عماااااااااالت ايييييييه
و فجاء تذكرت ما فعلته و اخذت تبكي داقت حرقت القلب ذي ما حرقت قلب ناس تانيه
و من وقتها و هي فرصتك حياتها للعمل و مساعده الغير لعلا الله يغفر لها ذنبها و يرحمها و يرحم اولادها
أصلها كما تدين تدان
باااااااااااااك
اكملت حكمت حديثها مع نفسها(انا لازم اتصرف و ارجع الحقوق لأصحابها و لازم اكشف لهم قسمت علي حقيقتها و اعرف اهل البنت دي فين و اوديهلهم انا فاكره اسم امها كويس قوي)
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

في صباح اليوم التالي في قسم الشرطه ذهب مالك الي صديقه طاهر بعد مهاتفته و طلب منه الحضور لامر هام
طرق مالك باب المكتب الخاص بطاهر و إذن له طاهر بالدخول دخل مالك
مالك/السلام عليكم
طاهر/و عليكم السلام
مالك/خير يا طاهر ايه الموضع اللي عايزني علشانه
طاهر/الموضوع خاص بخطف قمر
مالك/ايه هو مش اتقبض علي يحيى متلبس في ايه تاني
طاهر/يحيى كان له شريك في خطف قمر
مالك/ايوة مش البنت اللي مسكتوها معاه
طاهر/لا البنت دي كانت وسيله علشان يجيبو بيها قمر
مالك/امال مين اللي شارك في خطف قمر و كان عايزها تتاذي
طاهر/قصدك تموت
قام مالك من المقعد و وقف أمام المكتب و خبط بيده عليه
مالك/نعااااااااام
طاهر/اهدي يا مالك
مالك/اهدي ايه و زفت ايه
طاهر/العصبيه دي مش هتفيد في حاجه
مالك/وواتقبض عليه و لا لسه
طاهر/لسه

مالك/و لسه ليه
طاهر/ما هو دا الموضوع اللي جيبك علشانه
مالك/مش فاهم
طاهر/اقعد و انا افهمك
مالك/اديني اقعدت
طاهر/بص يا سيدي احنا لما حققنا مع يحيى عرفنا منه أن هو كان عايز يخوفها مش اكتر بس كان في حد تاني عايز ياذيها أو بالأصح يخلص منها
مالك/و مين الحد دا
طاهر/لما ضغطنا عليه عرفنا أن في واحد كلمه في التلفون و اتفق معاه علي ميعاد يتقبلون فيه و قاله أنه عايزه في موضوع يخص قمر
مالك/ و بعدين
طاهر/لما راح يقبله لقي معاه واحده و قدمها له انها مراته و اتفقوا معاه أنهم هيسعده يخطفها بس مش بشرط يخلص عليها و ادوله مبلغ كبير و وافق
مالك/وقال لكم هي مين
طاهر/مكنش يعرف غير اسمها بس و اما اخدنا تليفونه و اخدنا الرقم اللي كلمه تتبعناه و عرفنا منه هي مين
مالك/طلعت مين

طاهر/يؤسفني يا مالك اني ابلغك أن اللي كانت عايزه تخلص من قمر خطيبتك و بنت عمتك هي
مالك/ايوة هي مين
طاهر/قسمت جمال السيوفي
مالك/بتقول مين
طاهر/انا عارفه انها صدمه ليك بس هي دي الحقيقه
مالك/طب ليه
طاهر/ليه دي عندها هي و انا اسف انا طلعت إذن بالقبض عليها دا شروع في قتل هي و جوزها
مالك/جوزها
طاهر/ايوة متجوزاه عرفي في اسكندريه
مالك/و كمان عرفي
طاهر/انا دلوقت عايز اخد اقوال قمر
مالك/ماشي لو فاضي تعالي معايا دلوقت انا كنت رايحلها المستشفي قبل ما تكلمني
طاهر/ماشي يلا بينا
و ذهب طاهر معه الي المستشفي
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

قبل ذلك في المستشفي في غرفه قمر كان قد ذهب إليها كارم و من بعده قسمت لكي لا يشك بها أحد
كارم/صباح الفل علي عيون القمر
قمر/صباح النور يا جدي
كارم/عامله ايه انهارده
وفاء/لا دا احنا بقينا عال العال
كارم/طب الحمد لله
نيلي/هو مفيش غير قمر يا جدي اللي تسأل عليها
كارم/لا ازاي يا حبيبه جدك دا انتي نور عيني
نيلي/ربنا يخليك ليا يا جدي
كارم/و يخليكي ليا يارب
قسمت/و انا مفيش ازيك يا ماما و لا انا كنت بايته في حضنك
نيلي/ازيك يا ماما
قسمت/و مالك بتقوليها من غير نفس ليه
وفاء/في ايه يا قسمت ما هي بتقولك ازيك اهو
قسمت/خاليكي حاملها انتي دايما كدا
وفاء/مش بحاملها في الغلط يا قسمت
في ذلك الوقت طرقت حكمت الباب و عندما استمعت الي إذن الدخول دخلت
حكمت/صباح الخير

وفاء/صباح النور
حكمت/عامله ايه انهارده يا قمر
قمر/بقيت احسن كتير
حكمت/طب عال العال حالا الدكتور يجي و يكتبلك علي خروج
وفاء/هو هيجي أمتي
حكمت/هو عنده عمليه حاليا هيخلصها و يمر علي المرضي بتوعه
كارم/طب يلا يا قسمت خدي بنتك و روحي و احنا اول ما الدكتور يشوف قمر هنحصلك علي طول
نيلي/لا يا جدو انا هستني معاكم
قسمت/لا انتي هتروحي معايا
نيلي/لا مش هروح و هستني مع قمر
قسمت/هو انا معدش ليا كلمه عليكي
نيلي/احسبيها زي ما تحسبيها
كارم/نيلي اتكلمي مع مامتك بأدب
نيلي/انا اسفه يا جدو بس انا مش عايزه اروح معاها
كارم/هي زعلتك في حاجه
نظرت نيلي الي قسمت و هي تحدث نفسها(دايما مزعلاني و لا يوم فرحتنى و كنت بعدي دا كله عادي اخدت علي كدا إنما تتسبب في خطف قمر و كانت عايزه تاذيها ليه قمر عملت لها ايه مش عارفه اسكت و لا أتكلم لو سكت كاني شريكتها في اللي عملته و لو اتكلمت هتروح في سين و جيم اعمل ايه بس)
كارم/نيلي ردي عليا

نيلي/لا يا جدي مفيش حاجه انا اتعودت علي طريقتها معايا
ذهبت قسمت إليها و وقفت في مقابلتها
قسمت/طريقه ايه اللي اتعودتي عليها
نيلي/معاملتك الوحشه ليا دا يما قاسيه عليا
قسمت/دلوقت معاملتي بقت وحشه و لا وفاء قستك عليا
انتبهت حكمت لاسم وفاء
وفاء/ايه اللي انتي بتقوليه دا يا قسمت انا اقسي بنتك عليكي
قسمت/و الله معرفش ايه اللي حصل في غيابي و انا سايبه بنتي امانه في رقبتك
كارم/الكلام دا مش وقته انتي و هي لينا بيت نتكلم فيه
قسمت/معاك حق يا عمي يلا يا هانم حالا تيجي معايا تلمي هدومك و نرجع علي اسكندريه معدش ليكي قعاد هنا
نيلي/انا مش هرجه معاكي تاني خالص انا هعيش هنا مع خالتو وفاء و جدو كارم
قسمت/نعم و تسبيني لوحدي
نيلي/لا لوحدك ازاي انتي ليكي اصحابك و جيرانك و سهراتك انتي قسمت جمال السيوفي نجمه بتلمع في السما و باقي النجوم حواليكي يعني مش لوحدك خالص
انتبهت حكمت مره اخري الي الاسم مما ادي الي أن جحظت عينها بشده و فمها يكاد يصل للأرض مما حدث و مما يحدث
قسمت/كلمي امك بأدب

نيلي/امي انتي عمرك ما حسستيني اني بنتك عمرك ما اخدتيني في حضنك مره عمرك ما سهرتي جنبي و انا عيانه عمرك ما عاملتيلي اي حاجه حلوة تغفرلك الوحش اللي عاملتيه
زاد غضب قسمت من ابنتها و رفعت يديها و هبطت بها علي خد نيلي مما ادي الي تراجع نيلي خطوتين للخلف من قوت الصفعه
قسمت/اخرصي
كارم/قسماااااااات انتي اتجنيتي ازاي تمديد ايدك عليها كدا و كمان قدامي
قسمت/ما انت شايف يا عمي بتقول ايه
كارم/هي غلطت بس بدل الضرب نفهمها الغلط
حكمت/بس هي مغلطتش
التفت الجميع الي الخلف حيث وجود حكمت التي لم يلاحظ أحد أنها مازالت بالغرفه
قسمت/انتي بتقولي ايه يا ست انتي و بعدين ايه دخلك في الكلام ما بينا و ايه اللي لسه موقفك معانا
حكمت/بقول الحقيقه البنت مغلطتش في أي كلمه قالتها
قسمت/و انتي كنتي عايشه معانا علشان تعرفي غلطت و لا لا و انتي مين اصلا علشان تتكلمي
حكمت/بصي في وشي كدا دققي النظر فيا ارجعي بالذاكرة لعشرين سنه كدا
قسمت/انتي مين وقصدك ايه بالكلام دا
حكمت/افتكري كدا اعصري دماغك في نفس المستشفي و انتي بتولدي
قسمت/……………….

تذكرت قسمت حكمت و ما فعلته تذكرت كل شيء حدث كأنه كان بالأمس
حكمت/افتكرتي
قسمت/ها. لا مش فاكره
حكمت/افكرك انا –
قسمت/انتي شكلك ست مجنونه اتفضلي اطلعي برا بدل ما اناديلك الأمن و اخاليهم يطردوكي من المستشفي
حكمت/معدتش تفرق معايا لازم ارجع الحق لأصحابه
قسمت/حق ايه انتي مجنونه
حكمت/انا كنت مجنونه زمان لما وفقتك بس ربنا جازاني لما حرقت قلب ام علي بنتها ربنا دوقني من نفس الكاس و حرق قلبي علي عيالي الاتنين و دخلت مصحه نفسيه قاعدته فيها سنه و شهرين و لما خرجت قررت أكفر عن ذنبي و ارجع الحقوق لأصحابها و رجعت اشتغل تاني في المستشفي و حاولت اني اجيب اسمك من ارشيف المستشفي بس معرفتش الحاجات دي مش اي حد يقدر يشوفها مكنتش اعرف غير اسمك بس لكن كنت عارفه اسم الام التانيه قريته ثلاثي من علي سرير الطفله و كنت سهل أوصلها بس كنت اوصلها اقولها ايه اقولها بنتك عايشه بس انا معرفش مكانها أحرق قلبها تاني علي بنتها و لما شوفتك امبارح افتكرت كل حاجه و قولت هو دا الوقت اللي الحقوق ترجع فيها لأصحابها
كارم/هو ايه اللي بيحصل دا انا مش فاهم حاجه
حكمت/انا فهم حضرتك
قسمت/مفيش حاجه يا عمي دي مجنونه
حكمت/قولتلك انا مش مجنونه

في ذلك الوقت جاء مصطفي طرق الباب و دخل
مصطفي/صباح الخير
لم يرد عليه أحد و لم ينظرون إليه أيضا
مصطفي/في ايه مالكم
كارم/اتفضلي يا ست انتي فهمينا
حكمت/الست دي لما ولدت بنتها في البدايه مكنتش عايزاه و كانت بتقول مش عايزه بنت انا عايزه ولدوا بعد شويه روحتلها انا طالبت مني تشوف البنت لكن للأسف انا كنت رايحه ابلغها بموت بنتها فضلت تزن عليا و …………
و بدات تحكي كل شيء بالتفصيل إليهم جميعا و الكل مستمع و هو مصدوم و مندهش من تفكير قسمت و كيف تجرأ علي فعل هذا
حكمت/و خدت البت و مشيت و بعدها ربنا جازاني
قسمت بعصبيه و توتر/انتي كدابه مفيش حاجه من دي حصلت كدابه
كارم/انتي اخرصي خالص مش عايز اسمعلك صوت انا عارف ان قلبك قاسي لكن مكنتش أتخيل أنه بالقسوة دي
نيلي/يعني انا مليش أهل كدا يعني انت مش جدو و لا دي خالتو
كارم/احنا هتفضل ذي ما احنا و انتي هتفضلي معانا يا حببتي
و ذهب إليها و اخذها في أحضانه و هي تبكي
وفاء و هي تبكي علي ما حدث بنيلي و علي قسوه قلب شقيقتها
وفاء/انتي قولتي انك عارفه اسم أن نيلي الحقيقيه
حكمت/ايوة

مصطفي/اسمها ايه
نيلي/لا مش عايزه اعرف انا عايزه افضل معاكم
ذهبت اليها وفاء و اخذتها من أحضان كارم
وفاء/علي عيني و الله يا نيلي بس انا حاسه بيها و بحرقت قلبها و متخفيش يا حببتي كلنا هتفضل جمبك
نيلي/بجد يا خالتو
وفاء/بجد يا قلب خالتو
حكمت/و مين قالك انك هتبعدي عنهم
كارم/قصدك ايه
حكمت/اسم الام الحقيقيه ……… وفاء جمال السيوفي
جحظت عين الجميع مره اخري و من ضمنهم قسمت لأنها كانت لا تعلم بأن تلك الفتاه هي ابنته شقيقتها
مصطفي/ايه اللي انتي بتقوليه دا
حكمت/بقول الحقيقه
كارم/انتي متاكده

حكمت/ايوة
نظر الجميع الي قسمت
قسمت/و الله ما كنت اعرف و الله
حكمت/هي فعلا متعرفش انا نفسي مكنتش اعرف انهم اخوات لاني مقدرتش أسمائهم و عيني جت بس علي اسم ام الطفله الحيه
لم تتحمل وفاء تلك المفاجئه وقعت فاقده للوعي و هي بأحضان نيلي
نيلي/خالتو خالتو
صوت نيلي لفت نظر الجميع إليها
و ذهب مصطفي إليها سريعا مع دخول مالك هو الآخر ذهب إليها
مالك/………………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك رد

error: Content is protected !!