Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة العشرون 20 بقلم إيمان المهدي

رواية بريق الحب الحلقة العشرون 20 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة العشرون 20 بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة العشرون 20 بقلم إيمان المهدي 

بعد ما جاسر وصله ظرف كبير وجواب

ماكنش شايف قدامه. ونزل من الشركة والغضب مسيطر عليه

مريم بخبث استنى بس يامستر ارجوك قولى فيه ايه وبريق عملت ايه انت متعصب بلاش تتهور

جاسر انتى رايحة فين امشى من قدامى

مريم لأ هروح معاك. انت بحالتك ممكن تعمل مصيبه

جاسر. قولتلك امشى.

مريم. مش همشى يامستر. وهاجى معاك

جاسر يووووه. وركبت مريم غصب. بس دا مش خوف على جاسر دا عشان لو لعبتها فشلت. والنار هدت. تقدر. تولعها

مريم احنا رايحين فين وايه ال ف الظرف

جاسر. بغضب مسمعش صوتك

دقايق ونزل جاسر امام مبنى كبير

مريم. شكلها هتحلو ونهايتك النهاردة يا آدم أنت وبريق

جاسر طلع العمارة وبيتمنى أن كل دا يكون مجرد كذبه

وقف قدام شقه آدم وخايف يدخل. هو مش عايز يتوجع تانى مش عايز يبقى وحيد مبيتمناش يتحرم من اكتر اتنين حبهم ووثق فيهم خايف يتصدم فيهم

بس كمان خايف يظلمهم .وأخيرا قرر ان لازم يتأكد

وبالفعل. حبطت على باب الشقه كتير ورن الجرس

البواب بخوف جاسر باشا خير فيه ايه

جاسر. انت شوفت آدم بيه امتى اخر مرة

البواب. هااا أصل.

جاسر ما تنطق.

البواب من حوالى. ساعتين كدا كان طالع الشقه

جاسر. لوحده كان جاى لوحده

البواب بترد. أه. لأ. أصل

جاسر. ماتنطق ياحيوان

البواب. أه من ساعتين. كان طالع هو وبنت

تقى. أنتى بتقول ايه

مريم. تقى ايه ال جابك

تقى ببكاء مش وقته

طبعا مريم لعبتها صح. وبعتت الصور لتقى

جاسر تعرف البنت دى

البواب لاياباشا بس هيا بتيجى على طول معاه يقعدوا فترة وينزلوا

جاسر لوشفتها تعرفها

البواب. أه ياباشا أنا شوفتها اكتر من مرة

جاسر. طلع صورة لبريق. وورهاله

البواب سريعا. اه ياباشا هيا دى البنت

تقى لالالا مستحيل انت متأكد

البواب. اه متأكد. الله واعلم هيا مراته ولا اخته عشان مظلمش حد

جاسر. بغضب. بيحاول يكسر باب الشقه. وطلب من البواب يساعده.

أتمكن جاسر من دخوله الشقه.وفورا اتجه لقوضه النوم.

وف كل خطوة كان لسه عنده آمل بسيط ان كل دا كذب….. لكن شاف ال عمره ما توقع ان يشوف

حبيبه عمره بريقه اميرته شبه عاريه ف احضان

صديقه طفولته رفيق العمر.

وقف جاسر. امام هذا المشهد لايقوى على الحركة ولا الكلام.

تقى. ببكاء مستحيل أنا بحلم

مريم بخبث تاخدها ف حضنها. بس ياتقى اهدى ميستهلش زعلك عليه واحمدى ربنا ان انكشف قبل جوازكم. ال زى دا ميستحقش تبصى ف وشه.

وبعدين هنفضل واقفين كتير نشوف القذارة دى. أنا هفوقهم عشان يعرفوا انهم بقوا مكشوفين

واخدت دورق مياه ورمته على وجه بريق وآدم.

بريق. بتعب فيه ايه

آدم. ااااه دماغى أنا فين

مريم. انت ف شقتك يا استاذ. آدم وعلى سريرك وف احضانك مدام بريق

آدم. بيحاول يستوعب ال سمعه هو كل دا هو وبريق مش مركزين بس الكلام ال سمعوه كان قادر يخرجهم من حالة التوهان ال كانوا فيها.

آدم. اااانت بتقولى ايه. انت مجنونه. وبتركيز اكتر. اخد باله من جاسر وتقى واقفين. وبريق ال جمبه على سريره بلبس شبه خفيف جدا

اااانا معرفش حاجة. وايه جاب بريق هنا

مريم. لاياشيخ. جات زي كل مرة بتيجيلك. فيها

آدم إخرسى. جاسر. والله ما فيه حاجة بينا ….

تقى حبيبتى. انت عارفة. ان بريق زى أختى أكيد ف حاجة غلط.

تقى. انت انسان زباله وانا اتخدعت فيك كويس اوووى ان عرفت حقيقتك قبل ما نتجوز.

اما الهانم. أنا مش عارفة ناقصك ايه ليه تعملى كدا. دا انت طلعتى رخيصه اوووى من النهاردة مش عايزة اشوفك ولا اشوفها. انتم اقذر. اتنين عرفتهم وسابته وخرجت ف صدمه

آدم. جاسر والله أنا مش كدا…. لم يكمل حتى تلقى صفعة مدويه من جاسر. انت. طلعت وسخ اوووى. ياشيخ طيب كنت قولت انكم … وأنا كنت هبعد. واسيبكم لبعض. ليه تعمل معايا كدا

بريق. حاولت تلملم اى لبس تغطى بيه نفسها. … جاسر اسمعنى ف حاجة غلط

جاسر بغضب. أنتى تخرسى خالص

بريق. لأ. انت لازم تسمعنى. أنا معرفش جيت هنا ازاى والله ما فيه حاجة بينا. أنا حد اتصل وقالى أنك عملت حادثه. ومعرفش ايه ال حصل. ارجوك

جاسر. كفايه كدب مش عايز اسمع منك حاجة. وبصى كويس للصور دى

بريق. ايه دا أكيد فيه حاجة غلط. احنا

كنا خارجين من ……

جاسر يضربها بقوة لتقع على الأرض كفايه كذب بقا الصور وهو ماسك ايدك. وهو معاكى ف العربيه وحاضنك زى العشاق. طيب لو الصور متفبركه ال شوفته دلوقتى ايه

بريق. ببكاء. والله ما اعرف. ولا فاهمه حاجة. بس لازم تثق فيا أنا مش أعمل كدا

جاسر. بغضب كنت جاى وناوى اخلص منكم لو اتأكدت من الكلام ال موجود ف الجواب وللأسف اتأكدت. بس أنا مش هوسخ إيدى بدمكم القذر. انت طالق يا هانم

وبكدا تقدرى تكملى قذارتك وانت مش خايفه.

وانت لو شفتك ف مكان مش هتردد لحظه ف قتلك.

بريق مسكت ف جاسر ارجوك متسبنيش. ارجوك. متبعدش عنى. أنا مش أعمل كدا ارجوك. يا جاسر. والله أنا مظلومه. جاسر بكل قوة بعدها عنها. وقعت على الأرض وكمل طريقه للخروج من الشقه

آدم. بريق قومى. وبيحاول يساعدها. بس بريق بعدت ايده عنها. ابعد عنى

آدم. أنا معرفش ايه ال حصل. ووصلنا ازاى شقتى. بس انتى متأكدة ان معملش كدا

بريق ببكاء . أنا عايزة افهم ايه جابك الفيلا ف الوقت

أكيد انت الشخص ال اتصل وقال أن جاسر عمل حادثه.

آدم والله ابدا. وانا جيت الفيلا لأنك طلبتى منى كدا

بريق. انا طلبت منك تجيلى ازاى محصلش.

آدم لأ. حصل. لقيتك بعتيلى رسالة ان اجيلك الفيلا ضرورى ومقولش لجاسر عشان انتى عملاله مفاجئة بمناسبه عيد ميلاده بكره

بريق. بس أنا مش بعدت حاجة أكيد فيه حاجة غلط

آدم. ازاى يعنى الرسالة ف تلفونى. فين تلفونى. أكيد ف عربيتى

ونزل سريعا زى المجنون يشوف تلفونه.

بريق بلهفه لقيته

آدم. بينهج. أه لقيته وفتحه. الحمد لله الرسالة موجودة

بريق قرأت الرسالة واتأكدت من كلام آدم

بس ازاى أنا مش بعدت رساله ازاى اتبعتت من تلفونى

آدم. بريق أنا تقريبا فهمت. فيه حد بيلعب علينا وكان عايز يوقعنا

بريق طيب ليه يعمل كدا

أكيد هنعرف مين كان معاكى النهاردة شوفت حد ف الوقت ال اتبعتت فيه الرسالة

بريق بتذكر. لأ مكنش فيه حد الا……

آدم. إلا مين

بريق. لالالا مش معقول أكيد مش هو

آدم. مين هو يابريق انطقى ارجوكى لازم نعرف ايه ال حصل

بريق. عمو حسن جالى عشان يطمن عليا وبعد ماقعد شويه طلب منى يعمل مكالمه من تلفونى

ودا كان فى نفس الوقت تقريبا ال اتبعتت فيه الرسالة

آدم بعدم تصديق. معقول عم حسن طيب ازاى وايه مصلحته ف كدا

بريق ببكاء. أنا ايه ال بيحصلى ليه كل ما افرح يحصل حاجة تكسرنى ليه ااغلى الناس هما ال يعذبونى ويكسرونى مرة ورا مرة ابويا جاسر عم حسن.

ااااه يارب ريحنى من عذاب الدنيا بقى أنا تعبت مش قادرة اقاوم خلاص طاقتى خلصت. وتفقد وعيها

أمام عيون آدم الباكيه قهرا وحزنا عليها

فدائما اعتبرها مثل اخته الصغيرة اعتبرها سر من اسرار سعادة الكل آخر حاجة يتوقعها ان يتهم ان خاين لصديقه ومع مين بريق

ال كانت أختى

رفعها على الكنبه ورفع عليها اغطيه واتصل بفهمى.

آدم. فهمى. أنا محتاجلك ارجوك تعالا شقتى

فهمى طيب فيه ايه

آدم من غير اسأله كتير اسمعنى كويس. بريق تعبانه وكنت عايزة تيجى تشوفها.

فهمى. بريق مرات جاسر. وليه عندك

آدم. فهمى أنا مش ناقصك. تعالا ومنسألش لما تيجى هفهمك

بعد نصف ساعة كان فهمى

خير يا آدم فيه ايه

آدم اكشف على بريق الأول وبعدين نحكى

فهمى. آدم بالكشف المبدأى إحتمال تكون بريق حامل

آدم. بفرحة مكسورة. حامل بجد

فهمى دا مبدأى بس لازم تحاليل وكدا عشان نتأكد

آدم. تمام هجبهالك بكرة الصبح المستشفي

فهمى. طيب ممكن تفهمنى

آدم هحكيلك ……

فهمى. يا خبر اسود. آدم ازاى ال بتقوله دا

آدم. هو دا ال حصل ومش فاهم اى حاجة

فهمى بس ازاى عم حسن يعمل كدا ف بريق دا هو ال مربيها وايه مصلحته

آدم اهو دا ال نفسى افهمه

جاسر ركب عربيته ومشى بيها مش حاسس هو بس مش شايف قصاده غير صورة بريق ف احضان آدم.

فاقد لأى احساس واى مشاعر مش قادر يصرخ ولا يحزن على حب عمره وصديقه ال خانوه. على حد علمه

مشاعر واحساسيس باردة. عامل زى البركان الهادى ال لو انفجر هحرق الكل.

عند مريم. ال واقفه بتضحك بطريقة شيطانيه.

وخلاص. كله بقا تمام واقدرت اخلص من بريق وجاسر بضربه واحدة

ناجى. طيب فين الأوراق ال انتى عايزاه اتنفذ

مريم بكرة الأوراق هتكون عند. قولى المكان ال انت فيه اجيبهملك

ناجى. أنا فى الشقه القديمة ال كنت عايش فيها

حسن. وال طبعا كان يستحيل نتوقع ان يعمل كدا. بس ازاى. ما ابوها عمل ال اكتر من كدا

طيب أنا دلوقتى هعمل ايه اكيد بريق وآدم هيحاولوا يعرفوا مين ال عمل فيهم كدا

مريم وانت مالك

حسن. أنا الوحيد ال ظاهر ف الصورة. أنا اخدت تلقونها وقولتلها هعمل مكالمه منه وبعت الرسالة لآدم يجيلها

مريم. انت ازاى تعمل كدا دول لو ركزوا هيفهموا.

ليه مسرقتش تليفونها او عملت اى حاجة. أنا بس كلفت بمهمه واحدة أنك تخلى آدم يروح الفيلا وتصورهم. وهنا مع بعض. وبعد ماترش فى العربيه غاز منوم تدخل متكمم لما تتأكد انهم اتخدروا تصورهم وكأنه آدم حاضنها

حسن بس أنا كل حاجة نفذتها صح

مريم. الا أنك تبعت الرسالة كدا هيشكوا فيك

ناجى وبعدين. هنعمل ايه

مريم. هبعتلك أي فلوس تاخدها وتقول أنك نسافر تزور حد من اصحابك القدامى كام يوم خلالهم اكون نهيت كل حاجة

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية والعشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك رد

error: Content is protected !!