Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الرابعة 4 بقلم إيمان المهدي 

فى صباح يوم جديد وتحدى وعند جديد بين بريق وجاسر. 

 ونشوف أول تحدى 

تتملل بريق من فراشها بهدوء لتتذكر تحدى جاسر

تضحك بخبث اما  أشوف يا جاسر ان ما قضيت على غرورك مابقاش بريق وتمسك هاتفها 

 الوووو ايوا يافندم أنا سكرتيرة مستر جاسر

شكرى صاحب النادى الليلى.  أه بالنسبة لسهرة الليله البنات هتكون هناك ع الوقت

بريق بخبث. لا ماهو مستر جاسر عنده شغل كتير النهاردة ومش هيعرف يستقبل الهوانم بتوعك مرة تانيه  سلام ????

تغلق الهاتف وتضحك بمكر  أنا كدا بدأ التحدى اما اشوف هتعمل ايه يامغرور

بابا صباح الخير 

صباح النور.مالك عايزة تقولى ايه

بريق بتوتر أصل يابابا بفكر أزود مرتب عمو حسن 

رضوان. ليه يابريق 

بريق أصل بصراحة مديرى الجديد مش موافق أن اروح الشغل متأخر وامشى فى ميعاد الموظفين وخلانى اقعد ساعات إضافية عشان كدا هتأخر. ولازم عمى حسن يقعد معاك عل ما ارجع من شغلى 

رضوان. بس  دا تعب عليكى يابنتى

بريق بإبتسامه لا تعب ولا حاجه ياحاج رضوان المهم أنا حضرتك الفطار اطير أنا عشان هتأخر على أول محاضرة باى ياحج 

ربنا يقويكى يابنتى

تذهب بريق للجامعة وتنتهى من محاضراتها

لتذهب بعدها  للشركه 

بريق لنفسها ربنا يستر ويعدى اليوم دا على خير  

آدم. بضحك  مالك يابريق انت اتجننتى ولا ايه 

بريق والله يامستر آدم صاحبك هو ال هيجننى 

آدم. هههه بمناسبه الجنان اتصل بيا امبارح بليل وطالبك عنده فى الفيلا توديله اوراق لانه مش جاى النهاردة 

بريق. يارب جنبنى شره ممكن عنوان الفيلا يامستر

آدم. السواق تحت هيوصلك

 تصل بريق للفيلا وتنبهر بجمالها

فتحى.(الحارس ومهتم بأمور جاسر)  انتى بريق. 

أيوه أنا 

فتحى. طيب اتفضلى اقعدى وانتظرى الباشا لما يصحى

بريق. ليه هو لسه نايم 

فتحى. ااه 

بريق. طيب صحيه وقوله ان جيت 

فتحى لا طبعا مقدرش دى فيها موتى 

بريق. يعنى ايه انا هفضل قاعدة كدا لحد ما بسلامته يقوم ويطل علينا بطلته البهيه 

فتحى ههههه أه شكلك كدا

بريق  طيب اقولك ممكن تحضر فطار وطلعه فى الجنينه بره

فتحى.  بس 

بريق. اسمع الكلام ياعمهم متتعبنيش معاك وقولى فين قوضه

فتحى.  انت حرة بس احب اقولك هو مش هيسكت

انت متعرفيش جاسر بيه وكمان ممنوع ست تدخل اوضته

بريق. لا ياشيخ طيب روح انت بس أعمل ال قولتلك عليه 

تطرق بريق باب الغرفة  مستر جاسر يا مستر 

 لا مش هفضل واقفه كدا كتير وتفتح  باب الغرفة بهدوء وتمد رأسها من خلاله لتخرج رأسها سريعا

 وتسعل ايه القرف دا هو نايم فى مقبرة

 الأوضه معبيه دخان ومكتومه جدا

  تمام ياجاسر  استعنى على الشقى بالله

تدخل بريق وتبدأ فى فتح الستائر والشبابيك 

جاسر بنوم   انت يافتحى ياغبى اقفل الشبابيك دى

 صباح الخير يامستر أنا مش الغبى فتحى أنا بريق

جاسر ينتفض من على السرير بصدمة انت ايه جابك هنا ودخلتى قوضتى ازاى انت مجنونه

بريق لأ أنا مش مجنونه حضرتك طلبت ان اجيب

 الأوراق واجيلك الفيلا عشان هتشغل هنا النهاردة

جاسر. أنا قولت تيجى الفيلا مش تيجى  قوضة نومى

بريق. بخبث أه ما انت مش فاهم أنا سكرتيرتك الخاصة وزى ما حضرتك قولت ان لازم اهتم بأكلك وشربك

وانا بحب أأدى شغلى على أكمل وجه 

بقا كدا تمام ممكن تخرجى بقا 

بريق. هو أنا مقولتكش انا مش هخرج قبل ما تقوم من سريرك وتنزل عشان تفطر

جاسر  يقوم ويتجه نحو بريق أولا أنا مبفطرش

 ويقترب منها اكثر

 ثانيا عايزة تفضلى واقفة وانا بغير لبسى معنديش مانع

بريق.وهى تضع يدها على انفها  لالالا وتخرج مسرعة

جاسر مجنونه تلتفت بريق أولاً أنا مش مجنونه

 وياريت 

تاخد شاور عشان ريحتك مقرفه جدا 

جاسر بت والله ما سيبك يابريق ويشم  ملابسه اففف فعلا معاها حق  بس والله ما هسيبك يابريق انت 

ينزل جاسر لحديقة الفيلا

 وينظر لبريق التى تحضر طاولة الإفطار ..

 ممكن افهم بتعملى ايه انا مش قولت ان مبفطرش

 فتحى حضرلى قهوتى

بريق  مستر جاسر مفيش قهوة من غير فطار 

جاسر. أنا صبرت عليكى كتير ياريت تهتمى بشغلك وبس

بريق. ودا ال بعمله ومن مهام وظيفتي مش دا كان كلامك ليا ان اهتم بأكلك وشربك والساعات الإضافيه هبقى خادمه عند سيادتك 

جاسر. أنا مجبرتكيش. 

بريق. لأ كنت مجبرة اوافق عشان معنديش دخل تانى غيره اعالج بابا واعيش منه

 وعشان مفيش شركه هتقبل بموظفه تشتغل نصف يوم عرفت بقا ان مجبرة

جاسر وقد احس بنغزة فى صدره طيب وانه بيظلمها خلاص هفطر ويالا عشان تخلصى شغلك.. 

 بصوت هادئ على فكرة انت مش خدامه انت موظفه بتأدى شغلها وبس

اتفضلى افطرى معايا

بريق. شكرا بس أنا فطرت

جاسر. ما هو أنا مش بعد دا كله هفطر لوحدي 

بريق خلاص خلاص هفطر 

جاسر. لنفسه وهو ينظر لبريق. هو أنا ليه بسمع كلامها فى كل حاجة أنا كنت عايز اكسرها بس هيا كل مرة بتهزمنى بطريقتها

بريق. فى حاجة يا مستر 

جاسر.  هاااا هيكون فيه ايه

بريق. أصل يعنى حضرتك سرحان ومش بتاكل 

جاسر.  لا ابدا أنا شبعت. ممكن قهوتى لو سمحتى على ما  اقرأ الأوراق 

بريق.  حاضر دقايق 

القهوة يامستر اتفضل

جاسر.  شكرا 

بريق. ممكن افهم ايه ال ف ايدك دى

جاسر. قصدك السيجارة

بريق  انت شايف غيرها

جاسر.  ومالها دى كمان. 

بريق. مضرة بالصحة 

جاسر    مش مهم وبعدين انا حر

بريق. تأخذ السيجارة من يده وترميها بعيدا لا مش حر 

صحتك ليها حق عليك انت كدا بضرها

جاسر  اللهم طولك يارووح يابنتى هو أنا كل ما اقول ربنا هداها وبطلت جنان تتهبلى تانى

بريق لا دا مش جنان ال بعمله صح أنا خايفة على صحتك

جاسر. نعم وتخافى على صحتى بتاع ايه بقا

بريق.  هااا أنا بس بعمل.. ال.. أصل ..مهام وظيفتي

جاسر  انت مش عارفة تقولى ايه اصلاً وهو أنا كل ما اسألك تقولى مهام وظيفتي

طيب اخلص وراجعيلى الأوراق

اليوم كله كان تحدى بين جاسر وبريق ال كرهت جاسر ف حياته

وال اتمنى اليوم يخلص عشان يرتاح من عنادها قصاده 

انتهى اليوم وكان لازم بريق تخرج من الفيلا قبل ميعاد حفله جاسر ال بيعملها كل ليلة ف الفيلا  

بريق مستر جاسر. أنا خلصت كل شغلى بعد اذنك عايزة اروح 

جاسر. بجد الحمد لله بالسلامه 

بريق. مالك يامستر هو أنا تقيله قوى كدا على قلبك 

جاسر.  على فكرة انتى بتكلمى مديرك مش واحد صاحبك  

بريق على فكرة أنا مابصاحبش شباب 

جاسر  دا ربنا بيحبهم 

بريق نعم ليه بقا تقصد ايه يعنى 

جاسر. بمحاوله للتخلص منها 

   ولا حاجة ياريت  تمشى عشان ترتاحى كفايه انا تعبتك كتير النهاردة

بريق. أه والله طول النهار طلبات لما تعبتنى وجالى صداع 

جاسر. يارب ارحمنى. امشى يابريق ولا تحبى تنورينى وتباتى هنا 

بريق. اهو دا ال ناقص باى يامستر

جاسر. واخيرا خلصت منها  فتحى. هاتلى حبايه صداع  

دماغى هتنفجر 

فتحى بضحك حاضر ياباشا 

جاسر. بتضحك على ايه فتحى مش نقصاك انت التانى 

روح هاتلى حبايه 

وحضر كل حاجة عشان السهرة وممنوع البنات تدخل قوضتى فاهم  انا طالع  ارتاح شويه

فتحى  حاضر ياباشا  وبصوت منخفض. ربنا يهديك ياجاسر بيه

بعد ساعة. 

جاسر بصوت مرتفع 

فتحى انت يازفت 

فتحى  أيوا يا باشا 

جاسر.  اومال الزفت شكرى مبعتش  البنات ليه لدلوقتى

فتحى  معرفش والله  ياباشا

جاسر. يمسك هاتفه  أيوا يازفت مبعتش البنات ليه لدلوقتى

شكرى  بتوتر. بنات ايه ياباشا سكرتيرتك الخاصة اتصلت وقالت أنك مشغول ومش محتاج بنات النهاردة

جاسر بغضب هيا قالتلك كدا 

شكرى. أه والله ياباشا

جاسر. طيب ابعتهم دلوقتى

شكرى  أنا آسف ياباشا بس لما كلمتنى أنا اتصرفت فيهم وطلعتهم شغل تانى

جاسر. بغضب طيب اقفل يازفت.  ماشى يابريق ان ما علمتك يعنى ايه تتحدينى مبقاش جاسر الشهاوى

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *