روايات

رواية جوليانا الفصل الأول 1 بقلم حليمة عدادي

رواية جوليانا الفصل الأول 1 بقلم حليمة عدادي

رواية جوليانا البرات الأول

رواية جوليانا الجزء الأول

جوليانا
جوليانا

رواية جوليانا الحلقة الأولى

جوليانا اسمها غريب لهذا الكل يناديها جوليا هي فتاة في التاسعه عشر، في السنة الثانيه من الجامعه تتميز بشخصيه محبوبه، والجمال فهي فتاة بيضاء البشره و العيون الزرقاء كأمواج البحر وشعرها الغجري
-امام الجامعه قعدت وهي بتفرك في إيديها بتوتر وخوف لحد ماجت صاحبتها
لينا بقلق : خير يا جوليا إنتي من الصبح مش على بعض الدكتور بيشرح وإنتي مش منتبه ..
جوليا : لينا أنا عايزه أقولك على حاجة بس يبقى الكلام بيننا ..
لينا : جوليا خوفتني اتكلمي في إيه ..
جوليا : آسر طلب مني أروح معاه لبيته يوم ماقلتلك أنا خارجه مع ماما ..
لينا : ماتقوليش إنك روحتي معاه يا جوليا ..
جوليا: لينا أنا وآسر بنحب بعض هو عايز يتقدملي ..
لينا : روحتي تعملي إيه في بيته ..
جوليا : روحت علشان عيد ميلاده وفي الحقيقه ..
لينا بنفاذ صبر : ها إتكلمي يا جوليا مخبيه عني إيه ..
جوليا بتوتر : أنا سلمته نفسي يا لينا وخايفه ..
لينا بصدمه : إيييه سلمتيه نفسك إنتي عارفه إنتي عملتي إيه يابت إنتي ضيعتي نفسك
جوليا : هو بيحبني يا لينا وقالي إنه هيتقدملي بعد مانخلص الإمتحانات ..
لينا : ماتعصبنيش يا جوليا ده شاب بتاع بنات قدر يضحك عليكي هتعملي إيه لو أبوكي عرف دا هيقتلك بدم بارد ..
جوليا بدموع : لينا علشان خاطري ماتقوليش لحد أكيد آسر هيجي يطلب إيدي ..
لينا : ماشي أما نشوف اخرتها معاكي آخر مرة تروحي معاه مفهوم ..
جوليا : حاضر لينا الكلام دا يبقى بينا مش عايزه حد يعرفه ..
لينا: ربنا يستر خلينا نمشي من هنا
**************************
قاعد مع صحابه بيضحك و ماسك سيجاره في إيده
عماد : هههه واد يا آسر إنت طلعت مش سهل ..
آسر : هو أنا أي حد ولا إيه أنا آسر السيوفي ..
عماد: وقعت البنت إمتا الفرح بقى هههههه ..
آسر : ههههه هي كانت رافعه مناخيرها للسما لكن على مين أنا آسر مافيش بنت تقدر تقولي لا ..
عماد : طلعت مش سهل بس البنت بتحبك وإنت كمان بتحبها هههه ..
آسر : حب إيه يابني أنا مش بتاع حب والهبل ده هي زيها زي اللي قبلها ..
عماد : صاحبتها كمان دخلت دماغي ..
آسر : ما تحاول توقعها هي مش سهله زي صاحبتها الهبله يتضحك عليها بكلمتين حلوين ..
عماد : هشوف حظي معاها البنت صاروخ هههههه ..
**************************
جوليا دخلت بيتها شافت أبوها قاعد قدام التلفزيون
مجد بغضب : إتأخرتي ليه ياهانم ..
جميلة : براحه عليها يامجد هي عندها إمتحانات ..
مجد: إمتحانات إيه والإمتحانات ح تفيدها بإيه البنت مالهاش غير بيت جوزها ..
جوليا : بابا أنا عايزه أكمل تعليمي وأشتغل وأعوضكم ..
مجد بسخريه : عوض إيه يابت هو إنتي تقدري على الشغل ..
جميلة : أدخلي يابنتي غيري هدومك وتعالي الأكل جاهز ياحبيبتي ..
-جوليا دخلت أوضتها و هي بتفكر في كلام لينا ياترى لو كلام لينا صح نفضت الأفكار دي من راسها
جوليا : آسر بيحبني مش هيقدر يكذب عليا ..
دخلت الحمام اتوضت أدت فرضها خرجت لقت أمها جهزت السفرة كلت شوية وقامت تجري للحمام
مجد : البت مالها بنتك فيها إيه وشها أصفر مش عاجبني حالها ..
جميلة : يمكن معدتها تعبانه هبقى أخذها علشان تكشف ..
مجد بتذمر : دلع بنات على الفاضي ..
خرجت جوليا من الحمام وشها كان أصفر
جميلة بقلق : مالك يا جوليا إنتي أكلتي حاجة بره تعبتك ..
جوليا : يمكن برد في معدتي أنا هدخل أوضتي أرتاح شوية ..
جميلة : إنتي ما أكلتيش حاجة يابنتي ..
جوليا : معلش ياماما مش قادره أكل تعبانه شوية هنام شوية ولما أصحى هبقى أكل ..
جميلة : تمام ياحبيبتي روحي إرتاحي ..
جوليا دخلت أوضتها ونامت على السرير ورنت على آسر
جوليا : مساء الخير ياقلبي إزيك ..
آسر : الحمدلله ياحبيبتي أقدر أشوفك النهاردة في البيت عندي ..
جوليا : مش هقدر يا آسر أنا تعبانه ..
آسر : سلامتك ياقلبي ..
جوليا : تسلم ياحبيبي وحشتني ..
آسر بخبث : وإنتي كمان وحشتيني أوى ياقلبي ..
جوليا : بكرة لو لقيت وقت هكلمك علشان نتقابل ..
آسر : وأنا هستناكي ياقمر بحبك ياقلبي ..
جوليا بكسوف : وأنا كمان بحبك سلام ..
قفلت معاه وهي مبتسمة فاكره إنها لقت حب حياتها
**************************
ثاني يوم الصبح فاقت جوليا وهي حاسه بتعب ودوخه خرحت من الأوضة وبمجرد ماشمت ريحة الأكل معدتها قلبت وجريت للحمام
مجد بشك: البت مش مظبوطه من إمبارح هي مالها ..
جميلة : مش عارفه أنا هاخذها تكشف ..
– خرجت جوليا من الحمام كان التعب باين عليها
جميلة : بلاش تنزلي الجامعة النهاردة إنتي تعبانه ياحبيبتي ..
جوليا بتعب : أنا كويسه ياماما عندي إمتحان مهم لازم أروح مش هتأخر ..
جميلة : تمام حبيبتي خلي بالك على نفسك تعالي إفطري قبل ماتنزلي ..
جوليا بعجله : لا لا ياماما أنا إتأخرت ..
جميلة : إنتي ما أكلتيش كدا هتتعبي يابنتي ..
جوليا : ماليش نفس ياماما سلام ..
– جوليا خرجت كانت حاسه بتعب لقت لينا مستنياها
جوليا : صباح الخبر إزيك ..
لينا بإبتسامة : صباح النور ياقلبي الحمدلله مالك شكلك تعبانه ..
جوليا : من إمبارح وأنا حاسه بدوخه وبرجع أي حاجة باكلها مش قادره حتى أشم ريحة الأكل ..
لينا بصتلها بصدمه وحطت إيدها على بوءها
جوليا : مالك يا لينا سكتي ليه ..
لينا : يامصيبتي انتي ممكن تكوني حامل دي أعراض الحمل ..
جوليا بخوف : وطي صوتك يالينا حد يسمعك ..
لينا : هو دا كل اللي يهمك تعالي أنا هجيبلك إختبار حمل تعمليه لما نوصل ..
جوليا بفرحه : ياسلام لوطلعت حامل بجد ..
لينا بغضب : وفرحانه دا إبن حرام يا جوليا هو إنتي فاكره إن آسر هيعترف بيه ..
جوليا : أنا مبسوطه علشان آسر أكيد هيفرح وهيجي يتقدملي و أجتمع بحب حياتي ..
لينا: اتمنى إن آسر بتاعك ماتخلاش عنك إمشي قدامي ..
**************************
آسر : بابا إنت بتقول إيه إحنا هنسافر إمتا ..
وليد : بكرة راجعين لفرنسا شغلي كله بقى هناك ..
آسر: أنا خارج بالليل علشان اسهر مع صحابي
وليد : صحابك دول هما اللي ضيعوك ..
آسر : إنت كدا دائما ظالمهم يابابا هما ماعملوش حاجة ..
وليد بسخرية : ماعملوش بس علموك السهر والسجاير ..
آسر بضيق : أنا رايح مليت من نفس القصه ..
آسر خرج وساب والده
وليد : للأسف أنا معرفتش أربيك ..
**************************
وقفت قدام الحمام مستنياها كانت خايفه تطلع حامل أبوها هيقتلها هي تعرف آسر وحذرتها منه أكثر من مرة حاولت تبعدها عنه فاقت من شرودها على صوت جوليا
جوليا بفرحة : أنا حامل يالينا بصي ..
لينا بصدمه : إنتي حامل يا جوليا هتعملي إيه دلوقتي لو ماتجوزتيش آسر بسرعة أبوكي لو عرف مش هيرحمك ..
جوليا : أنا هروح لاسر دلوقتي علشان أبلغه أكيد هيفرح ..
لينا : روحي ياختي وماتتأخريش عليا ..
جوليا راحت جري تدور على آسر لحد ماشافته قاعد مع صحابه وبإيده سيجارة شاروتله علشان يروحلها
آسر : مالك يا جوليا إحنا إتفقنا إننا نتقابل المسا عايزه إيه ..
جوليا بفرحه : آسر ليك عندي خبر حلو أوي ..
آسر : بجد قولي إيه هو الخبر اللي مخليكي مبسوطه أوي كدا ..
جوليا : آسر أنا حامل لازم نتجوز بسرعه ..
اسر :٠٠٠٠٠٠

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جوليانا)

اترك رد

error: Content is protected !!